Heeft een smartphone of tablet gebruiksklaar laten maken risico's?

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
Oblomova
Berichten: 323
Lid geworden op: 28 jul 2007 19:06

Heeft een smartphone of tablet gebruiksklaar laten maken risico's?

Ongelezen bericht door Oblomova »

Is het veilig om een nieuwe smartphone of tablet gebruiksklaar te laten maken door een ander bij wie je het kan langsbrengen en later weer kan ophalen? Kan er dan bijv. iets worden opgezet waardoor toegang kan worden verkregen tot je bankrekening en telebankieren zonder dat je dat weet?

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Heeft een smartphone of tablet gebruiksklaar laten maken risico's?

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Sorry maar ik zie vooral twee heren voor mij de informeren of de tuin al winterklaar is. Anderzijds is er natuurlijk best eea in te stellen op je nieuwe telefoon en ook kan mij voorstellen dat mensen dat lastig vinden. Uw vermoeden is echter volkomen terecht, ze kunnen werkelijk alles met je telefoon doen wat God verboden heeft, denkt u eens aan "stipuderen met neutronen korrels".

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Heeft een smartphone of tablet gebruiksklaar laten maken risico's?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

In principe kan je niemand vertrouwen. Bij een grote keten kan je een foute medewerker treffen en bij het vage zaakje achteraf kan een goudeerlijke vakman zitten.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Heeft een smartphone of tablet gebruiksklaar laten maken risico's?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Oblomova schreef:
15 mar 2024 11:53
Is het veilig om een nieuwe smartphone of tablet gebruiksklaar te laten maken door een ander bij wie je het kan langsbrengen en later weer kan ophalen?
Ik heb net de nieuwe tablet van een tante "gebruiksklaar gemaakt". Was dat veilig? Absoluut. Had ik er mee kunnen klooien? Absoluut.

Oftewel: of je dat moet doen, hangt af van wat je zelf kunt én van in hoeverre je de ander vertrouwt. Je kunt het risico al enorm verkleinen door het door iemand te laten doen die je kent (zo moeilijk is het allemaal niet), en er zelf bij te blijven.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Heeft een smartphone of tablet gebruiksklaar laten maken risico's?

Ongelezen bericht door rwolters »

Waarom wil je dit laten doen? Zowel Apple als Android apparaten zijn tegenwoordig zo eenvoudig dat het zichzelf wijst. Bovendien moet je de echt essentiele zaken thuis doen of er zelf bij zijn. Op een andere locatie kan je jouw wifi niet instellen. En om een bankapp te autoriseren moet je er ook zelf bij zijn.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Heeft een smartphone of tablet gebruiksklaar laten maken risico's?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Oblomova schreef:
15 mar 2024 11:53
Is het veilig om een nieuwe smartphone of tablet gebruiksklaar te laten maken door een ander bij wie je het kan langsbrengen en later weer kan ophalen? Kan er dan bijv. iets worden opgezet waardoor toegang kan worden verkregen tot je bankrekening en telebankieren zonder dat je dat weet?
Het antwoord is ja.

Als iemand anders een nieuwe smartphone of tablet gebruiksklaar maakt, dan betekend dat degene het account en het wachtwoord kent waarmee de smartphone of tablet gebruiksklaar gemaakt wordt. Dan kan iemand installeren wat die maar wil voordat de smartphone of tablet overhandigd wordt.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Heeft een smartphone of tablet gebruiksklaar laten maken risico's?

Ongelezen bericht door juliomariner »

DeZevendeHenk schreef:
15 mar 2024 12:00
Sorry maar ik zie vooral twee heren voor mij de informeren of de tuin al winterklaar is. Anderzijds is er natuurlijk best eea in te stellen op je nieuwe telefoon en ook kan mij voorstellen dat mensen dat lastig vinden. Uw vermoeden is echter volkomen terecht, ze kunnen werkelijk alles met je telefoon doen wat God verboden heeft, denkt u eens aan "stipuderen met neutronen korrels".
Dat vervelende scheurgras ook altijd :-)

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Heeft een smartphone of tablet gebruiksklaar laten maken risico's?

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Als ik mij niet vergis kan je door beide telefoons te koppelen alles horizontaal overzetten..
Zou dus zeer zeker niet bij de eerste de beste verkoper dit laten uitvoeren.

Oblomova
Berichten: 323
Lid geworden op: 28 jul 2007 19:06

Re: Heeft een smartphone of tablet gebruiksklaar laten maken risico's?

Ongelezen bericht door Oblomova »

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden!

Plaats reactie