C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Linnepinnie1985
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 mar 2024 13:15
Locatie: Zoetermeer

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door Linnepinnie1985 »

check je spam

marieke85
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 dec 2010 11:35

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door marieke85 »

witte angora schreef:
07 mar 2024 10:20
marieke85 schreef:
07 mar 2024 10:07
Met mijn verhaal probeer ik mensen te waarschuwen.
Maar waar tegen dan? 'Koop niet online bij C&A'?
Dat je moet oppassen als je bij c&a wat koopt. Dat je alles dubbel checkt, misschien de beste optie om IDEAL te gebruiken bijvoorbeeld, enzovoort. In iedergeval Dat ze een Duitse incassobureau hebben met torenhoge incassokosten. Ik kan het wel betalen, maar er zijn genoeg mensen die geldproblemen krijgen door dit soort zaken.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Linnepinnie1985 schreef:
07 mar 2024 13:22
check je spam
Want een aan de doos vastgeplakte factuur zit in de spam folder? Hoe weet u zo zeker dat er per email een factuur is verstuurt?

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door Dirkie »

marieke85 schreef:
07 mar 2024 10:07
Het was met de feestdagen dat ik in haast wat dingen via internet bestelde voor de feestdagen. Meestal betaal ik met IDEAL, maar dit keer had ik gekozen voor achteraf betalen. Ik ben mij door de feestdagen, drukke gezin en de zorgen om mij kind niet bewust geweest van een openstaande factuur. Als je hem dan niet ontvangt per email ben je je van geen kwaad bewust. Ik heb nog nooit een brief van een incassobureau gehad of een rekening niet betaald.
Hier lees ik helaas alleen excuses omdat U zelf zaken in de haast (niet) gedaan hebt. Zoals ik het lees bent U het gewoon vergeten wat onder de genoemde omstandigheden kan voorkomen. Helaas kan C&A hier niets mee want zij horen waarschijnlijk dagelijks vele excuses waarom rekeningen niet betaald zijn. Volgens mij gewoon een geval van jammer omdat U contact gezocht heeft met C&A en zijn verder ook niet meer bereid zijn om U te helpen.
Mocht u de volgende keer op rekening kopen schijf dan even op dat U nog een rekening moet betalen en log in bij de zaak waar U het gekocht heeft. Daar kunt U (bij C&A in ieder geval wel) de rekening vinden.

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ja, bedankt voor de waarschuwing.
Je moet oppassen als je iets hebt besteld en ontvangen.
De volgende stap is altijd betalen.
Dan heb je geen last van incassobureaus en deurwaarders.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door witte angora »

marieke85 schreef:
07 mar 2024 13:44
witte angora schreef:
07 mar 2024 10:20
marieke85 schreef:
07 mar 2024 10:07
Met mijn verhaal probeer ik mensen te waarschuwen.
Maar waar tegen dan? 'Koop niet online bij C&A'?
Dat je moet oppassen als je bij c&a wat koopt. Dat je alles dubbel checkt, misschien de beste optie om IDEAL te gebruiken bijvoorbeeld, enzovoort. In iedergeval Dat ze een Duitse incassobureau hebben met torenhoge incassokosten. Ik kan het wel betalen, maar er zijn genoeg mensen die geldproblemen krijgen door dit soort zaken.
Maar dat geldt eigenlijk bij iedere online aankoop, of begrijp ik iets verkeerd?

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
07 mar 2024 10:37
C&A heeft tal van nevenvestigingen, ook in Nederland. Tenzij de webshop een eigen separate, uitsluitend Duitse entiteit is, kun je gewoon in Nederland dagvaarden.
Dat is dus het geval. Dit is het adres van de webshop: C&A Mode GmbH & Co. KG, Postfach 210110, 46268 Dorsten, Duitsland

"C&A Mode GmbH & Co. KG is principieel niet bereid en verplicht om deel te nemen aan geschillenbeslechtingsprocedures voor een arbitragecommissie voor consumenten."

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door alfatrion »

alfatrion schreef:
06 mar 2024 20:26
marieke85 schreef:
06 mar 2024 16:05
(...) maar wel een incassobrief uit Duitsland met extra incassokosten (53 euro!!).
Die Duitse incassobureau's houden geen rekening met de Nederlandse wet. Maak gewoon de kosten over zonder de incassokosten.
Ik herinnerde mij dat ik eind november wat C&A had besteld en toen een rekening deels betaald en deels onbetaald heb gelaten. Ik heb toen een betalingsherinnering gehad per e-mail. Ik acht het daarom ook onwaarschijnlijk dat je geen herinnering hebt ontvangen. Ik adviseer je daarom om 40 euro aan incassokosten betalen.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
07 mar 2024 18:53
Moneyman schreef:
07 mar 2024 10:37
C&A heeft tal van nevenvestigingen, ook in Nederland. Tenzij de webshop een eigen separate, uitsluitend Duitse entiteit is, kun je gewoon in Nederland dagvaarden.
Dat is dus het geval. Dit is het adres van de webshop: C&A Mode GmbH & Co. KG, Postfach 210110, 46268 Dorsten, Duitsland

"C&A Mode GmbH & Co. KG is principieel niet bereid en verplicht om deel te nemen aan geschillenbeslechtingsprocedures voor een arbitragecommissie voor consumenten."
Ok, dan zit je voor aankopen bij de webshop inderdaad aan Duitsland vast. Al zal meestal juist de koper gedagvaard worden natuurlijk :wink:

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
07 mar 2024 19:07
Ik herinnerde mij dat ik eind november wat C&A had besteld en toen een rekening deels betaald en deels onbetaald heb gelaten. Ik heb toen een betalingsherinnering gehad per e-mail. Ik acht het daarom ook onwaarschijnlijk dat je geen herinnering hebt ontvangen. Ik adviseer je daarom om 40 euro aan incassokosten betalen.
Waarom zou je 40,- incassokosten moeten betalen ? In een deugdelijke 14-dagen brief wordt correct bedrag aan incassokosten genoemd. En dat laatste is hier niet het geval, dus zijn geen incassokosten verschuldigd

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:
07 mar 2024 19:39
alfatrion schreef:
07 mar 2024 19:07
Ik herinnerde mij dat ik eind november wat C&A had besteld en toen een rekening deels betaald en deels onbetaald heb gelaten. Ik heb toen een betalingsherinnering gehad per e-mail. Ik acht het daarom ook onwaarschijnlijk dat je geen herinnering hebt ontvangen. Ik adviseer je daarom om 40 euro aan incassokosten betalen.
Waarom zou je 40,- incassokosten moeten betalen ? In een deugdelijke 14-dagen brief wordt correct bedrag aan incassokosten genoemd. En dat laatste is hier niet het geval, dus zijn geen incassokosten verschuldigd
Ik begreep het verhaal van TS zo dat er ook geen herinnering verstuurd zou zijn. Ik acht dat ook ongeloofwaardig, omdat ik die wel ontvang en ik niet geloof dat C&A TS hiervan heeft uitgezonderd.

Maar je hebt gelijk wat betreft het bedrag. Ik heb mijn herinnering er op nagekeken en daar wordt inderdaad geen bedrag in genoemd. De termijn van vijf dagen is ook tekort. Dus inderdaad geen incassokosten betalen!

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door Ivo.w »

witte angora schreef:
06 mar 2024 20:13
Maar dan moet je wel een pdf-lezer hebben. Als die niet is geïnstalleerd kun je hem ook niet lezen.
[/quote]

Die zit bij elk gangbaar besturingssysteem wel ingebouwd tegenwoordig. En is anders gratis te downloaden.

"ik kon de pdf die als bijlage bij de e-mail zat niet openen" zal geen valide argument zijn voor het niet betalen van de factuur. (tenzij je na ontvangst van de pdf daarover duidelijk je beklag hebt gedaan, dan maak je misschien nog een klein kansje).

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door Ivo.w »

ZeerPrivé schreef:
06 mar 2024 21:41
Nou, ik bestel al jaren meerdere keren p.w. online en soms zit de factuur toch echt a) in de doos of b) onder het adreslabel in plastic geplakt. En daarnaast kan de mail in de spambox beland zijn.

Zal vast wel weer aan mij liggen, maar als ik geen factuur krijg voor levering of een dienst, ga ik er toch echt zelf achteraan.
Ik schrijf nergens dat de factuur niet op een andere manier verzonden kan worden dan per e-mail.

Ik schrijf alleen dat e-mail een gangbare methode is en dat er daarom niet elders uitdrukkelijk vermeld hoeft te worden dat de factuur per e-mail komt.

Net zoals niet vermeld hoeft te worden dat de factuur in de doos of in het plastic met de verzebddocumentatie zit.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

alfatrion schreef:
07 mar 2024 19:07
alfatrion schreef:
06 mar 2024 20:26
marieke85 schreef:
06 mar 2024 16:05
(...) maar wel een incassobrief uit Duitsland met extra incassokosten (53 euro!!).
Die Duitse incassobureau's houden geen rekening met de Nederlandse wet. Maak gewoon de kosten over zonder de incassokosten.
Ik herinnerde mij dat ik eind november wat C&A had besteld en toen een rekening deels betaald en deels onbetaald heb gelaten. Ik heb toen een betalingsherinnering gehad per e-mail. Ik acht het daarom ook onwaarschijnlijk dat je geen herinnering hebt ontvangen. Ik adviseer je daarom om 40 euro aan incassokosten betalen.
Ah, interessant; wat voor soort factuur was het? Meeverpakte envelop in de doos waar de factuur in zat ? Of naam&adres was geprint op een envelop die op de doos was geplakt, en in die envelop zat de factuur ? C&A zal niet speciaal voor Ts een aparte manier bedacht hebben om de factuur te versturen.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik kreeg de factuur bij de kleding in de doos, dat doen ze altijd zo. Je krijgt er ook een formulier bij voor het retourneren. De herinnering kwam per e-mail.

Het standpunt van de C&A medewerker was dat ruim buiten de coulancetermijn van vier weken na bezorging zat met het terugsturen van de kleding. Ik heb dat niet betwist maar ik heb wel geroepen dat zij hun eigen voorwaarden niet kennen.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Ivo.w schreef:
08 mar 2024 12:59
ZeerPrivé schreef:
06 mar 2024 21:41
Nou, ik bestel al jaren meerdere keren p.w. online en soms zit de factuur toch echt a) in de doos of b) onder het adreslabel in plastic geplakt. En daarnaast kan de mail in de spambox beland zijn.

Zal vast wel weer aan mij liggen, maar als ik geen factuur krijg voor levering of een dienst, ga ik er toch echt zelf achteraan.
Ik schrijf nergens dat de factuur niet op een andere manier verzonden kan worden dan per e-mail.

Ik schrijf alleen dat e-mail een gangbare methode is en dat er daarom niet elders uitdrukkelijk vermeld hoeft te worden dat de factuur per e-mail komt.

Net zoals niet vermeld hoeft te worden dat de factuur in de doos of in het plastic met de verzebddocumentatie zit.
Niks moet maar als een verkoper met geen woord rept over hoe, waar en wanneer de factuur verstuurd wordt, dan is het ook niet onlogisch dat er meer mensen zijn die geen factuur ontvangen (per email of separaat per post of bij het pakket of zelfs in het geheel niet verstuurd maar in te zien met een account op de website). Zeker bij een verkoper in het buitenland. Klanten letten wellicht minder goed op als ze de verpakking weggooien of ze hebben hun spam box niet gemonitord. Als je weet wat je kan verwachten, dan ben je er nu eenmaal alerter op.

Factuur wel of niet ontvangen is een welles / nietes spelletje. TS heeft gewoon de mogelijkheid om de rekening te betalen zonder incasso kosten na eerste kennisgeving van de betaalinstructies.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door alfatrion »

Speedy123 schreef:
10 mar 2024 10:04
Niks moet maar als een verkoper met geen woord rept over hoe, waar en wanneer de factuur verstuurd wordt, dan is het ook niet onlogisch dat er meer mensen zijn die geen factuur ontvangen (per email of separaat per post of bij het pakket of zelfs in het geheel niet verstuurd maar in te zien met een account op de website).
Het niet opmerken van een factuur kwalificeerd niet als het niet ontvangen van die factuur. Het niet opmerken van een factuur in de spambox valt binnen de risicosfeer van de ontvanger.

De verkoper hoeft in beginsel helemaal geen factuur te sturen. Er moet bij aflevering betaald worden, tenzij er anders luidende afspraken zijn gemaakt. Het is in beginsel de verantwoordelijkheid van de koper om te betalen, dus als je niet kan betalen doordat je een bankrekeningnummer niet hebt, dan neem je contact op met de verkoper en biedt je betaling aan.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
10 mar 2024 14:10
Het niet opmerken van een factuur kwalificeerd niet als het niet ontvangen van die factuur. Het niet opmerken van een factuur in de spambox valt binnen de risicosfeer van de ontvanger.
Je eerste zin klopt, je tweede niet per sé. Niet om de discussie hier nog eens over te doen, maar zie dit topic. Kort samengevat: bij B2B-zaken heb je gelijk, bij consumentenzaken is de enige uitspraak die ik er toen over heb kunnen vinden in het voordeel van de consument.
4.5. Op basis van artikel 3:37 lid 3 BW BW is het aan Innova Energie om aan te tonen dat de e-mail en/of de brief door gedaagden zijn ontvangen. Dit is niet gelukt.

4.5.1. Indien de e-mail in de spam-folder terecht is gekomen, komt die immers niet onbestelbaar retour. Dat gedaagden niet hebben laten weten dat zij niets hadden ontvangen, toont ook niet aan dat de e-mail wel is ontvangen.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een zwaluw maakt geen zomer. Centraal staat hier art. 3:37 lid 3 BW en daarin wordt geen onderscheid gemaakt tussen een particuliere en zakelijke ontvanger. Voor zover de rechter hier overweegt dat ALS de mail in de spambox terecht komt, dit niet binnen de risicosfeer van de ontvanger ligt gaat hij in tegen de vaste rechtspraak die zich op dit punt heeft ontwikkelt. Het verweer in dit soort zaken moet zijn dat de mail niet ontvangen is. De afzender zal veelal praktisch bezien niet kunnen bewijzen dat de mail wel is ontvangen.

Het is de afzender die moet bewijzen dat de mail ontvangen is door de ontvanger. De ontvanger kan zich niet verweren met de stelling dat hij de mail niet heeft gezien, omdat deze in de spambox terecht is gekomen. Dat laat onverlet dat de afzender bij e-mail in beginsel geen bewijs van aflevering krijgt en dat geld ook voor mails die in de spambox terecht komen.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
10 mar 2024 16:59
Het is de afzender die moet bewijzen dat de mail ontvangen is door de ontvanger. De ontvanger kan zich niet verweren met de stelling dat hij de mail niet heeft gezien, omdat deze in de spambox terecht is gekomen.
Dat dat wel degelijk kan, bewijst de uitspraak waar ik al naar linkte. En andersluidende uitspraken heb ik in consumentenzaken nog niet gezien.

Plaats reactie