LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Accu vervangen

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Accu vervangen

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Mijn auto heeft een start accu met een capaciteit van 12 V en 62AH, wat als ik er 12V en 120AH in doe. is dat schadelijk voor de auto ?

Uncle Willy
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 jul 2005 22:54

Re: Accu vervangen

Ongelezen bericht door Uncle Willy »

Als je een iets zwaardere accu erin zet kan het helpen met koud weer zodat hij ietsjes makkelijker ronddraait, maar nodig, nee.. Niet teveel ampère erop zetten, de startmotor moet het ook nog aankunnen.

Uncle Willy

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Accu vervangen

Ongelezen bericht door Ulbe »

Zover ik weet, kan het geen kwaad om de accu in de auto te zetten,

van 62 naar 120 Ah is een grote stap!, indien er plaats is onder de motorkap, of waar die accu ook maar zit, kan deze volgens mij gewoon geplaatst worden, zonder gevaar voor beschadigingen aan het laadsysteem of startsysteem, een beetje extra Ah kan nooit geen kwaad!, en indien u de accu op de plank hebt staan, hoeft u niet een nieuwe te kopen!,

Ook kan het zijn, dat deze zware accu langer meegaat dan zijn lichtere "zuster", de accu wordt lang niet zo zwaar belast bij het starten van de wagen!,

Wel even op de polariteit van de accu's letten, schrik niet dat de + bij de andere accu links zit, in plaats van het gebruikelijke rechts!, hierin een vergissingkje maken, en je kan behoorlijke schade krijgen met zo'n foutje!, :cry:

Vriendelijke groeten,


Ulbe.

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: Accu vervangen

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Bedankt voor jullie antwoorden.

Kor B
Berichten: 151
Lid geworden op: 14 mei 2005 00:48

Re: Accu vervangen

Ongelezen bericht door Kor B »

Accu & condensators
Bij gebruik van één of meerdere versterkers wordt er veel van de accu en dynamo gevergd. De stroomopname van een flinke versterker is hoog, samen met alle andere verbruikers erbij zal de accu moeite hebben om de spanning boven de 12V te houden. Dit uit zich vaak in het knipperen van de verlichting op de maat van de muziek. Voor het geluid heeft het ook gevolgen, de dynamiek wordt minder en het sublaag klinkt niet droog en strak meer. Wanneer de versterker circa >500W rms levert is een condensator geen overbodige luxe.
Wanneer de installatie veel gebruikt wordt met stilstaande motor, het vermogen is van de versterkers >500W én de standaard accu is 45Ah of minder, dan is een tweede accu aan te bevelen.
Hoe zorg je voor een stabiele spanning op de versterkers:


Voldoende dikte van bekabeling: zie bekabeling
Zorgvuldig aansluiten van bekabeling: geen overgangsweerstand.
Condensator plaatsen.
Zwaardere accu plaatsen, bijvoorbeeld een gel-accu.
Tweede accu plaatsen (gel accu).
Zwaardere dynamo plaatsen.
Waarom dan niet altijd een extra grote accu? Een condensator lijkt misschien een accu, toch zijn het heel verschillende onderdelen. Het meest belangrijke verschil is dat een condensator veel sneller grote stroompieken kan geven dan een accu.
Een basspiek zal een spanningsdip geven. Een condensator zal razendsnel (hele korte ontlaadtijd) stroom leveren aan het begin van de basspiek en er dus voor zorgen dat de spanning constant blijft. Hierdoor geeft de versterker een stabieler uitgangsvermogen en wordt de dynamo en accu minder zwaar belast. Het geeft dus vooral voordelen voor de geluidskwaliteit.

Condensator
Hoe werkt een condenstor.
Je kan het vergelijken met een grote bak met water, vullen (=opladen) en leeggooien (=ontladen) kost enige tijd en is afhankelijk van de inhoud (=capaciteit) van de bak. De dynamo in de auto kan je zien als "kraan", hij vult de accu en condensator continu aan als er water (=stroom) verbruikt wordt.
De laad- en ontlaadtijd van helemaal leeg naar helemaal vol is heel erg kort, slechts een paar milliseconden. Een hele grote condensator (1 Farad) zal nooit helemaal leeg worden getrokken vanwege z'n grote capaciteit en omdat 'ie continu wordt opgeladen door de accu en dynamo.

Om te laten zien wat een condensator nou precies doet met gelijk- en wisselspanning, hier wat formules:
Xc = 1 /(2 x pi x F x C) = 0,159 / (F x C)
Xc = reactantie of wisselstroom weerstand [ohm]
F = frequentie wisselspanning [Hz]
C = capaciteit [F]

Wisselspanning
Voor wisselspanning is de weerstand afhankelijk van de frequentie. Bijvoorbeeld:
Een flinke bass van 120 bpm heeft een frequentie van 2 Hz. De accuspanning zal zonder condensator dus met 2 Hz gaan variëren tussen 11,5V en 13,8V. De weerstand van een elco van 1 Farad is dan:
Xc = 0,159 / (F x C) = 0,159/(2 x 1) = 0,079 ohm
Dat is dus bijna een kortsluiting.
De rimpel die de basspiek veroorzaakt op de spanning van de accu wordt a.h.w kortgesloten en de accuspanning is zodoende gestabiliseerd.
Storing, veroorzaakt door een aardlus bijvoorbeeld, zal ook worden kortgesloten. Dat is immers een wisselspanning met een redelijk hoge frequentie.

Gelijkspanning
Gelijkspanning is een wisselspanning met frequentie = 0, in bovenstaande formule is de weerstand (reactantie) voor gelijkspanning dus een oneindig hoge waarde. Er zal door de opgeladen condenstor geen gelijkstroom lopen. Daarom kan je 'm ook parallel aan de accu zetten.


wat voor condensator?
Er zijn een aantal verschillende uitvoeringen te koop:


laadelectronica, kortsluitbeveiling
spanningsmeter
capaciteit in Farad
Laadelectronica en kortsluitbeveiliging zijn eigenlijk voor de bufferwerking van de condensator niet echt nodig. Het is echter wel gemakkelijk bij het installeren. Meestal zit er ook een spanningsmeter op, zodat je de spanning op de versterker kan controleren.
De capaciteitswaarde is vanaf 0,5 Farad. Lager is niet echt zinvol. Als vuistregel geldt 1 Farad per 1000W. Meer kan echter geen kwaad, in tegendeel!
Monteer de condensator zo dicht mogelijk (ca. 10cm) bij de grootste stroomverbruiker. Meestal is dit de versterker die de subwoofer(s) aanstuurt.

Tweede accu
Wil je continu erg hard spelen met stilstaande motor en een versterkervermogen >500W, dan heb je een tweede accu nodig. Erg geschikt voor dit doel zijn gel accu's, omdat ze niet kunnen lekken en er geen schadelijke gassen uit ontsnappen. Je monteert ze parallel aan de standaard accu, eventueel gescheiden door een relais, zodanig gemonteerd dat de gel-accu geen stroom hoeft te leveren aan de startmotor. Hierdoor zal 'ie veel langer meegaan.
Zorg voor een relais met contacten die hoge stromen (100A) kunnen verdragen.
Plaats in de bekabeling zekeringen van voldoende ampèrage, zodat bij kortsluiting de bekabeling niet smelt en de accu niet kan exploderen. Wees hier erg voorzichtig mee!
Meldt altijd bij de garage dat je er een extra accu en/of condensator in hebt gebouwd.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Accu vervangen

Ongelezen bericht door Ulbe »

Het is natuurlijk prachtig een leuk stukje muziek in de auto,

Wanneer we echter met dergelijke vermogens werken van meer dan 500W RMS, dit in een auto te zetten, dan moet zeker de electrische installatie aangepast worden!, om de versterkers van het nodige electriciteit te voorzien!,

Zelf zit ik dan ook te denken aan een zwaardere dynamo, die de accu('s) beter vol kan houden tijdens een ritje met de geluidsterkte op meer dan kamersterkte!...


Ik heb eens een gesprek gehad met iemand die meer dan 1000Watt RMS in zijn wagen had!, wanneer hij de motor stationair liet lopen, en de installatie voluit draaide, sloeg de motor af!, omdat de aangepaste dynamo de stationair draaiende motor tegenhield!, dit is natuurlijk mooie borrelpraat!, maar het heeft wel wat!, :D


Het lijkt me prachtig, al die wiefers, waffers en woofers, maar de geluidsdrukken die tijdens een "concert on the way" optreden, zijn volgens mij zeer slecht voor het gehoor!, en wanneer ik zo'n "setje" in mijn auto zou sleutelen, had ik de volume meestal op een niveau staan als wanneer ik de 65 halen mag, dat ik niks, en dan ook niks meer hoor!, alleen door de muziek, die ik in de auto altijd veel, en veel te hard had staan!,

Ik heb nu een standaard radio in mijn auto ( nog met cassettespeler ), de radio staat vrijwel altijd aan, op een volume niveau dat ik de stemmen nog net kan verstaan, tijdens het rijden,

keurmeester
Berichten: 246
Lid geworden op: 13 dec 2005 22:47

Re: Accu vervangen

Ongelezen bericht door keurmeester »

Reintje,
Wat een korte vraag weer allemaal losmaakt :shock: :)
Over je accu, de aanduiding ah zegt alleen maar iets over de tijd dat je een bepaald vermogen tot je beschikking hebt (dus met een 120 ah kan je gewoon langer starten met de zelfde stroomsterkte.
Dit is voor de oudere diesels na het voor-gloeien alleen maar handig.
heb je eigenlijk geen probleem met de 62 ah zou ik deze laten zitten.
Het is wel zo dat je laad systeem onnodig exstra belast wordt door de 120ah accu(als je deze bijna leegstart) een overstap naar een 80 ah is veiliger.
succes en de gr. Leo

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: Accu vervangen

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Het is geen diesel en ik heb nu 61AH bij de speedy garage gekocht, scheelde mij 34 euro met 62 AH van de dealer :o

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Accu vervangen

Ongelezen bericht door Ulbe »

Gekaanstekerij dus!,

Of??, het verschil zit in de soort accu, want tussen een accu en een accu kan nogal verschil zitten!,

In mijn wagen heb ik wel eens goedkope accu's in gezet, deze accu's gingen bijna altijd stipt 3 jaar mee, en dan was het aanduwen geblazen!...

Nu heb ik een accu in mijn wagen zitten, die was €35,- duurder dan die goedkope, deze is onderhoudsvrij, er zitten dus geen vuldoppen in,

De accu is voorzien van een kleine zuurweger, die de status van de accu weergeeft; groen= goed geladen, zwart=bijladen aub, zilver=vervangen, te weinig zuur in de accu, vervang accu, en laadsysteem controleren, spanningregelaar kan defect zijn, laadspanning te hoog of dynamo kan doorladen!,

Deze accu is dan wel een paar centen duurder, maar deze draait nu al meer dan 7 jaar mee, en het "licht" in de accu staat nog steeds op "groen",

Goedkoop kan soms duurkoop wezen, en zelf houd ik het maar op die duurdere accu, het is natuurlijk knap vervelend wanneer je in de binnenstad met een kapotte accu staat!,


Vriendelijke groeten,


Ulbe.

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: Accu vervangen

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Accu van dealer moest soms bijgevuld worden en deze accu [Varta] is onderhoudsvrij ennuh hoe oud is jouw auto inmiddels :lol: :lol:

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Accu vervangen

Ongelezen bericht door Ulbe »

De wagen is onderhand 15 jaar oud! :D

En rijdt nog als nieuw! :wink:



Vriendelijke groeten,

Ulbe.

Gesloten