Kleinzoon woont nog in huis overleden grootoudes

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kleinzoon woont nog in huis overleden grootoudes

Ongelezen bericht door Moneyman »

HandigeHarrie schreef:
28 okt 2023 12:39
Moneyman schreef:
27 okt 2023 15:21
HandigeHarrie schreef:
27 okt 2023 14:51
Zonder huurcontract val je terug op standaardbepalingen wat betreft huur, die in de wet staan. Hij is m.i. niet "inwonend bij opa en oma" als oma's adres formeel is veranderd (mijn moeder werd ingeschreven op het adres van het verpleeghuis). Dan gold ofwel het huis officieel in die periode als leegstaand, ofwel (als hij ingeschreven staat op dat adres!) is hij in die periode de enige bewoner geweest. En dan is de vraag of hij huurder is ook al was de huur 0,00 euro. Aangezien er geen kraakwachtcontract is, lijkt die kans mij groot.
Welnee. Tenzij er een huurcontract is, is hij geen huurder. En zelfs als hij wél huurder, was dat hooguit een kamer en geen zelfstandige woonruimte. Hij woonde immers gewoon in bij oma.
Een huurcontract is niet een voorwaarde om huurder te zijn, dat zou een mooie constructie zijn voor huisjesmelkers om mensen geen huurcontract te geven en ze dan zomaar uit een woning te kunnen zetten.
Ik weet niet of zoonlief rechten heeft, maar het ontbreken van een huurcontract is zeker niet bepalend. Als oma al die tijd ingeschreven heeft gestaan op dat adres dan was sprake van een hospita-situatie. Wat dat betekent voor eventuele rechten weet ik niet.
Alser geen huurcontract is en geen huur betaald wordt, is TS geen huurder. Spannender is het niet.

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Kleinzoon woont nog in huis overleden grootoudes

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Ga naar een notaris, regel het zo dat jij en je zus de huiseigenaren zijn, laat je zoon huren en laat m een dusdanige huur betalen dat ie recht heeft op huurtoeslag. Er is een tekort aan woonruimte en dan ga je niet over mijn rechten en kan ik eisen. Oplossen dat verhaal
Er is niet voor niets een Wajong uitkering. (En die krijg je alleen als je slechts een vinger kan bewegen.) anders wordt het Bijstand :evil:
Laatst gewijzigd door Morgan le Fay op 28 okt 2023 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Kleinzoon woont nog in huis overleden grootoudes

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Morgan le Fay schreef:
28 okt 2023 13:05
Ga naar een notaris, regel het zo dat jij en je zus de huiseigenaren zijn, laat je zoon huren en laat m een dusdanige huur betalen dat ie recht heeft op huurtoeslag.
TS heeft niets te regelen, zus heeft ook nog wat te vertellen. En zij wil het huis verkopen. Zowel ouders als 'kind' hebben verzuimd om aan de toekomst te denken en daarvoor op tijd stappen te zetten.

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Kleinzoon woont nog in huis overleden grootoudes

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

ZeerPrivé schreef:
28 okt 2023 13:12
Morgan le Fay schreef:
28 okt 2023 13:05
Ga naar een notaris, regel het zo dat jij en je zus de huiseigenaren zijn, laat je zoon huren en laat m een dusdanige huur betalen dat ie recht heeft op huurtoeslag.
Was al aan het aanpassen :mrgreen:

TS heeft niets te regelen, zus heeft ook nog wat te vertellen. En zij wil het huis verkopen. Zowel ouders als 'kind' hebben verzuimd om aan de toekomst te denken en daarvoor op tijd stappen te zetten.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Kleinzoon woont nog in huis overleden grootoudes

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Morgan le Fay schreef:
28 okt 2023 13:05
Ga naar een notaris, regel het zo dat jij en je zus de huiseigenaren zijn, laat je zoon huren en laat m een dusdanige huur betalen dat ie recht heeft op huurtoeslag. Er is een tekort aan woonruimte en dan ga je niet over mijn rechten en kan ik eisen. Oplossen dat verhaal
Er is niet voor niets een Wajong uitkering. (En die krijg je alleen als je slechts een vinger kan bewegen.) anders wordt het Bijstand :evil:
Het probleem hier is dat de zus daar nooit akkoord mee gaat want die ziet de bui al hangen. Een aanslag van de belastingdienst m.b.t. de erfbelasting die ze mag gaan betalen. Een huurder met eigenlijk te weinig inkomsten om de huur te betalen die ook nog eens familie is dus lastig om eruit te zetten bij wanbetaling, want de andere eigenaar van het huis wil daar niet aan meewerken.

Hier moet je niet aan willen beginnen, dit kan niet goed gaan. Gewoon zoonlief weer bij mamma intrekken en huis verkopen.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Kleinzoon woont nog in huis overleden grootoudes

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Nou, ondanks je aanpassing klopt het nog steeds niet. Zus wil het huis verkopen, klaar. Zij hoeft helemaal niet mee te werken aan plannen van TS. Woningnood doet er in dit geval ook niet toe.

Je quote is overigens niet goed gegaan.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kleinzoon woont nog in huis overleden grootoudes

Ongelezen bericht door Lady1234 »

We kennen helemaal niet de financiële situatie van zus en de Ts. Ook weten we niet hoe hoog de nalatenschap is en de daarbij behorende erfbelasting.

Dus makkelijk gesproken, verhuur aan dat “kind”.

Dagkoers
Berichten: 580
Lid geworden op: 07 mei 2023 21:12

Re: Kleinzoon woont nog in huis overleden grootoudes

Ongelezen bericht door Dagkoers »

Kan uw zoon niet op kamers gaan of begeleid wonen of anti kraak?
Kijk eens bij Ad hoc beheer of kamernet of directwonen.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Kleinzoon woont nog in huis overleden grootoudes

Ongelezen bericht door Nevyn »

Dagkoers schreef:
28 okt 2023 14:14
Kan uw zoon niet op kamers gaan of begeleid wonen of anti kraak?
Kijk eens bij Ad hoc beheer of kamernet of directwonen.
Dat is nog al een verschil begeleid wonen of antikraak .
De zoon heeft een Wajong uitkering, we weten niet in welk spectrum zijn handicap zit.
Denk dat als de mogelijkheid er niet is om zus uit te kopen, zoon weer in huis kan komen (moet natuurlijk mogelijk zijn want hij woonde waarschijnlijk niet voor niks 10 jaar bij opa en oma)
En van hier uit toch een passende woonomgeving voor zoon te zoeken.
Maar natuurlijk speculeer ik nu omdat ik niet weet in waarom de zoon een Wajong uitkering heeft.

Dagkoers
Berichten: 580
Lid geworden op: 07 mei 2023 21:12

Re: Kleinzoon woont nog in huis overleden grootoudes

Ongelezen bericht door Dagkoers »

U heeft gelijk, we weten niet alles van deze zaak af.
We doen aannames.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kleinzoon woont nog in huis overleden grootoudes

Ongelezen bericht door witte angora »

In de OP lees ik ook helemaal niets over een hypotheek. Dat zijn kosten die op het ogenblik door de erfgenamen tezamen moeten worden gedragen. Net als alle andere kosten die een eigen woning met zich meebrengt. Ik kan me goed indenken dat zus daar niet op zit te wachten. Er hoeft krachtens testament kennelijk niemand uitgekocht te worden; zodra de verklaring van erfrecht er is kan de woning gewoon op de markt worden gebracht. En dan is de hoogste bieder degene die de nieuwe eigenaar wordt. TS kan 'meebieden', maar de kans dat ze aanzienlijk minder hoeft te betalen lijkt me niet zo heel groot.

In hoeverre er erfbelasting betaald moet worden: er kan uitgegaan worden van de WOZ waarde van 1 januari a.s. of van de WOZ waarde van 1 januari 2023, net wat het goedkoopste is. En daar gaat dan een eventuele hypotheek van af, begrafeniskosten, andere kosten, de vrijstelling (23.000 p.p.). En wat er overblijft wordt voor 10% belast. Boven de 138.000 is het 20%. En die erfbelasting moet dus 8 maanden na het overlijden opgehoest worden. Vervolgens komt er ook nog eens vermogensrendementsbelasting per 1 januari overheen. Eventuele huurtoeslag gaat ook al per 1 januari a.s. stoppen.

Iemand met weinig centen op de rekening komt al gauw in de problemen, dus: weg met die woning. Ik kan me goed indenken dat 'zus' nu even niet aan haar neefje denkt.

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Kleinzoon woont nog in huis overleden grootoudes

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Eén van de vragen in de OP was of zoonlief rechten heeft.
In de NRC van gisteren staat een verhaal waarin een vrouw haar huis bij testament heeft nagelaten aan derden i.p.v. aan haar eigen familieleden. De vrouw woonde met haar vader en een paar jaar geleden is zij vertrokken, niet vermeld is of zij zich had uitgeschreven van dat adres.
Na haar overlijden, is getouwtrek ontstaan wat nu niet relevant is, maar de "derden" hebben nu een claim voor achterstallige huur neergelegd bij de vader die nog steeds in het huis woont. Hieruit kunnen we afleiden dat deze "derde" de bewoner niet zomaar uit het huis kan sturen, ook al betaalde hij waarschijnlijk geen huur aan zijn dochter.
Niet helemaal hetzelfde natuurlijk, maar de overeenkomst is dat er sprake is van een "inwonend gezinslid" of (na het vertrek van de eigenaar) een alleenwonende bewonerdie wsl geen huur betaalde.
Kijk eens op rechtspraak.nl of er vergelijkbare zaken op staan. En de woonbond kan mss antwoorden geven als u de volgende informatie voorlegt:
1. Stond oma na opname in het verpleeghuis nog ingeschreven op het adres van de betreffende woning?
2. Staat zoonlief ingeschreven op dat adres?
3. Wie betaalde gemeentelijke belastingen, energie en water ?
Het is van belang om te weten welke rechten hij heeft om samen tot een realistische uitkomst te komen.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kleinzoon woont nog in huis overleden grootoudes

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik kan dat verhaal helaas niet terugvinden in de krant.

Maar we weten niet of hier sprake is van een testament. En je vader kan je onterven, maar je kinderen houden recht op hun legitieme portie, ook al zouden ze onterfd zijn,

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kleinzoon woont nog in huis overleden grootoudes

Ongelezen bericht door witte angora »

HandigeHarrie schreef:
29 okt 2023 15:57
Niet helemaal hetzelfde natuurlijk,
Het is helemaal niet hetzelfde. Dit is een compleet andere casus. De derden hebben blijkbaar geen haast om de woning te verkopen. Kennelijk kunnen ze de erfbelasting al uit de achterstallige huur voldoen. Het is ook maar de vraag of die 'achterstallige huur' geïnd kan worden. Waarschijnlijk niet, omdat de afspraak tussen vader en dochter was. Niet tussen vader en 'derden'.

In het geval van TS is het volkomen duidelijk: er is een erfenis, en die moet onder twee personen verdeeld worden. En dat moet binnen een jaar of drie gebeuren, als ik het helder voor de geest heb. Moeilijker dan dat is het niet. En hoe die verdeling ook precies gaat gebeuren: zus heeft gewoon recht op de helft. Inwonende kleinzoon deelt kennelijk niet mee in de erfenis, dus die staat er verder buiten.

Mk
Berichten: 990
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Kleinzoon woont nog in huis overleden grootoudes

Ongelezen bericht door Mk »

witte angora schreef:
29 okt 2023 18:47
HandigeHarrie schreef:
29 okt 2023 15:57
Niet helemaal hetzelfde natuurlijk,
In het geval van TS is het volkomen duidelijk: er is een erfenis, en die moet onder twee personen verdeeld worden. En dat moet binnen een jaar of drie gebeuren, als ik het helder voor de geest heb. Moeilijker dan dat is het niet. En hoe die verdeling ook precies gaat gebeuren: zus heeft gewoon recht op de helft. Inwonende kleinzoon deelt kennelijk niet mee in de erfenis, dus die staat er verder buiten.
De vraag is wel waar de erfenis uit bestaat. Is dat een huis wat leeg is en dus zo verkocht kan worden. Of is dat een woning waar iemand woont die daar bepaalde rechten aan kan ontlenen. En die je er dus niet zomaar uit kan zetten. Als je een verhuurde woning erft kan je de huurder ook niet zomaar eruit zetten.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kleinzoon woont nog in huis overleden grootoudes

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kleinzoon huurt helemaal niets.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kleinzoon woont nog in huis overleden grootoudes

Ongelezen bericht door witte angora »

De zoon betaalde geen huur, en is dus geen huurder. Hij woonde in bij zijn oma, meer is het niet. En al zou hij wel huur betalen, dan is het niet voor de hele woning. De grootouders woonden er immers ook nog.

Mocht er toch iets van huurbescherming bestaan, dan kom je op het volgende uit: zoon huurt één kamer, de woning zou dan opgesplitst moeten worden in meerdere eenheden. Dan kom je in beginsel dus uit op onzelfstandige eenheden. Het is maar zeer de vraag of de gemeente daar aan mee wil werken. En het is maar de vraag of de woning op die manier verkoopbaar is. Dan kom je dus uit op het punt dat de niet-bestaande huur opgezegd gaat worden wegens dringend eigen gebruik of zoiets. Dan kan zoon alsnog vertrekken.

Mk
Berichten: 990
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Kleinzoon woont nog in huis overleden grootoudes

Ongelezen bericht door Mk »

Nog eens nagezocht, zonder samenlevingscontract oid is de kleinzoon gewoon ‘inwonend’ en heeft nergens recht op. Zonder huurcontract zal de kleinzoon dus moeten vertrekken als de eigenaar daarom vraagt. Als de woning verkocht moet worden om de erfenis te kunnen verdelen, dan is dat dus pech voor de kleinzoon.

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Kleinzoon woont nog in huis overleden grootoudes

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Voor mij is het niet duidelijk. Als oma uitgeschreven is (dwz op het adres van het verpleeghuis ingeschreven) dan was zoonlief 4 jaar de hoofdbewoner. In de jaren 80 konden krakers zelfs niet zomaar eruit gezet worden, dat was huisvredebreuk. Dus voor mij is nog steeds de vraag of het huis in bewoonde staat moet worden verkocht omdat hij recht heeft om erin te blijven wonen of dat hij eruit gezet kan worden.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kleinzoon woont nog in huis overleden grootoudes

Ongelezen bericht door Moneyman »

HandigeHarrie schreef:
30 okt 2023 15:28
Dus voor mij is nog steeds de vraag of het huis in bewoonde staat moet worden verkocht omdat hij recht heeft om erin te blijven wonen of dat hij eruit gezet kan worden.
Toch is het heel simpel.

De zoon is geen eigenaar én geen huurder. Er is in dit topic geen enkele grondslag op basis waarvan hij recht zou hebben om te blijven aanwezig. Ergo: hij moet vertrekken.

Dat er -net als bij krakers- wel een rechtszaak gevoerd moet worden als hij zou weigeren te vertrekken, maakt dat niet anders.

Plaats reactie