PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.

Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?

Peiling loopt tot 20 mei 2024 19:46

Liever 2-3 dagen per week alles op de mat en laat de bezorger aanbellen voor de kleine pakjes (bij flats: centrale brievenbus beneden en bezorger komt aan de deur met de pakjes)
8
73%
Liever 5-6 dagen per week alles in de buitenbrievenbus, ook de kleine pakjes (bij flats: centrale brievenbussen beneden buiten)
3
27%
 
Totaal aantal stemmen: 11

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?

Ongelezen bericht door Jablan »

Bij de presentatie van de jaarcijfers heeft de directie van PostNL aangegeven in de toekomst minder vaak per week langs te willen komen. Het wordt te duur ...

De redactie van Radar vond het aanleiding voor een poll: Meerderheid heeft moeite met later bezorgen brieven

Wel klagen, geen oplossing hebben is niet helemaal mijn ding.

Wie wel eens op vakantie naar Noorwegen is geweest, kent de andere oplossing. Je komt in een klein dorp en midden in het dorp staat een batterij brievenbussen. Daar komt de post elke dag langs, niet langs de huizen, wel bij die brievenbussen. Vertaald naar Nederland: geen brievenbus meer in de deur, maar het ding direct aan de straat.

Twee keuzes: minder vaak en op de mat OF een brievenbus buiten direct aan het trottoir of de straat en op maandag tot en met zaterdag daar de post in.

Het kan een lastige keuze zijn. Mijn toelichting:

Als bewoner kies ik voor alles op de deurmat. De buren hoeven mij niet in mijn ochtendjas te zien.

Als professional op personeelsgebied kies ik voor de buiten-brievenbus direct aan de straat.
Redenen:
- personeelstekort voor dit soort werk is niet meer op te lossen (heeft te maken met de vergrijzing en de manier van werken).
- ARBO 1: minder lopen, vanaf de fiets bezorgen maakt het werk lichter en daarmee aantrekkelijker.
- ARBO 2: minder ziekteverzuim omdat de bezorgers minder 'schade' oplopen. Niet alleen door agressieve huisdieren en hun baasjes, vooral door de gewone risico's in de voortuinen / op het eigen terrein van de ontvanger. Gladde natuurstenen, verzakkingen, grind (slecht voor de enkels), hekjes, kinderfietsjes, rollstors of scootmobielen, bij bezorging in het donker allerhande obstakels.

Wat kies jij?

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik kijk en stem als bewoner: liefst alles op de mat.

witte angora
Berichten: 30804
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Mijn keuze zou zijn hier in de bibliotheek/ontmoetingscentrum/nogveelmeer. Dat is van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat open, maar er is wel een redelijk goede sociale controle. Maar nodig is het niet: weinig eengezinswoningen, veel flats. Zou je enkel voor de eengezinswoningen iets dergelijks moeten zien te regelen.

Nadeel is natuurlijk wel dat *iedereen* de afzender kan zien. Is het een kaart van tante Miep is het niet zo'n probleem, is het een envelop van de notaris of de deurwaarder dan is het alweer iets gevoeliger. Je zou dan ook de plaatselijke sufferdjes er neer kunnen leggen voor wie wil, scheelt ook weer aardig wat bezorgers. Al liggen die er al, dat dan weer wel.

Aan de andere kant: wie gaat er iedere dag naar de bibliotheek/ontmoetingscentrum? Dan kan je het net zo goed 2-3 keer per week op de mat laten vallen.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

De bezorger komt niet aan de deur met 'brievenbuspakjes', daarom heet het ook 'brievenbuspakje'.

En ik mis de optie: maakt me niets uit of liever helemaal geen post in mijn brievenbus. Die telt voor mij, dus kan je poll niet invullen.

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zo’n centraal blok brievenbussen in Noorwegen, voor wie is dat dan bedoeld? Voor het dorp? Hoe ver liggen de huizen in zo’n dorp uit elkaar? Is het ook voor de woningen die op grote percelen buiten het dorp liggen? Hoe gaat daar de postbezorging in grotere plaatsen en steden?

Er zijn al een heleboel regels voor brievenbussen: de afmetingen van klep en binnenzijde, de hoogte boven de grond, de afstand tot de openbare weg. Dat deel is wat mij betreft voldoende geregeld.

Als er te weinig briefpost verzonden wordt om dagelijkse bezorging rendabel te houden, dan maar op vier of drie of twee vaste dagen in de week, die dan per buurt kunnen verschillen.

Ik zie niets in centrale blokken met brievenbussen (wat is dan het verschil met een postbus?) Dat legt veel te veel beslag op de openbare ruimte, en leidt volgens mij vrijwel zeker tot vandalisme.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat is er, voor een particulier, tegen zeg twee keer post per week. Alsof er nu elke dag wat invalt.

Bedrijven kunnen een postbus nemen.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Voor mij alleen in de brievenbus, 1 keer in de week mag, vaker ga ik toch niet kijken.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?

Ongelezen bericht door Jablan »

Erthanax schreef:
21 mar 2024 20:06
Er zijn al een heleboel regels voor brievenbussen: de afmetingen van klep en binnenzijde, de hoogte boven de grond, de afstand tot de openbare weg. Dat deel is wat mij betreft voldoende geregeld.
Die regels zijn in 2009 afgeschaft. Alleen voor de BES-eilanden is er nog zoiets.
ZeerPrivé schreef:
21 mar 2024 19:54
De bezorger komt niet aan de deur met 'brievenbuspakjes', daarom heet het ook 'brievenbuspakje'.
Die vervolgens te dik, te breed of te lang zijn en niet passen.
Bol.com heeft Cycloon Fietskoeriers gekocht om meer controle over de bezorging te krijgen / te besparen op de bezorgkosten. Daar komen ze er nu achter, dat het veel arbeidsintensiever is dan ze dachten.
Erthanax schreef:
21 mar 2024 20:06
Zo’n centraal blok brievenbussen in Noorwegen, voor wie is dat dan bedoeld? Voor het dorp? Hoe ver liggen de huizen in zo’n dorp uit elkaar? Is het ook voor de woningen die op grote percelen buiten het dorp liggen? Hoe gaat daar de postbezorging in grotere plaatsen en steden?
In Oslo gewoon bij de huizen, maar daar heb je veel appartementcomplexen met een centrale ingang en daar de brievenbussen.
In grotere dorpen hangt het ervan af waar je woont. Aan de doorgaande weg buitenbussen aan de huizen en bij zijstraten direct bij de kruising een reeks brievenbussen voor de bewoners van die zijstraat.
Noorwegen heeft langzame en snelle bezorging.
Erthanax schreef:
21 mar 2024 20:06
Ik zie niets in centrale blokken met brievenbussen (wat is dan het verschil met een postbus?) Dat legt veel te veel beslag op de openbare ruimte, en leidt volgens mij vrijwel zeker tot vandalisme.
Elk huis direct aan de straat een eigen bus scheelt al die voortuintjes heen en terug lopen.

Voor dit topic heb ik input vanuit een vakbond gekregen, ik heb zeker niet overal een antwoord op :wink:
Edit quote-fix
Laatst gewijzigd door Jablan op 21 mar 2024 20:31, 3 keer totaal gewijzigd.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Zag deze optie laatst voorbij komen, vind het een prima voorstel https://nieuwspaal.nl/postnl-wil-voorta ... afspreken/

Misschien kan dit aan de poll worden toegevoegd?

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Die vervolgens te dik, te breed of te lang zijn en niet passen.
Mijn bezorger krijgt die pakjes altijd passend. :wink:

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?

Ongelezen bericht door Jablan »

ZeerPrivé schreef:
21 mar 2024 20:28
Misschien kan dit aan de poll worden toegevoegd?
Staat al meer dan uur, ZeerPrivé, ik kan er niets meer aan veranderen. Zeker een goede bijdrage hier :)

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Jablan schreef:
21 mar 2024 20:26
Erthanax schreef:
21 mar 2024 20:06
Er zijn al een heleboel regels voor brievenbussen: de afmetingen van klep en binnenzijde, de hoogte boven de grond, de afstand tot de openbare weg. Dat deel is wat mij betreft voldoende geregeld.
Die regels zijn in 2009 afgeschaft. Alleen voor de BES-eilanden is er nog zoiets.
Dat zou heel goed kunnen; ik houd de wijzigingen op de postmarkt niet bij. Volgens deze informatie van de ACM mag PostNL bezorging weigeren als de brievenbus niet aan de genoemde eisen voldoet.

Blokken met brievenbussen op straathoeken lijkt me in de meeste Nederlandse laagbouwbuurten niet nodig en niet realistisch. Bij flatgebouwen zitten de brievenbussen, voor zover ik weet, altijd al bij elkaar.

Minder, maar wel vaste bezorgdagen lijkt me de gemakkelijkste en voordeligste oplossing.

Dit vond ik overigens wel verrassend:
ACM schreef: PostNL is niet verplicht om in een doodlopende straat post in uw brievenbus te bezorgen. Volgens de wet is een doodlopende weg namelijk geen openbare weg.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik zie wel iets in een soort kantoorpand waar je dan post kunt ophalen, maar ook kunt versturen. Laten we het postkantoor noemen, omdat dat een vervoeging is van die 2 zaken.

witte angora
Berichten: 30804
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:
21 mar 2024 21:02
Ik zie wel iets in een soort kantoorpand waar je dan post kunt ophalen, maar ook kunt versturen. Laten we het postkantoor noemen, omdat dat een vervoeging is van die 2 zaken.
Dan zou het handig zijn als ze er ook nog postzegels verkopen. Ook die eigenlijk alleen door verzamelaars worden gekocht. Hoeven mensen niet meer eerst naar de Bruna/Primera voor de zegels, kunnen ze het in één keer afhandelen. Waarbij de Bruna/Primera het helemaal niet zo erg vinden, want postzegels verkopen kost een hoopt tijd maar levert niks, maar dan ook niks op.

Thijs124
Berichten: 681
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Zou het dan niet handig zijn als er in dat kantoor dat voor de post zorgt ook een soort bank is?
Gemakkelijk om je bankzaken meteen bij de postzaken af te kunnen handelen.

witte angora
Berichten: 30804
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Zoiets als een Postbank? Helemaal geen slecht idee, helemaal niet. Het is bekend dat banken nogal wat overtollige winst maken, een Postbank zou de verliezen van Post.nl best kunnen compenseren.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?

Ongelezen bericht door Jablan »

ZeerPrivé schreef:
21 mar 2024 20:29
Die vervolgens te dik, te breed of te lang zijn en niet passen.
Mijn bezorger krijgt die pakjes altijd passend. :wink:
Hij heeft een rubberen hamer bij zich? :)
Erthanax schreef:
21 mar 2024 20:53
Dat zou heel goed kunnen; ik houd de wijzigingen op de postmarkt niet bij. Volgens deze informatie van de ACM mag PostNL bezorging weigeren als de brievenbus niet aan de genoemde eisen voldoet.
Hé. De oude brievenbusregeling is bij de ACM terechtgekomen.
Erthanax schreef:
21 mar 2024 20:53
Blokken met brievenbussen op straathoeken lijkt me in de meeste Nederlandse laagbouwbuurten niet nodig en niet realistisch. Bij flatgebouwen zitten de brievenbussen, voor zover ik weet, altijd al bij elkaar.
Bij laagbouw heb je gelijk, het is genoeg als bij elk huis een bus direct aan de straat / het trottoir staat. Zie je buren ook nog 'ns of weten je buren, dat je nog leeft.
In onze omgeving staan een paar voormalige verpleeghuizen, waar de bezorgers binnen door alle gangen langs alle voordeuren van de appartementen moeten. Daarom twijfel ik of er wel een regel is voor hoogbouw / appartementencomplexen.
Erthanax schreef:
21 mar 2024 20:53
Minder, maar wel vaste bezorgdagen lijkt me de gemakkelijkste en voordeligste oplossing.
En dit is het grote probleem achter het personeelstekort bij de pakjes-, koeriers- en postbedrijven. Ze kunnen alleen parttimewerk aanbieden. Minder bezorgdagen betekent minder dagen werken en daarmee verliezen ze de slag op de arbeidsmarkt.
ACM schreef: PostNL is niet verplicht om in een doodlopende straat post in uw brievenbus te bezorgen. Volgens de wet is een doodlopende weg namelijk geen openbare weg.
Inderdaad verrassend. Handig om te weten als de gemeente van plan is je straat om te toveren in een doodlopende steeg.

Thijs124
Berichten: 681
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

En geld contant af kunnen halen inplaats van naar die gevaarlijke geldautomaten waar iedereen probeert je pas te kopiëren.
Gewoon aan een loket overhandigd door een vriendelijke medewerker met een gezellig praatje in dat gecombineerde post, pakjes bank gebouw.
Alles op 1 plek.

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Jablan schreef:
21 mar 2024 22:46
Erthanax schreef:
21 mar 2024 20:53
Minder, maar wel vaste bezorgdagen lijkt me de gemakkelijkste en voordeligste oplossing.
En dit is het grote probleem achter het personeelstekort bij de pakjes-, koeriers- en postbedrijven. Ze kunnen alleen parttimewerk aanbieden. Minder bezorgdagen betekent minder dagen werken en daarmee verliezen ze de slag op de arbeidsmarkt.
Is dat echt zo? Volgens mij is nu het probleem dat er weinig poststukken zijn, maar wel elke dag de ronde gedaan moet worden (behalve op zondag en maandag, meen ik). Dan heb je dus veel mensen nodig voor weinig werk, dus parttime. Met minder bezorgdagen, bv drie, wordt het juist gemakkelijker om fulltime “brievenbestellers” in te zetten, lijkt me, maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Het is wel een interessant logistiek probleem, want met minder bezorgdagen moeten er meer poststukken opgeslagen worden; en omdat er per ronde meer adressen met post zullen zijn, zal een ronde langer duren.
Even kort door de bocht zou ik verwachten dat een bezorger twee grote rondes per dag kan doen. In twee dagen dus vier routes/wijken, met een vaste bezorger rond een vast tijdstip. Een win-winsituatie, waarbij oude tijden herleven. “Goedemorgen Pieter/Siemen!” 😁

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?

Ongelezen bericht door BL2 »

Jablan schreef:
21 mar 2024 18:46
Bij de presentatie van de jaarcijfers heeft de directie van PostNL aangegeven in de toekomst minder vaak per week langs te willen komen. Het wordt te duur ...
Prima plan, analoge post is zo jaren '70.
Gewoon één keer per maand, iedereen is na enkele weken compleet digitaal !
Na een jaar kunnen ze de toko definitief sluiten.....

Plaats reactie