Onjuiste tarieven op jaarnota Greenchoice?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
kuukske
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mar 2024 08:35

Onjuiste tarieven op jaarnota Greenchoice?

Ongelezen bericht door kuukske »

Hoi Luitjes,

Heb net jaarnota binnengekregen.

- Volgens de website krijg ik -915,28 euro terug.
- Volgens de jaarnota krijg ik -383,08 terug.
- Volgens mij staan niet de juiste tarieven in mijn nota, ze hebben terugleververgoeding als tarief opgeschreven (dus ik zou nog minder terug moeten krijgen).

Is dit niet gewoon misleiding? Ik regel mijn huisboudboekje op basis van de website en nou wordt ik benadeeld en wordt Greenchoice zijn probleem mijn probleem. Dit kan toch niet.

Onderbouwing hieronder in de plaatjes:

Afbeelding

Afbeeldinghhttps://i.imgur.com/mErJiwJ.png[/img]

Afbeelding

DeZevendeHenk
Berichten: 794
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Onjuiste tarieven op jaarnota Greenchoice?

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Is het niet juist omgekeerd, de website is indicatief en de nota definitief?

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onjuiste tarieven op jaarnota Greenchoice?

Ongelezen bericht door Moneyman »

DeZevendeHenk schreef:
13 mar 2024 11:11
Is het niet juist omgekeerd, de website is indicatief en de nota definitief?
Zo is het inderdaad.

Er valt voor ons niet zoveel over te zeggen zonder de eindafrekening te kunnen zien. Dikke kans dat in die eindeafrekening ook alweer de volgende maandtermijn is meegenomen (die je die maand dan dus niet nog apart betaald. Dat alleen al zorgt voor een verschil tussen je app en de afrekening.

witte angora
Berichten: 30805
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onjuiste tarieven op jaarnota Greenchoice?

Ongelezen bericht door witte angora »

kuukske schreef:
13 mar 2024 08:52
Is dit niet gewoon misleiding?
Geen idee. Wat zegt Greenchoice er zelf over?

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Onjuiste tarieven op jaarnota Greenchoice?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Bij het verbruik zitten vaak niet alle onderdelen in de prijs. Naast de variabele kosten per eenheid heb je ook de vaste kosten per periode.
Voor stroom betaal ik €1,37921 per dag aan netbeheerder- en vaste leveringskosten. Gas is €0,6512 per dag. Per jaar is dat €741,21 aan extra kosten die onafhankelijk zijn van het verbruik. Dit bedrag is in uw online berekening niet meegenomen aangezien online enkel uw verbruik te zien is keer de verbruikskosten.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onjuiste tarieven op jaarnota Greenchoice?

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
13 mar 2024 13:42
Dit bedrag is in uw online berekening niet meegenomen aangezien online enkel uw verbruik te zien is keer de verbruikskosten.
Onjuist. Kijk nog eens naar de afbeelding, dan zie je dat er ook vaste kosten meegenomen worden.

DeZevendeHenk
Berichten: 794
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Onjuiste tarieven op jaarnota Greenchoice?

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Overigens een stevige onbalans tussen afgenomen en terug geleverde stroom (en toch geen gas). Wordt dit niet veroorzaakt doordat de app niet goed kan rekenen boven de salderingsregeling? Hoe krijgt iemand trouwens vaste kosten terug in 2023, dat heb ik enkel in 2022 gehad?

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Onjuiste tarieven op jaarnota Greenchoice?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
13 mar 2024 13:48
NeoDutchio schreef:
13 mar 2024 13:42
Dit bedrag is in uw online berekening niet meegenomen aangezien online enkel uw verbruik te zien is keer de verbruikskosten.
Onjuist. Kijk nog eens naar de afbeelding, dan zie je dat er ook vaste kosten meegenomen worden.
Het vreemde, of het toeval, is dat het verschil aardig in de buurt komt van de vaste kosten.
Wat wel vreemd is, waarom staat er terugleveren en stroomverbruik? Het lijkt er op dat de online versie niet saldeert maar letterlijk neerzet wat de koude cijfers zijn. Er is stroom ingekocht en er is stroom terug geleverd. Op de eindafrekening zal er gesaldeerd zijn en zal het resterende teruggeleverde tegen een tarief staan. En dat terugleveren na salderen zal niet tegen hetzelfde tarief gaan als salderen.
Moneyman schreef:
13 mar 2024 11:26
Dikke kans dat in die eindeafrekening ook alweer de volgende maandtermijn is meegenomen (die je die maand dan dus niet nog apart betaald. Dat alleen al zorgt voor een verschil tussen je app en de afrekening.
Maar geen verschil in deze orde van grote.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Onjuiste tarieven op jaarnota Greenchoice?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Afgerond is er 500kWh ingekocht en 1.500kWh terug geleverd. Na salderen op de eindafrekening zal het stroom op 0kWh komen voor €0,00. Bij enkel elektra komen de vaste kosten op -€164,57 en word er afgerond 1.000kWh terug geleverd tegen (wat nu op de site staat) €0,05, dus €50,00.
Dat geeft een nettoverbruik van -€115,70. TS weet wat de voorschotten geweest zijn en of het dan wel klopt.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Onjuiste tarieven op jaarnota Greenchoice?

Ongelezen bericht door jonis »

NeoDutchio schreef:
13 mar 2024 14:23
Afgerond is er 500kWh ingekocht en 1.500kWh terug geleverd. Na salderen op de eindafrekening zal het stroom op 0kWh komen voor €0,00. Bij enkel elektra komen de vaste kosten op -€164,57 en word er afgerond 1.000kWh terug geleverd tegen (wat nu op de site staat) €0,05, dus €50,00.
Dat geeft een nettoverbruik van -€115,70. TS weet wat de voorschotten geweest zijn en of het dan wel klopt.
Greenchoice saldeert per tariefperiode; dat betekent dat er geen 0,- hoeft te zijn gezien de wisselende tarieven.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Onjuiste tarieven op jaarnota Greenchoice?

Ongelezen bericht door angel1978 »

jonis schreef:
13 mar 2024 15:24
NeoDutchio schreef:
13 mar 2024 14:23
Afgerond is er 500kWh ingekocht en 1.500kWh terug geleverd. Na salderen op de eindafrekening zal het stroom op 0kWh komen voor €0,00. Bij enkel elektra komen de vaste kosten op -€164,57 en word er afgerond 1.000kWh terug geleverd tegen (wat nu op de site staat) €0,05, dus €50,00.
Dat geeft een nettoverbruik van -€115,70. TS weet wat de voorschotten geweest zijn en of het dan wel klopt.
Greenchoice saldeert per tariefperiode; dat betekent dat er geen 0,- hoeft te zijn gezien de wisselende tarieven.
Dat geldt alleen voor het tarief-gedeelte. Het belastinggedeelte moet over een jaar worden gesaldeerd.

Ik deel overigens het vermoeden dat het probleem vooral veroorzaakt wordt door het salderen. De app/website is niet in staat om het salderen echt mee te rekenen aangezien dit over het hele jaar gaat. Hierdoor zal online de terug geleverde stroom ofwel tegen hetzelfde (kale?) levertarief ofwel tegen de terugleververgoeding worden gerekend. Dit terwijl de eindnota eerst volledig saldeert en daarna met de terugleververgoeding gaat rekenen. Die 2 gaan dus altijd manco en kunnen niet kloppen met elkaar.

Plaats reactie