Post.nl vraagt om e-mail adressen en deelt ze ongevraagd

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
Oblomova
Berichten: 323
Lid geworden op: 28 jul 2007 19:06

Post.nl vraagt om e-mail adressen en deelt ze ongevraagd

Ongelezen bericht door Oblomova »

Bij het sturen van een pakket naar het buitenland was mijn e-mail adres nodig. Die geef ik liever niet, maar dat moest voor track & trace, werd mij verteld. En ik zou daarmee een bevestiging thuisgestuurd krijgen. Dat ik die liever op papier aan de balie meekreeg kon rekenen op een ongeduldige zucht voordat het werd ingewilligd. Daarop stond een track & trace nummer, dus voor mij lijkt het niet nodig dat Post.nl mijn e-mail adres vereist.

Na thuiskomst had ik toch eens gegoogled hierover en stuit dan vervolgens op een hele sloot aan mensen die phishing e-mails ontvangen van een zogenaamde Post.nl, waartegen Post.nl ook waarschuwt. Ik vraag me dan wel af hoe al die e-mail adressen in de omloop komen. Misschien omdat die onnodig vaak gevraagd worden met de mededeling dat het niet anders kan door een commercieel bedrijf?

Tevens kreeg ik naast een stuk of wat e-mail berichten van Post.nl over het verloop van de zending er ook een stuk of wat van een buitenlands bedrijf met een link naar het verloop van de zending, die ik voor de zekerheid maar niet heb geopend. Ik kon dat bedrijf ook niet vinden als postbedrijf van het land waarheen mijn pakket is verstuurd.

Ik vraag me af waarom Post.nl zo gretig is met het vragen om een e-mail adres en dat vervolgens ongevraagd deelt met commerciële bedrijven in het buitenland.

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Post.nl vraagt om e-mail adressen en deelt ze ongevraagd

Ongelezen bericht door riddert »

De enige die een correct antwoord op uw vermoeden kan geven is het betreffende postbedrijf. Vraag het daar eens.

bupaul
Berichten: 110
Lid geworden op: 19 jul 2010 11:32

Re: Post.nl vraagt om e-mail adressen en deelt ze ongevraagd

Ongelezen bericht door bupaul »

Ik begrijp uit je bericht dat je nooit spam of phishing mail krijgt. Wees daar blij om maar weet dat Phishing en spam voornamelijk komt door Hackers. Ze gebruiken programma's welke eindeloos emailadressen genereren. Wanneer er dan een bij jou komt en jij klikt erop wordt er een signaal afgegeven dat je echt bent en dan volgt er meer spam/Phishing. Ook bij het bezoeken van sites kan het zijn dat deze geïnfiltreerd is, je lees dat nog wel eens, Hier is het de zaak om zo min mogelijk gegevens in te vullen wanneer dat gevraagd wordt maar niet nodig is. Wat Post.nl betreft, ze zijn voor zover ik weet niet gehackt maar hackers weten wat populaire sites zijn. Banken, mijn Overheid bv.
Zorg daarom dat je deze sites opslaat bij je bladwijzers en alleen op die manier sites bezoekt, klik nooit op links in de mail.

Oblomova
Berichten: 323
Lid geworden op: 28 jul 2007 19:06

Re: Post.nl vraagt om e-mail adressen en deelt ze ongevraagd

Ongelezen bericht door Oblomova »

riddert schreef:
04 jan 2024 12:19
De enige die een correct antwoord op uw vermoeden kan geven is het betreffende postbedrijf. Vraag het daar eens.
Ik kon via 1 van de e-mails van het betreffende bedrijf een korte feedback geven. Dat heb ik gedaan, maar verwacht er te weinig van om het daarbij te laten. Het betreffende bedrijf weet m.i. zelf ook wel wat het doet.

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Post.nl vraagt om e-mail adressen en deelt ze ongevraagd

Ongelezen bericht door PGros »

Ik denk niet dat post.nl zomaar emailadressen doorgeeft om jouw met spam te belagen.
Zelf geef ik ieder bedrijf een eigen emailadres als ik die op moet geven en met die van postnl krijg ik alleen mail van postnl.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Post.nl vraagt om e-mail adressen en deelt ze ongevraagd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb nog nooit phising mails gekregen van Post.nl na het versturen van een pakje met track and trace.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Post.nl vraagt om e-mail adressen en deelt ze ongevraagd

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als ik de OP zo lees, heeft TS ook helemaal geen last van spam of phishing. De mails die hij krijgt, zijn zo te lezen allemaal verwant aan de uitvoering van de overeenkomst.

Dit topic draait slecht om de angst voor spam e.d., niet om het daadwerkelijk ontvangen ervan.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Post.nl vraagt om e-mail adressen en deelt ze ongevraagd

Ongelezen bericht door Methusalah »

Het is zeer onwaarschijnlijk dat postnl email adressen doorgeeft aan spammers.

Wat wel waarschijnlijk is, is dat spammers gewoon random **** sturen naar alle adressen die ze hebben. Ik heb ze ook gehad van bedrijven waar ik nog nooit iets mee heb gedaan. Correlatie is geen causaliteit.

En de reden dat ze het vragen is omdat ze je anders geen track en trace toe kunnen sturen. Je panikeert nu heel erg om niets. En laten we hier alsjeblieft geen papier om gaan verspillen want dat is echt nergens voor nodig en zeer onpraktisch.

DeZevendeHenk
Berichten: 794
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Post.nl vraagt om e-mail adressen en deelt ze ongevraagd

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Spam is iets waar je mee moet leren leven, net als dat je reclamedrukwerk in je brievenbus kreeg, het is de consequentie van het 'gebruiken' van een mailadres en de enige manier om op de lange termijn spam te voorkomen is je adres niet gebruiken of telkens vervangen. Zo werkt het in 2024 en wie wat de toekomst brengt.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Post.nl vraagt om e-mail adressen en deelt ze ongevraagd

Ongelezen bericht door BL2 »

Oblomova schreef:
04 jan 2024 12:34
...Ik kon via 1 van de e-mails van het betreffende bedrijf een korte feedback geven. Dat heb ik gedaan
Geen slimme actie, aan de ene kant ben je wat bang voor Spam, maar wel antwoorden (en dus bevestiging) aan een onbekend bedrijf dat je mailadres live is.......

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Post.nl vraagt om e-mail adressen en deelt ze ongevraagd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U wordt netjes op de hoogte gehouden van de logistieke voortgang. Heel netjes en dat kan alleen als er een mailadres bekend is.
Hackers komen via andere kanalen aan mailadressen. Dat kan via gehackte bedrijven of door simpelweg random te gaan sturen. Dat staat allemaal los van de informatie die PostNL aan u gemaild hebt.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Post.nl vraagt om e-mail adressen en deelt ze ongevraagd

Ongelezen bericht door rwolters »

Hier worden 2 events met elkaar verbonden die los staan van elkaar waardoor een verkeerde conclusie wordt getrokken. De kans bestaat ook nog dat doordat je huiverig was om je emailadres te geven spam/phishing mails opeens opvielen.

Oblomova
Berichten: 323
Lid geworden op: 28 jul 2007 19:06

Re: Post.nl vraagt om e-mail adressen en deelt ze ongevraagd

Ongelezen bericht door Oblomova »

Hier even een reactie op jullie reacties.

Postnl is een commercieel bedrijf. Dat grote bedrijven buiten verdenking zouden staan, in dit geval van handel in e-mail adressen, vind ik naïef. Grote bedrijven zijn ook wel vaker slordig met privé gegevens van klanten. Ook zijn er veel medewerkers bij grote bedrijven, met voor klanten geen inzicht in hoeveel daarvan toegang kunnen hebben tot gegevens van klanten.

Ik vind dat Postnl niet met een systeem zou moeten werken, of die indruk zou moeten geven, dat alleen pakketjes kunnen worden gestuurd met een e-mail adres. Ik vind ook dat ze de klant een alternatief zouden moeten bieden als de klant aangeeft dat liever niet af te geven. In mijn geval zat daar ook Albert Heijn (postagentschap) tussen, waarbij het dus ook terecht kan komen. Bij het vragen naar een e-mail adres, zou het bovendien duidelijk moeten zijn dat het wordt doorgegeven aan buitenlandse postbedrijven (wellicht over de hele wereld).

Aan BL2: De link voor een feedback stond in de bevestigingsmail met het T&T nr. dat klopte.
Aan Moneyman: Nee, de topic draait niet alleen om spam. Ik schreef juist over phishing met nep Postnl, waarbij het mij helemaal niet onwaarschijnlijk lijkt dat Postnl zelf zo slordig of commercieel is geweest om e-mail adressen in de omloop te brengen.
Aan Methusalah: Als een flut strookje papier nog het enige bewijs is dat ik een pakketje heb verstuurd op het moment dat ik dat heb afgegeven dan vind ik dat geen papierverspilling.
Aan bupaul: Hoe kan je begrijpen dat ik nooit spam of phishing mails krijg? Ik krijg het wel weinig, wellicht juist omdat ik zo kritisch ben op het afgeven van mijn e-mail adres.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Post.nl vraagt om e-mail adressen en deelt ze ongevraagd

Ongelezen bericht door Moneyman »

Oblomova schreef:
06 jan 2024 11:56
Aan Moneyman: Nee, de topic draait niet alleen om spam. Ik schreef juist over phishing met nep Postnl, waarbij het mij helemaal niet onwaarschijnlijk lijkt dat Postnl zelf zo slordig of commercieel is geweest om e-mail adressen in de omloop te brengen.
Ja, dat was duidelijk. Dat had je ook gezien als je mijn reactie goed had gelezen. Maar het punt is dat het niet om daadwerkelijke spam en/of phishing lijkt te gaan, maar om veronderstelde spam en/of phishing. Want dat er daadwerkelijk sprake is van phishing uit naam van PostNL, schrijf je niet.

Overigens denk ik dat het gebruik van je emailadres keurig afgedekt is in de toepasselijke voorwaarden op de verzendovereenkomst.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Post.nl vraagt om e-mail adressen en deelt ze ongevraagd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Oblomova schreef:
06 jan 2024 11:56
Ik schreef juist over phishing met nep Postnl, waarbij het mij helemaal niet onwaarschijnlijk lijkt dat Postnl zelf zo slordig of commercieel is geweest om e-mail adressen in de omloop te brengen.
En waarom zou het geen ander bedrijf kunnen zijn die een datalek heeft gehad? Of die wellicht tegen alle wetten en regels in mailadressen verkoopt? Dat er spam komt uit de naam van PostNL wil niet zeggen dat daadwerkelijk PostNL gelekt heeft.
Zojuist kreeg ik een mail van Krudivat, ik had een tandenborstel gewonnen van Kruidvat. Ik heb daar nog nooit online gekocht en ik heb daar ook nooit mijn gegevens achtergelaten. Het een heeft dus niets met het ander te maken.
Hackers komen op heel veel manieren aan mailadressen of ze sturen willekeurig naar accounts. Zodra iemand reageert weten zij dat het mailadres klopt en zullen ze blijven spammen.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Post.nl vraagt om e-mail adressen en deelt ze ongevraagd

Ongelezen bericht door juliomariner »

Oblomova schreef:
04 jan 2024 12:09

Ik vraag me af waarom Post.nl zo gretig is met het vragen om een e-mail adres en dat vervolgens ongevraagd deelt met commerciële bedrijven in het buitenland.
PostNL deelt geen e-mailadres met commerciele partijen. Spam heeft hier helemaal niet mee te maken. Een spammer koopt echt geen adressenbestanden op (veel te duur).
PostNl gebruikt uw e-amail echt alleen voor het vesturen van dit pakje. Dat u tcoh SPAM van zogenaamd PostNL hebt ontvangen is puur toeval.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Post.nl vraagt om e-mail adressen en deelt ze ongevraagd

Ongelezen bericht door Moneyman »

juliomariner schreef:
06 jan 2024 13:59
PostNL deelt geen e-mailadres met commerciele partijen.
PostNL deelt die adressen wel, maar dan in het kader van de uitvoering van de overeenkomst (= verzending naar het buitenland, dus met andere partijen).
juliomariner schreef:
06 jan 2024 13:59
PostNl gebruikt uw e-amail echt alleen voor het vesturen van dit pakje. Dat u tcoh SPAM van zogenaamd PostNL hebt ontvangen is puur toeval.
TS heeft nog niet eens spam ontvangen, maar is er slechts bang voor. De mails die hij gehad heeft, horen gewoon bij de verzending van zijn pakket.

Maar inderdaad kan iedereen natuurlijk op elk moment spam uit naam van (dus niet: van) PostNL ontvangen. Ook TS. Maar daar kan PostNL niets aan doen.

Dat TS denkt dat PostNL zijn mailadressen verkoopt is niets meer dan een niet-onderbouwd onderbuikgevoel.

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Post.nl vraagt om e-mail adressen en deelt ze ongevraagd

Ongelezen bericht door PGros »

En ik weet bijna zeker dat postnl dat niet doet omdat mijn email al jaren bekend is bij postnl en nog nooit mail op dat adres gehad anders dan echte mail van postnl

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Post.nl vraagt om e-mail adressen en deelt ze ongevraagd

Ongelezen bericht door sylvesterb »

bupaul schreef:
04 jan 2024 12:22
Ik begrijp uit je bericht dat je nooit spam of phishing mail krijgt. Wees daar blij om maar weet dat Phishing en spam voornamelijk komt door Hackers. Ze gebruiken programma's welke eindeloos emailadressen genereren.
Zou ze nou niet echt hackers noemen en van genereren is geen sprake. Deze criminelen verzamelen e-mail adressen vanuit verschillende bronnen, dit kunnen hacks zijn maar veelal wordt er gebruikt gemaakt van vage formulieren waarbij je prijzen kan winnen. Ook maken ze gebruik van leaks van bedrijfbestanden.

PostNL verkoopt commercieel de e-mail adressen niet, de boetes hierop zijn sinds de AVG extreem hoog.
bupaul schreef:
04 jan 2024 12:22
Wanneer er dan een bij jou komt en jij klikt erop wordt er een signaal afgegeven dat je echt bent en dan volgt er meer spam/Phishing.
Dit is ook z'n misverstand, als jij een e-mail opent wordt er niet een signaal verzonden enkel wanneer je op de link drukt in de e-mail kan dit gebeuren. Als een e-mail adres niet bestaat wordt dit netjes teruggekoppeld.
bupaul schreef:
04 jan 2024 12:22
Ook bij het bezoeken van sites kan het zijn dat deze geïnfiltreerd is, je lees dat nog wel eens, Hier is het de zaak om zo min mogelijk gegevens in te vullen wanneer dat gevraagd wordt maar niet nodig is. Wat Post.nl betreft, ze zijn voor zover ik weet niet gehackt maar hackers weten wat populaire sites zijn. Banken, mijn Overheid bv.
Zorg daarom dat je deze sites opslaat bij je bladwijzers en alleen op die manier sites bezoekt, klik nooit op links in de mail.
Ik heb zelf een eigen domein met een onbeperkt aantal aliassen. Als ik mij aanmeld bij bijvoorbeeld postnl.nl dan maak ik een alias aan [email protected] hierdoor kan ik snel achterhalen als ik spam krijg van welke partij het afkomstig is en simpel blokkeren.

Plaats reactie