OVPAY schrijft geld af

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door Moneyman »

Er tegenaan hoeft juist niet. Ik reis vrijwel nooit met het OV, maar als ik eraan denk zal ik eens testen bij de zuilen en hekjes waar ik dan langs kom wat de mogelijke afstand is.

Lowieze
Berichten: 6608
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door Lowieze »

Moneyman schreef:
14 jan 2024 16:21
Er tegenaan hoeft juist niet. Ik reis vrijwel nooit met het OV, maar als ik eraan denk zal ik eens testen bij de zuilen en hekjes waar ik dan langs kom wat de mogelijke afstand is.
Typisch dat u, als niet-reiziger, het beter weet dan ervaren reizigers

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het verschil tussen weinig en niet is te moeilijk voor je?

Bovendien bewijzen de topics hierover al dat het niet nodig is je pasje tegen de lezer te houden.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Moneyman schreef:
14 jan 2024 16:21
Er tegenaan hoeft juist niet. Ik reis vrijwel nooit met het OV, maar als ik eraan denk zal ik eens testen bij de zuilen en hekjes waar ik dan langs kom wat de mogelijke afstand is.
Waarom zou jij dat moeten doen? Dat kan iedere reiziger toch prima zelf.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
14 jan 2024 16:21
Er tegenaan hoeft juist niet. Ik reis vrijwel nooit met het OV, (...)
Moneyman schreef:
14 jan 2024 16:24
Het verschil tussen weinig en niet is te moeilijk voor je?
Vrijwel nooit zit voor mijn begrip wel dicht tegen nooit aan en is verder van weinig verwijderd dan van nooit.
Moneyman schreef:
14 jan 2024 16:24
Bovendien bewijzen de topics hierover al dat het niet nodig is je pasje tegen de lezer te houden.
Ik heb het niet ervaren maar misschien ben ik te ongeduldig. Wat ik wel ervaren heb is dat ik de kant van de portemonnee met de pas tegen de lezer moet aanhouden, omdat het anders niet werkt.
ZeerPrivé schreef:
14 jan 2024 16:55
Waarom zou jij dat moeten doen?
Moneyman neemt hier natuurlijk wel stelling in.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door k2p »

BL2 schreef:
14 jan 2024 00:05
k2p schreef:
13 jan 2024 19:29
......waar je ongewild tot 1000 euro rood kan staan.....
We gaan weer fors off-topic, maar meer uitgeven dan je bezit is natuurlijk nooit verstandig.
Kan je echt niet met geld omgaan, neem dan geen kaart waarop je rood kan staan, dan gebeurd dit ook niet zogenaamd ongewild.
Jij gaat offtopic, door de focus elders te leggen. Mijn boodschap is duidelijk: men moet niet allerlei fratsen toevoegen waardoor ik ineens ongevraagd een nieuwe dienst afneem. Als ik een kaart heb waarop ik niet rood kan staan, dan moet niet bij decreet van de bank mijn kaart ineens 1000 euro rood staan tegen 15% rente. Zodat als ik dan hier erover klaag, mensen zoals jij kunnen roepen dat ik dom ben dat ik maar niet eerst had gecheckt of mijn salaris die dag al was overgemaakt toen ik ging pinnen. En voordat je er nog verder op ingaat, dit is maar een fictief voorbeeld.

Maar je hamer en kop, als je zegt dat ik dan maar een kaart moet nemen waarop ik niet rood kan staan. Doe mij eens een kaart waarmee ik niet ongevraagd mee incheck. En waarbij, als ie gestolen of gevonden wordt, men er onbeperkt mee kan rijden. (Nee, je NFC limiet geldt niet voor OV-Pay.)

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door Moneyman »

ZeerPrivé schreef:
14 jan 2024 16:55
Moneyman schreef:
14 jan 2024 16:21
Er tegenaan hoeft juist niet. Ik reis vrijwel nooit met het OV, maar als ik eraan denk zal ik eens testen bij de zuilen en hekjes waar ik dan langs kom wat de mogelijke afstand is.
Waarom zou jij dat moeten doen? Dat kan iedere reiziger toch prima zelf.
Vind ik uiteraard helemaal prima.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
14 jan 2024 17:07
Moneyman schreef:
14 jan 2024 16:21
Er tegenaan hoeft juist niet. Ik reis vrijwel nooit met het OV, (...)
Moneyman schreef:
14 jan 2024 16:24
Het verschil tussen weinig en niet is te moeilijk voor je?
Vrijwel nooit zit voor mijn begrip wel dicht tegen nooit aan en is verder van weinig verwijderd dan van nooit.
Moneyman schreef:
14 jan 2024 16:24
Bovendien bewijzen de topics hierover al dat het niet nodig is je pasje tegen de lezer te houden.
Ik heb het niet ervaren maar misschien ben ik te ongeduldig. Wat ik wel ervaren heb is dat ik de kant van de portemonnee met de pas tegen de lezer moet aanhouden, omdat het anders niet werkt.
Het is heel simpel. Als de NFC-chip alleen gelezen kan worden als die meerdere seconden tegen de lezer wordt gehouden, dan zouden deze topics niet bestaan. Dan zou scannen vanuit tassen,portemonnees, jaszakken en dergelijke onmogelijk zijn.

Los daarvan is mijn eigen ervaring (met een IPhone) dat er geen contact nodig is. De stelling van Lowieze is daarom simpelweg niet juist, evenals het geciteerde stuk tekst.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
14 jan 2024 18:27
Als de NFC-chip alleen gelezen kan worden als die meerdere seconden tegen de lezer wordt gehouden, dan zouden deze topics niet bestaan.

[...]

Los daarvan is mijn eigen ervaring (met een IPhone) dat er geen contact nodig is.
Mijn eigen ervaring is dat er geen contact nodig is (een gewone OV-chipkaart), en dat ik het ding nog geen halve seconde boven de lezer hoef te houden. Het is zwaaien, 'piep' en entree. In de bus daarentegen moet ik dezelfde kaart wél tegen de lezer houden. Althans, de bus van vanmiddag.

Het is net zoiets als contactloos betalen: bij de ene winkel gaat het sneller dan in de andere. In de ene winkel hoef je enkel te zwaaien, in de andere winkel moet je je pas daadwerkelijk ruim een seconde tegen de lezer houden.

Lowieze
Berichten: 6608
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door Lowieze »

@Moneyman “Los daarvan is mijn eigen ervaring (met een IPhone) dat er geen contact nodig is. De stelling van Lowieze is daarom simpelweg niet juist, evenals het geciteerde stuk tekst.”

Als u goed gelezen had, had u kunnen zien dat ik het helemaal niet gehad heb over inchecken met een iPhone, ik had het over inchecken met een ov-chipkaart of betaalpas.

Methusalah
Berichten: 1174
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door Methusalah »

Vanwege covid raak ik de scan nooit meer aan. Dus ik kan je vertellen, ongeveer 1 tot 2 cm afstand werkt ook. Verder dan dat werkt over het algemeen niet bij mij. En dan duurt het ook nog ongeveer een seconde voordat hij geregistreerd wordt.

Ik blijf er bij dat per ongeluk inchecken een prestatie is waar je je best voor moet doen.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
15 jan 2024 09:34
@Moneyman “Los daarvan is mijn eigen ervaring (met een IPhone) dat er geen contact nodig is. De stelling van Lowieze is daarom simpelweg niet juist, evenals het geciteerde stuk tekst.”

Als u goed gelezen had, had u kunnen zien dat ik het helemaal niet gehad heb over inchecken met een iPhone, ik had het over inchecken met een ov-chipkaart of betaalpas.
En daarvoor geldt, zoals duidelijk blijkt, hetzelfde. Dat maakt dus geen enkel verschil.

Overigens gaat dit hele topic over zowel de OV-kaart als een bankpas als een telefoon.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door BL2 »

Minimaal 2 seconde sinds de NS poortjes en paaltjes, maar ook de overige lezers in bv tram en bus eerst moeten vaststellen welk soort kaart (OV chipkaart of Bankpas) wordt aangeboden.
Deze vertraging is er gekomen nadat ook bankpassen gebruikt kunnen worden.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
15 jan 2024 09:34
Als u goed gelezen had, had u kunnen zien dat ik het helemaal niet gehad heb over inchecken met een iPhone, ik had het over inchecken met een ov-chipkaart of betaalpas.
Dit topic gaat ook over méér dan alleen de ov-chipkaart. Overigens is de ervaring (niet alleen bij mij, zoals je kunt zien) dat het ertegenaan houden ook bij de ov-chipkaart simpelweg niet nodig is.

Lowieze
Berichten: 6608
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door Lowieze »

Moneyman schreef:
16 jan 2024 08:08
Lowieze schreef:
15 jan 2024 09:34
Als u goed gelezen had, had u kunnen zien dat ik het helemaal niet gehad heb over inchecken met een iPhone, ik had het over inchecken met een ov-chipkaart of betaalpas.
Dit topic gaat ook over méér dan alleen de ov-chipkaart. Overigens is de ervaring (niet alleen bij mij, zoals je kunt zien) dat het ertegenaan houden ook bij de ov-chipkaart simpelweg niet nodig is.
Huh, waarom 2x op hetzelfde reageren? Nog niet goed wakker? :mrgreen:

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Als regelmatig gebruiker van het OV is mijn ervaring dat mijn OV-pas niet hoeft te raken maar wel heel dichtbij moet komen , zeg binnen 1 cm, om in- en uit te checken. Ik gebruik OV- pas wel los in mijn hand en niet in een portemonnee of zo.

Inchecken met betaalpas nog nooit gedaan.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door moederslink »

Hier idem dito:
OV chip pasje zit in een hard plastic hoesje , deze houd ik paraat , in mijn hand , of in mijn jaszak, met in-en uitchecken.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
16 jan 2024 08:26
Huh, waarom 2x op hetzelfde reageren? Nog niet goed wakker? :mrgreen:
Dat denk ik :lol: :oops:

Plaats reactie