Welke voorwaarden gelden bij nieuwe zorgverzekering?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Raymond711
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 apr 2024 13:19

Welke voorwaarden gelden bij nieuwe zorgverzekering?

Ongelezen bericht door Raymond711 »

Daar onze zoon een beugel nodig had hebben wij vorig jaar in 2023 een nieuwe verzekering afgesloten bij Nationale Nederlanden daar hier geen wachttijd was voor Orthodontie. Dit stond zo ook bij het afsluiten van deze verzekering.
Wij zijn toen ook geaccepteerd door NN voor deze verzekering.
Nu blijkt dat de bij de nieuwe voorwaarden voor 2024 WEL opeens wachttijd is voor Orthodontie van 1 jaar.
NN wil nu dus ook niks vergoeden voor Orthodontie.

Daar wij zijn geaccepteerd met andere voorwaarden klopt dit dan wel ?

gr Raymond

Lowieze
Berichten: 6615
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Welke voorwaarden gelden bij nieuwe zorgverzekering?

Ongelezen bericht door Lowieze »

U heeft dan toch voor 2024 de nieuwe voorwaarden aangeboden gekregen en geaccepteerd?
Het kan natuurlijk niet zo zijn dat een verzekerde zich kan beroepen op de voorwaarden van het jaar van afsluiten van de verzekering. Elk jaar verandert er wel iets.

JozJan
Berichten: 1025
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Welke voorwaarden gelden bij nieuwe zorgverzekering?

Ongelezen bericht door JozJan »

Wanneer is de verzekering bij NN precies gestart en wanneer is de behandeling voor de beugel begonnen?

witte angora
Berichten: 30843
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke voorwaarden gelden bij nieuwe zorgverzekering?

Ongelezen bericht door witte angora »

Raymond711 schreef:
04 apr 2024 13:27
Daar onze zoon een beugel nodig had hebben wij vorig jaar in 2023 een nieuwe verzekering afgesloten bij Nationale Nederlanden daar hier geen wachttijd was voor Orthodontie. Dit stond zo ook bij het afsluiten van deze verzekering.
Wij zijn toen ook geaccepteerd door NN voor deze verzekering.
Nu blijkt dat de bij de nieuwe voorwaarden voor 2024 WEL opeens wachttijd is voor Orthodontie van 1 jaar.
NN wil nu dus ook niks vergoeden voor Orthodontie.

Daar wij zijn geaccepteerd met andere voorwaarden klopt dit dan wel ?

gr Raymond
Heb je de betreffende voorwaarden nog, c.q. kun je aantonen dat ze deel uitmaken van de verzekering? Of kun je nog aantonen welk aanbod ze gedaan hebben?

Ik heb net nog een akkefietje achter de rug met NN, waarbij ze terug moesten komen op wat er in eerste instantie werd meegedeeld. Gewoon een klacht ingediend (en een topic op dit forum gestart), en in no time was het opgelost. Deels dan, want naderhand bleek er nog andere essentiële informatie te ontbreken die exact op mijn situatie van toepassing lijkt te zijn. Maar om dat goed uit te zoeken zijn er weer andere bronnen. :wink:

ZeerPrivé
Berichten: 5479
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Welke voorwaarden gelden bij nieuwe zorgverzekering?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Raymond711 schreef:
04 apr 2024 13:27
Daar onze zoon een beugel nodig had hebben wij vorig jaar in 2023 een nieuwe verzekering afgesloten bij Nationale Nederlanden daar hier geen wachttijd was voor Orthodontie. Dit stond zo ook bij het afsluiten van deze verzekering.
Wij zijn toen ook geaccepteerd door NN voor deze verzekering.
Nu blijkt dat de bij de nieuwe voorwaarden voor 2024 WEL opeens wachttijd is voor Orthodontie van 1 jaar.
NN wil nu dus ook niks vergoeden voor Orthodontie.

Daar wij zijn geaccepteerd met andere voorwaarden klopt dit dan wel ?

gr Raymond
Net even de polisvoorwaarden 2023 bekeken, daar staat ook een wachttijd van 1 jaar in (volkomen begrijpelijk):

Wachttijd
Staat op het Vergoedingen Overzicht van uw aanvullende verzekering dat er een wachttijd geldt?
U kunt dan gebruik maken van de vergoeding voor orthodontie, als u deze aanvullende verzekering minimaal 1 jaar (365 dagen) heeft. Deze wachttijd geldt per verzekerde.

Voorbeeld:
U sluit een nieuwe aanvullende verzekering af waarin orthodontie is opgenomen met een wachttijd van 1 jaar. Deze aanvullende verzekering gaat in op 15 maart 2023. U kunt dan vanaf 15 maart 2024 gebruik maken van de vergoeding voor orthodontie.

De wachttijd geldt niet voor kinderen tot en met 17 jaar die meeverzekerd worden of zijn op uw aanvullende verzekering met orthodontie. Deze aanvullende verzekering moet dan tenminste 1 jaar hebben gelopen.

Lady1234
Berichten: 27171
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Welke voorwaarden gelden bij nieuwe zorgverzekering?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lijfrenteproducten enzovoort zijn complexe producten. Er wordt niet voor niets advies aangeraden.

ZeerPrivé
Berichten: 5479
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Welke voorwaarden gelden bij nieuwe zorgverzekering?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
05 apr 2024 11:31
Lijfrenteproducten enzovoort zijn complexe producten. Er wordt niet voor niets advies aangeraden.
Verkeerde topic. :wink:

Lowieze
Berichten: 6615
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Welke voorwaarden gelden bij nieuwe zorgverzekering?

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
05 apr 2024 11:11
Heb je de betreffende voorwaarden nog, c.q. kun je aantonen dat ze deel uitmaken van de verzekering? Of kun je nog aantonen welk aanbod ze gedaan hebben?

Ik heb net nog een akkefietje achter de rug met NN, waarbij ze terug moesten komen op wat er in eerste instantie werd meegedeeld. Gewoon een klacht ingediend (en een topic op dit forum gestart), en in no time was het opgelost. Deels dan, want naderhand bleek er nog andere essentiële informatie te ontbreken die exact op mijn situatie van toepassing lijkt te zijn. Maar om dat goed uit te zoeken zijn er weer andere bronnen. :wink:
Wat heeft dit in hemelsnaam te maken met de vraag van TS?
Het is toch niet nodig in elk topic uw eigen sores te bespreken.

Lowieze
Berichten: 6615
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Welke voorwaarden gelden bij nieuwe zorgverzekering?

Ongelezen bericht door Lowieze »

ZeerPrivé schreef:
05 apr 2024 11:29


Net even de polisvoorwaarden 2023 bekeken, daar staat ook een wachttijd van 1 jaar in (volkomen begrijpelijk):

Wachttijd
Staat op het Vergoedingen Overzicht van uw aanvullende verzekering dat er een wachttijd geldt?
U kunt dan gebruik maken van de vergoeding voor orthodontie, als u deze aanvullende verzekering minimaal 1 jaar (365 dagen) heeft. Deze wachttijd geldt per verzekerde.

Voorbeeld:
U sluit een nieuwe aanvullende verzekering af waarin orthodontie is opgenomen met een wachttijd van 1 jaar. Deze aanvullende verzekering gaat in op 15 maart 2023. U kunt dan vanaf 15 maart 2024 gebruik maken van de vergoeding voor orthodontie.

De wachttijd geldt niet voor kinderen tot en met 17 jaar die meeverzekerd worden of zijn op uw aanvullende verzekering met orthodontie. Deze aanvullende verzekering moet dan tenminste 1 jaar hebben gelopen.
Klopt niet helemaal. Bij NN Extra en NN Compleet was vorig jaar geen wachttijd.

witte angora
Berichten: 30843
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke voorwaarden gelden bij nieuwe zorgverzekering?

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
05 apr 2024 11:31
Lijfrenteproducten enzovoort zijn complexe producten. Er wordt niet voor niets advies aangeraden.
Maar voor advies moet je niet bij NN zijn, dat probeer ik duidelijk te maken. Dat is kennelijk exact waar TS tegen aan loopt in dit topic over zorgverzekeringen. :wink:

ZeerPrivé
Berichten: 5479
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Welke voorwaarden gelden bij nieuwe zorgverzekering?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@lowieze:

Hieronder nog even de rest vh artikel D.8.5. Orthodontie

Er is sprake van één van onderstaande vergoedingsvormen:

• Maximumbedrag
Staat op het Vergoedingen Overzicht van uw aanvullende verzekering dat wij orthodontie tot een
maximum bedrag vergoeden? Dan geldt deze maximale vergoeding voor de hele periode dat u bij
ons die aanvullende verzekering heeft, tenzij op uw Vergoedingen Overzicht anders is vermeld.

• Maximum bedrag en bepaalde leeftijd
Staat op het Vergoedingen Overzicht van uw aanvullende verzekering dat wij orthodontie tot een
maximum bedrag en tot of vanaf een bepaalde leeftijd vergoeden? Dan geldt deze maximale vergoeding voor de hele periode dat u bij ons die aanvullende verzekering heeft en tot de genoemde
leeftijd of vanaf de genoemde leeftijd.

Let op!
• Kijk voor de algemene uitsluitingen in artikel A.21. en C.10.
• De kosten die wij in artikel D.8.1. niet vergoeden, vergoeden wij ook niet vanuit dit artikel.
• Artikel C.9.2. is niet van toepassing op de vergoeding van orthodontie uit dit artikel.
• Eigen risico is niet van toepassing

witte angora
Berichten: 30843
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke voorwaarden gelden bij nieuwe zorgverzekering?

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar waar staat dan dat jaar wachttijd? Of valt dat onder de algemene uitsluitingen? Sowieso is dit lastig, er wordt naar van alles verwezen. Je moet er haast een studie van maken.

Maar als NN in het aanbod heeft gecommuniceerd dat er geen wachttijd geldt, terwijl in de algemene voorwaarden dit juist wel zo is, dan is er toch sprake van een misleidende handelspraktijk (of zoiets)?

Lowieze
Berichten: 6615
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Welke voorwaarden gelden bij nieuwe zorgverzekering?

Ongelezen bericht door Lowieze »

TS heeft de verzekering afgesloten in 2023 en zegt: “NN wil nu dus ook niks vergoeden voor Orthodontie”
Dan neem ik aan dat er pas in 2024 is gedeclareerd, toen er andere voorwaarden golden. Ik vermoed dat daarin het probleem zit.

Lady1234
Berichten: 27171
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Welke voorwaarden gelden bij nieuwe zorgverzekering?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar wanneer is die verzekering ingegaan?

Raymond711
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 apr 2024 13:19

Re: Welke voorwaarden gelden bij nieuwe zorgverzekering?

Ongelezen bericht door Raymond711 »

Verzekering is 1 jan 2024 ingegaan
En ik weet zeker dat er bij afsluiten in 2023 GEEN wachttijd in voorwaarden stond voor Orthodontie , hier heb ik extra op gelet bij afsluiten en dit was ook de reden om over te stappen naar NN.

Indien ik van tevoren wist dat er in 2024 toch wachttijd is, had ik deze verzekering nooit genomen :oops:

Raymond711
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 apr 2024 13:19

Re: Welke voorwaarden gelden bij nieuwe zorgverzekering?

Ongelezen bericht door Raymond711 »

Lowieze schreef:
05 apr 2024 09:29
U heeft dan toch voor 2024 de nieuwe voorwaarden aangeboden gekregen en geaccepteerd?
Het kan natuurlijk niet zo zijn dat een verzekerde zich kan beroepen op de voorwaarden van het jaar van afsluiten van de verzekering. Elk jaar verandert er wel iets.
ik ben geaccepteerd door NN voordat de 2024 voorwaarden bekend waren.!

angel1978
Berichten: 10970
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Welke voorwaarden gelden bij nieuwe zorgverzekering?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Raymond711 schreef:
05 apr 2024 14:10
Verzekering is 1 jan 2024 ingegaan
En ik weet zeker dat er bij afsluiten in 2023 GEEN wachttijd in voorwaarden stond voor Orthodontie , hier heb ik extra op gelet bij afsluiten en dit was ook de reden om over te stappen naar NN.

Indien ik van tevoren wist dat er in 2024 toch wachttijd is, had ik deze verzekering nooit genomen :oops:
De voorwaarden voor de verzekering van 23 zijn natuurlijk niet geldig voor de nieuwe verzekering van 24. Dan had je die voorwaarden moeten opzoeken bij afsluiten.
Had je de verzekering op 1-1-23 afgesloten met de daarbij behorende voorwaarden, dan had je een punt gehad.

Lowieze
Berichten: 6615
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Welke voorwaarden gelden bij nieuwe zorgverzekering?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Raymond711 schreef:
05 apr 2024 14:12


ik ben geaccepteerd door NN voordat de 2024 voorwaarden bekend waren.!
Dat is wel sneu dat u de verzekering al had afgesloten voordat u de voorwaarden van 2024 wist. De voorwaarden van 2023 zijn dan niet belangrijk.
De kosten over 2024 voor orthodontie die u nu zelf moet betalen, kunt u wel opgeven als aftrekpost voor de inkomstenbelasting.

Plaats reactie