Terugleverkosten Budget Energie

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door alfatrion »

xflorisx schreef:
19 jan 2024 17:37
Waarom zou je als leverancier jouw buurman stroom verkopen die je moet kopen a 45 cent, terwijl je het veeeeeel goedkoper kunt aankopen.
Dat doe je als dat onderdeel is van een pakket waar ook voordelen in zitten, zoals dat je ook elektriciteit kunt kopen tegen 45 cent als je die anders veeeeeel duurder moet aankopen of als je op andere momenten of manieren kunt verdienen aan deze klant.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door jonis »

Nijogeth schreef:
19 jan 2024 16:36
Stineke schreef:
19 jan 2024 16:03
volledig betaald door de gebruikers ervan, de buren in de straat en salderen zorgt ervoor dat er niet nog een keer belastingen betaald wordt over dezelfde stroom.
Vandebron maakt dezelfde winst op de stroom van burgers met zonnepanelen als op alle stroom die ze leveren aan burgers. Als je Vandebron vraagt naar welke kosten ze dan maken en aan wie ze het betalen, krijg je geen antwoord want het is een leugen. Vandebron maakt winst op de stroom van burgers met zonnepanelen.
En Vandebron maakt verlies op de stroom die burgers met zonnepanelen afnemen op het moment dat die zonnepanelen niets leveren, omdat die zogenaamde gratis stroom, die die burgers met zonnepanelen aan het net leveren, verrekend mag worden met de stroom die men afneemt.

Dus uiteindelijk krijgt Van de Bron gratis stroom die men voor 45 cent verkoopt, om vervolgens dure stroom van 45 cent gratis te moeten leveren aan de burgers met zonnepanelen. Onderaan de streep zijn ze dus even ver en betalen uiteindelijk alleen de mensen zonder zonnepanelen extra.

Misschien moet je stoppen met napapegaaien en eens bekijken of er dan wel bestaansrecht is van zo'n cowboy.
Er zijn er in elk geval blijkbaar nog niet genoeg omgevallen afgelopen jaar.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door Nijogeth »

alfatrion schreef:
19 jan 2024 17:28
Nijogeth schreef:
19 jan 2024 16:36
En Vandebron maakt verlies op de stroom die burgers met zonnepanelen afnemen op het moment dat die zonnepanelen niets leveren, omdat die zogenaamde gratis stroom, die die burgers met zonnepanelen aan het net leveren, verrekend mag worden met de stroom die men afneemt.
Dat betekent niet dat ze verlies maken op die elektriciteit. Ergens niet aan verdienen is niet hetzelfde als daar verlies op draaien.
Nijogeth schreef:
19 jan 2024 16:36
Dus uiteindelijk krijgt Van de Bron gratis stroom die men voor 45 cent verkoopt, om vervolgens dure stroom van 45 cent gratis te moeten leveren aan de burgers met zonnepanelen.
De elektriciteit van de zonnepanelen van de klant is in dit voorbeeld niet gratis maar kost 45 cent. En de elektriciteit van Vandebron is niet duur maar kost 45 cent.
Nijogeth schreef:
19 jan 2024 16:36
Onderaan de streep zijn ze dus even ver en betalen uiteindelijk alleen de mensen zonder zonnepanelen extra.
Ja ja, en de terugleverkosten die Vandebron rekent zijn niet extra?
Je vergeet even dat ik reageer op iemand die claimt dat de stroom vanuit zonnepanelen teruggeleverd pure winst is, omdat er niets tegenover staat.

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door xflorisx »

alfatrion schreef:
19 jan 2024 17:46
xflorisx schreef:
19 jan 2024 17:37
Waarom zou je als leverancier jouw buurman stroom verkopen die je moet kopen a 45 cent, terwijl je het veeeeeel goedkoper kunt aankopen.
Dat doe je als dat onderdeel is van een pakket waar ook voordelen in zitten, zoals dat je ook elektriciteit kunt kopen tegen 45 cent als je die anders veeeeeel duurder moet aankopen of als je op andere momenten of manieren kunt verdienen aan deze klant.
Helaas werkt de stroommarkt zo in grote lijnen niet. Als jij op de markt komkommers gaat kopen en je kunt kiezen tussen gelijke exemplaren van €1 en van €2, weet jij ook wel wat je gaat kopen.
Voor een energiemaatschappij is het het verschil tussen geld verdienen of failliet gaan.

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door PGros »

Het leveren van elektriciteit gaat alleen maar over de meterstanden die er zijn. Je levert niet echt terug aan de maatschappij want als ik, als klant van Eneco, terug lever op het net dan gaat het bij de buren met een Essent contract en bij de andere buren met een Budget energie contract verbruikt worden. Dus mijn teruglevering die ik later bij Eneco verreken wordt gebruikt en betaald door de buren aan Essent en Budget Energie.

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Dit klopt wel, maar in het electriciteitsnet heeft stroom geen afzender of geadresseerde. Zodra mijn teruggeleverde stroom mijn meter voorbij is wordt hij gerekend als eigendom van mijn electriciteitsmaatschappij. Dus dat gedeelte kan diezelfde maatschappij weer verkopen, maakt niet uit waar. Ze handelen niet met stroom maar met cijfers.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door thecure »

Nijogeth schreef:
18 jan 2024 16:45
Sowieso ben ik van mening dat je als stroomleverancier (wat iemand met zonnepanelen gewoonweg is) gewoon tegen de op dat moment geldende marktprijs jouw stroom moet leveren en het niet af moeten kunnen schrijven van duurdere stroom geleverd wordt als de zonnepanelen niets opwekken.

Ik wil liever niet meer betalen omdat anderen zo nodig stroom willen terugleveren in plaats van zelf gebruiken.
Ik wil liever ook minder belasting afdragen omdat ik niet wil betalen voor andere mensen in de bijstand of die toeslagen krijgen.

We leven nu in een solidair land. Je betaalt nou eenmaal mee voor regelingen voor andere mensen, die je zelf soms niet krijgt.
Waarom moet dat bij energie nou ineens anders?

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door Quisquid »

Nog niet zo lang geleden golden terugleverende bezitters van zonnepanelen als ondernemers. Je moest je laten inschrijven als energieleverancier bij de Kamer van Koophandel. Zonnepaneelfirma's regelden dat vaak voor je.
Wie schone energie teruglevert, zorgt ervoor dat er minder vervuilende energie hoeft te worden opgewekt (door kolen- of gascentrales).
Wat nu gebeurt, betalen voor de levering als leverancier, is de omgekeerde wereld.
Ik kan de supermarkt toch ook niet opleggen om mij geld toe te geven als ik producten daar koop?
Of een auto, tuinspullen, woningstoffering, een maaltijd in een restaurent of iets anders aanschaffen en dat dat dan gratis is en ik er zelfs nog geld op toe krijgen?

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door Quisquid »

Misschien kun je je overtollige zonne-energie beter aan de buren slijten, tegen een vriendenprijs (samen doen met de zonnepanelen) dan aan je energiemaatschappij.

Toontjelagerz
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jan 2024 21:09

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door Toontjelagerz »

Budget Energie laat per email weten dat per 2 maart terugleverkosten in rekening worden gebracht. 1 dag later krijg ik een aanbod voor een nieuw contract. ( Heb nu variabel). Keuze is 1, 2, of 3 jaar vast. Bij allemaal staat een rekenvoorbeeld van de opbouw voor de maandelijkse kosten. In deze opbouw staat bij terugleverkosten 0 euro staffel 1. Pas als je op het v-tje klikt worden de kosten voor de andere staffels getoond. In de maandlasten rekenen ze voor terugleverkosten met 0 euro. Natuurlijk staat ergens vermeld dat de terugleverkosten op de jaarafrekening worden verrekend, zodat ze ingedekt zijn. Maar dit is een pure vorm van misleiding.

Lilacmoon020971
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jan 2024 16:05

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door Lilacmoon020971 »

Terugleveringskosten Budget Energie.

Wij gezin in armoede, in een huur huis en zonnepanelen... Wij hebben bewust gekozen voor zo weinig mogelijk energiekosten, we hadden een vast contract en panelen. Nu anderhalf jaar geen vast contract meer... Dus variabel! Nu moeten we ook nog 10 euro per maand extra gaan betalen voor onze zonnepanelen, terwijl we al huur betalen voor onze panelen... Tuurlijk krijgt elk arm gezin de energietoeslag... In veel gevallen met tochtige huur huizen dekt dat net de variabele energiecontracten... Zo waar moeten wij weer die extra 120 euro per jaar vandaan halen, als niemand iets doet?

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Als je geen vast contract meer hebt, ga dan voor een nieuw contract bij de concurrent via gaslicht.com. Die 10 euro extra boete voor zonnepanelen is niet bij iedereen. Er zijn wel verhogingen per 1 januari. Als je alles goed invult, verbruik en teruglevering komt er een heel goed advies uit.

GoudenMelding91
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jan 2024 18:10

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door GoudenMelding91 »

De eigenaars van zonnepanelen die door terugleveren van de niet gebruikte energie geen vergoeding krijgen of zelfs teruglever kosten in rekening gebracht zien worden, zouden 1 maand hun zonnepanelen uit moeten schakelen. Moet u eens zien hoe Budget Energie gaat piepen. En al die mensen die denken gratis energie in de weekenden dachten te ontvangen, op kosten van de mensen die wel geïnvesteerd hebben in zonnepanelen, toch achter het net vissen. Zal Budget Energie aan het denken zetten.

surfcrx
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jan 2024 12:36

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door surfcrx »

GoudenMelding91 schreef:
22 jan 2024 19:52
De eigenaars van zonnepanelen die door terugleveren van de niet gebruikte energie geen vergoeding krijgen of zelfs teruglever kosten in rekening gebracht zien worden, zouden 1 maand hun zonnepanelen uit moeten schakelen. Moet u eens zien hoe Budget Energie gaat piepen. En al die mensen die denken gratis energie in de weekenden dachten te ontvangen, op kosten van de mensen die wel geïnvesteerd hebben in zonnepanelen, toch achter het net vissen. Zal Budget Energie aan het denken zetten.
Zonnepanelen uitschakelen, gaat dat makkelijk? Bij uitschakelen doen ze niets meer of leveren ze alleen niet meer terug?
dat 1e is niet de bedoeling natuurlijk maar het laatste heb ik me ook al bedacht. puur voor eigen belang. Kosten van terugleveren? Gelijk die dingen uitzetten.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik heb op tweakers in het topic 'Het juridisch kader van de salderingsregeling' o.a. uiteengezet waarom de terugleveringskosten van o.a. Vandebron en Budget Energie niet kunnen.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Je zou natuurlijk een identieke benadering kunnen maken voor waar het wel zou mogen. Schijnbaar is het namelijk volgens de wetgever wel toegestaan.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Zo natuurlijk is dat niet.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
23 jan 2024 19:19
Je zou natuurlijk een identieke benadering kunnen maken voor waar het wel zou mogen. Schijnbaar is het namelijk volgens de wetgever wel toegestaan.
Waarom?

Stineke
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jan 2024 14:45

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door Stineke »

https://www.hier.nu/groene-stroom/hoeve ... land-nu-op
24 mei 2023 Lotte de Haan
In 2022 kwam 15% van de energie die in Nederland wordt verbruikt, uit duurzame bronnen.
Van die 15% komt ongeveer 7% uit zonnepanelen en die liggen voor 60% in weilanden.
Maar een hééél klein beetje stroom komt van de weinige daken met zonnepanelen.
Nederland heeft de meeste zonnepanelen per hoofd van de bevolking hoor je weleens, maar die liggen niet op de daken van de bevolking, maar in weilanden.
Dat hele kleine beetje stroom van burgers met zonnepanelen 3,8% komt amper op het net en gaat in een fractie van een seconde naar de eerstvolgende gebruiker van stroom op het net en dat zijn vaak buren in de straat.
Problemen op het net toeschrijven aan burgers met zonnepanelen is ongeveer hetzelfde als het mestoverschot toeschrijven aan muizen. Sterker nog... ze ontlasten het stroomnetwerk, want anders had al deze stroom van ver moeten komen, van windmolens, kolencentrales of gascentrales.
Van alle energie is maar een heel klein beetje stroom en daarvan een heel klein beetje duurzaam.
https://www.energieinnederland.nl/wp-co ... -Final.pdf

Stineke
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jan 2024 14:45

Re: Terugleverkosten Budget Energie

Ongelezen bericht door Stineke »

angel1978 schreef:
19 jan 2024 16:19
Vandebron maakt winst op de stroom van burgers met zonnepanelen.
Vandebron maakt winst op stroom van en naar alle burgers. Dat kun je ze ook niet kwalijk nemen, dat is het hele idee van een bedrijf runnen. Het is geen filantropische instelling; het doel is winst maken. Daar is ook weinig mis mee en het probleem ook helemaal niet.
Vandebron maakt dus winst en geen kosten op burgers met zonnepanelen, maar ze willen die niet bestaande kosten in rekening brengen. DAAR gaat het om.

Plaats reactie