Ongewenst een laadpaal voor de deur

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ongewenst een laadpaal voor de deur

Ongelezen bericht door Nijogeth »

16again schreef:
17 mar 2024 13:31
16again schreef:
16 mar 2024 18:11
Nijogeth schreef:
16 mar 2024 14:30
Ik hoop nog steeds dat de NanoFlowcell er gaat komen. Dat zou alle problemen direct kunnen oplossen. De elektrische aandrijving, het tanken, de brandstof en geen accu's nodig, maar een fuelcell, die energie opwekt door middel van positief en negatief geladen vloeistoffen.
Een fuel cell wekt geen energie op. Die maakt van waterstof en zuurstof electriciteit. En dan heb je dus nog steeds electrische aandrijving nodig.
Gezien het ketenrendement van waterstof is dit een onwaarschijnlijk scenario.
Nijogeth schreef:
17 mar 2024 12:24
Een waterstof fuelcell maakt inderdaad van waterstof energie. Maar daar heb ik het niet over. En dat er een elektrische aandrijving in zit, dat zeg ik zelf, net als dat er soms getankt moet worden.
Je suggereert de oplossing voor alle problemen, met een opsomming wat allemaal niet meer nodig is.
Om erachter te komen, dat de electrische aandrijving nog steeds nodig is en er nog steeds brandstof (waterstof) getankt moet worden.......
Een fuel cell auto zal nog steeds een (weliswaar kleinere) accu bevatten, voor piekvermogen bij acceleratie, en opslag energie bij remmen.
NB: Energie wordt niet "gemaakt" , de ene vorm van energie wordt in de andere omgezet. (wet van behoud van energie)
Je leest dus niet. Ik suggereer dat helemaal niet. Ik zeg letterlijk dat er geen accu's nodig zijn. De NanoFlowcell wordt soms gezien als batterij, maar net als bij redox flow batterijen kun je zo'n cell op 2 manieren inzetten. Als ouderwetse accu, maar in dit geval wordt het gebruikt als fuel cell die chemische energie (van de positief en negatief geladen elektrolyten) direct omzet in elektriciteit. Het heeft absoluut niets met waterstof te maken. Er is dus geen andere accu nodig, omdat men dat piekvermogen kan leveren vanuit die fuel cell. En regeneratief remmen is niet per se een vereiste.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ongewenst een laadpaal voor de deur

Ongelezen bericht door 16again »

Ik lees niet....of je bent nogal onduidelijk. Alle problemen oplossen....dan een opsomming van problemen. En dan het wondermiddel fuel-cell.
Nijogeth schreef:
17 mar 2024 18:16
....maar in dit geval wordt het gebruikt als fuel cell die chemische energie (van de positief en negatief geladen elektrolyten) direct omzet in elektriciteit.
is de elektrolyt pos of neg geladen? En komt daar de energie vandaan?

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ongewenst een laadpaal voor de deur

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Beide. Ja. Voor meer informatie, google gewoon even hoe een flow batterij werkt.

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ongewenst een laadpaal voor de deur

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als ik gewoon even google, zie ik dat die NanoFlowcell al heel lang veelbelovend is, dat de uitvinder op zijn zachtst gezegd omstreden is, en dat er door reguliere onderzoeksinstituten nogal wat vraagtekens bij worden gezet. Veel mooie persberichten, maar nauwelijks concrete resultaten.

De NanoFlowcell is iets anders dan een “gewone” flowcell, die niet geschikt is voor automotive toepassingen.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ongewenst een laadpaal voor de deur

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
17 mar 2024 18:49
Beide. Ja. Voor meer informatie, google gewoon even hoe een flow batterij werkt.
En je fuelcell is ineens een flowcell geworden.....2 compleet andere dingen

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ongewenst een laadpaal voor de deur

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Erthanax schreef:
17 mar 2024 20:13
Als ik gewoon even google, zie ik dat die NanoFlowcell al heel lang veelbelovend is, dat de uitvinder op zijn zachtst gezegd omstreden is, en dat er door reguliere onderzoeksinstituten nogal wat vraagtekens bij worden gezet. Veel mooie persberichten, maar nauwelijks concrete resultaten.

De NanoFlowcell is iets anders dan een “gewone” flowcell, die niet geschikt is voor automotive toepassingen.
Dat klopt, er is echter wel een rijdend model en de laatste maanden lijkt er weet wat progressie in te zitten.

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ongewenst een laadpaal voor de deur

Ongelezen bericht door Erthanax »

Veelbelovend sinds 1996. Lijkt. Schijnt. Zou. Mogelijk. Binnenkort. Ronkende persberichten. Mooie plaatjes. En dan wordt het weer stil.
Eén zwaluw maakt nog geen zomer. Eén werkend exemplaar is net een stapje meer dan een “proof of concept”, maar het lijkt in de verste verte nog niet op proefproductie, en nog minder op serieproductie. Ik zou er maar niet op wachten om de wereld mee te redden.

Plaats reactie