Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Bezorgdeburger schreef:
11 mar 2024 08:32
Voor wie het interesseert. Een rapport over de gevolgen van klimaatverandering opgesteld door de EEA.

Is het beetje paniekzaaierij of moeten we ons zorgen gaan maken?

https://www.volkskrant.nl/buitenland/ra ... ~b9b3be97/
Zoals altijd worden de extremen gepakt. Dat zag je ook bij die rapporten die aangaven dat de Malediven in 2000 al flink onder water zouden liggen. De zeespiegel is sindsdien ook amper gestegen. Dat stond overigens ook als mogelijkheid in het onderzoek, maar daar keek men niet naar.

Let daarbij dan ook vooral op het woordje 'kunnen' in zulke verslaggeving.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Waar gaat het naar toe in Nederland?
Een komiek die gewoon zijn werk doet en een satirisch filmpje plaatst over een extreem linkse burgemeester wordt door 6!!!!! agenten bezocht om een (volledig legaal) nepwapen in beslag te nemen terwijl een hogere rechtbank geen straf oplegt voor vandalisme van een wereldberoemd kunstwerk omdat, als je maar roept dat je dit vernield voor het klimaat, het onder vrijheid van meningsuiting valt. Waar zijn er we in hemelsnaam mee bezig.
Dit soort idioterie komt zelfs in een slechte film niet voor.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

juliomariner schreef:
12 mar 2024 16:45
Waar gaat het naar toe in Nederland?
Een komiek die gewoon zijn werk doet en een satirisch filmpje plaatst over een extreem linkse burgemeester wordt door 6!!!!! agenten bezocht om een (volledig legaal) nepwapen in beslag te nemen terwijl een hogere rechtbank geen straf oplegt voor vandalisme van een wereldberoemd kunstwerk omdat, als je maar roept dat je dit vernield voor het klimaat, het onder vrijheid van meningsuiting valt. Waar zijn er we in hemelsnaam mee bezig.
Dit soort idioterie komt zelfs in een slechte film niet voor.
Of een nepwapen legaal is, betwijfel ik. Maar ben het verder 100% met je eens. Was trouwens een leuk videootje van Hans.

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Nijogeth schreef:
11 mar 2024 15:45
Bezorgdeburger schreef:
11 mar 2024 08:32
Voor wie het interesseert. Een rapport over de gevolgen van klimaatverandering opgesteld door de EEA.

Is het beetje paniekzaaierij of moeten we ons zorgen gaan maken?

https://www.volkskrant.nl/buitenland/ra ... ~b9b3be97/
Zoals altijd worden de extremen gepakt. Dat zag je ook bij die rapporten die aangaven dat de Malediven in 2000 al flink onder water zouden liggen. De zeespiegel is sindsdien ook amper gestegen. Dat stond overigens ook als mogelijkheid in het onderzoek, maar daar keek men niet naar.

Let daarbij dan ook vooral op het woordje 'kunnen' in zulke verslaggeving.
Ik ben niet zo pessimistisch in het algemeen, maar wat betreft klimaatverandering lees en hoor ik toch echt wel verontrustende berichten. En vooral omdat veranderingen over relatief een kort tijdsbestek gaan.

Bv de gemiddelde temperatuur in Europa. Waardoor maandenlange droogte ontstaat in bv Spanje. En als het dan regent valt het in extreme hoeveelheden.

De temperatuur van de eerste 5 meter van het zeewater waardoor golfstromen zouden kunnen veranderen.

Het smelten van ijsvlaktes in Antarctica.
Het smelten van 'eeuwig ijs' in Siberie, Alaska.

Steeds krachtigere cyclonen, zowel in Azie als Caribisch gebied.

Dat is toch wel heftig. En wetenschappers waarschuwen dat dit nog veel erger kan worden. De komende 25 jaar.

Dat is toch zorgelijk m.i.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Volgens mij weten ze nog steeds niet hoe het gegaan is met opwarming van de aarde.
Maar het extreme zoals het nu gaat, dat vind ik niet normaal. Dat we beter voor de natuur moeten zijn dat is wel een feit, maar lost het alles op, of gaat de aarde gewoon zijn gang?

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Bezorgdeburger schreef:
12 mar 2024 17:22
Nijogeth schreef:
11 mar 2024 15:45
Bezorgdeburger schreef:
11 mar 2024 08:32
Voor wie het interesseert. Een rapport over de gevolgen van klimaatverandering opgesteld door de EEA.

Is het beetje paniekzaaierij of moeten we ons zorgen gaan maken?

https://www.volkskrant.nl/buitenland/ra ... ~b9b3be97/
Zoals altijd worden de extremen gepakt. Dat zag je ook bij die rapporten die aangaven dat de Malediven in 2000 al flink onder water zouden liggen. De zeespiegel is sindsdien ook amper gestegen. Dat stond overigens ook als mogelijkheid in het onderzoek, maar daar keek men niet naar.

Let daarbij dan ook vooral op het woordje 'kunnen' in zulke verslaggeving.
Ik ben niet zo pessimistisch in het algemeen, maar wat betreft klimaatverandering lees en hoor ik toch echt wel verontrustende berichten. En vooral omdat veranderingen over relatief een kort tijdsbestek gaan.

Bv de gemiddelde temperatuur in Europa. Waardoor maandenlange droogte ontstaat in bv Spanje. En als het dan regent valt het in extreme hoeveelheden.

De temperatuur van de eerste 5 meter van het zeewater waardoor golfstromen zouden kunnen veranderen.

Het smelten van ijsvlaktes in Antarctica.
Het smelten van 'eeuwig ijs' in Siberie, Alaska.

Steeds krachtigere cyclonen, zowel in Azie als Caribisch gebied.

Dat is toch wel heftig. En wetenschappers waarschuwen dat dit nog veel erger kan worden. De komende 25 jaar.

Dat is toch zorgelijk m.i.
Het is zorgelijk, maar een aantal zaken vallen onder dat 'kunnen' en uitgaan van het slechtste geval.

Dat orkanen en cyclonen in zwaarte toenemen is bijvoorbeeld niet waar. Alleen de schade neemt toe en dat is makkelijk te herleiden. Als het dorp hier door dezelfde orkaan werd getroffen in 1980 of nu, dan zit er nogal wat verschil in de schade. Ten eerste staan er meer gebouwen, wonen er meer mensen en zijn er meer auto's. Daarnaast zijn die gebouwen vele malen meer waard dan vroeger. Daarnaast is documentatie van zulke zaken ook veel beter (van de Typhoons van voor 1975 is bijvoorbeeld weinig data beschikbaar).

Als ik even dat rapport van de EEA op hun eigen site doorneem, dan zie ik bijvoorbeeld de 'projected temperature increase'. Dat grafiekje (en dus de data van ze) geeft aan dat er een mogelijkheid is dat de temperatuur nu, gelijk is met het 0 punt dat men hanteert. Dat nulpunt heeft namelijk een afwijking van -0,5 tot ongeveer 0,8 graden. De huidige temperatuur geeft een stijging ten opzichte van het nulpunt dat ongeveer van 0,8 graden stijging tot 2,2 graden stijgen gaat. De mogelijke stijging in de toekomst (het jaar 2100) loopt van 1,5 graad ten opzichte van het nulpunt tot 8,2 graden stijging.

Ga je uit van die 1,5 dan maken we ons zorgen om niets, ga je uit van 8,2 of in het geval van doorgaan met de huidige emissie 2,8-5 graden, dan heb je zeker een probleem. Daar moet echter wel bij gezegd worden dat de data van de EEA van 2014 is in dat grafiekje. De emissie in Europa is echter al gedaald en nog steeds flink dalende.

Daarnaast staat in het rapport het volgende over de risico's:
"Many climate risks are characterised by long policy horizons, meaning that risk levels projected for the second half of this century are relevant to current adaptation decisions."

Eigenlijk betekent het dus dat bij goede beleid en het aanpassen aan de mogelijke risico's, deze risico's weg kunnen vallen. Als Nederland de dijken in goede staat houdt, dan hoeven wij niet veel te vrezen als de zeespiegel flink stijgt, om maar een voorbeeld te noemen.

De uiteindelijke conclusie van veel punten in het rapport is eigenlijk niet dat we er slecht voor staan, maar onze 'policy readiness' staat vrijwel overal al op medium. Bijvoorbeeld als het om infectieziekten gaat zijn we in een 'advanced' stadium, wat natuurlijk door Covid komt.

Natuurlijk moet er gehandeld worden, maar veel van deze mogelijke problemen los je in mijn ogen niet op met paniek, maar juist met verstandig breed gedragen beleid. In plaats van iedereen met een benzineauto in een elektrische auto te dwingen, maak je ook winst door ze in een veel zuinigere benzineauto of in een hybride te zetten. Om maar als voorbeeld te geven.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ik weet het niet. Even een terugblik in het recente verledeb jaren 80 : milieuorganisaries waarscjuwen voor zure regen. Alle bossen zouden doodgaan en de wereld vergaan. Na een aantal maatregelen heeft niemand het meer over zure regen. Daarna kwam het gat in de ozonlaag. CFK'S verboden. Gat als sneeuw voot de zon verdwenen. Wie zegt nu dat de volgende milieuramp (klimaatopwarming) niet zwaar overdreven wordt door de milieubeweging want hoe erger de ramp hoe meer donateurs bereid zijn te betalen. Iets zegt me dat er nu wel een ramp voltrekt maar helemaal overtuigd van de ernst ben ik eerlijk gezegd niet.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Gelukkig doen de Nederlandse bossen het heel erg goed.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... toegenomen

Overigens heeft de afname van zwavel in brandstof van schepen een temperatuurstijging van een halve graad wereldwijd teweeg gebracht. Dus soms moeten we ook nadenken over maatregelen. Zwavel is namelijk een omgekeerd broeikasgas, wat dus het tegenovergestelde doet van Co2.
https://www.carbonbrief.org/analysis-ho ... l-warming/

scharrelschipper
Berichten: 1831
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Nijogeth schreef:
12 mar 2024 18:52
Gelukkig doen de Nederlandse bossen het heel erg goed.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... toegenomen

Overigens heeft de afname van zwavel in brandstof van schepen een temperatuurstijging van een halve graad wereldwijd teweeg gebracht. Dus soms moeten we ook nadenken over maatregelen. Zwavel is namelijk een omgekeerd broeikasgas, wat dus het tegenovergestelde doet van Co2.
https://www.carbonbrief.org/analysis-ho ... l-warming/
Kan alleen spreken over brandstof van de binnenvaart.
Daar wordt al enige tijd zeg maar frietvet bijgevoegd en nog wat voor mij onbekende zooi.
Dat heeft al tot zeer gevaarlijke situatie`s geleid zoals stilvallende motoren door dicht geslibde leidingen en filters.
In dergelijke noodgevallen moet een schip kunnen ankeren en moet de ankerlier dus in goede conditie zijn,dus goed gesmeerd.
Als het dan regent zou het wel eens kunnen dat er een drupje olie in het oppervlakte water terecht komt.
Kun je een bekeuring voor krijgen.
Maar ook voor een slecht werkende ankerlier kun je een bekeuring krijgen.
Slaan we niet een beetje door?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

scharrelschipper schreef:
12 mar 2024 19:22
Slaan we niet een beetje door?
Ja, bij veel meer onderwerpen gaat net zo als in jouw voorbeeld. Te veel wetten en aanvullende regelgeving.
juliomariner schreef:
12 mar 2024 18:44
Iets zegt me dat er nu wel een ramp voltrekt maar helemaal overtuigd van de ernst ben ik eerlijk gezegd niet.
De winters zijn relatief warm en nat geworden, de zomers droog. Hittegolven zijn er meer.
Op mij komt de hele verandering over als een zichzelf versterkend proces.

Iets compleet anders.
Werkzaamheden op het spoor als artikel van Radar. Dan vraag je je ook af: Slaan we niet een beetje door?

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Gisteren een paar cd's van Benjamin Koppel op de kop weten te tikken. Heerlijk rustige jazzmuziek, prima als je een boek leest of wat dan ook. Had ook nog even gekeken voor een of andere saxofonist, maar dan krijg je een uur lang alleen maar loeiharde sax te horen. En dat verveelt, na een paar minuten al. Ben gek op saxofoon, maar niet een uur lang zonder wat erbij. Dat is alsof je een pak hagelslag naar binnen moet werken zonder boterham.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door rwolters »

Onkruid71 schreef:
12 mar 2024 17:54
Volgens mij weten ze nog steeds niet hoe het gegaan is met opwarming van de aarde.
Maar het extreme zoals het nu gaat, dat vind ik niet normaal. Dat we beter voor de natuur moeten zijn dat is wel een feit, maar lost het alles op, of gaat de aarde gewoon zijn gang?
Onzin. Vroeger was het ook wel eens warm..... Niks aan de hand, gewoon doorlopen. En gelukkig gaat de komende extreemrechtse regering niets veranderen. Die zijn nu immers al aan het ruziemaken voordat het is samengesteld.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door rwolters »

Jablan schreef:
12 mar 2024 20:57
scharrelschipper schreef:
12 mar 2024 19:22
Slaan we niet een beetje door?
Ja, bij veel meer onderwerpen gaat net zo als in jouw voorbeeld. Te veel wetten en aanvullende regelgeving.
Nou, als je veel vragen op dit forum ziet willen veel mensen nog veel meer regels.
..

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Helaas voor u maar volgens mij is er nu een opvallende eensgezindheid. Alleen Wilders pruttelt een beetje tegen nu hij geen premier kan worden. En ik ben eigenlijk ook wel blij dat Wilders geen premier wordt want een ander persoon zal waarschijnlijk minder impulsief zijn dat de stabiliteit ten goede zal komen.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Cro »

Of ze zo eensgezind zijn heb ik wel wat vraagtekens bij, volgens mij heb je juist bij een breedgedragen eensgezindheid tussen partijen geen oplossing nodig als een extraparlementair kabinet waar ze nu naar kijken. Als alle neuzen een kant op hadden gestaan had het gewoon een parlementair meerderheidskabinet moeten worden.

Juist dat ze nu praten over een extra parlementair kabinet doet niet direct vermoeden dat de 4 partijen heel erg op een lijn zitten en eensgezind zijn in de te varen koers.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

nou ze zijn eensgezind dat ze zo'n speciaal kabinet willen. Daarnaast zijn ze het ook roerend met elkaar eens dat ze niet met Timmerfrans willen regeren.

scharrelschipper
Berichten: 1831
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

juliomariner schreef:
14 mar 2024 19:09
nou ze zijn eensgezind dat ze zo'n speciaal kabinet willen. Daarnaast zijn ze het ook roerend met elkaar eens dat ze niet met Timmerfrans willen regeren.
En dat is goed want "frenske"zou de zaak alleen nog maar meer om zeep helpen.
Maar dat is natuurlijk alleen maar mijn bescheiden mening.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou, zo eensgezind zijn ze niet, maar ze zijn tot elkaar veroordeeld.

Thijs124
Berichten: 681
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Wilders in de regering, ja daar is nog iets in mijn geheugen.
We gaan het zien of het langer stand houdt dan toen.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Lady1234 schreef:
14 mar 2024 19:35
Nou, zo eensgezind zijn ze niet, maar ze zijn tot elkaar veroordeeld.
Naar buiten toe doen ze nu zoooo eensgezind. Maar ja politiek he, morgen steken ze elkaar weer een spreekwoordelijk mes in de rug.

Plaats reactie