Is het verwijtbaar als men door het zorgplafond bij een ziekenhuis gezondheidsklachten overhoud of overlijden?

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Mikaj
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 dec 2023 22:08

Is het verwijtbaar als men door het zorgplafond bij een ziekenhuis gezondheidsklachten overhoud of overlijden?

Ongelezen bericht door Mikaj »

Even wat context. 3 jaar geleden ben ik met accute koliekpijn opgenomen in het ziekenhuis. Galstenen was de uitkomst na onderzoek. Het devies we wachten eerst wat er gebeurt voordat we iets operatief verwijderen. Tot die tijd afhankelijk van de ernst diende ik mijn dieet aan te passen.
In het begin viel dit mee. Zolang ik maar kleine beetjes at, geen vet, geen dierlijke of melkproducten, geen pittig eten, geen alcohol en geen caffeïne, dan had ik om de 8 á 9 weken een koliekaanval die ik afkon met een diclofinac zetpil.
Ik viel wel ruim 30 kilo af, maar dat was voor mij niet zo erg.
Afgelopen september ging het anders. De diclofinac hielp niet meer. Belandde twee keer in korte tijd op de huisartsenpost. De eerste keer nog geprobeerd direct diclofinac te spuiten, maar dat hielp niet, dus toen aan de morfine. De tweede keer kreeg ik gelijk morfine en zetpillen mee naar huis.
De aanvallen werden heftiger en volgen elkaar sneller op. Toen ik binnen een week twee aantal kreeg waarvan eentje terwijl ik onderweg was naar mijn werk, ben ik naar de huisarts gestapt voor een nieuwe verwijzing. Het duurde een maand voordat er een plek vrij was. In die maand had ik 10 aanvallen.
De arts was het met mij eens dat de galblaas eruit moest en zette mij meteen op de spoedlijst. Ik zou dan ergens in januari geopereerd worden. Dus nog even 3 maanden afzien.
Dat zag ik niet zitten, dus ik vraag wachtlijst bemiddeling aan bij CZ. Daar doen ze 20 dagen over. Na de 20e dag werd ik inderdaad gebeld met twee alternatieven. Die waren in theorie korter, maar omdat we inmiddels al op 8 november zaten, kwam dat allemaal uit op dezelfde data. Dus dat had geen nut.
Dus verder afwachten. Toen begonnen de aanvallen dagelijks plaats te vinden.
Na een week aan de morfine en van de ene aanval in de andere (waarbij ik overigens nauwelijks nog iets durfde te eten), was voor mij de maat vol. Ik heb gebeld naar de poli, maar die gaven aan dat tenzij ik koorts had (wat duidt op accute ontsteking, die dodelijk is als je niet direct opereert), ze niets konden doen.
Ik kon nog wel een nieuwe bel afspraak maken met een arts. Dus dat maar gedaan.
Online werd het advies gegeven vloeibaar te eten. Dus sap, thee, bouillon, gepureerde soep. Dat heb ik dus gedaan in afwachting van de belafspraak.
Mijn gezondheid ging onderuit. Eerst van de continue pijn en vervolgens van de veel te lage calorie inname. Het vloeibare dieet hielp. De pijn bleef weg, maar nu had ik geen weerstand meer.
Uiteindelijk werd de belafspraak gecanceld omdat de arts in kwestie nachtdienst had die week erop dus mocht ik vrijdag 22 december naar het polispreekuur.
De arts kon de datum iets vervroegen, maar niet veel naar 11 januari.
Tijdens de kerstdagen kreeg ik de griep, een dubbele oorontsteking waar ik antibiotica voor moet slikken. Ik ben al maanden ziek van mijn werk, mijn gezondheid leidt hier.zwaar onder want inmiddels gaat mijn gewicht richting ondergewicht.
Er bestaat nu dus de kans dat ik 11 januari helemaal niet redt omdat ik te zwak ben voor de operatie.
Is het het ziekenhuis of CZ verwijtbaar als ik hierdoor blijvende schade oploop? Fysiek dan wel financieel?

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Is het verwijtbaar als men door het zorgplafond bij een ziekenhuis gezondheidsklachten overhoud of overlijden?

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Ik lees nergens uit uw relaas dat het Zorgplafond in beeld is.
Galstenen kunnen het leven behoorlijk verzieken.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Is het verwijtbaar als men door het zorgplafond bij een ziekenhuis gezondheidsklachten overhoud of overlijden?

Ongelezen bericht door criticus2 »

ik mis in mogelijke verantwoordelijke de zorgverzekeraar...
20 dagen doen over wachtlijst bemiddeling, voor iets wat buiten wachtlijst om voorrang zou moeten krijgen. belachelijk...

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Is het verwijtbaar als men door het zorgplafond bij een ziekenhuis gezondheidsklachten overhoud of overlijden?

Ongelezen bericht door BL2 »

De wachttijden verschillen fors, van 370 (!) dagen tot rond de 40 dagen voor een galblaasverwijdering.
Als je situatie zo slecht is, zou ik toch echt niet braaf blijven wachten tot je bijna dood bent, maar een opname forceren en je desnoods laten overbrengen naar een ander ziekenhuis.

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Is het verwijtbaar als men door het zorgplafond bij een ziekenhuis gezondheidsklachten overhoud of overlijden?

Ongelezen bericht door riddert »

Je kunt via de huisarts of apotheek van die flacons vloeibaar voedsel krijgen, daar zit alles in wat je nodig hebt aan voedingsstoffen. dat zou uw wachttijd aanzienlijk prettiger maken.

rvjapio2
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 apr 2023 10:03

Re: Is het verwijtbaar als men door het zorgplafond bij een ziekenhuis gezondheidsklachten overhoud of overlijden?

Ongelezen bericht door rvjapio2 »

Ik heb een uur geleden bij een zorgverlener informatie gevraagd over het zorgplafond. Zowel die als mijn verzekeraar geven aan dat ene zorgplafond - als het ingaat - meestal pas aan het einde van het jaar wordt ingesteld. Verder mag de zorgverlener gewoon doorbehandelen als hij dat wil.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is het verwijtbaar als men door het zorgplafond bij een ziekenhuis gezondheidsklachten overhoud of overlijden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mikaj schreef:
28 dec 2023 23:26
Is het het ziekenhuis of CZ verwijtbaar als ik hierdoor blijvende schade oploop? Fysiek dan wel financieel?
Je zult dan moeten aantonen dat er sprake is van verwijtbaarheid. Dat is niet makkelijk. Alle rondom de zorg betrokken partijen acteren in een stelsel wat op zichzelf al voor een hoop ellende zorgt, maar waarin men ook onderling afhankelijk is. De vraag is dan wie je waarvoor aansprakelijk zou willen stellen.

Los van de theoretische vraag hierover is het in de praktijk een vrijwel onhaalbare exercitie. Je zult tot aan de Hoge Raad moeten doorprocederen om je gelijk te krijgen. Heb je het geld (en het ervoor over) om dat te doen? Daarnaast kies je dan voor een traject wat heel veel negatieve energie kost, met een zeer grote kans op mislukking.

Ergo: ik zou je energie, die toch al schaars is, in je gezondheid steken. Daar heb je veel meer aan. Sterkte!

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Is het verwijtbaar als men door het zorgplafond bij een ziekenhuis gezondheidsklachten overhoud of overlijden?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Bij echt levensbedreigende situaties mag u ook geopereerde worden als de zorgplafond is bereikt. Wel bestaat de kans dat u naar een andere ziekenhuis moet.

Hoeverre was u bereid om in een andere ziekenhuis te worden geholpen? En wat is levensbedreigend in uw ogen?

Ik begrijp de ongemak. Maar soms gaat het niet sneller. Er zijn meer mensen in hetzelfde situatie.

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Is het verwijtbaar als men door het zorgplafond bij een ziekenhuis gezondheidsklachten overhoud of overlijden?

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

@mikaj ik me bijna niet voorstellen dat jou huisarts en chirurg in ziekenhuis je zo lang laat tobben. Zij of hij had toch al lang een verwijzing voor een spoedoperatie moeten maken?

Ik zou de inspectie bellen en een klacht tegen de betreffende arts (en) indienen. Wijzend op ernstig lijden en acuut levensgevaar. In jou situatie mag er toch niet gewacht worden op ontstekingen?

En zo'n ingreep is niet al te moeilijk. Vandaag opereren, morgen naar huis in principe. Soms zelfs dezelfde dag.

Kom voor jezelf op aub.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Is het verwijtbaar als men door het zorgplafond bij een ziekenhuis gezondheidsklachten overhoud of overlijden?

Ongelezen bericht door moederslink »

Nu met griep en een dubbele oorontsteking is het idd niet wijs om geopereerd te worden.
De Zorgverzekeraar kan wel degelijk bemiddelen om wachttijden te verkorten en om naar een ander ziekenhuis te verwijzen.
Voor eenieder in vergelijkbare situaties: bel direct 112.
Ga niet lijdzaam liggen afwachten.
Vorig jaar lag ik te creperen door 1 dwarse niersteen en lag maar wezenloos in bed.
Mijn zoon belde de huisarts ( spoedvraag !!!) , deze kwam, liet bloed prikken waaruit bleek dat ik niersepsis had ( mijn ene nier functioneerde niet meer) , ambulance laten komen en direct behandeld in het ZH .
Het bleek kantje boord.
Ik ga niet meer aarzelen en bel voortaan gelijk 112.

In uw geval nu : ga niet langer wachten en laat u opnemen in een ZH , wáár dan ook. Dan wordt u goed gemonitord , mogelijk met sondevoeding het lichaam laten aansterken en dan de operatie.
Stop uw energie in herstellen en ga niet nú de strijd aan.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Is het verwijtbaar als men door het zorgplafond bij een ziekenhuis gezondheidsklachten overhoud of overlijden?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Laat u opnemen, dat is iets te gemakkelijk gezegd. Je kunt niet een ziekenhuis binnenlopen en verwachten dat je opgenomen wordt.
Bij spoed kun je ook eerst even telefonisch contact opnemen met de SEH, 112 bellen is niet altijd direct nodig.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Is het verwijtbaar als men door het zorgplafond bij een ziekenhuis gezondheidsklachten overhoud of overlijden?

Ongelezen bericht door moederslink »

Mikaj schreef:
28 dec 2023 23:26
Er bestaat nu dus de kans dat ik 11 januari helemaal niet redt omdat ik te zwak ben voor de operatie
Een ziekenhuis ' zomaar ' binnenlopen kan ook niet.
HA bellen, spoed (!) en zsm naar een ZH.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Is het verwijtbaar als men door het zorgplafond bij een ziekenhuis gezondheidsklachten overhoud of overlijden?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ook in 2024 grote kans op patiëntenstops, Consumentenbond opent meldpunt

https://www.consumentenbond.nl/acties/i ... moet-beter

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Is het verwijtbaar als men door het zorgplafond bij een ziekenhuis gezondheidsklachten overhoud of overlijden?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

moederslink schreef:
29 dec 2023 14:39
Mikaj schreef:
28 dec 2023 23:26
Er bestaat nu dus de kans dat ik 11 januari helemaal niet redt omdat ik te zwak ben voor de operatie
Een ziekenhuis ' zomaar ' binnenlopen kan ook niet.
HA bellen, spoed (!) en zsm naar een ZH.
Nou, de huisarts is schijnbaar met de kerst nog in beeld geweest (antibiotica), als het echt zo spoedeisend was, had hij of zij wel 112 gebeld.

Een Wiskunde Student
Berichten: 217
Lid geworden op: 25 nov 2023 10:56

Re: Is het verwijtbaar als men door het zorgplafond bij een ziekenhuis gezondheidsklachten overhoud of overlijden?

Ongelezen bericht door Een Wiskunde Student »

ZeerPrivé schreef:
29 dec 2023 15:00
Nou, de huisarts is schijnbaar met de kerst nog in beeld geweest (antibiotica), als het echt zo spoedeisend was, had hij of zij wel 112 gebeld.
De situate is misschien niet levensbedreigend, maar wel enorm vervelend, zeker omdat het al zo lang duurt.

Alle sterkte gewenst tot 11 januari, en daarna focus op het lichamelijk herstel in plaats van achteruit kijken

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Is het verwijtbaar als men door het zorgplafond bij een ziekenhuis gezondheidsklachten overhoud of overlijden?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik zou toch proberen wat meer calorieën binnen te krijgen, ook al is het alleen maar vloeibaar.

Plaats reactie