Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Cro »

juliomariner schreef:
14 mar 2024 19:09
nou ze zijn eensgezind dat ze zo'n speciaal kabinet willen. Daarnaast zijn ze het ook roerend met elkaar eens dat ze niet met Timmerfrans willen regeren.
Dat zie ik niet direct als eensgezindheid, daarnaast zie ik ook die eensgezind over enkel dat speciale kabinet ook nog niet direct, ik heb de berichtgeving vandaag een beetje gevolgd maar dat komt meer over als schoorvoetend op deze oplossing uitkomen dan dat ze er alle 4 echt overtuigend samen achter staan. Het komt op mij meer over als een 'laten we dit maar proberen, want anders zijn we uitgespeeld in deze setting van 4 partijen', en dan had het over een andere boeg bekeken moeten worden, die inderdaad ook niet heel geschikt lijkt. Heel overtuigend vond ik de persconferentie niet in ieder geval.

Of het wat gaat uithalen ben ik ook wel benieuwd, daar je juist bij een extraparlementaire variant ook mogelijk moet gaan rondshoppen bij andere partijen voor steun en / of mensen voor het kabinet, omdat ze er met zijn vieren waarschijnlijk niet op alle punten uitkomen, immers was dat wel het geval had je deze variant niet nodig. En als ik de reacties zag van de andere partijleiders zitten die eigenlijk net zo min op deze variant te wachten. Volgens mij was eigenlijk niemand echt positief in de reacties,op rechts niet en op links niet.

Een andere vraag zal natuurlijk zijn of ze er nu wel inhoudelijk uitkomen, over best wat punten moeten ze toch op hoofdlijnen iets op papier zetten en ook daar zie ik eigenlijk nog wel moeilijkheden in de lijst die genoemd werd, mogelijk voornamelijk vanuit Omtzigt, die voor zover ik het begreep namelijk juist op iets belangrijks als financiën het plaatje wel vooraf heel duidelijk wil vastleggen.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

rwolters schreef:
14 mar 2024 18:42
Onkruid71 schreef:
12 mar 2024 17:54
Volgens mij weten ze nog steeds niet hoe het gegaan is met opwarming van de aarde.
Maar het extreme zoals het nu gaat, dat vind ik niet normaal. Dat we beter voor de natuur moeten zijn dat is wel een feit, maar lost het alles op, of gaat de aarde gewoon zijn gang?
Onzin. Vroeger was het ook wel eens warm..... Niks aan de hand, gewoon doorlopen. En gelukkig gaat de komende extreemrechtse regering niets veranderen. Die zijn nu immers al aan het ruziemaken voordat het is samengesteld.
Ik doelde meer op de vorige keer dat de aarde echt opwarmde, dat weten ze nog niet eens.

scharrelschipper
Berichten: 1831
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

juliomariner schreef:
14 mar 2024 19:45
Lady1234 schreef:
14 mar 2024 19:35
Nou, zo eensgezind zijn ze niet, maar ze zijn tot elkaar veroordeeld.
Naar buiten toe doen ze nu zoooo eensgezind. Maar ja politiek he, morgen steken ze elkaar weer een spreekwoordelijk mes in de rug.
Nou eensgezind?
Lijkt mij meer van Putters te komen.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het moeilijke is dat deze regering eigenlijk de enige optie is, anders moeten er nieuwe verkiezingen komen. Het probleem zit hem volgens mij niet zozeer in de te varen koers, maar in de problemen die vooral Omtzigt heeft met Wilders.

Omtzigt wil best mee regeren, maar dan moet zijn zakenkabinet er komen en Wilders moet geen premier worden. De VVD lijkt zich in te zetten op meedoen, maar zich niet te druk maken en de BBB lijkt volledig met Wilders mee te gaan.

Maar qua koers die men wil gaan varen, denk ik dat ze wel redelijk op een lijn gaan komen. Wilders laat natuurlijk heel wat standpunten vallen, omdat ie eigenlijk heel rechts is. Zijn meest linkse standpunten zijn over het algemeen dingen die niet echt belangrijk waren voor het gros van zijn stemmers.

Ergens zullen we uitkomen rond de positie van de VVD in het politiek spectrum (als we het over de verkiezingsprogramma's hebben, niet over de koers van de partij in de afgelopen jaren).

Maar dat is mijn verwachting. En daar ben ik best blij mee.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Nijogeth schreef:
14 mar 2024 23:14
Het moeilijke is dat deze regering eigenlijk de enige optie is, anders moeten er nieuwe verkiezingen komen.
Tja, dat gebeurt als bij voorbaat al de (naald)hakken in het natte beton zijn gezet ...

Natuurlijk zijn er meer opties, maar dan moet er wel beweging in de posities zitten. Niemand durft ...

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Wat zijn volgens jou dan realistische opties?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Al maanden geleden geschreven: een groep partijen, die in de 1e en 2e kamer een meerderheid heeft. Dat is automatisch een middenkabinet.

Nieuwe verkiezingen kunnen interessant worden.

Doormodderen met de huidige 3 partijen en 1 stichting heeft geen zin. Er is geen onderling vertrouwen, er is te weinig overeenstemming over het hoe, wat, wie.

De partijprogramma's hebben er nu al voor gezorgd, dat er stevige weerstand is ontstaan.

Als de hoofdkantoren van diverse bedrijven verdwijnen, betekent dat op iets langere termijn dat Nederland een land wordt voor ongeschoold / laaggeschoold werk met uitbuitings-arbeidsvoorwaarden.
Bij het MKB is er schreeuwend personeelstekort, maar voordat je een goed opgeleide migrant door de IND hebt gekregen, heeft die allang in een ander land werk gevonden. Daarmee zit het MKB op krimpkoers. Hier in de grensregio kun je dat nog creatief opvangen, maar ook hier: op iets langere termijn is het buitenland aantrekkelijker als vestigingsplek dan Nederland.

Betekent voor het land Nederland op langere termijn dalende belastinginkomsten en hogere uitgaven aan sociale zekerheid.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Concrete partijen?

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Nijogeth schreef:
15 mar 2024 00:14
Wat zijn volgens jou dan realistische opties?
Laat het maar stuk lopen. Deze vier partijen zijn zo verschillend dat er altijd wel een zal gaan dwarsliggen.

De kiezers heeft de PVV groot gemaakt omdat er veel een proteststem tegen Rutte hebben uitgebracht. Partijprogramma telde niet vermoed ik.

En Omtzigt teerde op zijn rol in de toeslagenaffaire. Maar is natuurlijk een oerconservatieve politicus.

Gezien de problemen in dit land zouden BBB en PVV naar mijn mening geen grote rol mogen krijgen. De belangen die zij vertegenwoordigen zet een rem op de oplossingen.

Maar de kiezers hebben gekozen en we zullen zien wat die vier ervan gaan bakken.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

We hebben de afgelopen jaren meerdere centrum links kabinetten gehad wat een ramp voor het land is gebleken. Waaroom zouden we daar weer voor willen gaan?
Omzigt heeft koud watervrees, hij moet het gewoon gaan proberen met de andere 3. Dat Wilders geen premier wordt is een pluspunt.

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Ik denk dat dit artikel goed weergeeft hoe de verstandhouding is tussen de vier partijen:

https://www.volkskrant.nl/politiek/vol- ... ~bba7cdbf/

In archive.ph:
https://archive.ph/2024.03.14-185602/ht ... ~bba7cdbf/

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door JozJan »

juliomariner schreef:
15 mar 2024 09:30
We hebben de afgelopen jaren meerdere centrum links kabinetten gehad wat een ramp voor het land is gebleken.
Noem ze eens dan. Hint: een kabinet met de VVD is geen 'centrumlinks' kabinet...

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Jawel dat was het wel want alle rechtse dingen waren er onder druk van voornamelijk Kaaij en consorten eruit gehaald.
De afgelopen jaren was de VVD alleen nog in naam rechts maar in daden behoorlijk links.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Als kleuter gaf mijn zoon altijd 1 vd katten de schuld als er koekjes verdwenen waren. Volwassen mannen geven de navigatie de schuld https://regio15.nl/nieuws/ongevallen/36 ... -den-haag/

Is al eens onderzocht of dit misschien een geslachtsgebonden aandoening is? Zo nee, moet dit met voorrang en met de grootste spoed eens grond onderzocht worden.

Erthanax
Berichten: 9701
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Heeft Den Haag er nu een horrorpoller bij, of is dit een eenmalige actie?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Pfff ... die dingen zijn op veel plekken al vervangen door camera's met kentekenherkenning. Scheelt heel veel schade.

*

Vraag aan een AI-Robot: Hoe ontstaat vertrouwen tussen Dilan Yesilgöz, Pieter Omtzigt, Caroline Van Der Plas, Geert Wilders?

Antwoord: Vertrouwen tussen Dilan Yesilgöz, Pieter Omtzigt, Caroline Van Der Plas en Geert Wilders kan ontstaan door verschillende factoren zoals communicatie, samenwerking, gedeelde waarden en respect voor elkaars standpunten.

Om vertrouwen op te bouwen is het belangrijk dat de vier personen open en eerlijk met elkaar communiceren, zodat eventuele misverstanden kunnen worden rechtgezet en er wederzijds begrip kan ontstaan. Daarnaast is het belangrijk dat ze samenwerken aan gemeenschappelijke doelen en projecten, zodat ze kunnen zien dat ze op elkaar kunnen rekenen en dat ze gezamenlijk successen kunnen behalen.

Het delen van gedeelde waarden en overtuigingen kan ook bijdragen aan het opbouwen van vertrouwen tussen deze politici. Als ze merken dat ze op essentiële vlakken op één lijn zitten, kunnen ze meer vertrouwen in elkaar hebben. Ook is het belangrijk dat ze respect tonen voor elkaars standpunten en dat ze elkaars mening serieus nemen, zelfs als ze het niet altijd met elkaar eens zijn. Dit kan bijdragen aan een positieve en constructieve samenwerking tussen Dilan Yesilgöz, Pieter Omtzigt, Caroline Van Der Plas en Geert Wilders, waardoor vertrouwen kan groeien.

:mrgreen: :lol: :D

Erthanax
Berichten: 9701
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

sjohie schreef:
15 mar 2024 12:20
(…)
Welkom terug! 🎈🎉

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Nijogeth schreef:
15 mar 2024 08:16
Concrete partijen?
Plek 2 tm 7 in de Tweede Kamer:
GroenLinks-PvdA 25 + Volkspartij voor Vrijheid en Democratie 24 + Nieuw Sociaal Contract 20 + Democraten66 9 + BoerBurgerBeweging 7 + Christen-Democratisch Appèl 5 = samen 90 zetels.
Plek 1 tm 5 in de Eerste Kamer:
BoerBurgerBeweging 16 + GroenLinks-PvdA 14 + Volkspartij voor Vrijheid en Democratie 10 + Christen-Democratisch Appèl 6 + Democraten66 5 = samen 51 zetels.

Op zich is dit voldoende basis voor een kabinet, zolang de koppigheid thuisblijft en de ego's mogen krimpen tot normale proporties. Oftewel: jezelf niet te belangrijk vinden.

Het ene probleem zit bij de genaaldhakte voordame van de VVD, die weigert haar schoeisel in het uitgeharde beton achter te laten en als een standbeeld vast blijft staan, terwijl het op blote voeten veel prettiger loopt. Dat laatste schijnt ook beter te zijn voor de bekkenbodemstabiliteit, ergo voor de stabiliteit van een nieuw kabinet.

Het andere probleem zit bij de nieuwe partijen, die strategisch onhandig opereren. Het was beter geweest als Caroline van der Plas en Pieter Omztigt plus een paar vertrouwelingen eerst met elkaar om tafel waren gegaan, zodat ze als machtsblok konden optreden. Zonder BBB geen meerderheid in de 1e kamer, zonder NSC geen meerderheid in de 2e kamer. Inhoudelijk zitten deze twee partijen redelijk dicht bij elkaar, ook en juist op normen en waarden.
Samen optrekken (tel mee: 27 zetels in de 2e Kamer) zou een minister-president hebben opgeleverd, die voor 2/3e van de bevolking wel acceptabel is.

Het laatste obstakel is het kenmerk van populistisch rechts: een ander heeft het gedaan. Altijd. Wie naar anderen wijst, heeft zelf geen ideeën hoe het verder moet en van dat laatste zijn we inmiddels bijna een half jaar al getuige.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

U vergeet even dat bijna geen enkele van de door u genoemde partijen met Timmerfrans willen.
Daarnaast waar vinden we de duidelijke richting die de kiezer heeft aangegeven terug in uw opties.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Zullen we hier de gewone namen blijven gebruiken?

Voor de rest heb ik de voorwaarden erbij gezet: niet te koppig zijn en de ego's niet te groot houden. Dat is precies de reden waarom met de huidige 4 partijen tot nu toe niets van de grond is gekomen.

Plaats reactie