Waar komt het hoge gasverbruik vandaan?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Waar komt het hoge gasverbruik vandaan?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik zet hem overdag en snachts op 10 graden en pas als ik overdag in het huis ben gaat hij omhoog.
Dat kan prima werken in een bepaalde situatie waarbij je binnen een uur het huis warm kan krijgen. In andere woningen is dit een hele slechte oplossing. In mijn geval zou de temperatuur in huis niet hoger komen dan 11 of 12 graden en is het permanent veel te koud.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Waar komt het hoge gasverbruik vandaan?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Mijn huis heeft alleen dakisolatie en (eenvoudig) dubbel glas. Huis koelt dus snel af, vandaar. Kosten zijn voor mij extra hoog om op temperatuur te houden.
Om snel huis op te warmen maak ik in de koude periode tevens gebruik van twee elektrische ventilatorkachels. Dat werkt uitstekend.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Waar komt het hoge gasverbruik vandaan?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
10 jan 2024 09:51
kuklos schreef:
10 jan 2024 09:34
peter17111962 schreef:
10 jan 2024 09:27
Dit omdat al lang is gewezen dat in de avond terug draaien en in de ochtend weer omhoog meer gas kost als 24 uur per
dag op dezelfde stand laten staan.
Ik heb juist het tegenovergestelde gelezen, enige tijd geleden al.
Doch ik moet bekennen dat ik de bron van hetgeen ik gelezen heb kwijt ben.
Mijn eigen ervaring is inderdaad dat opnieuw opstoken (marginaal) zuiniger is dan temperatuur vasthouden.
Dat ligt vooral aan de temperatuur die vastgehouden moet worden, de manier van verwarmen en de isolatie van de woning.

Een woning die de warmte goed vasthoudt (goede vloer met vloerverwarming en goed geïsoleerd) die hoeft amper bij te stoken om op temperatuur te blijven. Echter om op te warmen is er veel meer voor nodig, omdat eerst de vloer warm moet worden.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Waar komt het hoge gasverbruik vandaan?

Ongelezen bericht door Ron5300 »

De hogere stroomkosten zijn te verklaren want zodra de cv ketel gaat verwarmen wordt ook de cv pomp ingeschakeld.
De thermostaat is een handig apparaat om de gewenste temperatuur in te stellen voor een efficiënt gebruik van de cv ketel.
Voor zover ik weet is een nachttemperatuur van 15 graden gangbaar en ooit was 21 graden kamertemperatuur maar is gezien de nieuwe aanbeveling naar 19 graden terug gebracht.
Stel in de nacht koelt het in de ruimte waar de thermostaat geplaatst is af tot 16 graden dan heeft geen nut om een nachttemperatuur van 18 graden aan te houden want die warmte gaat verloren omdat er in de nacht niemand in die ruimte verblijft.
De huidige HR cv ketels zijn zo ingeregeld dat een overbrugging van 16 naar 19 graden minder gas gebruikt dan een constante temperatuur van 18 graden aan te houden dus heeft het wel degelijk nut om voor het slapen gaan de thermostaat op een lagere temperatuur in te stellen.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Waar komt het hoge gasverbruik vandaan?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

[
Een woning die de warmte goed vasthoudt (goede vloer met vloerverwarming en goed geïsoleerd) die hoeft amper bij te stoken om op temperatuur te blijven. Echter om op te warmen is er veel meer voor nodig, omdat eerst de vloer warm moet worden.
[/quote]


Wij hebben vloerverwarming in alle, goed geisoleerde, appartementen. Twee buurmannen hebben eind november op hun app gekonstateerd dat, als de thermostaat op 19 blijft staan, 's nachts om half vijf de verwarming aan het werk gaat. De buurman heeft 2 weken de thermostaat om en om een nacht op 17 gezet en op 19 laten staan. Het scheelde gemiddeld 0,75 m3 per nacht (bij een verbruik tussen 4 en 6 per etmaal; begin december).
Wij hebben de verwarming nu ook 's nachts laag staan (op 17) en met deze kou zakt de temperatuur 's nachts 1 graad, dan duurt het wel even voordat het weer 19 is maar met 18 is het ook goed uit te houden.
Dus als je een slimme meter hebt en het verbruik op een app kan volgen, wissel dan een paar nachten af en kijk wat het verschil in verbruik is.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Waar komt het hoge gasverbruik vandaan?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik heb het in het begin uitgeprobeerd. Ik kwam in december in het appartement te wonen. Opwarmen naar 17 graden (ja, dat is mijn ideale binnentemperatuur) kostte me in de ochtend meer stroom dan het op 17 graden houden. Ook nu doe ik maximaal 3,2 kuub per dag om het op temperatuur te houden. Dat is mijn maximale verbruik in de afgelopen week. Vanaf 1 januari is het verbruik nog geen 15 kuub, maar de laatste dagen flink gestegen. Mijn jaarlijkse verbruik is ook maar 280 kuub en dat is voor verwarming en warm water.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Waar komt het hoge gasverbruik vandaan?

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
10 jan 2024 12:27
Dat ligt vooral aan de temperatuur die vastgehouden moet worden, de manier van verwarmen en de isolatie van de woning.

Een woning die de warmte goed vasthoudt (goede vloer met vloerverwarming en goed geïsoleerd) die hoeft amper bij te stoken om op temperatuur te blijven. Echter om op te warmen is er veel meer voor nodig, omdat eerst de vloer warm moet worden.
Vaststaand feit is , dat bij lagere nacht temperatuur , er netto over een hele dag minder warmte weglekt.
Ongeacht de isolatie.
Redenen om de verwarming niet lager te zetten 's nachts:
-Comfort: zeker met vloerverwarming duurt het lang voor eea weer warm is.
-Rendement kachel: fors verwarmen 's ochtends vereist hogere ketelwatertemperatuur, dit gaat ten kostte van rendement van de ketel

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Waar komt het hoge gasverbruik vandaan?

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
10 jan 2024 17:34
Nijogeth schreef:
10 jan 2024 12:27
Dat ligt vooral aan de temperatuur die vastgehouden moet worden, de manier van verwarmen en de isolatie van de woning.

Een woning die de warmte goed vasthoudt (goede vloer met vloerverwarming en goed geïsoleerd) die hoeft amper bij te stoken om op temperatuur te blijven. Echter om op te warmen is er veel meer voor nodig, omdat eerst de vloer warm moet worden.
Vaststaand feit is , dat bij lagere nacht temperatuur , er netto over een hele dag minder warmte weglekt.
Ongeacht de isolatie.
Redenen om de verwarming niet lager te zetten 's nachts:
-Comfort: zeker met vloerverwarming duurt het lang voor eea weer warm is.
-Rendement kachel: fors verwarmen 's ochtends vereist hogere ketelwatertemperatuur, dit gaat ten kostte van rendement van de ketel

Hoe je de minste energie verliest is dan weer een factor die an sich niet van belang is.
Als het meer energie kost om op de gewenste temperatuur te komen, dan dat je hebt bespaard met de nachtverlaging, dan is het niet zinvol geweest. Even los nkg van het comfortverlies.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Waar komt het hoge gasverbruik vandaan?

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
10 jan 2024 17:42
Hoe je de minste energie verliest is dan weer een factor die an sich niet van belang is.
Integendeel. Bij verwarming met een constant rendement (bijv: ouderwetse electrische kachel) vertaalt de weggelekte warmte zich 1 op 1 in je energieverbruik.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Waar komt het hoge gasverbruik vandaan?

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
10 jan 2024 18:17
angel1978 schreef:
10 jan 2024 17:42
Hoe je de minste energie verliest is dan weer een factor die an sich niet van belang is.
Integendeel. Bij verwarming met een constant rendement (bijv: ouderwetse electrische kachel) vertaalt de weggelekte warmte zich 1 op 1 in je energieverbruik.
Hoeveel % van de huishoudens heeft een ouderwetse elektrische kachel als hoofdverwarming?
En dan laat je alle andere factoren ook nog buiten beschouwing en maak je er een puur theoretisch verhaaltje van zodat je er zo lekker aan kunt rekenen. Daar heeft niemand wat aan.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Waar komt het hoge gasverbruik vandaan?

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
10 jan 2024 18:23
Hoeveel % van de huishoudens heeft een ouderwetse elektrische kachel als hoofdverwarming?
Niet relevant. Het gaat allereerst om het besef dat alle weggelekte warmte weer toegevoegd dient te worden.
En als de binnentemperatuur 's nacht daalt, dan lekt er minder warmte weg...
angel1978 schreef:
10 jan 2024 18:23
En dan laat je alle andere factoren ook nog buiten beschouwing en maak je er een puur theoretisch verhaaltje van zodat je er zo lekker aan kunt rekenen. Daar heeft niemand wat aan.
Natuurkundekennis is essentieel om eea te begrijpen. Met kop in het zand steken veranderen de natuurwetten niet.

Dagkoers
Berichten: 580
Lid geworden op: 07 mei 2023 21:12

Re: Waar komt het hoge gasverbruik vandaan?

Ongelezen bericht door Dagkoers »

kuklos schreef:
10 jan 2024 08:36
Dagkoers schreef:
09 jan 2024 22:11
Ik kan elke dag zien d.m.v. inloggen wat ik verbruik.
..............
Zondag heb ik 3,98 E verbruikt (3,60 E gas en 38 cent elektriciteit.
................
Nu is mijn verbruik maandag 7,31 E (6,55 E gas en 76 cent elektriciteit)
Wat is er verbruikt in m3 (gas) en kWh (elektriciteit)?
Maandag was mijn verbruik 3 kWh. (elektriciteit)
maandag was mijn verbruik 4 m3. (gas)

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Waar komt het hoge gasverbruik vandaan?

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
10 jan 2024 16:56
Opwarmen naar 17 graden (ja, dat is mijn ideale binnentemperatuur) kostte me in de ochtend meer stroom dan het op 17 graden houden. Ook nu doe ik maximaal 3,2 kuub per dag om het op temperatuur te houden.
Stroom en kuub?

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Waar komt het hoge gasverbruik vandaan?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Foutje van mij. Eerste moest gas zijn. Ik verwarm nog gewoon op gas.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Waar komt het hoge gasverbruik vandaan?

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Iedereen mag voor zichzelf weten of die wel of niet de verwarming op een behagelijke temperatuur instelt.
Ik ga zeker niet ontkennen dat het gebruik van fossiele brandstoffen het milieu aantasten want er wordt al intensief naar andere bronnen gezocht.
Besparen op het energieverbruik heeft meer van doen met het kostenplaatje en als iemand er voor kiest om de verwarming niet te gebruiken of die ook in deze koude periode op 17 graden te houd is eigen keuze.
Bewust omgaan met het energieverbruik is iets waar menigeen wel mee bezig is maar dat wil nog niet zeggen dat ze in een koud huis moeten verblijven want te koud is ook niet gezondheidsbevorderend voor de mens.

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Waar komt het hoge gasverbruik vandaan?

Ongelezen bericht door Erthanax »

kuklos schreef:
10 jan 2024 09:34
peter17111962 schreef:
10 jan 2024 09:27
Dit omdat al lang is gewezen dat in de avond terug draaien en in de ochtend weer omhoog meer gas kost als 24 uur per
dag op dezelfde stand laten staan.
Ik heb juist het tegenovergestelde gelezen, enige tijd geleden al.
Doch ik moet bekennen dat ik de bron van hetgeen ik gelezen heb kwijt ben.
Bij mij staat de thermostaat van 10.00 tot 22.00 op 18 graden, ‘s nachts op 15. Het opwarmen in de ochtend kost ongeveer evenveel kuub gas als 3 uur op temperatuur houden later op de dag. Het aantal kuub varieert met het weer (temperatuur, wind), maar de verhouding in tussen opstoken en bijstoken in kuub per uur is steeds ongeveer hetzelfde. Bij mij levert de nachtstand dus een flinke besparing op.

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Waar komt het hoge gasverbruik vandaan?

Ongelezen bericht door Radar »

Offtopic berichten verwijderd. Gaarne weer over het onderwerp.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Waar komt het hoge gasverbruik vandaan?

Ongelezen bericht door kuklos »

Dagkoers schreef:
10 jan 2024 20:22
kuklos schreef:
10 jan 2024 08:36
Dagkoers schreef:
09 jan 2024 22:11
Ik kan elke dag zien d.m.v. inloggen wat ik verbruik.
..............
Zondag heb ik 3,98 E verbruikt (3,60 E gas en 38 cent elektriciteit.
................
Nu is mijn verbruik maandag 7,31 E (6,55 E gas en 76 cent elektriciteit)
Wat is er verbruikt in m3 (gas) en kWh (elektriciteit)?
Maandag was mijn verbruik 3 kWh. (elektriciteit)
maandag was mijn verbruik 4 m3. (gas)
Zucht. Een melding van maandag alleen hebben we niks aan. Wat was het op zondag?

Arizonakid
Berichten: 1129
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Waar komt het hoge gasverbruik vandaan?

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Knap hoor, al die lage verbruiken, woont iedereen dan in een schoenendoos of zo? Hier afgelopen maandag 11,4 kuub gas vebruikt, in een redelijk formaat hoekhuis van 3 verdiepingen.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Waar komt het hoge gasverbruik vandaan?

Ongelezen bericht door rwolters »

Arizonakid schreef:
14 jan 2024 17:06
Knap hoor, al die lage verbruiken, woont iedereen dan in een schoenendoos of zo? Hier afgelopen maandag 11,4 kuub gas vebruikt, in een redelijk formaat hoekhuis van 3 verdiepingen.
Hier 6,2 kuub gas, hoekappartement, bovenste etage, 125m2. In ieder geval geen schoenendoos, wel goed geïsoleerd.

Plaats reactie