Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Voor alle kwesties op het gebied van werk & inkomen die specifiek zijn voor zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers).
tsmb
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2024 12:28

Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Ongelezen bericht door tsmb »

Hey allemaal!

Ik ben net begonnen als zelfstandige in de schoonmaak en het gaat lekker met de opdrachten! Ik heb onlangs een nieuwe klant binnengehaald, die het contract met het oude schoonmaakbedrijf heeft stopgezet om mij in te huren.

Nu beweert dat oude bedrijf dat ik verplicht ben om de werknemers over te nemen die voor hen werkten, volgens de CAO. Maar ik ben ZZP'er, dus ik val niet onder een CAO en hoef me niet aan de regels ervan te houden, toch?

Wat denken jullie hierover? Ben ik echt verplicht om die werknemers over te nemen? Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover.

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Ongelezen bericht door riddert »

Tuurlijk ben je niet verplicht om andermans werknemers over te nemen. Als je personeel nodig hebt kun je beter zelf mensen inhuren.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Ongelezen bericht door criticus2 »

als ZZP-er heb je geen personeel....

johano
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Ongelezen bericht door johano »

In sommige branches, zoals bijvoorbeeld de contractcatering of schoonmaak, moet bij een contractwisseling als gevolg van (her)aanbesteding of (her)gunning de nieuwe contractcateraar of het nieuwe schoonmaakbedrijf het personeel overnemen. De toepasselijke cao stelt in dit verband vaak duidelijke regels. Het moet dan gaan om betrokken werknemers, ofwel: om personeel dat op het object actief is. In de cao-artikelen die het onderwerp contractwisseling definiëren, worden nadere voorwaarden gesteld. Het is zaak om hier scherp naar te kijken en goed uit te zoeken wat de consequenties zijn.

Het doet er niet toe dat je nu geen personeel hebt. In de CAO schoonmaak is gesteld dat je verplicht bent om het personeel over te nemen dat werkzaam was bij het vroegere schoonmaakbedrijf

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Ongelezen bericht door PGros »

criticus2 schreef:
14 feb 2024 18:43
als ZZP-er heb je geen personeel....
Ook een ZZPer kan gewoon personeel in dienst hebben.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Ongelezen bericht door angel1978 »

PGros schreef:
14 feb 2024 19:03
criticus2 schreef:
14 feb 2024 18:43
als ZZP-er heb je geen personeel....
Ook een ZZPer kan gewoon personeel in dienst hebben.
Nee dat kan niet. Op het moment dat je iemand in dienst neemt ( dat kan wel ) ben je automatisch geen ZZPer meer.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

De CAO geldt alleen voor schoonmaakbedrijven met personeel. En daar valt TS gewoonweg niet onder.

Thijs124
Berichten: 681
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Als hij geen personeel heeft hoeft hij geen cao te betalen aan het niet aanwezige personeel? Een beetje krom.

johano
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Ongelezen bericht door johano »

Als TS de werkzaamheden alleen kan uitvoeren dan is er geen sprake van een CAO. Als hij echter de werkzaamheden door personeel moet laten uitvoeren dan is de CAO wel van toepassing

Ja, als zzp’er in de schoonmaakbranche ben je dan verplicht om het zittende personeel over te nemen wanneer er sprake is van een contractwisseling als gevolg van (her)aanbesteding of (her)gunning. Dit betekent dat wanneer je een nieuwe opdracht krijgt, je het personeel dat al actief is op het object moet overnemen. De toepasselijke cao stelt vaak duidelijke regels in dit verband1. Het is belangrijk om goed uit te zoeken wat de consequenties zijn en om te voldoen aan de wet

TS zal dan geen zzp'r meer zijn.

Indien er op het project meerdere personeelsleden van het vroegere schoonmaakbedrijf werkzaam zijn dan zal TS toch ook hiervoor mensen in dienst moeten nemen?
Laatst gewijzigd door johano op 14 feb 2024 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Janne.B.
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 feb 2024 16:13

Re: Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Ongelezen bericht door Janne.B. »

Nee, u valt als zzp-er niet onder een CAO. Welk CAO zou dat moeten zijn dan?

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Er is alleen geen toepasselijke CAO voor een ZZP'er. Dus TS hoeft niets over te nemen.

En daarbij wil TS geen personeel inhuren en het zelf doen. Misschien wordt het nu wel gedaan door 3 personen die ieder een dag 4 uur werken, bijvoorbeeld. En dat wil TS dan zelf gaan doen. En dat mag.

johano
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Ongelezen bericht door johano »

Nijogeth schreef:
14 feb 2024 20:30
Er is alleen geen toepasselijke CAO voor een ZZP'er. Dus TS hoeft niets over te nemen.

En daarbij wil TS geen personeel inhuren en het zelf doen. Misschien wordt het nu wel gedaan door 3 personen die ieder een dag 4 uur werken, bijvoorbeeld. En dat wil TS dan zelf gaan doen. En dat mag.
Is een aanname dat TS de werkzaamheden zelf de werkzaamheden gaat uitvoeren. Indien dit zo is wil hij dit dan laten weten dan zijn wij er uit

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

"Maar ik ben ZZP'er, dus ik val niet onder een CAO en hoef me niet aan de regels ervan te houden, toch?"

Dit lijkt me duidelijk genoeg, toch?

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die ZZP-er heeft het bedrijf niet overgenomen, dus hij hoeft ook het personeel niet over te nemen.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Lady1234 schreef:
14 feb 2024 22:06
Die ZZP-er heeft het bedrijf niet overgenomen, dus hij hoeft ook het personeel niet over te nemen.
Zo werkt het dus niet. Kijk naar de OV consessies... die nemen ook geen bedrijf over maar is wel overgang van onderneming.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Ongelezen bericht door BL2 »

In het OV (spoorwegen) is het bedrijf welke de concessie overneemt verplicht ook personeel over te nemen, echter dit personeel blijft meestal bij de oude werkgever omdat werkomstandigheden en salaris daar ruim beter zijn.
In het OV (bus) gaat meestal een groot gebied naar een andere vervoerder, dan wordt het personeel en materieel allemaal overgenomen.

Maar goed, terug naar de ZZPér, al hoe wel die ook in het OV werkzaam zijn.......

witte angora
Berichten: 30805
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Ongelezen bericht door witte angora »

ZZP = Zelfstandige Zonder Personeel. Omdat dus even duidelijk te hebben. Tot nu toe is TS dus ZZP, en heeft dus geen personeel.

Geen idee hoe hij de klant heeft binnengehaald. Met een aanbesteding of iets dergelijks? In feite heeft hij dan een deel van een bedrijf overgenomen. Net zoiets als dat de NS haar concessie zou verliezen. Dat betekent niet dat alle treinen naar de schroothoop kunnen en al het personeel op straat komt te staan, waarna de nieuwe concessiehouder treinen kan bestellen en al het nieuw te verwerven personeel in zal moeten werken. De nieuwe concessiehouder neemt alles over. In feite is er alleen een directiewissel. M.i. is dit net zoiets.

Zie nu net dat BL2 exact hetzelfde heeft geschreven.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het gaat niet over het OV, maar over een ZZP-er die zelf werk verricht.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik heb niets gehoord toen wij hier van glazenwasser wisselden. Dat zou toch ook raar zijn, dat iemand personeel zou moeten overnemen omdat ie een klus van 4 keer 8 uur per jaar overneemt? En neem je dat personeel dan alleen over voor die 4 keer 8 uur per jaar of voor alle uren die die normaal zou werken?

Idem met de schoonmaak hier in het gebouw. Dat is 3 uur iedere 2 weken. Zou je die uren dan moeten overnemen of meteen iemand voor 40 uur in dienst moeten nemen?

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Complete gekkigheid. Als ik een nieuwe werkster zou nemen, heeft de oude daar niets mee van doen.

Plaats reactie