LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] H5N1 - virus komt wel dichtbij ?

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: H5N1 - virus komt wel dichtbij ?

Ongelezen bericht door bitchy »

ik ben toch wel heel bij dat de (hobby)boeren nu mogen enten.
het kromme vindt ik nog wel dat bij de ene gemeente alle wild loslopende kippen weg moeten, & bij een andere gemeente blijven ze lopen....tja, die zijn van niemand :roll:
volgens mij weten ze er nog niet goed raad mee.

Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: H5N1 - virus komt wel dichtbij ?

Ongelezen bericht door Marianna »

BERLIJN/DEN HAAG - Onderzoekers van het Instituut voor Diergezondheid hebben op het Duitse eiland Rügen bij een dode kat het vogelgriepvirus H5N1 vastgesteld. Het is voor zover bekend de eerste keer dat in Duitsland het virus van vogels is overgedragen op een zoogdier

Lees verder: http://www.nu.nl/news/684618/21/Kat_in_ ... _H5N1.html
Laatst gewijzigd door Marianna op 28 feb 2006 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: H5N1 - virus komt wel dichtbij ?

Ongelezen bericht door ronald g »

Wat kunnen we dan doen aan buren die toch oud brood en andere voedselresten over het balkon gooien. Daar komen de vogels op af en andere dieren. Ik maak me ook wel zorgen.

Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: H5N1 - virus komt wel dichtbij ?

Ongelezen bericht door Marianna »

Wetenschap



Duitse kat dood door griepvirus


Door onze redactie wetenschap


ROTTERDAM, 1 MAART. Op het Duitse eiland Rügen, waar vogelgriep heerst, is een dode kat gevonden die met het vogelgriepvirus was besmet. Dat hebben tests uitgewezen.Het ging, zeggen de lokale autoriteiten, om een zwerfkat zonder halsbandje die zich ongetwijfeld tegoed heeft gedaan aan besmette vogels.


Afgelopen week zijn op Rügen tientallen aan het griepvirus bezweken dode vogels gevonden, verzameld en vernietigd.

Sinds gisteren is Zweden toegevoegd aan de groeiende lijst van Europese landen waar dode wilde vogels met vogelgriep zijn gevonden. Twee eenden in de buurt van Oskarshamn aan de Oostzeekust bleken besmet met een hoog-pathogeen H5-influenzavirus, waarschijnlijk het H5N1-virus.

Duitse influenzadeskundigen zeiden dat katten niet bijdragen aan de verspreiding van de vogelgriep. Maar onderzoek in het lab van professor Ab Osterhaus in het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam heeft aangetoond dat katten elkaar kunnen besmetten.

Het experiment in Rotterdam is in 2004 uitgevoerd nadat in Vietnam en Thailand dodelijk verlopende besmettingen bij huiskatten en dierentuintijgers waren vermeld. De tijgers hadden met vogelgriep besmette kuikens te eten gekregen.

In het Rotterdamse experiment werden drie katten besmet met een voor mensen dodelijk H5N1-influenzavirus door ze besmette eendagskuikens te voeren. De dieren kregen een dag later koorts en werden ziek. Ze kregen moeite met ademhalen en werden sloom. Na zes dagen overleed een van de katten. Twee katten die na twee dagen in het verblijf bij de besmette dieren werden gezet, raakten van kat op kat besmet. Ze werden net zo ziek als dieren die besmette kuikens te eten kregen.

In een onderzoeksverslag van dit experiment, gepubliceerd in Science op 8 oktober 2004, schrijven dierenarts Thijs Kuiken en zijn collega’s van de groep van Osterhaus dat de rol van katten bij het verspreiden van vogelgriep van kippenschuur naar kippenschuur verder moet worden onderzocht, en dat katten een rol kunnen spelen bij het overbrengen van de besmetting van pluimvee op mensen. Ook kan het vogelgriepvirus in katten verder muteren tot een voor zoogdieren gevaarlijk virus dat een wereldwijde griepuitbraak onder mensen kan veroorzaken. „In gebieden waar vogelgriep heerst, moeten mensen hun katten binnenshuis houden”, zei Osterhaus gisteren tegen persbureau Reuters.


bron http://www.nrc.nl/wetenschap/article234291.ece

-margriet-
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 okt 2005 14:39

Re: H5N1 - virus komt wel dichtbij ?

Ongelezen bericht door -margriet- »

Ik ben wel benieuwd hoe asiels en dierenbescherming om zullen gaan met de zwerfkatten(-haarden), die in mijn ogen wel een bron van hoge besmettingsgraad (naar elkaar, andere zoogdieren én mensen) kunnen vormen? :(

Is er iets bekend over wat je als burger daaraan kan doen?

marjal
Berichten: 194
Lid geworden op: 27 aug 2005 18:04

Re: H5N1 - virus komt wel dichtbij ?

Ongelezen bericht door marjal »

Naar de kerk gaan en goed zijn voor je medemens :lol: that's all we can do.

klaasvd
Berichten: 160
Lid geworden op: 14 feb 2005 23:27

Re: H5N1 - virus komt wel dichtbij ?

Ongelezen bericht door klaasvd »

Naar de kerk gaan en goed zijn voor je medemens that's all we can do.
Dat is grapje hoop ik.

Wat zwerfkatten betreft, beste is afschieten en ook het makkelijkste denk ik

Gesloten