LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Heb ik recht op een nieuwe keuken?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Ictinus
Berichten: 127
Lid geworden op: 07 jul 2005 01:00

Heb ik recht op een nieuwe keuken?

Ongelezen bericht door Ictinus »

In 1984 heb ik mijn huidige huurwoning betrokken.

Ik heb indertijd de keuken van de vorige bewoner over genomen, die keuken zat er net in en was best wel mooi.

Ik heb toen een verklaring getekend dat als ik de woning weer zou verlaten en de na mij komende huurder de keuken niet wilde hebben op mijn kosten een nieuwe keuken geinstalleerd zou worden.
Achteraf gezien dom, dom, dom, maar ja, je bent jong en denkt niet na.

Nu, 21 jaar later, is die keuken op. Er moet dus gewoon een nieuwe keuken komen. Ik heb nog geen contact opgenomen met de woningcorporatie omdat ik eerst wil uitzoeken wat mijn rechten c.q. plichten zijn.

Wat ik wel begrepen heb is dat er heel wat veranderd is de afgelopen jaren met betrekking tot rechten en plichten van huurders.

Mijn vraag is simpel - nuja simpel, zelf kom ik er niet uit via zoeken op het net ;( - en wel: als ik een nieuwe keuken wil, moet ik die dan helemaal zelf betalen?

Ict

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Heb ik recht op een nieuwe keuken?

Ongelezen bericht door karr-2 »

Ja ik denk het wel, Je hebt er voor getekend en dus zit je er aan vast. Daar helpt geen wet of verandering aan.

Inderdaad dom, maar nu zit je dus met de gevolgen.

Ictinus
Berichten: 127
Lid geworden op: 07 jul 2005 01:00

Re: Heb ik recht op een nieuwe keuken?

Ongelezen bericht door Ictinus »

ik heb ooit begrepen dat in de afgelopen jaren veranderd is. Kan het alleen nergens vinden. Hoopte er op dat iemand hier het zou weten.

Ict

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Heb ik recht op een nieuwe keuken?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Als dat keukenblokje van de corporatie was geweest dan was ie nu ook op geweest (trouwens wel snel naar 20 jaar; is ie echt op?).

Waarom moet jij daar voor opdraaien? Het zou betekenen dat je 20 jaar huur hebt betaald voor een keuken die ze pas gaan plaatsen als jij verhuisd bent. Tamelijk onredelijk zoniet bizar.

En stel dat je 50 jaar in dit huis was blijven wonen. Had je dan zelf en op eigen kosten elke 20 jaar de keuken moeten vernieuwen? Dacht het niet...

Het nieuwe huurrecht heeft hier misschien een antwoord op?

Zie ook: http://www.vrom.nl/pagina.html?id=7176
en www.woonbond.nl
http://www.huurdersvereniging.nl/

Trouwens: je mag dan wel je handtekening hebben gezet, maar als de overeenkomst op dit punt "onredelijk bezwarend" is volgens de wet, dan is ie ongeldig.

Voor zover mij bekend is de wet veranderd in de zin dat je niet meer verplicht kan worden de woning in "oorspronkelijke staat" op te leveren. Veranderingen moeten worden geaccepteerd zolang die bouwkundig verantwoord zijn (dus geen plastic schroten ivm brandgevaar etc.) en de waarde niet negatief beïnvloeden. Een andere keuken mag dus zolang deze qua waarde niet onder doet voor het origineel.

Gewoon je hakken in het zand en kijken waar het schip strandt (rijmt ook nog :lol: )

Ictinus
Berichten: 127
Lid geworden op: 07 jul 2005 01:00

Re: Heb ik recht op een nieuwe keuken?

Ongelezen bericht door Ictinus »

Bedankt voor de adviezen en de url's.

Ik begin gewoon met aanvragen, en dan zien wel wel ;).

Ict

appeltjuhh
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 dec 2005 20:15

Re: Heb ik recht op een nieuwe keuken?

Ongelezen bericht door appeltjuhh »

Ik heb toen een verklaring getekend dat als ik de woning weer zou verlaten en de na mij komende huurder de keuken niet wilde hebben op mijn kosten een nieuwe keuken geinstalleerd zou worden.
Je VERLAAT de woning tcch niet??? Dit is toch wat anders!!!!

superrobbie
Berichten: 87
Lid geworden op: 01 jul 2005 19:08

Re: Heb ik recht op een nieuwe keuken?

Ongelezen bericht door superrobbie »

oud draadje....

Ictinus
Berichten: 127
Lid geworden op: 07 jul 2005 01:00

Re: Heb ik recht op een nieuwe keuken?

Ongelezen bericht door Ictinus »

misschien wel oud, maar t speelt nog steeds

aangevraagd, nog geen antwoord...

Ict

minime
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 aug 2005 22:21

Re: Heb ik recht op een nieuwe keuken?

Ongelezen bericht door minime »

Roerende zaken worden juridisch gezien nooit eigendom van de eigenaar van de woning waarin die zaken aanwezig zijn. Bij onroerende zaken is dat juist wel het geval. Dat betekent dat – wanneer u de woning verlaat de woningcooperatie eigenaar wordt van uw onroerende zaken. Dat betekent dat de woningcooperatie eigenaar is van de keuken en deze zal moeten vervangen als deze verouderd is.

Op het moment dat u de woning betrok en de keuken zat er al in is de woningstichting eigenaar van de keuken dat is juridische bepaalt keuken is onroerend goed!!

jermen
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 jan 2004 21:16

Re: Heb ik recht op een nieuwe keuken?

Ongelezen bericht door jermen »

Hallo

Toevallig iemand gesproken over dit item van de woningbouw vereniging

Een keuken word na 15 jaar vervangen en het tegelwerk na 30 jaar dit schijnt een standaard regeling te zijn.

Je moet wel zelf aangeven dat je keuken verouderd is en bij onze woningbouwvereniging plaatsen ze ook de keuken als er een "eigen" keuken in staat en je toch de standaard keuken wilt hebben..

groeten jermen

Gesloten