Non-conform product: dagvaarden of niet?

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Non-conform product: dagvaarden of niet?

Ongelezen bericht door Erthanax »

De casus in het kort:
• Buitenlamp met 2 jaar garantie gekocht voor € 70 in juli 2021.
• Lamp zonder duidelijke oorzaak defect (flitst heel kort aan, brandtijd niet meer in te stellen) in september 2023.
• Beroep op zg. “wettelijke garantie” en vraag om herstel, vervanging of € 56 korting (2 x 10% afschrijving gerekend i.v.m. 2 jaar gebruik en een verwachte levensduur van 10 jaar) op nieuwe lamp.
• Webwinkel weigert elke compensatie, want buiten fabrieksgarantie.
• Na bezwaar en verwijzing naar BW, biedt webwinkel “uit coulance” 10% korting op nieuwe aankoop.
• Afgewezen als onvoldoende.
• Melding gedaan bij ACM.
• Webwinkel aangesloten bij Webshop Keurmerk; klacht ingediend.
• Reactie: In het Nederlandse weer heeft een lamp veel te verduren; is ook geen extreem dure lamp, met bv vermelding levensduur van 10 jaar.
• In bezwaar erop gewezen dat (1) de lamp door een NL webwinkel in NL verkocht is als buitenlamp en dat ik dus mag verwachten dat die tegen het NL weer bestand is; (2) de webwinkel buitenlampen verkoopt van € 10 tot € 250, en dat ongeveer 2/3 daarvan goedkoper is dan € 70; en (3) het mijn ervaring is dat zelfs goedkope buitenlampen probleemloos meer dan 15 jaar meegaan.
• Reactie: Zoek maar in overleg met de webwinkel een onafhankelijke derde die vast kan stellen of het product non-conform is.

Dat laatste ga ik niet doen. Een oordeel anders dan “mogelijk zus of zo” zit er niet in, en zo’n bedrijf zal nooit stellen dat dit met zekerheid inherent is aan het product of bij aankoop al aanwezig was.

Het gaat maar om een paar tientjes die ik best kan missen, dus daar zit ik niet zo mee. Wat mij stoort is de achteloze manier waarop ik als klant niet serieus genomen wordt. Het is toch onredelijk als je steeds na ruim twee jaar een nieuwe buitenlamp van € 70 moet kopen? Het lijkt wel een principekwestie :mrgreen:

Principes kosten geld en ik zou het niet eens erg vinden als ik er uiteindelijk iets bij inschiet, maar het moet niet te gek worden. Vandaar mijn vragen:
1. Welk financieel risico loop ik als ik zelf zonder advocaat de webwinkel dagvaardt bij de Kantonrechter?
2. Wat zou de rechter ervan vinden dat ik geen onafhankelijke derde heb gezocht?
3. Ben ik volstrekt kansloos? Meer dan "hij hangt aan de muur en ik vind dat..." heb ik eigenlijk niet.
4. Wat kan het me kosten bij verlies? (Het levert beslist een leerzame ervaring, maar het moet niet te gek worden.)

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05
Beste antwoord
Gekozen door Erthanax

Re: Non-conform product: dagvaarden of niet?

door alfatrion » 08 nov 2023 02:21

Erthanax schreef:
07 nov 2023 16:46
De casus in het kort:
• Buitenlamp met 2 jaar garantie gekocht voor € 70 in juli 2021.
• Lamp zonder duidelijke oorzaak defect (flitst heel kort aan, brandtijd niet meer in te stellen) in september 2023.
Ik ga er vanuit dat de lamp ook afgeleverd id in juli 2021. De bewijslast ligt dus bij jou.
Erthanax schreef:
07 nov 2023 16:46
• Beroep op zg. “wettelijke garantie” en vraag om herstel, vervanging of € 56 korting (2 x 10% afschrijving gerekend i.v.m. 2 jaar gebruik en een verwachte levensduur van 10 jaar) op nieuwe lamp.
Hoe kom je aan tien jaar? Hoelang is de vorige meegegaan op die plek? Bij vervanging heb je recht op geen aftrek.
Erthanax schreef:
07 nov 2023 16:46
1. Welk financieel risico loop ik als ik zelf zonder advocaat de webwinkel dagvaardt bij de Kantonrechter?
4. Wat kan het me kosten bij verlies? (Het levert beslist een leerzame ervaring, maar het moet niet te gek worden.)
Hoofdvordering is €70

Kosten bij verlies bestaan uit:
- Betekening dagvaarding: c.a. €135
- Griffierecht: €86
- Betekening vonnis: c.a
€135
- Gematigde salaris: max 3× €39
- Nakosten 0,5x €39

Partijen willen de tegenpartij nog wel eens de kans geven om te voldoen zonder betekening van het vonnis. Hoger beroep is niet mogelijk.

- Btag tarieven
- Griffierecht kanton
- Liquidatietarief kanton

Bij winst heb je recht op de proceskosten, waaronder je reis- en verletkosten! Niet vergeten die kosten op zitting aan te voeren middels een formulier met onderliggende stukken.
Erthanax schreef:
07 nov 2023 16:46
2. Wat zou de rechter ervan vinden dat ik geen onafhankelijke derde heb gezocht?
3. Ben ik volstrekt kansloos? Meer dan "hij hangt aan de muur en ik vind dat..." heb ik eigenlijk niet.
We moeten het nader hebben over non-conformiteit, dat moet je zeker beter onderbouwen. De sensor zal defect zijn.
Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Non-conform product: dagvaarden of niet?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kosten dagvaarding, griffiekosten. Bij verlies wellicht advocaatkosten regenpartij.

Is dat ding niet te repareren?

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Non-conform product: dagvaarden of niet?

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Dat je serieus overweegt het Nederlandse juridisch systeem te gaan belasten voor €25, want dat lijkt mij de restwaarde. Je hebt recht op garantie maar na een jaar is het aan jou de non-conformiteit te bewijzen en het feit dat je daar al geen zin in hebt geeft de futiliteit wel aan.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Non-conform product: dagvaarden of niet?

Ongelezen bericht door scontra »

Erthanax schreef:
07 nov 2023 16:46

Het lijkt wel een principekwestie :mrgreen:
A/ Zolang het dat lijkt te zijn, dan maar naar de bouwmarkt en voor een paar tientjes een spiksplinternieuwe nette led-buitenlamp aanschaffen.
B/ Is het dat wel : :idea: dan je principe maar even laten voor wat het is en het onder A/ omschrevene volgen. :wink:

Zo'n knipperende buitenlamp vraagt de aandacht en dat moet je niet willen.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Non-conform product: dagvaarden of niet?

Ongelezen bericht door rwolters »

Producten met een stekker in 10 jaar afschrijven? Dat houdt bij geen rechter stand.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Non-conform product: dagvaarden of niet?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volgens mij wordt een buitenlamp vast aangesloten, niet met een stekker..

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Non-conform product: dagvaarden of niet?

Ongelezen bericht door rwolters »

Lady1234 schreef:
07 nov 2023 19:18
Volgens mij wordt een buitenlamp vast aangesloten, niet met een stekker..
Aan de binnenkant zit iets wat als stekker kan worden gezien. Hetzij in de vorm van een kroonsteentje, dan wel een connector waar je draden in kan steken en vast kunt klemmen. En nee, een stekker hoeft geen mannetje te zijn, er zijn ook vrouwtjesstekkers.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Non-conform product: dagvaarden of niet?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

en (3) het mijn ervaring is dat zelfs goedkope buitenlampen probleemloos meer dan 15 jaar meegaan.
Als je die ervaring hebt, waarom dan niet een goedkope gekocht? :wink:

Ik kijk al jaren niet meer wat er beweert wordt op de verpakking van dergelijke producten. Dure led lampen van bijv. Philips zijn bij mij binnen de kortste keren kapot gegaan in het verleden. Die goedkope van de Action doe ik al tig jaar mee.

Edit: zelf zou ik er niet over denken om daarvoor naar het kantongerecht te stappen. Maar ja, principes... :mrgreen:

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Non-conform product: dagvaarden of niet?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Lady1234 schreef:
07 nov 2023 17:09
Kosten dagvaarding, griffiekosten. Bij verlies wellicht advocaatkosten regenpartij.

Is dat ding niet te repareren?
Dagvaarding en griffie valt wel mee; ongeveer 140 voor het betekenen van de dagvaarding en 130 griffierecht. Bij winst kun je dat (deels) terugvorderen. Juridische kosten tegenpartij gaat dacht ik volgens normbedragen, maar die kan ik niet vinden. Daarbij wil ik niet iets over het hoofd zien.

Repareren moet ik nog naar kijken. Misschien een contact dat gesoldeerd kan worden, maar daar lijkt het eigenlijk niet op.

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Non-conform product: dagvaarden of niet?

Ongelezen bericht door Erthanax »

scontra schreef:
07 nov 2023 18:07
Zo'n knipperende buitenlamp vraagt de aandacht en dat moet je niet willen.
Ja het is toch wat met mogelijke principes.
Knipperen doet de lamp gelukkig niet. Hij flitst even aan en blijft dan uit tot je een Mr Bean-dansje direct onder de lamp doet.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Non-conform product: dagvaarden of niet?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Erthanax schreef:
07 nov 2023 20:18
Lady1234 schreef:
07 nov 2023 17:09
Kosten dagvaarding, griffiekosten. Bij verlies wellicht advocaatkosten regenpartij.

Is dat ding niet te repareren?
Dagvaarding en griffie valt wel mee; ongeveer 140 voor het betekenen van de dagvaarding en 130 griffierecht. Bij winst kun je dat (deels) terugvorderen. Juridische kosten tegenpartij gaat dacht ik volgens normbedragen, maar die kan ik niet vinden. Daarbij wil ik niet iets over het hoofd zien.

Repareren moet ik nog naar kijken. Misschien een contact dat gesoldeerd kan worden, maar daar lijkt het eigenlijk niet op.
Dan maar even wachten op Alfatrion, die weet je alles tot in de puntjes te vertellen en ik vermoed dat hij een groot voorstander van dagvaarden is.

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Non-conform product: dagvaarden of niet?

Ongelezen bericht door Erthanax »

ZeerPrivé schreef:
07 nov 2023 19:54
en (3) het mijn ervaring is dat zelfs goedkope buitenlampen probleemloos meer dan 15 jaar meegaan.
Als je die ervaring hebt, waarom dan niet een goedkope gekocht? :wink:
Laat ik er eens een degelijke kopen die lang meegaat en mooi blijft, dacht ik; dat pakte niet uit volgens verwachting.

Het gaat overigens om een armatuur met sensor en een gewone E27 fitting waar een (led)lamp naar keuze ingedraaid wordt.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Non-conform product: dagvaarden of niet?

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Waar haal je precies de verwachte levensduur vandaan?

Zoekmachines staan vol met allerlei onzin en als ik zoek op de levensduur van een lamp dan zegt het 2e resultaat:
Een gewone lamp heeft een maximale levensduur van 2000 branduren. Dit betekent dat je na iets meer dan 1 jaar de lampen moet vervangen.
Ik zeg zeker niet dat dit klopt, maar wie zegt dat 10 jaar wel correct is? Gaat over een niet-LED lamp overigens.


Doet me wel denken aan het verhaal dat men ooit de eeuwig brandende lamp uitvond maar deze nooit heeft willen produceren omdat men dan nooit nieuwe lampen nodig heeft :D

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Non-conform product: dagvaarden of niet?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Erthanax schreef:
07 nov 2023 20:33
ZeerPrivé schreef:
07 nov 2023 19:54
en (3) het mijn ervaring is dat zelfs goedkope buitenlampen probleemloos meer dan 15 jaar meegaan.
Als je die ervaring hebt, waarom dan niet een goedkope gekocht? :wink:
Laat ik er eens een degelijke kopen die lang meegaat en mooi blijft, dacht ik; dat pakte niet uit volgens verwachting.

Het gaat overigens om een armatuur met sensor en een gewone E27 fitting waar een (led)lamp naar keuze ingedraaid wordt.
Heb je ook de reviews gelezen over die lamp?

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Non-conform product: dagvaarden of niet?

Ongelezen bericht door witte angora »

Erthanax schreef:
07 nov 2023 20:21
Hij flitst even aan en blijft dan uit tot je een Mr Bean-dansje direct onder de lamp doet.
Goed voor je conditie en lenigheid. Wat wil je nog meer? Ik zou het gewoon laten zoals het is. :D

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Non-conform product: dagvaarden of niet?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ga ik ook maar even denken als niet-techneut: kan het zijn dat er vocht in de armatuur is gekomen en dat daardoor de sensor pas werkt als Mr. Bean gearriveerd is? En zo ja, zou het heeeeeel misschien (ik vraag het heeeeel voorzichtig) kunnen dat je hem niet goed gemonteerd hebt?

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Non-conform product: dagvaarden of niet?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus de lamp is het probleem niet, maar wellicht het armatuur of de sensor.

Persoonlijk zou ik hem uit elkaar halen om te zien of het gerepareerd kan worden. Contactje was losgaat als dat warm wordt?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Non-conform product: dagvaarden of niet?

Ongelezen bericht door moederslink »

ZeerPrivé schreef:
07 nov 2023 20:51
(...)zou het heeeeeel misschien (ik vraag het heeeeel voorzichtig) kunnen dat je hem niet goed gemonteerd hebt?
Ik denk dat dat niet zozeer het probleem is. Hij heeft ruim twee jaar goed gefunctioneerd immers?
Als " sensor " werkt ie ,want wanneer je onder de lamp staat te wiebelen/dansen 😀 brandt de lamp.
Het is misschien een kleinigheidje om te repareren?
Vd zaak kun je kennelijk niets meer verwachten.
Garantie voorbij----toedeledokie!

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Non-conform product: dagvaarden of niet?

Ongelezen bericht door Erthanax »

StevieNL81 schreef:
07 nov 2023 20:46
Waar haal je precies de verwachte levensduur vandaan?

Zoekmachines staan vol met allerlei onzin en als ik zoek op de levensduur van een lamp dan zegt het 2e resultaat:
Een gewone lamp heeft een maximale levensduur van 2000 branduren. Dit betekent dat je na iets meer dan 1 jaar de lampen moet vervangen.
Ik zeg zeker niet dat dit klopt, maar wie zegt dat 10 jaar wel correct is? Gaat over een niet-LED lamp overigens.


Doet me wel denken aan het verhaal dat men ooit de eeuwig brandende lamp uitvond maar deze nooit heeft willen produceren omdat men dan nooit nieuwe lampen nodig heeft :D
Het defect zit in het armatuur (een buitenlamp, volgens de leverancier), het led-peertje dat daarin gedraaid zit is in orde. Mijn ervaring met een levensduur van minimaal 10 jaar slaat op het armatuur.

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Non-conform product: dagvaarden of niet?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Onkruid71 schreef:
07 nov 2023 20:47
Heb je ook de reviews gelezen over die lamp?
Weinig, maar goede recensies. Webwinkel heeft goede reviews. Ik heb hem overigens gekocht op aanraden van iemand die tevreden was.

Plaats reactie