Eneco zegt mijn contract per direct op, mag dit zomaar?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Pim-b
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jan 2024 09:43

Eneco zegt mijn contract per direct op, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Pim-b »

Mijn cv ketel intergas prestige cw 6 is nu net 8 jaar (jan. 2016) oud en heeft een levensduur van 15 jaar. Ik had een onderhoudscontract ketelcomfort top vanaf februari 2017. Ik betaal 15,29 per maand. Een maand geleden kwam Eneco langs voor onderhoud op mijn cv ketel waar ik eigenlijk al vanaf februari recht op had.
De monteur schrok eigenlijk een beetje en zei dat dat ding in deze staat nooit in onderhoud genomen mocht worden.
Hij zei dat er toendertijd veel zzpers in dienst waren en dat zij daar nu al het gezeik van mogen oplossen.
Hij is de week erop langs gekomen met een teamleider en heeft foto's gemaakt etc en gaf aan dat de ketel scheef hangt, dat de rookgasafvoer niet in orde is en dat er geen meetbare punten zijn.
Ze zouden terug bellen met een oplossing.
De dag erop kreeg ik een mail dat het contract per direct wordt opgezegd zonder reden.
Dus ik er achter aan en kreeg uiteindelijk een vaag bericht dat de ketel technisch versleten is, rookgasafvoer niet in orde(gebrek aan ruimte om dit in orde te maken), geen meetbaar punt, materiaal verschil, en de kap niet aansluitbaar omdat ie scheef hangt.

In 2019 heb ik ook onderhoud gehad en toen kreeg ie de kap er ook niet goed op dus dan lijkt het mij dat ie altijd al scheef heeft gehangen.
Hier heb ik ook nog mailverkeer van.

Ik heb ze bericht dat ik graag wil weten wat er technisch versleten is.
Wat er niet in orde aan de rookgasafvoer is.
Wat er niet meetbaar is.
En tot op heden nog geen bericht gekregen.

De enige oplossing die ze tot nu toe hebben geboden. Is dat ze een nieuwe cv ketel willen plaatsen wat uit zou komen rond de 2100 euro exclusief het schouwen wat ze bij mij thuis zouden moeten doen.
Of ik zou kunnen kiezen om een cv ketel te huren bij ze.
Oja en ik zou een vergoeding van 60 euro krijgen.

Dit kan toch niet?

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Eneco zegt mijn contract per direct op, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Ik zou er een private CV meneer/mevrouw naar laten kijken en laat hem/haar er blanco naar kijken. Dus zonder kennis van de geschiedenis.
Onderhoud is wel noodzakelijk.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eneco zegt mijn contract per direct op, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het komt op mij over alsof Eneco, nu ze misschien wat meer werk moeten doen voor dat onderhoudscontract, daar fijn en goedkoop vanaf willen.

Maandelijks incasseren en dan bijna een jaar te laat onderhoud komen plegen. Dus drie jaar betaald voor niets.

Treurige zaak, maar ik zou met dat bedrijf nooit meer in zee gaan.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eneco zegt mijn contract per direct op, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door witte angora »

Pim-b schreef:
05 jan 2024 10:10

Hij zei dat er toendertijd veel zzpers in dienst waren en dat zij daar nu al het gezeik van mogen oplossen.
Herkenbaar. De wbv van mijn vorige woning heeft indertijd een installatiebedrijf om een soortgelijke reden van het ene op het andere moment de deur gewezen. Er werd toen ook verteld dat de monteurs van dat bedrijf op waren geleid om een paar kunstjes te doen, en verder hadden ze er de ballen verstand van. Dan krijg je inderdaad gevaarlijke situaties.

Ik kan alleen meegaan in het advies wat al gegeven is. Laat een onafhankelijke expert er eens naar kijken. Best kans dat met een paar simpele grepen alles al op is te lossen. Dat Eneco ineens niks meer wil verbaast me eerlijk gezegd wel.

Of er wel of geen financiële compensatie/genoegdoening/whatever tegenover staat is m.i. van later zorg, eerst maar eens zien dat de boel fatsoenlijk gaat werken, en er achter zien te komen wat er precies aan de hand is.

rvjapio2
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 apr 2023 10:03

Re: Eneco zegt mijn contract per direct op, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door rvjapio2 »

Wat betreft het zomaar opzeggen van een contract zou ik hun algemene voorwaarden snel nakijken. Wat betreft de monteur: Die is blijkbaar zelf niet in staat om zijn werk goed te doen. 'Geen meetbare punten' zegt natuurlijk helemaal niks. Wat wél waar is: Per 1 maart is er weer een nieuwe CO2 regeling van de overheid. Op basis daarvan worden ketels met afvoerpijpen van verschillend materiaal niet meer gekeurd/afgekeurd, net als ketels met een verkeerde afstand tot de afvoer naar buiten. Ik heb nu exact hetzelfde aan de hand, mijn ketel van 25 jaar (perfect werkend) wordt opeens niet meer onderhouden vanwege de punten die ik noemde. Ik heb dus een nieuwe besteld; die wordt binnenkort geleverd.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Eneco zegt mijn contract per direct op, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Neem contact op met uw rechtsbijstandverzekering, www.juridischloket.nl of met www.eigenhuis.nl/diensten/juridisch-advies.

Net als u mag onder bepaalde voorwaarden een contract ook door het bedrijf opgezegd worden. Echter hier zit wel een opzegtermijn aan vast. Het is niet de bedoeling dat bij groot onderhoud opeens een onderhoudscontract vervalt.

Ik weet niet wat in de algemene voorwaarden hierover staat. Mogelijk is het apparaat total loss. Echter moet dan u op de hoogte zijn gebracht dat u het apparaat niet meer mag gebruiken.

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Eneco zegt mijn contract per direct op, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door BL2 »

Neem aan toch elk jaar onderhoud, hoe is dit dan in 2022 verlopen ?
Waren er toen geen opmerkingen ?

Dat schijnbaar ondeskundige ZZPers bij Eneco gewerkt hebben is hun interne probleem wat ze natuurlijk nooit op de klant kunnen afwentelen.
Zou het er niet bij laten zitten, en juridische advies inwinnen en andere installateur laten kijken.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Eneco zegt mijn contract per direct op, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

rvjapio2 schreef:
05 jan 2024 10:47
Wat betreft het zomaar opzeggen van een contract zou ik hun algemene voorwaarden snel nakijken. Wat betreft de monteur: Die is blijkbaar zelf niet in staat om zijn werk goed te doen. 'Geen meetbare punten' zegt natuurlijk helemaal niks. Wat wél waar is: Per 1 maart is er weer een nieuwe CO2 regeling van de overheid. Op basis daarvan worden ketels met afvoerpijpen van verschillend materiaal niet meer gekeurd/afgekeurd, net als ketels met een verkeerde afstand tot de afvoer naar buiten. Ik heb nu exact hetzelfde aan de hand, mijn ketel van 25 jaar (perfect werkend) wordt opeens niet meer onderhouden vanwege de punten die ik noemde. Ik heb dus een nieuwe besteld; die wordt binnenkort geleverd.
In de algemene voorwaarden kan staan dat gevolgen van veranderingen in wet- en regelgeving tot opzeggen van onderhoudscontract kan leiden (wnat: ze mogen dan bij wijze van spreken die afgekeurde ketel niet meer in onderhoud houden.
Wel is het raar dat ze 60 euro willen terugstorten, terwijl ze 10 maanden te laat zijn gekomen. Dus 10 maanden teveel betaald.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Eneco zegt mijn contract per direct op, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Wat ik mis in uw verhaal is bij wie u in januari 2016 uw cv-ketel heeft gekocht en wie de cv-ketel destijds bij u heeft geïnstalleerd. Is dat een externe firma geweest, niet Eneco zijnde, dan is daar duidelijk de fout gemaakt en zouden zij verantwoordelijk zijn voor het leveren en installeren van een product dat niet aan de veiligheidseisen voldoet. Maar of er na 8 jaar nog iets bij die externe leverancier valt te verhalen kunt u, denk ik, wel vergeten.

Is het echter Eneco geweest, dan is het ook Eneco die 100% verantwoordelijk is hiervoor. Vooralsnog ga ik er even vanuit dat het Eneco geweest is die de ketel in 2016 heeft geplaatst. Natuurlijk schuiven zij het af op één of ander extern installatiebedrijf dat het niet goed gedaan zou hebben. Echter dat externe installatiebedrijf heeft gehandeld in opdracht van Eneco en daarmee blijft Eneco volledig verantwoordelijk voor de foutieve installatie en zullen zij voor vervanging moeten zorgen van een gelijkwaardige of een nieuwe cv-ketel.

Is er echter gedurende die 8 jaar helemaal geen onderhoud gepleegd? En zo dit wel is gebeurd, is er dan helemaal geen monteur geweest, in opdracht van datzelfde Eneco, die deze foutieve installatie heeft opgemerkt? Nog een fout die onder de verantwoordelijkheid van Eneco is gemaakt, want zo’n onderhoudsmonteur komt niet uit zichzelf maar ook in opdracht van degene met wie u het onderhoudscontract heeft afgesloten.

Eneco maakt zich, gemakshalve er nu makkelijk mee af door uw contract met hen eenzijdig af te zeggen. En zij hopen natuurlijk dat u daarin trapt. Daar is het echter niet mee voorbij voor hun. Uiteraard wordt dit een enorme discussie tussen het machtige Eneco en u als eenvoudige particulier. Dan weet ik de afloop wel en bent u het die aan het kortste eind trekt. Heeft u een rechtsbijstandverzekering? Dan zou ik deze in dit geval zo snel mogelijk inschakelen. Bent u misschien lid van de Vereniging Eigen Huis? Dan kunt u de juridische dienstverlening hiervan ook eens contacteren. Ook zou u deze kwestie aan de Geschillencommissie Energie voor kunnen leggen, maar dat kost veel tijd en die heeft u met een gevaarlijke cv-ketel in huis niet.

Overigens, die prijs van € 2.100,00 voor een eventueel nieuwe ketel is ook schandalig hoog. Het schouwen van de plaatsing van een nieuwe ketel hoort gewoon bij de installatie. Daar mogen ze geen cent extra voor rekenen. Ze proberen het toch maar. Recent heb ik bij mij thuis een hagelnieuwe cv-ketel laten plaatsen door een firma in Numansdorp. Zij leveren en installeren bij u een nieuwe cv-ketel (Remeha type Tzerra Ace-Matic 28C CW4 met eTwist thermostaat, rookgas dakdoorvoerset en gratis vuilfilter) voor bijna € 1.800,00. Daar hoort dan nog wel een onderhoudscontract bij voor de eerste 24 maanden van € 10,50 per maand. Hoe het ook afloopt, ik zou daar zeker eens informeren om de eerste honderden Euro’s alvast te besparen op de offerte van Eneco.

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Eneco zegt mijn contract per direct op, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door BL2 »

BreejKC schreef:
05 jan 2024 11:17
Daar hoort dan nog wel een onderhoudscontract bij voor de eerste 24 maanden van € 10,50 per maand. Hoe het ook afloopt, ik zou daar zeker eens informeren om de eerste honderden Euro’s alvast te besparen op de offerte van Eneco.
Haha, toch er nog ingetrapt ! Euro 252,00 extra betalen voor niets. Een Remeha heeft echt geen onderhoud nodig de eerste twee jaartjes, en er zit ook nog gewoon garantie op....
In totaal Euro 2052,- kwijt, op een paar tientjes na net zo veel als de topicstarter.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Eneco zegt mijn contract per direct op, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Cro »

BL2 schreef:
05 jan 2024 11:25
BreejKC schreef:
05 jan 2024 11:17
Daar hoort dan nog wel een onderhoudscontract bij voor de eerste 24 maanden van € 10,50 per maand. Hoe het ook afloopt, ik zou daar zeker eens informeren om de eerste honderden Euro’s alvast te besparen op de offerte van Eneco.
Haha, toch er nog ingetrapt ! Euro 252,00 extra betalen voor niets. Een Remeha heeft echt geen onderhoud nodig de eerste twee jaartjes, en er zit ook nog gewoon garantie op....
In totaal Euro 2052,- kwijt, op een paar tientjes na net zo veel als de topicstarter.
Remeha vereist dat echter wel als je aanspraak wil maken op de fabrieksgarantie:
4 Op straffe van verval van een geldige garantieaanspraak dient Opdrachtgever zorg te dragen voor vakkundig onderhoud door een erkende installateur, correcte naleving van de bedienings- en onderhoudsvoorschriften van Remeha en normale en gebruikelijke omstandigheden waaronder de door Remeha geleverde producten in bedrijf zijn. Aanspraken op garantie vervallen indien Opdrachtgever zelf een reparatie uitvoert of doet uitvoeren zonder uitdrukkelijke toestemming van Remeha vooraf
Artikel 7 - 4

https://mediacdn.remeha.nl/-/media/webs ... 14T115734Z

Aangezien Remeha maar 2 jaar fabrieksgarantie geeft vermoed ik dat Remeha wel verwacht dat de ketel ook in de eerste 2 jaar onderhouden wordt, was Remeha van mening dat een ketel in de eerste 2 jaar geen onderhoud behoeft hadden ze immers het stukje 'Opdrachtgever zorg te dragen voor vakkundig onderhoud door een erkende installateur' ook niet op hoeven te nemen in de voorwaarden. Wettelijke garantie zal uiteraard via de verkoper gaan, maar je weet ook dat 9 van de 10 keer dat helaas niet soepel zal gaan wanneer de verkoper niet terug kan vallen op de fabrikant.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Eneco zegt mijn contract per direct op, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Het desbetreffende bedrijf in Numansdorp is onderdeel van de Remeha-groep. Vandaar de redelijk scherpe prijs bij een betrouwbare firma. Ben er al >30 jaar tevreden klant. Alles wat hier wordt verklaard is besproken en staat ook netjes in de offerte. Totaalprijs in twee jaar blijft onder de € 2.050,00, inclusief de schouw.

Andere leveranciers in deze omgeving (Rotterdam) waren allen aanzienlijk prijziger en moesten er vanaf plaatsing ook onderhoudscontracten afgesloten worden. Zelfs de leveranciers van de advertenties in het VEH magazine waren duurder + onderhoudscontracten.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Eneco zegt mijn contract per direct op, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Ron5300 »

De vraag blijft wel waar de cv ketel aangeschaft is en wie de cv ketel geplaatst heeft want als dat Eneco zou zijn gaat dat in combinatie met een service contract voor in ieder geval de garantieperiode.
Ik lees wel dat Eneco de cv ketel een jaar in (2017) in onderhoud heeft genomen maar toen waren de regels veel soepeler dan sinds 1 januari 2023 het geval is naast regulier onderhoud/inspectie van de cv ketel dienen ook rookgas metingen gedaan te worden en zo'n meting kan alleen als de rookgas afvoer volledig op de cv ketel aansluit en is voorzien van een service opening voor de meting.
Als ik dit model Intergas cv ketel bekijk zie ik wel dat de luchtaanvoer en de rookgasafvoer van elkaar gescheiden zijn en dat maakt dat de verplichte metingen niet gedaan kunnen worden en in zekere zin afgekeurd wordt.
De intergas cv ketel kan met wat aanpassingen nog jaren mee want die cv ketel is nog in goede staat want als Eneco in dezelfde ruimte wel een nieuwe cv ketel kan plaatsen kan uw huidige cv ketel ook geschikt voor de ruimte gemaakt worden.

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Eneco zegt mijn contract per direct op, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door BL2 »

Ron5300 schreef:
05 jan 2024 14:22
.....Als ik dit model Intergas cv ketel bekijk zie ik wel dat de luchtaanvoer en de rookgasafvoer van elkaar gescheiden zijn en dat maakt dat de verplichte metingen niet gedaan kunnen worden en in zekere zin afgekeurd wordt.....
Zover ik weet is de aanvoer en afvoer altijd gescheiden bij een cv ketel en de kast van de cv ketel luchtdicht ten opzichte van de omgeving waarin deze hangt.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Eneco zegt mijn contract per direct op, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

als je even zoekt heb je een ketel hangen voor 1600 Euro!!

Voor de rest lees BreejKC....

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eneco zegt mijn contract per direct op, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hawk-Eye schreef:
08 jan 2024 15:44
als je even zoekt heb je een ketel hangen voor 1600 Euro!!
Inclusief montage? Dat is een nette prijs! Heb je dan gewoon een gerenommeerd merk?

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eneco zegt mijn contract per direct op, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door witte angora »

Hopelijk komt het ding niet van een dropshipper vandaan... :lol:

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Eneco zegt mijn contract per direct op, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

witte angora schreef:
08 jan 2024 21:16
Hopelijk komt het ding niet van een dropshipper vandaan... :lol:
dat hoop ik ook, kun je lang erop wachten.

even serieus, zoek even op www en je ziet redelijk goede ketels,CW4 voor onder de 1000,00 E, installatie kost zo rond de 500,00 E, wat extra materiaal zit je rond de 1600,00 E, geen utopie gewoon even jezelf informeren....

sjj
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 jul 2008 14:25

Re: Eneco zegt mijn contract per direct op, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door sjj »

Rechtsbijstand verzekering inschakelen.
Zij zijn een contract aangegaan en af er zzp’ers in dienst zijn heb jij geen boodschap aan ze moeten zich houden aan het onderhoudscontract, hadden ze die fouten maar direct aan moeten geven. En andere afvoer plaatsen is goedkoper dan nieuwe ketel plaatsen is door een erkend installateur zo gepiept😉

Plaats reactie