Slimme meter geeft verbruik ondanks dichte gaskraan

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Slimme meter geeft verbruik ondanks dichte gaskraan

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
19 dec 2023 17:16
marnix schreef:
19 dec 2023 17:12
Ik durfde een afleesfout niet te opperen,
want er was contact geweest met een aannemer, een installateur en met stedin, daarnaast heeft TS het over een rekening van 1500 euro,
Zit iedereen dan te slapen?
Er staat niet dat die rekening al zou zijn ontvangen, kan ook de inschatting (m3 x prijs) zijn.

EN ja, het zou heel suf zijn - maar die dingen gebeuren :wink:
angel1978 schreef:
19 dec 2023 17:13
Maar dan moet niet alleen de hoofdkraan lekken, maar ook na de meter er ergens gas verloren gaan.
Da's toch in beide gevallen zo? Alleen het volume verschilt.
1200 m3 'lekt' niet weg.. dan heb je echt een ander probleem ;)

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Slimme meter geeft verbruik ondanks dichte gaskraan

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Wat betreft de meterstanden: moet die punt een duizendtal weergeven of betreft het een decimaal teken.


Indien het een duizendtal moet weergegeven, is er waarschijnlijk iete mis met de administratie en zie jij in de online portal de meterstanden van een meter die niet in jouw huis hangt. Want zoveel kuubs gas, dat ruik je echt wel als dat zo weglekken.
Het is dan zaak om contact op te nemen met de netbeheerder en te vermelden dat gegevens van iemand anders zijn gasmeter gekoppeld zijn aan jouw adres/energiecontract.


Betreft de punt een decimaalteken, dan is het waarschijnlijk dat de hoofdkraan niet 100% afsluit. Aan te raden is om na de meter een afsluitdop te plaatsen. Daarnaast kun je ook de netbeheerder bellen melden dat je een gaslek hebt geconstateerd bij hun hoofdkraan.

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Slimme meter geeft verbruik ondanks dichte gaskraan

Ongelezen bericht door Erthanax »

Bij het zien van de standen dacht ik ook eerst aan een afleesfout, maar dat leek me minder waarschijnlijk gezien de aannemer, enz.

Als er sprake is van een lek van ruim een kuub per maand, lijkt met dat vrij veel. En dan ook nog eens met de hoofdkraan dicht? Dat vind ik ook niet zo aannemelijk.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slimme meter geeft verbruik ondanks dichte gaskraan

Ongelezen bericht door Moneyman »

angel1978 schreef:
19 dec 2023 17:23
1200 m3 'lekt' niet weg.. dan heb je echt een ander probleem ;)
I know, maar in beide gevallen betreft het afgelezen standen en dus "verbruik" ná de meter.

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Slimme meter geeft verbruik ondanks dichte gaskraan

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Ik vindt het nog steeds onwaarschijnlijk dat een netbeheer zou weigeren een meter na te kijken als er signalen zijn dat er gas weglekt.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Slimme meter geeft verbruik ondanks dichte gaskraan

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ivo.w schreef:
19 dec 2023 17:51
Indien het een duizendtal moet weergegeven, is er waarschijnlijk iete mis met de administratie en zie jij in de online portal de meterstanden van een meter die niet in jouw huis hangt.
Maar volgens mij leest TS juist af van de meter in huis en niet van de online portal. Dan kunnen het dus niet de meterstanden van een ander zijn.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Slimme meter geeft verbruik ondanks dichte gaskraan

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
19 dec 2023 19:32
Ivo.w schreef:
19 dec 2023 17:51
Indien het een duizendtal moet weergegeven, is er waarschijnlijk iete mis met de administratie en zie jij in de online portal de meterstanden van een meter die niet in jouw huis hangt.
Maar volgens mij leest TS juist af van de meter in huis en niet van de online portal. Dan kunnen het dus niet de meterstanden van een ander zijn.
De zin:
Vanaf 14/12/2023 wordt onze meterstand dagelijks doorgegeven.
Geeft mij een andere indruk.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Slimme meter geeft verbruik ondanks dichte gaskraan

Ongelezen bericht door Nijogeth »

mayolijn9 schreef:
18 dec 2023 20:52
Hebben jullie een idee hoe we het best de storing kunnen opwekken en daardoor kunnen bewijzen dat onze meter foute waarden weergeeft?
Haal er eens een sterke magneet langsaf. Ik kan natuurlijk een simpele spoel met 30 A/m aanraden, maar die zelf maken, daar heb je kennis voor nodig.

Kees007
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 okt 2014 22:24

Re: Slimme meter geeft verbruik ondanks dichte gaskraan

Ongelezen bericht door Kees007 »

Op je slimme meter kun je het serienummer van de gasmeter zien. Zo kun je controleren of je slimme meter de goede gasmeter uitleest en niet die van de buren.
Heb je een slimme meter portaal, dan staat daar ook het serienummer van de gasmeter.

B.M
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 dec 2023 09:01

Re: Slimme meter geeft verbruik ondanks dichte gaskraan

Ongelezen bericht door B.M »

20 december 2023,
Beste,

Vanochtend na nachtdienst kwam ik thuis en ik merkte dat mijn huis warm was. Ik ging naar de toon kijken en ik zag dat de kachel aan was. Toen ging ik verder kijken en inderdaad de kachel gaat vanaf afgelopen maandag vanzelf aan. Ik vind dit heel raar. In begin van de gas crisis is ook een keer eerder gebeurd toen had via jullie app een appje met de klacht gestuurd maar daarna hoorde ik niets meer terug.
Deze keer ga ik echt verder mee en ik maak een enorm klacht van.

Hoe kan dat? dat ik niet thuis ben en de kachel gaat aan? Dat gebeurd toch bij jullie ? Dat doen jullie toch via de toon.
Ik ben natuurlijk heel erg kwaad want dit is puur diefstal die eneco pleegt. Ik heb nou alles op de foto gezet kijkt u zelf naar. Ik gebruik de kachel alleen in het weekend. Ik woon alleen en niemand is thuis. Vertel mij hoe anders?! Als het niet via jullie is.

Bij deze vraag ik de kosten van de gas volledig terug vanaf afgelopen maandag dus vanaf 18 december 2023 tot vanochtend 20 december 2023 terug van Eneco.
Ik wil ook direct stoppen met Toon abonnement want is voor mij gebleken dat Eneco de baas is in mijn huis via dat Toon ding.

Als eneco niet aan mijn twee eisen voldoet dan zet ik alles in de media vanaf sociaal media tot Astrid de Jong vanaf aanstaande vrijdag via radio 1.
Op de fotos is duidelijk te zien dat ik door de weeks geen gas gebruik.

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Slimme meter geeft verbruik ondanks dichte gaskraan

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Moneyman schreef:
19 dec 2023 17:16
marnix schreef:
19 dec 2023 17:12
Ik durfde een afleesfout niet te opperen,
want er was contact geweest met een aannemer, een installateur en met stedin, daarnaast heeft TS het over een rekening van 1500 euro,
Zit iedereen dan te slapen?
Er staat niet dat die rekening al zou zijn ontvangen, kan ook de inschatting (m3 x prijs) zijn.

EN ja, het zou heel suf zijn - maar die dingen gebeuren :wink:
angel1978 schreef:
19 dec 2023 17:13
Maar dan moet niet alleen de hoofdkraan lekken, maar ook na de meter er ergens gas verloren gaan.
Da's toch in beide gevallen zo? Alleen het volume verschilt.
Ik durfde een afleesfout niet te opperen,
want er was contact geweest met een aannemer, een installateur en met stedin, daarnaast heeft TS het over een rekening van 1500 euro,
Zit iedereen dan te slapen?
Nou nee niet slapen maar alles gaat digitaal en daar verschuilt alles en iedereen zich achter, alleen als de consument drastisch gaat worden gaan ze in een andere modus en dat is standaard een incasso traject starten.
De klant mag overal zelf achteraan gaan rennen want er is niets aan de hand wij leveren gewoon.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Slimme meter geeft verbruik ondanks dichte gaskraan

Ongelezen bericht door marnix »

Uit de openingspost:
"Vanaf 14/12/2023 wordt onze meterstand dagelijks doorgegeven."
Ik ga, dom?, ervan uit dat dat doorgeven via slimme meter gaat?
Dan zou verkeerde aflezing nu toch over zijn?
Dat doorgeven is toch naar leverancier?

Herman V
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 sep 2019 16:52

Re: Slimme meter geeft verbruik ondanks dichte gaskraan

Ongelezen bericht door Herman V »

Op de display van de slimme gasmeter wordt de meterstand in 3 cijfers achter de komma weergegeven.
De opgegeven verschillen zijn 1,2 tot 0,4 m3.
Dit zou kunnen ontstaan door temperatuur schommelingen. Probeer de meter eens een tijdje met de hoofdkraan open zodat er een constante druk is. Natuurlijk alleen wanneer de niet gebruikte aansluitingen goed afgeplugd zijn. Voor de zekerheid even met wat zeepwater testen of er geen zeepbelletjes ontstaan.

Plaats reactie