LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] gespecificeerde offerte

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
adviseur
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 apr 2005 19:30

gespecificeerde offerte

Ongelezen bericht door adviseur »

Wie heeft er positieve of negatieve ervaringen met het meegeven/krijgen van offertes die volledig met prijs gespecificeerd zijn. Dus alle artikelen etc. met de prijs erbij.

Herrie2
Berichten: 59
Lid geworden op: 13 dec 2005 18:05

Re: gespecificeerde offerte

Ongelezen bericht door Herrie2 »

Ik kreeg hem bij Houtsma niet mee, wel een totaalprijs en kon zelf wel de prijs per onderdeel erbij zetten, maar winkel wou het niet meegeven!

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: gespecificeerde offerte

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Er bestaat een verschil tussen een prijsopgave en een offerte.
Een offerte omschrijft de details en is bindend behoudens meerwerk en als variabele het voorbehoud van prijswijzigingen der levering.
De prijswijziging moet dan wel nader verklaard worden.
Wordt het voorbehoud niet vermeld dan kunt U de verkoper houden aan de overeengekomen prijs conform de offerte.
Bij een prijsopgave wordt alleen de prijs vermeld.
Een offerte kost meestal geld maar het is de moeite waard.
U kunt namelijk altijd verhaal maken tegen het verwerken van andere of goedkopere en vaak van materialen slechtere kwaliteit dan zoals in de offerte vermeld.
Persoonlijk heb ik niet zoveel met alleen een prijsopgave, het is vaak natte vingerwerk en U betaald teveel.
Wanneer U een overeenkomst niet op schrift kunt aantonen heeft U niets afgesproken en bent U niets overeengekomen. Men kan U nadien alsnog een rekening aanbieden waarvan de prijs sterk afwijkt van hetgeen mondeling is overeengekomen.


Chanmaster

Hutch
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 jul 2005 15:55

Re: gespecificeerde offerte

Ongelezen bericht door Hutch »

"Een offerte kost meestal geld ....."

Als je voor een offerte geld moet betalen, zou ik toch maar eens een andere "keukenboer" opzoeken.

Ik heb reeds meerdere keukens gekocht, bij verschillende aanbieders. En nog meer offertes laten komen, maar nog nooit hoeven te betalen.

Weet ook dat een offerte jouw eigendom wordt, zodra je deze ontvangen hebt. Indien er dus (vooraf) niets is afgesproken, hoef je niets te betalen voor die offerte en blijft deze jouw eigendom.

Als in die offerte alles vermeld is, zoals apparatuur / prijzen enz., is dit bindend voor de verkopende partij.

Als jij vervolgens die offerte getekend retour stuurt, gaan beide partijen dus accoord en is deze ook voor beide partijen bindend. Houd wel een kopie achter.

Let wel dat er geen prijzen en/of apparatuur onder voorbehoud vermeld is. Wel is het mogelijk dat er kreten in staan, zoals bijv. over meerwerk e.d.

Ook las ik dat er een offerte niet werd meegegeven. Als het een goede en betrouwbare zaak is, krijg je absoluut een offerte (kostenloos) mee. Wil deze hier niet aan, wederom: zoek dan maar gauw een andere zaak. Concurrentie genoeg....

Hutch

kzin
Berichten: 216
Lid geworden op: 12 aug 2005 19:22

Re: gespecificeerde offerte

Ongelezen bericht door kzin »

Ik denk dat er sprake moet zijn van een mix. Bijn geen keukenzaak geeft alles 100% bloot, en terecht m.i. uit concurentie oogpunt. Zie het zo: bij een duur restorant krijg je het recept van dat lekkere eten ook niet mee.
Wel lijkt het mij normaal een offerte mee te geven waar alle onderdelen opstaan en een eindprijs. Niet dat eeuwige gedoe over onderdelen. Je koopt toch ook geen auto zonder banden om dan naar de kwikfit te gaan....

pgr
Berichten: 32
Lid geworden op: 31 dec 2005 19:09

Re: gespecificeerde offerte

Ongelezen bericht door pgr »

Ik denk dat er sprake moet zijn van een mix. Bijn geen keukenzaak geeft alles 100% bloot, en terecht m.i. uit concurentie oogpunt. Zie het zo: bij een duur restorant krijg je het recept van dat lekkere eten ook niet mee.
Wel lijkt het mij normaal een offerte mee te geven waar alle onderdelen opstaan en een eindprijs. Niet dat eeuwige gedoe over onderdelen. Je koopt toch ook geen auto zonder banden om dan naar de kwikfit te gaan....
In de voorgaande reactie zitten toch een aantal rare veronderstellingen, redeneringen en vergelijkingen:

1. Een keukenzaak geeft niet 100% bloot bij een gespecificeerde offerte. Een gespecificeerde offerte geeft alle artikelen weer bijvoorbeeld tegen adviesprijzen. Zo kan de consument vaststellen of de juiste (en geen opgehoogte) prijzen worden gehanteerd. Op de totaalprijs (of onderdelen daarvan) kan natuurlijk nog separaat een korting worden gegeven.

2. De vergelijking met een recept van een restaurant loopt natuurlijk helemaal scheef. Het recept is bij een keuken niet het samenstel der onderdelen, maar hoe de keuken wordt gemaakt. Een correcte vergelijking van een keuken(offerte) met een restaurant zou zijn dat deze gelijk is aan de menukaart, waar de afzonderlijke onderdelen met prijzen op staan. En restaurants doen doorgaans niet geheimzinnig over hun menukaart...!

3. Verder is het helemaal niet raar dat consumenten vragen naar de prijs van onderdelen van een keuken. Je kan namelijk de uitrusting (en daarmee de prijs) van de keuken varieren door onderdelen weg te laten of nieuwe onderdelen toe te voegen. Daarom is het juist essentieel dat je een gespecificeerde offerte krijgt met daarop de prijzen van alle onderdelen. Anders kun je als consument nooit beslissen of je bijvoorbeeld een iets goedkopere oven moet nemen of matte i.p.v. glanzende deurtjes omdat de keuken nog iets boven budget is. De vergelijking met het kopen van een auto gaat dan ook niet op, tenminste niet in de vorm waarin deze hierboven wordt gedaan. Een auto koop je in 1 deel en een keuken bestaat uit los aan te schaffen en te varieren onderdelen. De keuken is beter te vergelijken met de optielijst van de auto wat dat betreft.

Afijn, er is dus geen enkele reden voor een keukenzaak om geen gespecificeerde offerte te verschaffen (en voor een consument om er een te eisen). En zoals anderen hierboven ook al vermelden: ik heb ook al gewoon volledig gespecificeerde offertes meegekregen (natuurlijk zonder betaling, want dat zou echt helemaal te gek zijn), dus goede keukenzaken bestaan nog...

kzin
Berichten: 216
Lid geworden op: 12 aug 2005 19:22

Re: gespecificeerde offerte

Ongelezen bericht door kzin »

Ja en nee, om het restaurant verhaal door te trekken: staat op de menukaart echt ELK onderdeel vermeld? nee. Alleen de grote lijnen.
Staat op de menukaart de prijs per onderdeel van het gebruikte gerecht? nee. Alleen de eindprijs. Dus mijn vergelijk is minder slecht dan u meent. Verder heeft een winkel te maken met combikortingen op zijn inkoop etc. De waarheid is niet zo simpel als u hem stelt. Mensen in het vak weten dat, buitenstaanders noemen het meteen oplichting. i.o.d. En ook in een auto zijn variaties zat mogelijk.

kzin
Berichten: 216
Lid geworden op: 12 aug 2005 19:22

Re: gespecificeerde offerte

Ongelezen bericht door kzin »

Om mijn verhaal nog aan te vullen: De opmerking om de adviesprijzen te vermelden, snijd m.i. ook geen hout. De gedachte dat een klant op basis van adviesprijzen keuzes kan maken klopt niet. Die prijzen zijn in de brochures van de leveranciers te vinden,maar dat terzijde.
Het is vrij algemeen bekent dat de verkoop prijs van bv een siemens hoger ligt dan een bv een italiaan van redelijke kwaliteit. Zelfs met dezelfde advies prijs!!! Siemens e.d. geven in verhouding gewoon veel minder kortingen aan hun afnemers dan de grote italianen. Dus dan zijn adviesprijzen ook appels en peren. Uw rekenmethode werkt alleen maar (deels!) binnen 1 merk.

pgr
Berichten: 32
Lid geworden op: 31 dec 2005 19:09

Re: gespecificeerde offerte

Ongelezen bericht door pgr »

Om mijn verhaal nog aan te vullen: De opmerking om de adviesprijzen te vermelden, snijd m.i. ook geen hout. De gedachte dat een klant op basis van adviesprijzen keuzes kan maken klopt niet.
Hier op het forum zijn genoeg verhalen te vinden over keukenleveranciers die de adviesprijzen eerst ophogen alvorens ze op de offerte te zetten. Het afbeelden van de adviesprijzen geeft de client dus inzicht in de mate waarin de officiele adviesprijzen worden gebruikt. Daarnaast bevat een gespecificeerde offerte vaak een korting per onderdeel. Dus een korting op alle kastmateriaal, een korting op het blad, een korting op de apparatuur, et cetera. Op basis van deze gegevens is dus door de klant prima te bepalen wat er te varieren valt in prijs door andere componenten te kiezen.
Uw rekenmethode werkt alleen maar (deels!) binnen 1 merk.
Ja, prima toch? Tuurlijk is het alleen mogelijk om offertes van eenzelfde merk te vergelijken, maar dat is toch precies de bedoeling? Als je weet welke keuken je wilt ga je toch opeens geen andere merken ernaast zetten? Dat is appels met peren vergelijken...

Gesloten