Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Voor alle kwesties op het gebied van werk & inkomen die specifiek zijn voor zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers).
rwolters
Berichten: 1551
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Ongelezen bericht door rwolters »

PGros schreef:
14 feb 2024 19:03
criticus2 schreef:
14 feb 2024 18:43
als ZZP-er heb je geen personeel....
Ook een ZZPer kan gewoon personeel in dienst hebben.
Nee. De ZZP-er status verdwijnt dan maar je blijft wel een eenmanszaak. Wat overigens niet handig is want je bent en blijft dan prive verantwoordelijk voor alle financieen, ook richting je personeel. Je kunt dan beter een andere rechtsvorm beginnen.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het is toch raar dat iemand die schoonmaker is niet zelf ergens mag schoonmaken, dan heeft een startende ZZP'er toch totaal geen kans op die markt?

En wat nu als die opdrachtgever zelf niet tevreden is over het vorige schoonmaakbedrijf en het personeel, overstapt naar een ander en met hetzelfde prutswerk zit opgescheept? Mag bijvoorbeeld een school die schoonmaker ook weigeren?

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Ongelezen bericht door Cro »

Nijogeth schreef:
15 feb 2024 14:54
Het is toch raar dat iemand die schoonmaker is niet zelf ergens mag schoonmaken, dan heeft een startende ZZP'er toch totaal geen kans op die markt?

En wat nu als die opdrachtgever zelf niet tevreden is over het vorige schoonmaakbedrijf en het personeel, overstapt naar een ander en met hetzelfde prutswerk zit opgescheept? Mag bijvoorbeeld een school die schoonmaker ook weigeren?
Nieuwe objecten vallen hier buiten. Als nieuwkomer op de markt die geen personeel wil verwerven zal je normaal gesproken dus voor nieuwe objecten gaan waar nog geen verworvenheden bestaan. Het is natuurlijk ook niet zo dat je niet mag schoonmaken, je moet alleen bij overname van een bestaand object de medewerkers een aanbod doen. Niets houdt je tegen om daar dan zelf ook schoon te gaan maken, je business case moet daar dus op aansluiten. De meeste partijen die nieuwkomer zijn zullen echter gewoon weten hoe het werkt, en dus ook geen probleem maken van het overnemen van medewerkers.

Wat betreft je laatste vraag, de soort Speedy123 geplaatste link heeft daar informatie over: https://www.cleantotaal.nl/artikel-38-c ... rtikel-38/
Maar er is geen uitzondering voor als de werknemer niet meer welkom is, bijvoorbeeld vanwege een conflict met de opdrachtgever. Het winnende schoonmaakbedrijf moet de schoonmaakmedewerker dan gewoon een arbeidsovereenkomst aanbieden, maar op het object mag hij niet meer werken van de opdrachtgever.

Dat is natuurlijk geen werkbare situatie. Met behulp van artikel 8 van de cao, is het wel mogelijk om de werknemer over te plaatsen naar een ander object. De werkgever kan de werknemer alleen niet zomaar overal naartoe overplaatsen. Dit is een belangenafweging. Het is afhankelijk van de situatie, en nadere voorwaarden/tegemoetkomingen of dat mogelijk is. Sowieso mogen er pas ná het moment van contractwisseling wijzigingen plaatsvinden.
De opdrachtgever mag iemand dus wel weigeren nog langer te komen schoonmaken, maar de partij die het object overneemt moet die medewerker dan wel overnemen en ergens anders plaatsen in bepaalde gevallen.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Ongelezen bericht door Cro »

Speedy123 schreef:
15 feb 2024 12:47
Werknemer moet wel uitvoerend zijn, geen leidinggevende zijn en dus niet in de ziektewet zitten.
Wel met de uitzondering dat de medewerker langer dan 26 weken in de ziektewet moet zitten, wanneer dat korter is moet je wel een aanbod doen.

Uit artikel 38 lid 2: https://www.fnv.nl/getmedia/be1a3dee-1a ... f?ext=.pdf

Deze aanbiedingsverplichting geldt niet voor:
- De werknemer die de AOW-gerechtigde leeftijd heeft bereikt;
- De werknemer die langer dan 26 weken arbeidsongeschikt is;
- De werknemer ingedeeld in de functie (ambulant) objectleider

Har45
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Ongelezen bericht door Har45 »

Werkgelegenheid bij contractwisseling volgens de RAS ( Raad voor Arbeidsverhoudingen Schoonmaak- en Glazenwassersbranche.)

https://www.ras.nl/cao/werkgelegenheid/ ... wisseling/

https://www.ras.nl/cao/algemene-bepalingen/

Erthanax
Berichten: 9701
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Lekker alles oplossen met zzp’ers die niet onder een cao vallen en zich daar bij hun aanbieding ook niet aan hoeven te houden. Aan de pakketbezorging kun je zie waar dat op uitdraait. Het is al heel wat dat het in de schoonmaakbranche tegenwoordig beter geregeld is (althans op papier). Er is niets mis met regulering.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maarja, ik vind het belachelijk dat je kiest voor een ander schoonmaakbedrijf en er vervolgens niets verandert.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Ongelezen bericht door Cro »

Nijogeth schreef:
15 feb 2024 17:58
Maarja, ik vind het belachelijk dat je kiest voor een ander schoonmaakbedrijf en er vervolgens niets verandert.
Maar dat is dan ook een vrij beperkte kijk op de zak en niet hetgeen dat hoeft te gebeuren. Het poppetje blijft hetzelfde, maar dat poppetje kan het natuurlijk bij een nieuwe werkgever onder nieuw leiderschap het veel beter doen, wanneer die nieuwe werkgever zaken bijvoorbeeld anders aanpakt of bedrijfsprocessen beter heeft ingericht of andere / betere materialen gebruikt. Het poppetje kan het ook minder goed doen, wanneer de nieuwe werkgever bijvoorbeeld zaken niet goed aanpakt of zaken niet op orde heeft of simpelweg geen goede werkgever is.

De schoonmaaksters die bij ons rondlopen zijn bijvoorbeeld een stuk gelukkiger nadat wij niet al te lang geleden zijn overgegaan op een nieuw contract. Er kwamen nieuwe schoonmaakkarren, andere materialen waar ze al tijden om vroegen konden bij deze werkgever wel, wat bij de vorige werkgever niet kon e.d. Ik ben natuurlijk geen expert, want ik werk niet in de schoonmaak branche, maar onze schoonmakers waren in ieder geval blij dat we naar een andere partij gegaan zijn, en ik heb ook het idee dat het zien is wanneer ze aan het werk zijn qua werksfeer e.d., er lijkt ook voor hun wat minder druk op te staan.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Toch wil ik hier niet in mee gaan. Voor mij is het als naar een garage gaan waar ik ieder jaar 3x per jaar kom. De laatste keer was het me te duur en het werk wat gedaan was, dat beviel me niet. Dus ik een offerte opvragen bij een andere garage voor 3x per jaar een beurt, prijs is prima, garage staat me aan, dus ik ga akkoord. En dan staat ineens diezelfde gozer aan mijn auto te werken, omdat ie dat verplicht moet doen van de CAO, die het de vorige keer niet goed had gedaan.

In mijn ogen hoort de werkgever niet afhankelijk te zijn van de klant. Dus als klant een ander bedrijf kiest, dan moet dat andere bedrijf maar zorgen voor voldoende werk voor hun werknemer. Zeker als het om een groot bedrijf gaat met veel werknemers en klanten en het werk maar een paar uur inhoudt (iets dat 1 persoon kan doen).

Stel je nu eens voor, ik huur een ZZP'er in om bij mij schoon te maken. Vervolgens kies ik voor een andere ZZP'er en dan moet ie dus verplicht die andere in dienst nemen.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Val ik als ZZP'er onder een CAO?

Ongelezen bericht door Cro »

Nijogeth schreef:
15 feb 2024 19:23


Stel je nu eens voor, ik huur een ZZP'er in om bij mij schoon te maken. Vervolgens kies ik voor een andere ZZP'er en dan moet ie dus verplicht die andere in dienst nemen.
In dat geval ben ik daar niet zeker van, een ZZPér heeft immers geen arbeidscontract bij zijn eigen bedrijf, ik kan me dus de situatie voorstellen waarin heel sec gezien een ZZPér het overneemt van een ZZPér, en er dus geen arbeidscontracten in het spel zijn bij het bedrijf dan de opdracht verliest, dat het dan mogelijk wel overgenomen kan worden op die wijze. Maar dat zou eigenlijk een arbeidsjurist moeten duiden denk ik met verregaande kennis van de materie.

Plaats reactie