Kosten bij de dierenarts

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Kosten bij de dierenarts

Ongelezen bericht door Berteman »

Lady1234 schreef:
14 nov 2023 21:03
Geef ze iets om op te knagen, hoeven ze niet naar de tandarts.
Soms is geen reactie beter en dit is een perfect voorbeeld.

yvonne_909
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 aug 2023 09:54

Re: Kosten bij de dierenarts

Ongelezen bericht door yvonne_909 »

@Erthanax: Uw dierenarts is er nog een met hart voor dieren en minder hart voor de portemonnee.

@Sietsky: Ik heb jaaaren terug eens soortgelijke bloedonderzoeken moeten laten doen. Was toen 2 x ruim € 300,-- kwijt. Bloed voor schildklieronderzoek moest opgestuurd worden, konden ze zelf niet controleren.
Kreeg voor iets humane medicatie mee wat bij mijn eigen apotheek met een receptje € 25-- goedkoper zou zijn. Kon wel maar dan moest ik voor het uitschrijven van een recept € 20,-- betalen. Dat terwijl ik op 2 consulten in korte tijd al een dikke € 600,-- kwijt was.
Ik snap wel waar ze hun grote landelijke huis van hebben betaald.

Het wordt hoog tijd dat er grenzen komen aan de hoge (woeker) consultprijzen en onnodige dure onderzoeken en behandelingen door commerciële bedrijven.

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kosten bij de dierenarts

Ongelezen bericht door Erthanax »

Bij KRO-NCRV Pointer loopt er een onderzoek naar dure dierenartsen, zie bv hier en hier.

beeperhorrie
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 mar 2017 20:35

Re: Kosten bij de dierenarts

Ongelezen bericht door beeperhorrie »

Wij hebben veel huisdieren, altijd al gehad, maar de laatste vier jaar stijgen de prijzen extreem. Een gebit reinigen kost nu het dubbele van vier jaar geleden. Een simpel hartmedicijn is ook in die tijd verdubbeld.
Heel erg veel dierenartspraktijken vallen tegenwoordig onder de mantel van een anicura of een evidensia. Dergelijke dierenartspraktijken zijn keiharde geldfabrieken geworden die mensen gericht ertoe bewegen zoveel mogelijk geld uit te geven. Als mensen vooraf een schatting vragen zal de uiteindelijke rekening vaak een verdubbeling van dat bedrag zijn. Er zijn genoeg verhalen te vinden van dierenartsen die opgestapt zijn bij hun praktijk omdat ze de dwang waarmee ze mensen geacht worden geld uit de zak te kloppen niet met zichzelf kunnen billijken.
Even rondbellen is altijd een aanrader want de zorg is niet per definitie beter met dure apparatuur. Of zelfs met gewone apparatuur. Ik heb een rekening liggen waar onderzoek met de stethoscoop apart betaald moest worden (ja ik ben weg bij die dierenarts).

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Kosten bij de dierenarts

Ongelezen bericht door rwolters »

Sietsky schreef:
13 nov 2023 21:22
Vanmorgen met mijn oude kat naar de dierenarts geweest.
Advies was om een geriatrisch bloedbeeld plus schildklier af te nemen. 1 buisje bloed, wat ter plekke in een apparaat getest kan worden. Dit koste 222 Euro. Daarnaast betaalde ik 60 euro consult.
Nu kan ik het betalen, maar voel me toch een beetje afgezet. Zijn dit normale bedragen? Moet ik morgen ook nog medicatie ophalen. Ben benieuwd.
Standaard vraag die ik bij dit klachten altijd stel: kan je eens voorrekenen wat het volgens jou zou mogen kosten? Als je iets te duur vindt moet je argumenten hebben waarom het te duur zou zijn.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Kosten bij de dierenarts

Ongelezen bericht door BL2 »

Onze jonge zeer gezonde kat was de dag na een vlooienbehandeling bij de dierenarts doodziek geworden omdat het middel op een verkeerde plek was toegediend, waardoor de kat het binnenkreeg.
Uiteindelijk waren we E 600,00 kwijt om de kat er weer bovenop te krijgen in meerdere sessies omdat de kat al 5 dagen niets meer at of dronk..
Ze vonden het het vervelend, van enige coulance kon geen sprake zijn........

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Kosten bij de dierenarts

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Altijd bijzonder om te zien dat mensen enorme bedragen kunnen uitgeven voor huisdieren en tegelijkertijd in de supermarkt kiezen voor plofkip in plaats van de biologische versie.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Kosten bij de dierenarts

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ik zie niet wat het een met het ander heeft te maken.

beeperhorrie
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 mar 2017 20:35

Re: Kosten bij de dierenarts

Ongelezen bericht door beeperhorrie »

rwolters schreef:
15 nov 2023 10:44
Sietsky schreef:
13 nov 2023 21:22
Vanmorgen met mijn oude kat naar de dierenarts geweest.
Advies was om een geriatrisch bloedbeeld plus schildklier af te nemen. 1 buisje bloed, wat ter plekke in een apparaat getest kan worden. Dit koste 222 Euro. Daarnaast betaalde ik 60 euro consult.
Nu kan ik het betalen, maar voel me toch een beetje afgezet. Zijn dit normale bedragen? Moet ik morgen ook nog medicatie ophalen. Ben benieuwd.
Standaard vraag die ik bij dit klachten altijd stel: kan je eens voorrekenen wat het volgens jou zou mogen kosten? Als je iets te duur vindt moet je argumenten hebben waarom het te duur zou zijn.
Mijn oude dierenarts (inmiddels gepensioneerd) kon gewoon vaststellen aan de hand van het bekijken van het dier wat er aan de hand was. Goed voelen om gezwelletjes te kunnen ontdekken voelen of klieren, lever en nieren abnormaliteiten vertonen en de diagnose kon gesteld worden.
Prijs? Ëén consult á €27,50.
Volgens hem had bij oudere katten dit bloed en schildklier onderzoek doen waarbij gericht gezocht wordt naar sporen van kanker heeft weinig nut. Als er kanker wordt aangetroffen is er maar weinig aan te doen. Progressie van de ziekte verloopt zeker bij katten vaak erg grillig. De medicijnen die ze geven hebben eigenlijk alleen nut bij jonge katten want ze zijn erg zwaar en zeer slecht voor het verteringsorgaan.

Ik heb een kat met kanker die vier jaar geleden al was opgegeven. Als ik aan medicijnen was begonnen was hij er nu niet meer geweest want die hebben dus een zware weerslag op de nieren en de lever. Zodra hij pijn gaat krijgen stoppen we hem.

Terugkomend op uw vraag. Als een dierenarts dit onderzoek moet laten afhangen van dergelijke apparatuur die niets toevoegt aan de kennis van een goede dierenarts zou dat niet op de klant moeten worden verhaald. In een dergelijk geval als hierboven zou er slechts een consult moeten worden berekend en dan niet volgens de opgeklopte tarieven van de laatste paar jaar. Lonen van mensen zijn ook niet verdubbeld of meer. De dierenarts kan daarna nog genoeg verdienen aan het speciale voer wat vaak wordt voorgeschreven.

beeperhorrie
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 mar 2017 20:35

Re: Kosten bij de dierenarts

Ongelezen bericht door beeperhorrie »

J. Deltoer schreef:
15 nov 2023 11:28
Altijd bijzonder om te zien dat mensen enorme bedragen kunnen uitgeven voor huisdieren en tegelijkertijd in de supermarkt kiezen voor plofkip in plaats van de biologische versie.
Wellicht kopen die mensen die kip voor hun huisdier maar kunnen ze door de absurd duur geworden dierenartskosten geen scharrelkip meer betalen. :oops:

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Kosten bij de dierenarts

Ongelezen bericht door Ivo.w »

juliomariner schreef:
15 nov 2023 11:40
Ik zie niet wat het een met het ander heeft te maken.
Het heeft beide te maken met dierenliefde en dierenwelzijn.

diego
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 mei 2005 02:56

Re: Kosten bij de dierenarts

Ongelezen bericht door diego »

Heb een tijd geleden ook iets gepost over Anicura. Een grote partij die dierenartsenpraktijken opkopen.

viewtopic.php?p=2869973#p2869973

Dus kijk uit als je naar deze club gaat voor je huisdier.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kosten bij de dierenarts

Ongelezen bericht door Nijogeth »

J. Deltoer schreef:
15 nov 2023 11:28
Altijd bijzonder om te zien dat mensen enorme bedragen kunnen uitgeven voor huisdieren en tegelijkertijd in de supermarkt kiezen voor plofkip in plaats van de biologische versie.
Daar heb je geen band mee en die dieren zijn al dood en kun je niet meer redden. Al is plofkip niet veel meer te vinden.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Kosten bij de dierenarts

Ongelezen bericht door Nevyn »

Kwam laatst tijdens het lopen in het bos een man tegen met een Jack Russel die erg moeilijk liep.
Dus vraag hoe oud de hond was.
Bleek 16 te zijn maar liep er moeilijk omdat hij een heupoperatie had ondergaan van 3000 euro.
Voor wie doe je het nog ?

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Kosten bij de dierenarts

Ongelezen bericht door rwolters »

beeperhorrie schreef:
15 nov 2023 11:54
rwolters schreef:
15 nov 2023 10:44
Sietsky schreef:
13 nov 2023 21:22
Vanmorgen met mijn oude kat naar de dierenarts geweest.
Advies was om een geriatrisch bloedbeeld plus schildklier af te nemen. 1 buisje bloed, wat ter plekke in een apparaat getest kan worden. Dit koste 222 Euro. Daarnaast betaalde ik 60 euro consult.
Nu kan ik het betalen, maar voel me toch een beetje afgezet. Zijn dit normale bedragen? Moet ik morgen ook nog medicatie ophalen. Ben benieuwd.
Standaard vraag die ik bij dit klachten altijd stel: kan je eens voorrekenen wat het volgens jou zou mogen kosten? Als je iets te duur vindt moet je argumenten hebben waarom het te duur zou zijn.
Mijn oude dierenarts (inmiddels gepensioneerd) kon gewoon vaststellen aan de hand van het bekijken van het dier wat er aan de hand was. Goed voelen om gezwelletjes te kunnen ontdekken voelen of klieren, lever en nieren abnormaliteiten vertonen en de diagnose kon gesteld worden.
Prijs? Ëén consult á €27,50.
Volgens hem had bij oudere katten dit bloed en schildklier onderzoek doen waarbij gericht gezocht wordt naar sporen van kanker heeft weinig nut. Als er kanker wordt aangetroffen is er maar weinig aan te doen. Progressie van de ziekte verloopt zeker bij katten vaak erg grillig. De medicijnen die ze geven hebben eigenlijk alleen nut bij jonge katten want ze zijn erg zwaar en zeer slecht voor het verteringsorgaan.

Ik heb een kat met kanker die vier jaar geleden al was opgegeven. Als ik aan medicijnen was begonnen was hij er nu niet meer geweest want die hebben dus een zware weerslag op de nieren en de lever. Zodra hij pijn gaat krijgen stoppen we hem.

Terugkomend op uw vraag. Als een dierenarts dit onderzoek moet laten afhangen van dergelijke apparatuur die niets toevoegt aan de kennis van een goede dierenarts zou dat niet op de klant moeten worden verhaald. In een dergelijk geval als hierboven zou er slechts een consult moeten worden berekend en dan niet volgens de opgeklopte tarieven van de laatste paar jaar. Lonen van mensen zijn ook niet verdubbeld of meer. De dierenarts kan daarna nog genoeg verdienen aan het speciale voer wat vaak wordt voorgeschreven.
Volgens die redenatie kan je alle medische onderzoeken wel onzinnig gaan vinden. Een goede arts kan blijkbaar met handoplegging een diagnose stellen. En dan als behandeling bloedzuigers voorschrijven. Deden ze vroeger ook ....

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kosten bij de dierenarts

Ongelezen bericht door Erthanax »

rwolters schreef:
15 nov 2023 21:30
Volgens die redenatie kan je alle medische onderzoeken wel onzinnig gaan vinden. Een goede arts kan blijkbaar met handoplegging een diagnose stellen. En dan als behandeling bloedzuigers voorschrijven. Deden ze vroeger ook ....
Vindt u het zelf niet een beetje flauw dat u een opmerking over veterinaire geneeskunde meteen doortrekt naar de humane geneeskunde en dan ook nog overdrijft om het belachelijk te maken? Ik wel, in ieder geval.

Overigens moet u het nut van palperen (wat u zo onaardig handoplegging noemt) niet onderschatten. In combinatie met observeren, vragen stellen en eventueel wat laboratoriumonderzoek, kan dit een goede diagnose opleveren. Bij mensen net zo goed als bij dieren.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kosten bij de dierenarts

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Overigens zijn bloedzuigers sinds 2004 een officieel medisch hulpmiddel.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kosten bij de dierenarts

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
15 nov 2023 23:16
Overigens zijn bloedzuigers sinds 2004 een officieel medisch hulpmiddel.
Dus als iemand mij het bloed onder de nagels haalt kan ik ook nog een nota verwachten wegens medische kosten?

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kosten bij de dierenarts

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar wordt vergoed door de zorgverzekeraar.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kosten bij de dierenarts

Ongelezen bericht door witte angora »

O vandaar dat de zorg zo duur wordt, met alle onmin in dit land. Mensen moeten gewoon wat liever voor elkaar worden en elkaar wat meer gunnen. Minder bloedzuigers = minder zorgkosten. En ook op andere terreinen zal het veel gaan besparen. Dat een simpele WA (nee, niet de koning) zomaar dé oplossing voor veel problemen in dit land heeft gevonden!

Nou, ik zal vast een galapak kopen om een paar prestigieuze prijzen in ontvangst te kunnen nemen.

Plaats reactie