Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Voor alle kwesties op het gebied van werk & inkomen die specifiek zijn voor zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers).
sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Op deze pagina staat meer informatie https://schoonmaak.startpagina.nl/forum ... overnemen/

Hier reageert ook Jan Kampherbeek (Bestuurder CNV Vakmensen) hij schrijft het volgende:
De CAO geldt voor schoonmaakbedrijven en werknemers. In artikel 1 staat genoemd wat een schoonmaakbedrijf is. Vanuit het werkingsfeer artikel kan je opmaken dat een ZZP er ook een bedrijf is. Voor de KvK trouwens ook.
Dus is ook het overname artikel van toepassing.
Ook staat het hier https://schoonmaak.startpagina.nl/forum ... rname-zzp/ en nog vaker op deze pagina.

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Lees artikel 38 van de CAO (pdf) op pag. 32. Het lukt me helaas niet het hier te kopiëren.
Mijn indruk is dat u inderdaad het personeel een aanbieding moet doen, ook als het om één persoon gaat. Er lijkt mij sprake van een contractwisseling als gevolg van een heraanbesteding.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als je als ZZP-er ergens een klus aanneemt, en die klus zelf gaat uitvoeren, kan je natuurlijk nooit verplicht worden personeel over te nemen van een bedrijf, wat voorheen wellicht die klus uitvoerde.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Natuurlijk wel, afhankelijk welk contract je nu precies getekend hebt.
Lady1234 schreef:
14 feb 2024 23:38
Complete gekkigheid. Als ik een nieuwe werkster zou nemen, heeft de oude daar niets mee van doen.
Nee, maar dat komt omdat in de Hoekse Waard de werksters zwart betaald worden.

Trouwens... werkster, is dat niet discriminatie?

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Erthanax schreef:
15 feb 2024 00:01
Lees artikel 38 van de CAO (pdf) op pag. 32. Het lukt me helaas niet het hier te kopiëren.
Mijn indruk is dat u inderdaad het personeel een aanbieding moet doen, ook als het om één persoon gaat. Er lijkt mij sprake van een contractwisseling als gevolg van een heraanbesteding.
Maar die CAO geldt niet voor een ZZP'er.

Daarbij is een CAO-deelname ook voor bedrijven niet verplicht. Waarschijnlijk wel als je bepaalde keurmerken wil hebben of bij de vakbond wil horen.

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Lady1234 schreef:
15 feb 2024 00:03
Als je als ZZP-er ergens een klus aanneemt, en die klus zelf gaat uitvoeren, kan je natuurlijk nooit verplicht worden personeel over te nemen van een bedrijf, wat voorheen wellicht die klus uitvoerde.
Dat is in het geval van schoonmaakwerk, maar zeer de vraag. Zie artikel 1, lid 1 en 2 van de CAO. Mijn indruk is dat dat dus juist is dichtgetimmerd door bonden en werkgevers.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Overigens geeft punt 2 van artikel 38 al direct aan dat het niet om ZZP'ers gaat. Er staat namelijk 'De werkgever die door contractswisseling een object verwerft zal aan de werknemers die op het moment van de wisseling op het object werkzaam zijn een arbeidsovereenkomst aanbieden als'.

Een ZZP'er is nooit een werkgever.

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nijogeth schreef:
15 feb 2024 00:12
Erthanax schreef:
15 feb 2024 00:01
Lees artikel 38 van de CAO (pdf) op pag. 32. Het lukt me helaas niet het hier te kopiëren.
Mijn indruk is dat u inderdaad het personeel een aanbieding moet doen, ook als het om één persoon gaat. Er lijkt mij sprake van een contractwisseling als gevolg van een heraanbesteding.
Maar die CAO geldt niet voor een ZZP'er.

Daarbij is een CAO-deelname ook voor bedrijven niet verplicht. Waarschijnlijk wel als je bepaalde keurmerken wil hebben of bij de vakbond wil horen.
De CAO is algemeen verbindend verklaard. Een zzp’er is een natuurlijk persoon die een bedrijf uitoefent hoofdzakelijk gericht op schoonmaken (art. 1 van de cao) en valt dus ook onder de cao, lijkt me.

Wat een werkgever is in de cao staat dus in artikel 1.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Erthanax schreef:
15 feb 2024 00:20
De CAO is algemeen verbindend verklaard. Een zzp’er is een natuurlijk persoon die een bedrijf uitoefent hoofdzakelijk gericht op schoonmaken (art. 1 van de cao) en valt dus ook onder de cao, lijkt me.

Wat een werkgever is in de cao staat dus in artikel 1.
Precies. De cao is algemeen verbindend verklaard. Uitzonderingen erop zijn niet toegestaan, zelfs als je dat contractueel had vastgelegd. Dergelijke bepalingen zijn nietig danwel vernietigbaar.

witte angora
Berichten: 30805
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:
15 feb 2024 00:18
Een ZZP'er is nooit een werkgever.
Helaas ben ik niet van plan een app te downloaden om de CAO te kunnen lezen (welk helder licht verzint zoiets?), maar in feite is het simpel. Een ZZP'er is gewoon een bedrijf zonder personeel. Op het moment dat er een contractwissel plaatsvindt wordt het een ZMP'er, een Zelfstandige met personeel. Wil hij geen personeel? Dan moet hij dat contract niet overnemen. Of hij moet per direct ontslag aan kunnen zeggen, maar dat zal wel erg moeilijk worden.

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zoals ik al eerder deelde, is er er pdf van de cao te downloaden op de website van de FNV.
Zzp’er is een leuke afkorting uit de volksmond die geen juridische betekenis heeft. Een zzp’er zal vaak een eenmanszaak hebben, maar het kan ook om een bv gaan. Merk op dat eenmanszaak alleen iets zegt over de rechtsvorm, niet over eventueel personeel; ook een eenmanszaak kan personeel in dienst hebben.

witte angora
Berichten: 30805
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Ongelezen bericht door witte angora »

Gevonden! De andere link is van een brancheorganisatie of zoiets.
Schoonmaakbedrijf, dan wel glazenwassersbedrijf:

Iedere onderneming, die haar hoofd- of nevenberoep maakt van het op een door de
opdrachtgever bepaalde locatie regelmatig of eenmalig schoonmaken, dan wel glazenwassen
in, op, van of aan gebouwen, woningen, straten/ wegen, (huisvuil-)containers, terreinen en/of
verkeersmiddelen, een en ander in de ruimste zin van het woord. Ook als gewerkt wordt via
een platformconstructie is er sprake van een schoonmaakbedrijf.
Duidelijk dat ook een ZZP die zich keurig heeft ingeschreven bij de KvK daar ook onder valt.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Ongelezen bericht door Cro »

Nijogeth schreef:
14 feb 2024 23:31

Idem met de schoonmaak hier in het gebouw. Dat is 3 uur iedere 2 weken. Zou je die uren dan moeten overnemen of meteen iemand voor 40 uur in dienst moeten nemen?
Bij schoonmaak, wanneer het personeel overgenomen moet worden (eigenlijk is het zo dat ze een aanbieding gedaan moet worden, en die mag geweigerd worden), is dat onder dezelfde condities als voorheen. Als iemand dus een schoonmaak contract heeft voor 3x per week 4 uurtjes op een object, neem je die ook over voor diezelfde 3x per week 4 uurtjes op dat object. Die krijgt dus niet ineens een contract voor 40 uur.

Misschien lastig voor te stellen wanneer je in andere branches werkzaam bent, maar in bepaalde branches is het heel gebruikelijk dat medewerkers beschermd bij dit soort contractwisselingen. Ook wanneer de overnemende partij tot dat moment ZZPér is, die kan dus door zo'n overname ineens ZZPér af zijn. Iets om goed op te letten als je in dat soort branches met verbindend verklaarde CAO's met bescherming als deze voor de werknemers contracten wil overnemen.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dus eigenlijk zou je dan het minimale dat er mag aangeboden worden aanbieden, alle extra's die buiten de cao zijn niet aanbieden en dan hopen dat die persoon zegt 'ja, maar ik heb bij dat schoonmaakbedrijf waar ik zit een contract van 40 uur met betere voorwaarden, dus ik ga daar niet een paar uur minder werken en dan bij een ander bedrijf voor mindere voorwaarden werken'. Welke debiele organisatie heeft dat bedacht?

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Ongelezen bericht door Cro »

Nijogeth schreef:
15 feb 2024 12:08
Dus eigenlijk zou je dan het minimale dat er mag aangeboden worden aanbieden, alle extra's die buiten de cao zijn niet aanbieden en dan hopen dat die persoon zegt 'ja, maar ik heb bij dat schoonmaakbedrijf waar ik zit een contract van 40 uur met betere voorwaarden, dus ik ga daar niet een paar uur minder werken en dan bij een ander bedrijf voor mindere voorwaarden werken'. Welke debiele organisatie heeft dat bedacht?
40 uur contracten zijn in die branches volgens mij juist niet heel gewoon, wat je juist vaak ziet is dat schoonmakers bij verschillende bedrijven kleine contracten hebben. De schoonmaakster die 12 uur per week bij ons rondloopt en daar een contract voor heeft, werkt ook voor 2 andere schoonmaak bedrijven op andere objecten voor een paar uur per week, om zo aan haar uren te komen.

Dat die bescherming en regels er zijn is niet omdat die branche altijd zulke nette werkgevers heeft die strooien met 40 uurs contracten met goede voorwaarden die ver boven cao niveau zitten. Nee, dat soort bescherming wordt juist bedacht om de werkgevers in de branches over het algemeen helaas helemaal niet zo netjes zijn richting hun personeel en zonder dat soort bescherming de medewerkers haast vogelvrij zijn in sommige gevallen.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Je zou zeggen dat als die werkgevers niet zo netjes zijn, dat je dan juist de ZZP'er zou beschermen tegen zulke zaken en ervoor zorgt dat het mogelijk is een inkomen voor jezelf te regelen. Niet dat zodra je een klant hebt, dat je ineens een hoop extra kosten gaat hebben, waardoor het niet meer rendabel is. Persoonlijk denk ik dat een rechter het gewoon af zou schieten en dat de wetgeving daar niet voor bedoeld is.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

tsmb schreef:
13 feb 2024 12:35
Hey allemaal!

Ik ben net begonnen als zelfstandige in de schoonmaak en het gaat lekker met de opdrachten! Ik heb onlangs een nieuwe klant binnengehaald, die het contract met het oude schoonmaakbedrijf heeft stopgezet om mij in te huren.

Nu beweert dat oude bedrijf dat ik verplicht ben om de werknemers over te nemen die voor hen werkten, volgens de CAO. Maar ik ben ZZP'er, dus ik val niet onder een CAO en hoef me niet aan de regels ervan te houden, toch?

Wat denken jullie hierover? Ben ik echt verplicht om die werknemers over te nemen? Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover.
https://www.cleantotaal.nl/artikel-38-c ... rtikel-38/

Lees dit artikel maar eeens heel aandachtig door. Het is allemaal niet zo eenvoudig en je moet goed oppassen dat er geen misbruik van je wordt gemaakt bijvoorbeeld om personeel in de ziektewet bij je te dumpen.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Ongelezen bericht door Cro »

Nijogeth schreef:
15 feb 2024 12:29
Persoonlijk denk ik dat een rechter het gewoon af zou schieten en dat de wetgeving daar niet voor bedoeld is.
Dat vermoed ik niet, immers deze afspraken bestaan al vele jaren, daar zou dan allang tegen geprocedeerd zijn en deze regelgeving van tafel zijn zou ik verwachten.

Ik zie eigenlijk ook niet zozeer waar het bedrijf dat het object overneemt (ik zou dat geen ZZPér noemen, want zoals al opgemerkt, ZZPér heeft volgens mij geen enkele juridische status in een geval als dit) tegen beschermd zou moeten worden, je toch toch enkel een bod op een object als je verwacht daar aan te kunnen verdienen. Mocht een bedrijf dan toch een bod doen, waar achteraf niet op verdiend kan worden omdat ze de geldende wet en regelgeving niet kennen, tja, dat lijkt me dan eerder een ondernemersrisico dan iets dat afgewenteld moet worden op de werknemers of de samenleving omdat de het bedrijf een fout maakt.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Lady1234 schreef:
14 feb 2024 23:38
Complete gekkigheid. Als ik een nieuwe werkster zou nemen, heeft de oude daar niets mee van doen.
Helaas, doordat er vroeger veel cowboys in de schoonmaak brache waren die geregeld een BV-tje lieten klappen om zo werknemers rechten te omzeilen, werkt het in de schoonmaak branche toch echt heel anders.

Personeel dat al uren op het oude object werkte, moet een aanbieding gedaan worden voor dezelfde uren. Salaris mag wel beperkt worden tot het CAO salaris. Werknemer moet wel uitvoerend zijn, geen leidinggevende zijn en dus niet in de ziektewet zitten.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Ik ben sinds kort ook werkzaam in de schoonmaak als voorman (op een school) en je moet er inderdaad niet te makkelijk over denken. Voor de schoonmaakbranche gelden nu eenmaal specifieke uitzonderingen. Dus ik zou gewoon juridische hulp inschakelen voor gedegen advies voordat je een kuil graaft waar je niet meer uitkomt.

Plaats reactie