Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Hans Lieshout
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 aug 2009 00:17

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door Hans Lieshout »

Schandalig wat de Rabobank doet. De bank is veranderd van een sociale bank tot een op winst beluste aasgier.

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door Thijs124 »

De Rabobank is nooit een sociale bank geweest.
Sociale banken bestaan niet.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Hans Lieshout schreef:
27 feb 2024 03:44
Schandalig wat de Rabobank doet. De bank is veranderd van een sociale bank tot een op winst beluste aasgier.
Rabobank was vroeger de Boerenleenbank. Er is heel veel kritiek op de Rabobank m.b.t. hoe zij in het verleden de boeren gestimuleerd hebben om hun bedrijven maar te blijven groeien en groeien ongeacht de consequenties voor het millieu.

Verder heeft de Rabobank net als andere banken ook dikke boetes gekregen voor o.a. de Libor affaire en tekort schieten op witwas preventie.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door jonis »

Speedy123 schreef:
27 feb 2024 11:44
Hans Lieshout schreef:
27 feb 2024 03:44
Schandalig wat de Rabobank doet. De bank is veranderd van een sociale bank tot een op winst beluste aasgier.
Rabobank was vroeger de Boerenleenbank. Er is heel veel kritiek op de Rabobank m.b.t. hoe zij in het verleden de boeren gestimuleerd hebben om hun bedrijven maar te blijven groeien en groeien ongeacht de consequenties voor het millieu.

Verder heeft de Rabobank net als andere banken ook dikke boetes gekregen voor o.a. de Libor affaire en tekort schieten op witwas preventie.
Ieder huisje heeft zijn kruisje.....

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

jonis schreef:
27 feb 2024 12:45
Speedy123 schreef:
27 feb 2024 11:44
Hans Lieshout schreef:
27 feb 2024 03:44
Schandalig wat de Rabobank doet. De bank is veranderd van een sociale bank tot een op winst beluste aasgier.
Rabobank was vroeger de Boerenleenbank. Er is heel veel kritiek op de Rabobank m.b.t. hoe zij in het verleden de boeren gestimuleerd hebben om hun bedrijven maar te blijven groeien en groeien ongeacht de consequenties voor het millieu.

Verder heeft de Rabobank net als andere banken ook dikke boetes gekregen voor o.a. de Libor affaire en tekort schieten op witwas preventie.
Ieder huisje heeft zijn kruisje.....
Wat een dooddoener.
Lees "Worst Bank Scenario" dan krijg je inzicht in de bankenwereld.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door jonis »

HandigeHarrie schreef:
27 feb 2024 12:49



Wat een dooddoener.
Lees "Worst Bank Scenario" dan krijg je inzicht in de bankenwereld.
Dat waren de eerdere posten natuurlijk ook.
Mij interesseert alleen inzicht in eigen situatie.
Dan hoef ik niet te weten wat de onwetenden doen......

hdroog
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mar 2024 16:05

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door hdroog »

De Rabo bank schrijft op 12 februari 2024: we stoppen met dit krediet omdat we het niet meer vinden passen in deze tijd en bij de maatschappelijke ontwikkelingen. Waarom deze kredietvorm niet meer past en wat die maatschappelijke ontwikkelingen zijn is volslagen onduidelijk. ???? Heb de `Rabobank gevraagd hun opvattingen te motiveren. Tot op heden geen reactie. De kernvraag is wat de werkelijke reden is dat met deze krediet vorm wordt gestopt. ????
Als iemand het weet is het de Rabobank maar wellicht ook iemand uit het forum???

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

hdroog schreef:
06 mar 2024 15:29
De Rabo bank schrijft op 12 februari 2024: we stoppen met dit krediet omdat we het niet meer vinden passen in deze tijd en bij de maatschappelijke ontwikkelingen. Waarom deze kredietvorm niet meer past en wat die maatschappelijke ontwikkelingen zijn is volslagen onduidelijk. ???? Heb de `Rabobank gevraagd hun opvattingen te motiveren. Tot op heden geen reactie. De kernvraag is wat de werkelijke reden is dat met deze krediet vorm wordt gestopt. ????
Als iemand het weet is het de Rabobank maar wellicht ook iemand uit het forum???
De werkelijke reden is winstmaximalisatie. Doorvragen op "de reden" levert niks op. Het enige dat telt is of in de Voorwaarden staat, dat de bank zonder in deze voorwaarden beschreven reden, mag stoppen met deze kredietvorm.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door rwolters »

hdroog schreef:
06 mar 2024 15:29
De Rabo bank schrijft op 12 februari 2024: we stoppen met dit krediet omdat we het niet meer vinden passen in deze tijd en bij de maatschappelijke ontwikkelingen. Waarom deze kredietvorm niet meer past en wat die maatschappelijke ontwikkelingen zijn is volslagen onduidelijk. ???? Heb de `Rabobank gevraagd hun opvattingen te motiveren. Tot op heden geen reactie. De kernvraag is wat de werkelijke reden is dat met deze krediet vorm wordt gestopt. ????
Als iemand het weet is het de Rabobank maar wellicht ook iemand uit het forum???
Het hele hypotheekbeleid van de overheid en op basis van wat maatschappelijk wenselijk is, is er op gericht om leningen zo snel mogelijk af te lossen. Daar past een kredietmogelijkheid (lees: op de pof leven met je huis als onderpand) niet meer bij.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door 16again »

rwolters schreef:
09 mar 2024 09:29
Het hele hypotheekbeleid van de overheid en op basis van wat maatschappelijk wenselijk is, is er op gericht om leningen zo snel mogelijk af te lossen. Daar past een kredietmogelijkheid (lees: op de pof leven met je huis als onderpand) niet meer bij.
Mooi. Maar zonder veranderde wetgeving hoeft daardoor niets aan bestaande contracten te veranderen.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
09 mar 2024 13:25
rwolters schreef:
09 mar 2024 09:29
Het hele hypotheekbeleid van de overheid en op basis van wat maatschappelijk wenselijk is, is er op gericht om leningen zo snel mogelijk af te lossen. Daar past een kredietmogelijkheid (lees: op de pof leven met je huis als onderpand) niet meer bij.
Mooi. Maar zonder veranderde wetgeving hoeft daardoor niets aan bestaande contracten te veranderen.
De wet- en regelgeving is natuurlijk wel degelijk veranderd. Nieuwe hypotheken mogen alleen nog annuitair of lineair zijn, krecietvarianren zijn niet meer toegestaan. Ook de zorgplicht is enorm verzwaard. Ik acht het goed denkbaar dat een rechter of klachteninstituut een beperkende ingreep in een lopende hypotheken het huidige leenklimaat gerechtvaardigd acht, ook als dat niet in de voorwaarden was opgenomen.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Kan zijn MM, maar het leenklimaat is niet de reden die de bank opgeeft; die beweert dat "destijds is afgesproken" dat de bank met 2 maanden kan opzeggen (zonder naar een achterliggende reden te refereren).

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door Moneyman »

I know, de bank beroept zich voor zover ik kan zien op de verkeerde grond.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
09 mar 2024 15:10
De wet- en regelgeving is natuurlijk wel degelijk veranderd. Nieuwe hypotheken mogen alleen nog annuitair of lineair zijn.....
Niet meer mogen suggereert een verbod, volgens mij zijn enkel belastingvoordelen weggevallen.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat slaat slechts op de aftrekbaarheid van de hypotheekrente.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
09 mar 2024 21:08
Moneyman schreef:
09 mar 2024 15:10
De wet- en regelgeving is natuurlijk wel degelijk veranderd. Nieuwe hypotheken mogen alleen nog annuitair of lineair zijn.....
Niet meer mogen suggereert een verbod, volgens mij zijn enkel belastingvoordelen weggevallen.
Probeer jij dan maar eens een bankspaarhypotheek of een aflossingsvrije hypotheek af te sluiten als nieuwe hypotheek...

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door 16again »

Dat waren producten die dreven op maximaal profiteren van belastingvoordeel. Zonder dat voordeel verdwijnt het bestaansrecht voor die producten, waarom zou je die dan als bank in het assortiment houden.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door Moneyman »

... en daarmee ben je weer terug waar ik begon: de wet - en regelgeving is dusdanig gewijzigd dat dergelijke producten niet meer regulier aangeboden mogen worden. De fiscale "straf", gecombineerd met de verhoogde zorgplicht, maken dat voor de bank onmogelijk.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Moneyman schreef:
10 mar 2024 00:20
... en daarmee ben je weer terug waar ik begon: de wet - en regelgeving is dusdanig gewijzigd dat dergelijke producten niet meer regulier aangeboden mogen worden. De fiscale "straf", gecombineerd met de verhoogde zorgplicht, maken dat voor de bank onmogelijk.
Ze bestaan nog steeds en je kan ze nog altijd bij heel veel hypotheekverstrekkers afnemen.

Ik zelf ben van plan er eentje na mijn pensionering te nemen. Dan heb ik al meer dan twee-derde van mijn huis afgelost. Is er meer dan genoeg waarde met het huis gecreëerd voor de bank om de resterende dertig procent zonder risico aflossingsvrij te financieren.

Zorgt ervoor dat ik na mijn pensionering extreem lage maandlasten krijg.

Een huis op 120 procent financieren met een aflossingsvrije hypotheek, ja dat kan niet meer. Maar dat was ook te gek voor woorden. Veel mensen in de periode 2010-2014 die gedwongen hun huis moesten verkopen kwamen juist hierdoor zwaar in de problemen. Die kennis hebben we nu dus ja dat valt nu onder de zorgplicht van een bank.

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Mijn 30 jarige aflossingsvrije hypotheek moet aan het einde van zijn looptijd helemaal afbetaald worden omdat ik gepensioneerd ben. Als dat vermoedelijk niet lukt zo snel mogelijk contact opnemen met mijn bank. Ik ben verschillende keren direct na het ingaan van mijn pensioen daar voor gebeld door de bank (zorgplicht). Het was oorspronkelijk de hypotheek van de Postbank. Die is overgenomen door de ING.

Plaats reactie