Slimme meter geeft verbruik ondanks dichte gaskraan

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
mayolijn9
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 dec 2023 20:37

Slimme meter geeft verbruik ondanks dichte gaskraan

Ongelezen bericht door mayolijn9 »

Ha allemaal,

Sinds begin oktober 2023 zijn wij in het bezit van een nieuwe woning. Wij wonen niet in deze woning. Sinds half oktober 2023 is de hoofdkraan van het gas dicht. Ook daarvoor gebruikten wij geen gas. Alle systemen (zoals open haard, CV installatie en Brink hete lucht verwarming) die aangesloten waren op gas zijn in de weken die volgden ontmanteld waardoor wij sinds eind november niet alleen een dichte hoofdkraan hadden, maar ook geen apparatuur meer die verbonden is met het gasnet.

Ondanks onze dichte hoofdkraan bleek onze meter aan te geven dat er gasverbruik was.

Meterstand 2/10/2023: 24.601 m3
Meterstand op 1/11/2023: 25.075 m3
Meterstand op 1/12/2023: 26.265 m3
Meterstand op 14/12/2023: 26.399 m3
Vanaf 14/12/2023 wordt onze meterstand dagelijks doorgegeven.

Ondanks onze dichte gaskraan lijken onze meterstanden te duiden op fors gasverbruik (in november 1200 m3 verbruik, en dus een rekening van 1500 euro). Zowel wij, als onze aannemer, als onze installateur kunnen geen gaslek detecteren en een dichte gaskraan zou gelijk moeten staan aan 0 m3 gasverbruik. Wij gaan er dan ook vanuit dat de gasmeter incorrecte waarden doorgeeft. Echter, Stedin wil tot op heden nog geen meting komen verrichten.

Een mogelijkheid die wij zelf overwegen is dat het apparaat last heeft van storing door de verbouwing die gaande is (zoals eerder beschreven is bij het type gasmeter dat wij hebben: de Landis Gyr G350).

Wij willen op korte termijn wel gebruik gaan maken van gas en een CV installatie gaan installeren. Maar voordat wij dit doen, willen wij een correct werkende gasmeter die inderdaad weergeeft wat wij verbruiken. Hebben jullie een idee hoe we het best de storing kunnen opwekken en daardoor kunnen bewijzen dat onze meter foute waarden weergeeft?

Alvast bedankt!

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slimme meter geeft verbruik ondanks dichte gaskraan

Ongelezen bericht door Moneyman »

Gezien de forse afwijking en bijbehorende kosten lijkt me een ijking van de meter dan de meest voor de hand liggende stap, toch?

https://www.stedin.net/klantenservice/v ... aten-ijken

Een Wiskunde Student
Berichten: 217
Lid geworden op: 25 nov 2023 10:56

Re: Slimme meter geeft verbruik ondanks dichte gaskraan

Ongelezen bericht door Een Wiskunde Student »

Er is hier al een eerder topic over een op hol gelsagen Landis GYr G 350 meter

overig-huis-tuin-f90/slimme-gasmeter-la ... 97569.html

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Slimme meter geeft verbruik ondanks dichte gaskraan

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Klopt het meter nummer van de aansluiting op je contract met het nummer van de meter die in huis hangt.
Je zal niet de eerste zijn die voor een ander betaald.

Een Wiskunde Student
Berichten: 217
Lid geworden op: 25 nov 2023 10:56

Re: Slimme meter geeft verbruik ondanks dichte gaskraan

Ongelezen bericht door Een Wiskunde Student »

Morgan le Fay schreef:
19 dec 2023 09:54
Klopt het meter nummer van de aansluiting op je contract met het nummer van de meter die in huis hangt.
Je zal niet de eerste zijn die voor een ander betaald.
Zoals ik het lees , kijkt openingsposter op de gasmeter zelf naar het verbruik, en is er (nog) geen sprake van hoge facturen

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slimme meter geeft verbruik ondanks dichte gaskraan

Ongelezen bericht door Moneyman »

Een Wiskunde Student schreef:
19 dec 2023 10:05
Zoals ik het lees , kijkt openingsposter op de gasmeter zelf naar het verbruik, en is er (nog) geen sprake van hoge facturen
Dat is natuurlijk slechts een kwestie van tijd.

Een Wiskunde Student
Berichten: 217
Lid geworden op: 25 nov 2023 10:56

Re: Slimme meter geeft verbruik ondanks dichte gaskraan

Ongelezen bericht door Een Wiskunde Student »

Moneyman schreef:
19 dec 2023 11:21
Een Wiskunde Student schreef:
19 dec 2023 10:05
Zoals ik het lees , kijkt openingsposter op de gasmeter zelf naar het verbruik, en is er (nog) geen sprake van hoge facturen
Dat is natuurlijk slechts een kwestie van tijd.
Dat begrijp ik natuurlijk, maar ik reageer op de bijdrage van Morgan la Fay, en dat lijkt me niet van toepassing

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slimme meter geeft verbruik ondanks dichte gaskraan

Ongelezen bericht door Moneyman »

Een Wiskunde Student schreef:
19 dec 2023 12:09
Moneyman schreef:
19 dec 2023 11:21
Een Wiskunde Student schreef:
19 dec 2023 10:05
Zoals ik het lees , kijkt openingsposter op de gasmeter zelf naar het verbruik, en is er (nog) geen sprake van hoge facturen
Dat is natuurlijk slechts een kwestie van tijd.
Dat begrijp ik natuurlijk, maar ik reageer op de bijdrage van Morgan la Fay, en dat lijkt me niet van toepassing
Tuurlijk wel. Of er nu wel of niet al een factuur is, TS betaalt (in het geval waar Morgan Le Fay voor waarschuwt) natuurlijk wél voor andermans gebruik. Bovendien verwijst hij naar het contract - en dat is er sowieso.

Een Wiskunde Student
Berichten: 217
Lid geworden op: 25 nov 2023 10:56

Re: Slimme meter geeft verbruik ondanks dichte gaskraan

Ongelezen bericht door Een Wiskunde Student »

Moneyman schreef:
19 dec 2023 12:50
Een Wiskunde Student schreef:
19 dec 2023 12:09
Moneyman schreef:
19 dec 2023 11:21

Dat is natuurlijk slechts een kwestie van tijd.
Dat begrijp ik natuurlijk, maar ik reageer op de bijdrage van Morgan la Fay, en dat lijkt me niet van toepassing
Tuurlijk wel. Of er nu wel of niet al een factuur is, TS betaalt (in het geval waar Morgan Le Fay voor waarschuwt) natuurlijk wél voor andermans gebruik. Bovendien verwijst hij naar het contract - en dat is er sowieso.
Je begrijpt het niet of wilt het niet begrijpen, maar ook dat is okee

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Slimme meter geeft verbruik ondanks dichte gaskraan

Ongelezen bericht door angel1978 »

Volgens mij ben jij diegene die het niet begrijpt.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slimme meter geeft verbruik ondanks dichte gaskraan

Ongelezen bericht door Moneyman »

Een Wiskunde Student schreef:
19 dec 2023 13:54
Je begrijpt het niet of wilt het niet begrijpen, maar ook dat is okee
Ik zou het nog maar eens lezen, want het kwartje valt duidelijk nog niet. Hoe dan ook helpt dit TS zéker niet.

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Slimme meter geeft verbruik ondanks dichte gaskraan

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Tja, het kan allebei waar zijn.
1. Als het meternummer niet klopt terwijl deze wel het gasverbruik van de betreffende woning meet, dan klopt er iets niet aan de meter (of er wordt invloed op de meter uitgeoefend vanuit een elektronisch apparaat waardoor hij op hol slaat).
2. Als de gasmeter (o.a.) het verbruik van de woning ernaast meet, dan wordt het verbruik aldaar geregistreerd terwijl er in je eigen woning geen gasapparaten werkzaam zijn, en betaal je voor de buren.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Slimme meter geeft verbruik ondanks dichte gaskraan

Ongelezen bericht door angel1978 »

e.e.a. is vrij eenvoudig door TS te controleren en/of uit te sluiten.

De hoofdkraan zit dicht, dus de meter kan geen gasverbruik meer registreren. Zeker met zo'n verbruik (1200m3 per maand) moet verbruik zo te constateren zijn door op de meter de stand te controleren en dat een dag later te herhalen. Doe dit een aantal dagen achter elkaar en er moet iets gebeuren met de stand. Wijzigt deze wel, dan is er iets aan de hand met de meter en moet deze nagekeken worden. Registreert deze niets, dan is de meter prima.

Volgende stap is om bij de leverancier over dezelfde periode als hier boven het verbruik op te vragen ( TS geeft aan dat de standen dagelijks worden uitgelezen ). Deze zouden overeen moeten komen met wat hier boven staat. Klopt dit, dan is de juiste meter geregistreerd. Klopt dit niet, dan is de volgende stap om de meternummers van de aansluiting te controleren. Als deze niet kloppen, dan wordt er dus een verbruik geregistreerd van een ander.

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Slimme meter geeft verbruik ondanks dichte gaskraan

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Onwaarschijnlijk dat een netbeheerder niet wil checken als je aangeeft dat de hoofdkraan dicht zit en de meter wel verbruik meet. U heeft aangegeven dat u de meter gecontroleerd wil hebben en dat hebben ze geweigerd?

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Slimme meter geeft verbruik ondanks dichte gaskraan

Ongelezen bericht door Ron5300 »

De hoofdkraan voor de meter is dichtgedraaid maar kan het niet zo zijn dat die hoofdkraan door ouderdom toch gas door laat maar zoveel gas lijkt me ook niet.
Ik mag aannemen dat de bestaande gasleidingen deskundig afgedopt zijn zodat er in woning zelf geen gas kan ontsnappen.
1200 kuub gas in een maand weglekken ruik je zeer zeker en zorgt voor een zeer gevaarlijke thuis situatie,
Er valt me bij de meterstanden tabel wel iets op namelijk de standen achter punt die standen zijn maar een deel van een kubieke meter gas,
De standen voor de punt zijn kubieke meters gas en is begonnen bij 24 kuub en staat nu op 26 kuub dus is er maar 2 kuub weggelekt.
Ik weet bijna zeker dat het een afleesfout betreft want de cijfers achter de punt tellen voor de meterstand niet mee.
Voorbeeld met een komma
Meterstand 2/10/2023: 24,601 m3
Meterstand op 1/11/2023: 25,075 m3
Meterstand op 1/12/2023: 26,265 m3
Meterstand op 14/12/2023: 26,399 m3
geeft al een heel andere berekening maar er lekt wel gas na de meter weg of de hoofdkraan lekt op de na de meter aangesloten gasleiding.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slimme meter geeft verbruik ondanks dichte gaskraan

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ron5300 schreef:
19 dec 2023 16:27
Ik weet bijna zeker dat het een afleesfout betreft want de cijfers achter de punt tellen voor de meterstand niet mee.
Voorbeeld met een komma
Meterstand 2/10/2023: 24,601 m3
Meterstand op 1/11/2023: 25,075 m3
Meterstand op 1/12/2023: 26,265 m3
Meterstand op 14/12/2023: 26,399 m3
geeft al een heel andere berekening maar er lekt wel gas na de meter weg of de hoofdkraan lekt op de na de meter aangesloten gasleiding.
Scherp!! Das het verschil tussen 1,2m3 of 1.200 m3...

peter17111962
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Slimme meter geeft verbruik ondanks dichte gaskraan

Ongelezen bericht door peter17111962 »

"Ondanks onze dichte hoofdkraan bleek onze meter aan te geven dat er gasverbruik was."

Als ik mijn gasmeter wil uitlezen doe ik dat op mijn slimme stroom meter.
Ik druk diverse keren op dat knopje op mijn stroom meter totdat ik de standen zie
van mijn gasmeter. Wat er op die stroom meter ook te zien is de tekst "Gekoppelde
gasmeter" met daarachter een lang nummer. Dat nummer moet hetzelfde zijn als
het nummer wat op de buitenzijde staat van uw gasmeter. Staat daar een ander
nummer dan leest uw stroom meter de standen uit van een andere gasmeter in
uw directe omgeving. De oorzaak dat gasmeter niet is gekoppeld met de goede
stroom meter maar met als voorbeeld die van uw buren. Dat kan liggen aan de manier
waarop deze koppeling tot stand moet worden gebracht. Meestal moet dat koppelen door
een bepaald knopje zoveel seconden ingedrukt te houden. Als uw buurman net op dat
moment hetzelfde probeert te doen als U, dan bestaat de mogelijkheid dat uw gasmeter
gaat worden gekoppeld met de stroom meter van buurman en omgekeerd.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Slimme meter geeft verbruik ondanks dichte gaskraan

Ongelezen bericht door marnix »

Ron5300 schreef:
19 dec 2023 16:27
De hoofdkraan voor de meter is dichtgedraaid maar kan het niet zo zijn dat die hoofdkraan door ouderdom toch gas door laat maar zoveel gas lijkt me ook niet.
Ik mag aannemen dat de bestaande gasleidingen deskundig afgedopt zijn zodat er in woning zelf geen gas kan ontsnappen.
1200 kuub gas in een maand weglekken ruik je zeer zeker en zorgt voor een zeer gevaarlijke thuis situatie,
Er valt me bij de meterstanden tabel wel iets op namelijk de standen achter punt die standen zijn maar een deel van een kubieke meter gas,
De standen voor de punt zijn kubieke meters gas en is begonnen bij 24 kuub en staat nu op 26 kuub dus is er maar 2 kuub weggelekt.
Ik weet bijna zeker dat het een afleesfout betreft want de cijfers achter de punt tellen voor de meterstand niet mee.
Voorbeeld met een komma
Meterstand 2/10/2023: 24,601 m3
Meterstand op 1/11/2023: 25,075 m3
Meterstand op 1/12/2023: 26,265 m3
Meterstand op 14/12/2023: 26,399 m3
geeft al een heel andere berekening maar er lekt wel gas na de meter weg of de hoofdkraan lekt op de na de meter aangesloten gasleiding.
Ik durfde een afleesfout niet te opperen,
want er was contact geweest met een aannemer, een installateur en met stedin, daarnaast heeft TS het over een rekening van 1500 euro,
Zit iedereen dan te slapen?

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Slimme meter geeft verbruik ondanks dichte gaskraan

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
19 dec 2023 16:41
Ron5300 schreef:
19 dec 2023 16:27
Ik weet bijna zeker dat het een afleesfout betreft want de cijfers achter de punt tellen voor de meterstand niet mee.
Voorbeeld met een komma
Meterstand 2/10/2023: 24,601 m3
Meterstand op 1/11/2023: 25,075 m3
Meterstand op 1/12/2023: 26,265 m3
Meterstand op 14/12/2023: 26,399 m3
geeft al een heel andere berekening maar er lekt wel gas na de meter weg of de hoofdkraan lekt op de na de meter aangesloten gasleiding.
Scherp!! Das het verschil tussen 1,2m3 of 1.200 m3...

Maar dan moet niet alleen de hoofdkraan lekken, maar ook na de meter er ergens gas verloren gaan.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slimme meter geeft verbruik ondanks dichte gaskraan

Ongelezen bericht door Moneyman »

marnix schreef:
19 dec 2023 17:12
Ik durfde een afleesfout niet te opperen,
want er was contact geweest met een aannemer, een installateur en met stedin, daarnaast heeft TS het over een rekening van 1500 euro,
Zit iedereen dan te slapen?
Er staat niet dat die rekening al zou zijn ontvangen, kan ook de inschatting (m3 x prijs) zijn.

EN ja, het zou heel suf zijn - maar die dingen gebeuren :wink:
angel1978 schreef:
19 dec 2023 17:13
Maar dan moet niet alleen de hoofdkraan lekken, maar ook na de meter er ergens gas verloren gaan.
Da's toch in beide gevallen zo? Alleen het volume verschilt.

Plaats reactie