Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Het AD komt met een andere verklaring van het nieuwste onderzoek. Inkomen, niet-westerse afkomst en onderliggende andere aandoeningen blijken vaak oorzaak van overlijden aan corona.

https://www.ad.nl/binnenland/laag-inkom ... ~a1575b6e/


Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

ProRail haalde vandaag het dagelijks nieuws. Dat gebeurt niet zomaar en op de site staat de reden: Vervolgonderzoek naar stabiliteit spoordijken noodzakelijk met onderaan de pagina een paar links naar eerdere publicaties en ander onderzoek. Moet te maken hebben met de komende nieuwe regering en eventuele bezuinigingen. Geld voor vervolgonderzoek nodig. Gevolgd door een paar miljard aan investeringen.


Ik ben verbaasd. ProRail heeft NS verboden om tussen Utrecht en Leiden met dubbeldekkers te rijden, omdat de spoorbaan daardoor verzakt. Dat was rond 2015. Wie daar vaker reist, herkent de plekken, omdat de masten van de bovenleiding scheef staan. (En nee, vanuit de opeenvolgende regeringen kwam er geen extra geld voor deze lijn.)
In 2017 waren er problemen tussen Zwolle en Kampen: de treinen mochten niet sneller gaan rijden vanwege trillingen in de bodem na elektrificatie. Dat is na een extra opknapronde goed gekomen.
Momenteel in Zeeland ... met 60 km/uur onderweg, omdat over een afstand van 54 km de spoorbaan op veel plekken is verzakt (en volgens insiders precies op de plekken, waar de afgelopen jaren is gewerkt). De reis Roosendaal - Vlissingen is nu langzamer dan een eeuw geleden, terwijl er toen vijf stations meer waren.

Kortom: er was al veel langer geleden reden goed naar de spoordijk te kijken dan nu via een snelle inventarisatie door 4 ingenieursbureaus aan het licht is gekomen.

Deel één, twee en drie

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
11 dec 2023 20:53
Deel één, twee en drie
Ik vind het leuk genoeg om je Pro-Rail dagboek te lezen, en er dus achter te komen dat je linkjes niet werken. Ik kom bij alle drie de links bij het laatste bericht in de huiskamer terecht.

scharrelschipper
Berichten: 1831
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Voor MM.
Heb net eens geproeft van die "Old Pulteney"
Niks mis mee,beetje rokerig maar toch wat scherp.
Maar dat kan ook komen omdat ik meer de Ierse gewend ben en die vind ik altijd wat zachter.
Nu,na het derde slokje al wat zachter en vergezeld van een zwaar shagje en een met chocolade omhuld kruidnootje goed te doen.
Moet wel bekennen dat ik voor de warme maaltijd deze avond bij een vriend een glaasje Pernod genuttigd heb,dat kan mijn smaak beinvloeden.
Geef het toch een 7+.

scharrelschipper
Berichten: 1831
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Moneyman schreef:
11 dec 2023 20:58
Jablan schreef:
11 dec 2023 20:53
Deel één, twee en drie
Ik vind het leuk genoeg om je Pro-Rail dagboek te lezen, en er dus achter te komen dat je linkjes niet werken. Ik kom bij alle drie de links bij het laatste bericht in de huiskamer terecht.
ik ook!

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

scharrelschipper schreef:
11 dec 2023 21:12
Voor MM.
Heb net eens geproeft van die "Old Pulteney"
Niks mis mee,beetje rokerig maar toch wat scherp.
Maar dat kan ook komen omdat ik meer de Ierse gewend ben en die vind ik altijd wat zachter.
Nu,na het derde slokje al wat zachter en vergezeld van een zwaar shagje en een met chocolade omhuld kruidnootje goed te doen.
Moet wel bekennen dat ik voor de warme maaltijd deze avond bij een vriend een glaasje Pernod genuttigd heb,dat kan mijn smaak beinvloeden.
Geef het toch een 7+.
Ah, als je Ierse variant je referentiekader is, snap ik je afdronk. Die zijn absoluut zachter (en op z'n tijd ook erg lekker, gewoon de simpele bushmills bijvoorbeeld). Leuk dat je terugkoppelt!

Een glaasje Pernod vooraf kan behoorlijk invloed hebben inderdaad. Nog maar eens proberen, en dan met een toastje kaas/ paté/ droge worst/ zalm oid. Dat is een heel andere beleving! ;-)

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Moneyman schreef:
11 dec 2023 20:58
Ik vind het leuk genoeg om je Pro-Rail dagboek te lezen, en er dus achter te komen dat je linkjes niet werken. Ik kom bij alle drie de links bij het laatste bericht in de huiskamer terecht.
Oh ... ik heb de link onder het rechthoekje linksbovenaan in het bericht gebruikt en niet gecontroleerd :oops:

Dit lijkt te werken:
Deel één
Deel twee
Deel drie

Ik besteed hier af en toe aandacht aan ProRail vanuit de gedachte 'hoe netjes gaan we met elkaar om in Nederland?'. ProRail steekt wel heel erg vaak twee middelvingers omhoog naar de klanten van de klanten door bij elke kleinigheid direct het treinverkeer plat te leggen. 'Zoek het maar uit!'

Ander voorbeeld. In Noorwegen, Zweden, Finland, Oostenrijk en Zwitserland blijft alles rijden bij sneeuw. Pas bij lawines, aardverschuivingen of sneeuwjacht houdt 't op.

De oplossing van ProRail voor sneeuw: een protocol. Bij sneeuw blijft zeker 15% van de treinen rijden. Gegarandeerd.

Eh ... hoe gaat dat in Zwitserland en Oostenrijk? Wisselverwarming en wisselverlichting staan aan, de perrons worden door eigen mensen of door de betreffende gemeente sneeuwvrij gehouden en voor het geval de beveiliging uitvalt, is er nog een back-up systeem. Voor echte bergroutes zijn er speciale treinen om de sneeuw weg te krijgen. De extra kosten vallen helemaal weg tegen de opbrengsten, want bij sneeuw nemen meer mensen de trein, omdat autorijden bij sneeuw niet altijd en overal kan.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ach op 2-12 lag in Beieren ook het treinverkeer plat door de sneeuw.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

En het duurde bijna een week voordat overal weer treinen reden.

Begin december trok een sneeuwgebied over Zwitserland, het Zwarte Woud, Oostenrijk en Bayern. Alleen in Duitsland viel alles stil, in Oostenrijk en Zwitserland was er wat vertraging, maar na een paar uur reed alles weer. Er zit echt een verschil in hoe men omgaat met winterweer en dat heeft niet zoveel te maken met geld, maar meer met mentaliteit. In Zwitserland - ProRail vergelijkt zichzelf graag met dat land - staat de reiziger of de goederenvervoeder bovenaan.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is wat met die buitenlanden. Sommigen doen het beter, anderen slechter, of gelijk aan hier.

Wat schiet men op met die vergelijkingen? Er zijn ongetwijfeld landen waar alles super geregeld is.

Altijd die vergelijking met verschillende buitenlanden. We wonen hier in Nederland en dat is geen Zwitserland of Oostenrijk.

Buurmans gras is altijd groener.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Misschien dan toch eens vragen hoe de buurman zijn gras zo groen krijgt.
Schaamte hoeft geen rol te spelen.
😂🤣😂

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scontra »

Onkruid71 schreef:
11 dec 2023 22:50
Misschien dan toch eens vragen hoe de buurman zijn gras zo groen krijgt.
Schaamte hoeft geen rol te spelen.
😂🤣😂
Verse paardenstrond er over :!: :!:

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

scontra schreef:
11 dec 2023 22:58
Onkruid71 schreef:
11 dec 2023 22:50
Misschien dan toch eens vragen hoe de buurman zijn gras zo groen krijgt.
Schaamte hoeft geen rol te spelen.
😂🤣😂
Verse paardenstrond er over :!: :!:
Weet je het zeker?

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Strond misschien wel.😁

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Maar zeker geen ze ik!

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Thijs124 schreef:
11 dec 2023 23:27
Maar zeker geen ze ik!
Zijk misschien dan wel? :mrgreen:

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door rwolters »

Lady1234 schreef:
11 dec 2023 22:39

Wat schiet men op met die vergelijkingen? Er zijn ongetwijfeld landen waar alles super geregeld is.
Die vraag stel ik regelmatig maar dan krijg je alleen maar antwoorden die gebaseerd zijn op cherry picking. Je hebt landen met lagere belastingen maar dan heb je minder voorzieningen of je moet meer dingen zelf betalen. Of landen met topuniversiteiten die dan alleen weer bereikbaar zijn voor mensen die het kunnen betalen. Of landen met lagere zorgpremie maar veel hogere belastingen.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kleine dingen om vrolijk van te worden: begin november heb ik een nieuwe auto besteld, waarbij ik blij was met een levertijd van 5 maanden (was bij veel andere auto's al gauw een jaar). En dan zojuist een mail krijgen dat de auto binnen is en dat ik een afspraak kan maken voor de aflevering. Ik was eerder in het proces al blij met een levertijd van 6 maanden, maar het zijn gewoon 6 weken geworden  :mrgreen:

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar niet ophalen als je net je wiskey-proeverij gehad hebt, hè?

Plaats reactie