Inruilservice Apple

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
JipJop64
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 nov 2023 20:03

Inruilservice Apple

Ongelezen bericht door JipJop64 »

Ik heb kortgeleden de iPhone 15 pro Max gekocht en bij de aankoop werd geadverteerd met het inruilen van je oude iPhone zodat je korting kon krijgen op het aankoopbedrag van je nieuwe telefoon. Er wordt vantevoren een schatting gedaan wat de oude telefoon waard kan zijn afhankelijk van het model en de staat van de telefoon. In mijn geval was dit de iPhone 13 Pro Max met een maximale waarde van €580. Je bestelt de nieuwe iPhone en betaalt het totale bedrag bij bestelling. Na ontvangst van de nieuwe iPhone stuur je de oude iPhone op waarna het uiteindelijk inruilbedrag wordt bepaald. Mijn oude iPhone had de maximale waarde van €580. Bij het bestellen van de nieuwe iPhone waren er twee betaalmogelijkheden. Creditcard en via Apple saldo. Ik heb geen creditcard dus heb ik geld overgemaakt naar mijn Apple saldo en daarmee betaald. Het bedrag wat ik terugkreeg is ook weer op mijn Apple saldo gestort. Tot mijn verbazing kan ik dit bedrag niet overmaken naar mijn bankrekening. Ik heb Apple support gebeld, lang aan de telefoon gezeten met diverse mensen en mijn vraag zou uiteindelijk doorgezet worden naar een andere afdeling. Van deze afdeling kreeg ik twee dagen later een mailtje dat het bedrag niet kan worden overgeboekt. Punt! Dit houdt in dat ik het geld alleen bij Apple kan besteden. Wat Apple doet is korting op een nieuwe aankoop voorspiegelen en houdt vervolgens in feite het geld binnen het eigen bedrijf. Behalve dat ik me ontzettend in de maling genomen voel vraag ik me ook af of dit wettelijk is toegestaan. Als ik had geweten dat ik in feite niet bij het geld kan had ik nooit gebruik gemaakt van de trade in actie.
Graag hoor ik jullie mening hierover.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inruilservice Apple

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien staat hier een oplossing tussen? Gaat ook over restitutie.

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1968798

Veldt01
Berichten: 991
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Inruilservice Apple

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Tenzij dit in de overeenkomst stond klinkt dit inderdaad niet als heel netjes (zo genereer je als Apple inderdaad eeuwige klanten). Vraag me af hoe apple zou reageren is er een door hen afgeschreven bedrag wordt gestorneerd met de mededelen dat het hun geld blijft tot het moment dat je als klant tevreden bent (maar dat ze er even niet aan kunnen komen)

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Inruilservice Apple

Ongelezen bericht door juliomariner »

Nog een reden om een Samsung te nemen

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Inruilservice Apple

Ongelezen bericht door BreejKC »

Als dit ergens in de kleine lettertjes staat bij Apple, dan bent u daar waarschijnlijk akkoord mee gegaan. Dan is hier weinig meer tegen te doen. Maar, zou dit werkelijk uw allerlaatste aankoop bij Apple on zijn? Als u dit bevestigend kunt beantwoorden, dan heeft u voorlopig pech maar. Doet u echter ooit nog een andere aankoop bij Apple, dan kunt u dat saldo daarvoor gewoon gebruiken.

Gezien het feit dat u van een iPhone 13 overgestapt bent op een iPhone 15 wil zeggen dat u graag werkt met een van de nieuwere types iPhones. Op zich is daar niks mis mee maar dit betekent ook dat er ooit een iPhone 16 of een iPhone 17 uitkomt, die u dan weer graag wilt hebben. Verkoop dan uw huidige iPhone 15 via bijvoorbeeld Marktplaats en koop van die opbrengst + het saldo dat dan nog bij Apple staat weer uw nieuwere iPhone. Opgelost!
Laatst gewijzigd door BreejKC op 14 nov 2023 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Arizonakid
Berichten: 1129
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Inruilservice Apple

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Staat duidelijk in de voorwaarden, die niemand ooit leest.

Lowieze
Berichten: 6608
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Inruilservice Apple

Ongelezen bericht door Lowieze »

BreejKC schreef:
14 nov 2023 17:05
Als dit ergens in de kleine lettertjes staat bij Amazon, dan bent u daar waarschijnlijk akkoord mee gegaan. Dan is hier weinig meer tegen te doen. Maar, zou dit werkelijk uw allerlaatste aankoop bij Amazon zijn? Als u dit bevestigend kunt beantwoorden, dan heeft u voorlopig pech maar. Doet u echter ooit nog een andere aankoop bij Amazon, dan kunt u dat saldo daarvoor gewoon gebruiken.

Gezien het feit dat u van een iPhone 13 overgestapt bent op een iPhone 15 wil zeggen dat u graag werkt met een van de nieuwere types iPhones. Op zich is daar niks mis mee maar dit betekent ook dat er ooit een iPhone 16 of een iPhone 17 uitkomt, die u dan weer graag wilt hebben. Verkoop dan uw huidige iPhone 15 via bijvoorbeeld Marktplaats en koop van die opbrengst + het saldo dat dan nog bij Amazon staat weer uw nieuwere iPhone. Opgelost!
Ik vraag me af wat Amazon hiermee te maken heeft?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Inruilservice Apple

Ongelezen bericht door BreejKC »

Lowieze schreef:
14 nov 2023 17:17
BreejKC schreef:
14 nov 2023 17:05
Als dit ergens in de kleine lettertjes staat bij Amazon, dan bent u daar waarschijnlijk akkoord mee gegaan. Dan is hier weinig meer tegen te doen. Maar, zou dit werkelijk uw allerlaatste aankoop bij Amazon zijn? Als u dit bevestigend kunt beantwoorden, dan heeft u voorlopig pech maar. Doet u echter ooit nog een andere aankoop bij Amazon, dan kunt u dat saldo daarvoor gewoon gebruiken.

Gezien het feit dat u van een iPhone 13 overgestapt bent op een iPhone 15 wil zeggen dat u graag werkt met een van de nieuwere types iPhones. Op zich is daar niks mis mee maar dit betekent ook dat er ooit een iPhone 16 of een iPhone 17 uitkomt, die u dan weer graag wilt hebben. Verkoop dan uw huidige iPhone 15 via bijvoorbeeld Marktplaats en koop van die opbrengst + het saldo dat dan nog bij Amazon staat weer uw nieuwere iPhone. Opgelost!
Ik vraag me af wat Amazon hiermee te maken heeft?
U heeft gelijkt. Waar ik Amazon schreef moest het Apple zijn. Voor de rest blijft de strekking van mijn reactie hetzelfde. Gecorrigeerd!

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Inruilservice Apple

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het een heeft niets met het ander te maken. Dat u betaald hebt met apple play staat los van de terugbetaling van het opgestuurde toestel. Als ik kijk op de site van Apple staat daar op veel plekken dat het tegoed terug komt in de vorm van een gift card om Apple producten mee te kopen. Nergens staat de mogelijkheid dat er op een bankrekening gestort zou kunnen worden. Er wordt dus niet weerspiegeld dat er korting gegeven word.

Lowieze
Berichten: 6608
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Inruilservice Apple

Ongelezen bericht door Lowieze »

NeoDutchio schreef:
14 nov 2023 17:38
Het een heeft niets met het ander te maken. Dat u betaald hebt met apple play staat los van de terugbetaling van het opgestuurde toestel. Als ik kijk op de site van Apple staat daar op veel plekken dat het tegoed terug komt in de vorm van een gift card om Apple producten mee te kopen. Nergens staat de mogelijkheid dat er op een bankrekening gestort zou kunnen worden. Er wordt dus niet weerspiegeld dat er korting gegeven word.
Er wordt wel degelijk gezegd dat je korting kunt krijgen:

“Met Apple Trade In krijg je korting als je je huidige device inruilt.” en “Online inruilen of inruilen bij een Apple Store. Krijg korting op je aankoop of kies voor een Apple Gift Card. De keus is aan jou.”

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Inruilservice Apple

Ongelezen bericht door Speedy123 »

NeoDutchio schreef:
14 nov 2023 17:38
Het een heeft niets met het ander te maken. Dat u betaald hebt met apple play staat los van de terugbetaling van het opgestuurde toestel. Als ik kijk op de site van Apple staat daar op veel plekken dat het tegoed terug komt in de vorm van een gift card om Apple producten mee te kopen. Nergens staat de mogelijkheid dat er op een bankrekening gestort zou kunnen worden. Er wordt dus niet weerspiegeld dat er korting gegeven word.
Ik kreeg van Apple toch echt de volgende email:
Krijg van € 230 tot € 815 korting op iPhone 15 of iPhone 15 Pro

Wanneer je een iPhone 11 of nieuwer inruilt.*
En de kleine lettertjes toelichting van het sterretje is:
* De inruilwaarde is afhankelijk van de staat, het jaar en de configuratie van het device dat je inruilt. Je moet minimaal 18 jaar zijn om je device te mogen inruilen voor een tegoed of een Apple Gift Card. Niet alle devices komen in aanmerking voor een tegoed. Voor meer informatie over het inruilen van devices kun je terecht bij de inruilpartner van Apple. Mogelijk gelden er bepaalde beperkingen. Uitbetaling geschiedt op basis van het ontvangen device dat voldoet aan de omschrijving die je ten tijde van de waarde­bepaling hebt opgegeven. Apple behoudt zich het recht voor om, om welke reden dan ook, een device te weigeren of het aantal te beperken. In de Apple Store: je kunt alleen gebruikmaken van het aanbod als je een geldig legitimatie­bewijs met foto kunt overleggen. De waarde van je huidige device kan in mindering worden gebracht op de aanschafprijs van een nieuw Apple device. Het aanbod is mogelijk niet in alle Stores beschikbaar. In sommige Stores kunnen extra eisen gelden.
Dus hoezo heeft het niks te maken met de aankoop van een nieuwe iPhone?

Verder is tegoed niet nadert gespecificeerd. Het is tegoed of giftcard. Een Apple gift Card kan je wel gebruiken in Apple stores om producten mee te kopen. Maar wat een tegoed is en waarvoor je het kan gebruiken is niet gespecificeerd. Het is in ieder geval iets anders dan een Apple giftcard.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Inruilservice Apple

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Speedy123 schreef:
14 nov 2023 18:08
Verder is tegoed niet nadert gespecificeerd. Het is tegoed of giftcard. Een Apple gift Card kan je wel gebruiken in Apple stores om producten mee te kopen. Maar wat een tegoed is en waarvoor je het kan gebruiken is niet gespecificeerd. Het is in ieder geval iets anders dan een Apple giftcard.
Je kan online en offline alles regelen. Offline, dus in de winkel krijg je een Apple giftcard, online word het als tegoed neergezet in een persoonlijke omgeving.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Inruilservice Apple

Ongelezen bericht door Speedy123 »

NeoDutchio schreef:
14 nov 2023 19:19
Speedy123 schreef:
14 nov 2023 18:08
Verder is tegoed niet nadert gespecificeerd. Het is tegoed of giftcard. Een Apple gift Card kan je wel gebruiken in Apple stores om producten mee te kopen. Maar wat een tegoed is en waarvoor je het kan gebruiken is niet gespecificeerd. Het is in ieder geval iets anders dan een Apple giftcard.
Je kan online en offline alles regelen. Offline, dus in de winkel krijg je een Apple giftcard, online word het als tegoed neergezet in een persoonlijke omgeving.
Maar een toekomstig tegoed wat je beperkt kan uitgeven, dat rechtvaardigd toch niet de grote claim in de email ?
Krijg van € 230 tot € 815 korting op iPhone 15 of iPhone 15 Pro
Ik snap wel dat mensen op het verkeerde been gezet worden, je moet echt de kleine lettertjes lezen om erachter te komen dat het helemaal geen korting is maar dat je na aankoop en het inleveren van je oude telefoon een tegoed kado krijgt om nieuwe aankopen mee te doen bij Apple.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Inruilservice Apple

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Speedy123 schreef:
14 nov 2023 18:08

In de Apple Store: je kunt alleen gebruikmaken van het aanbod als je een geldig legitimatie­bewijs met foto kunt overleggen. De waarde van je huidige device kan in mindering worden gebracht op de aanschafprijs van een nieuw Apple device. Het aanbod is mogelijk niet in alle Stores beschikbaar. In sommige Stores kunnen extra eisen gelden.
Het ķán dus wel als korting.

blueeyes85
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 mei 2012 00:12

Re: Inruilservice Apple

Ongelezen bericht door blueeyes85 »

JipJop64 schreef:
13 nov 2023 20:07
Ik heb kortgeleden de iPhone 15 pro Max gekocht en bij de aankoop werd geadverteerd met het inruilen van je oude iPhone zodat je korting kon krijgen op het aankoopbedrag van je nieuwe telefoon. Er wordt vantevoren een schatting gedaan wat de oude telefoon waard kan zijn afhankelijk van het model en de staat van de telefoon. In mijn geval was dit de iPhone 13 Pro Max met een maximale waarde van €580. Je bestelt de nieuwe iPhone en betaalt het totale bedrag bij bestelling. Na ontvangst van de nieuwe iPhone stuur je de oude iPhone op waarna het uiteindelijk inruilbedrag wordt bepaald. Mijn oude iPhone had de maximale waarde van €580. Bij het bestellen van de nieuwe iPhone waren er twee betaalmogelijkheden. Creditcard en via Apple saldo. Ik heb geen creditcard dus heb ik geld overgemaakt naar mijn Apple saldo en daarmee betaald. Het bedrag wat ik terugkreeg is ook weer op mijn Apple saldo gestort. Tot mijn verbazing kan ik dit bedrag niet overmaken naar mijn bankrekening. Ik heb Apple support gebeld, lang aan de telefoon gezeten met diverse mensen en mijn vraag zou uiteindelijk doorgezet worden naar een andere afdeling. Van deze afdeling kreeg ik twee dagen later een mailtje dat het bedrag niet kan worden overgeboekt. Punt! Dit houdt in dat ik het geld alleen bij Apple kan besteden. Wat Apple doet is korting op een nieuwe aankoop voorspiegelen en houdt vervolgens in feite het geld binnen het eigen bedrijf. Behalve dat ik me ontzettend in de maling genomen voel vraag ik me ook af of dit wettelijk is toegestaan. Als ik had geweten dat ik in feite niet bij het geld kan had ik nooit gebruik gemaakt van de trade in actie.
Graag hoor ik jullie mening hierover.
Persoonlijk denk ik dat je geen poot hebt om op te staan. De naam zegt het al Apple Saldo.

Saldo voor Apple…

Je kan de voorwaarden er op naslaan. Misschien staat daar iets in wat je kunt gebruiken. En anders naar de winkel van aanschaf dat je verkeerd bent ingelicht.

Plaats reactie