Heeft de buschauffeur het recht mijn ID te checken?

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Heeft de buschauffeur het recht mijn ID te checken?

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
11 jan 2024 09:05
Da's een te strikte uitleg van wat er daadwerkelijk in die link staat. Sowieso voeg je zelf al het cruciale woordje "alleen" toe (dat staat er namelijk helemaal niet)
Maar dat is wel de logische interpretatie:
Er worden immers geen andere redenen genoemd, alleen zwartrijden wordt genoemd.
Moneyman schreef:
11 jan 2024 09:05
maar daarnaast mis je dat er helemaal geen sprake is van "een conducteur", maar van een buschauffeur op een internationale rit. Daarbij kan ik me prima voorstellen dat het bij zijn taak past om een ID-controle uit te voeren. Vergeet niet dat juist de Flix-bussen een bron van ellende (allerhande illegale praktijken) waren.
In mijn tijd ging je bij de chauffeur langs met je kaartje, dubbelfunctie dus.

Tevens, de rest van je verhaal lees ik niet in de link waar we het over hebben.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Heeft de buschauffeur het recht mijn ID te checken?

Ongelezen bericht door BL2 »

Moest laatst zelfs mijn ID bewijs in een supermarkt laten zien. Maar van de zomer met de trein naar Tsjechië en Polen, en de ID is niet uit de tas geweest....

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Heeft de buschauffeur het recht mijn ID te checken?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
11 jan 2024 15:36
Moneyman schreef:
11 jan 2024 09:05
Da's een te strikte uitleg van wat er daadwerkelijk in die link staat. Sowieso voeg je zelf al het cruciale woordje "alleen" toe (dat staat er namelijk helemaal niet)
Maar dat is wel de logische interpretatie:
Er worden immers geen andere redenen genoemd, alleen zwartrijden wordt genoemd.
Welnee. Als je de pagina's van de rijksoverheid bekijkt, zie je altijd slechts de meest relevante informatie, het is alles behalve uitputtend of volledig. En dat is ook logisch, want daar zijn die pagina's helemaal niet voor bedoeld.

Feit is dat je de tekst verdraaide naar een vorm die beter bij jouw mening past.
16again schreef:
11 jan 2024 15:36
Moneyman schreef:
11 jan 2024 09:05
maar daarnaast mis je dat er helemaal geen sprake is van "een conducteur", maar van een buschauffeur op een internationale rit. Daarbij kan ik me prima voorstellen dat het bij zijn taak past om een ID-controle uit te voeren. Vergeet niet dat juist de Flix-bussen een bron van ellende (allerhande illegale praktijken) waren.
In mijn tijd ging je bij de chauffeur langs met je kaartje, dubbelfunctie dus.
En dus? Hoe is jouw verleden hier relevant?
16again schreef:
11 jan 2024 15:36
Tevens, de rest van je verhaal lees ik niet in de link waar we het over hebben.
Wow, briljant geconcludeerd! En dat terwijl ik de zin nota bene begin met : ik kan me prima voorstellen" :lol: :lol:

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Heeft de buschauffeur het recht mijn ID te checken?

Ongelezen bericht door Nevyn »

We geven allemaal graag af op Dagkoers en zijn vorige aliassen, maar hij krijgt de boel toch steeds weer in beweging met lange uitgebreide topics :D

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Heeft de buschauffeur het recht mijn ID te checken?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Nevyn schreef:
11 jan 2024 18:12
We geven allemaal graag af op Dagkoers en zijn vorige aliassen, maar hij krijgt de boel toch steeds weer in beweging met lange uitgebreide topics :D
En het mooie van alles is weer dat er zelf allerlei zaken bijverzonnen worden. Waar Dagkoers het vreemd vind om een ID te laten zien gaat de discussie over een paspoortcontrole. Want bepaalde forumleden willen niet lezen, maar wel discuteren. Ook al heeft het niets met het topic te maken. En de moderatie laat het weer lekker toe.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Heeft de buschauffeur het recht mijn ID te checken?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Helemaal niets mis met de vraag van @dagkoers.

Oftewel @dagkoers for president.😁

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Heeft de buschauffeur het recht mijn ID te checken?

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
11 jan 2024 17:21
Sinds wanneer mag een topicvraag alleen beantwoord worden op basis van één, toevallig door iemand anders geplaatste, link?
Vooralsnog beweer jij iets wat strijdig is met die link van de rijksoverheid. Er is geen wettelijke verplichting voor ID check.

En natuurlijk mogen andere links. Daar staat zelfs het juiste antwoord. Op grond van de AV mag dit, en dat is logisch , zelf uitgeprinte buskaartjes zijn nogal fraudegevoelig.

Dagkoers
Berichten: 580
Lid geworden op: 07 mei 2023 21:12

Re: Heeft de buschauffeur het recht mijn ID te checken?

Ongelezen bericht door Dagkoers »

Bedankt allemaal voor de antwoorden.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Heeft de buschauffeur het recht mijn ID te checken?

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
11 jan 2024 09:05
maar daarnaast mis je dat er helemaal geen sprake is van "een conducteur", maar van een buschauffeur op een internationale rit.
Als de chauffeur ook toegangsbewijzen checkt, vertolkt hij daarnaast ook de rol conducteur. Maar dat had je zelf al kunnen verzinnen

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Heeft de buschauffeur het recht mijn ID te checken?

Ongelezen bericht door 16again »

Ik zeg ook niet dat de bus een conducteur heeft, maar dat de chauffeur de rol van conducteur invult (controle vervoersbewijzen)
Met de daarbij horende rechten.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Heeft de buschauffeur het recht mijn ID te checken?

Ongelezen bericht door BreejKC »

16again schreef:
12 jan 2024 14:05
Ik zeg ook niet dat de bus een conducteur heeft, maar dat de chauffeur de rol van conducteur invult (controle vervoersbewijzen)
Met de daarbij horende rechten.
Kijk eens naar mijn eerdere reactie? Ik denk dat we nu in herhaling vallen. En wie het echt weet over de buschauffeur is Flixbus zelf.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Heeft de buschauffeur het recht mijn ID te checken?

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:
12 jan 2024 14:05
Ik zeg ook niet dat de bus een conducteur heeft, maar dat de chauffeur de rol van conducteur invult (controle vervoersbewijzen)
Met de daarbij horende rechten.
Bij mijn weten heeft geen enkele chauffeur ooit zijn bus aan de kant gezet om vervoersbewijzen te controleren. Ze houden in de gaten of iemand incheckt, en dat is het. Op internationale lijnen zou het inderdaad anders kunnen zijn, althans op lijnen waar vaker problemen zijn. Maar ik kan me eigenlijk niet herinneren dat ik ooit op de bus naar Kleve gecontroleerd ben op mijn ID. Oftewel: de chauffeur is eigenlijk geen conducteur in de klassieke zin.

Maar eigenlijk zit ik nog op het volgende topic te wachten: 'Hoe kan het dat ik in Antwerpen op het verkeerde station uitkwam?'

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Heeft de buschauffeur het recht mijn ID te checken?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Elke Flixbus chauffeur controleert vooraf de vervoersbewijzen. Naast de ticketcontrole is er ook een ID controle om te zien of de naam op het ticket overeen komt met de persoon die instapt.
Het gaat niet over stads- of streekbussen, het gaat niet om wel of niet inchecken, het gaat er niet om om tijdens de rit te controleren.
In deze casus heeft de chauffeur eerst een controlerende rol alvorens hij een bestuurlijke functie in de logistieke sector vervult. Of simpelweg gezegd: achter het stuur gaat zitten.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Heeft de buschauffeur het recht mijn ID te checken?

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
12 jan 2024 15:42
Bij mijn weten heeft geen enkele chauffeur ooit zijn bus aan de kant gezet om vervoersbewijzen te controleren. Ze houden in de gaten of iemand incheckt, en dat is het.
Vroeger gebeurde dat om de 500 meter. Chauffeur stempelde je kaart af, en kon je zelfs een enkeltje bij de chauffeur afrekenen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Heeft de buschauffeur het recht mijn ID te checken?

Ongelezen bericht door moederslink »

wat is een conducteur? Een conducteur is iemand die een trein-, bus- of tramrit veilig laat verlopen. Je controleert niet alleen vervoersbewijzen, maar je geeft reizigers ook informatie over hun reis. Dit doe je via de intercom of gewoon persoonlijk!

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Heeft de buschauffeur het recht mijn ID te checken?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Ik heb in 5 jaar reizen met de bus van tussen België en Nederland nog nooit controle gehad voor mijn paspoort ofzo.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Heeft de buschauffeur het recht mijn ID te checken?

Ongelezen bericht door moederslink »

De passagier moet zowel het ticket als een geldig legitimatiebewijs met foto tonen indien hem dat gevraagd wordt door de medewerkers van FlixCompanies tijdens steekproefsgewijze kaartcontroles ter controle van de geldigheid van het ticket.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Heeft de buschauffeur het recht mijn ID te checken?

Ongelezen bericht door moederslink »

16again schreef:
12 jan 2024 13:13
Als de chauffeur ook toegangsbewijzen checkt, vertolkt hij daarnaast ook de rol conducteur.
Ook zo gelezen op het internet.
Hij is dus én chauffeur én controleur = conducteur. 😉
Laatst gewijzigd door moederslink op 12 jan 2024 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Heeft de buschauffeur het recht mijn ID te checken?

Ongelezen bericht door Moneyman »

moederslink schreef:
12 jan 2024 16:32
16again schreef:
12 jan 2024 13:13
Als de chauffeur ook toegangsbewijzen checkt, vertolkt hij daarnaast ook de rol conducteur.
Ook zo gelezen op het internet. Hij is dus én chauffeur én controleur/ conducteur. 😉
Tot de jaren '70: inderdaad. Daarna niet meer, zie de eerder al gegeven link.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Heeft de buschauffeur het recht mijn ID te checken?

Ongelezen bericht door moederslink »

I. Voor FlixCompanies: Algemene voorwaarden personenvervoer
Datum: 28-12-2023
Dit is aardig actueel en heb het eea net van internet geplukt.

Gesloten