LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] zwemles

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
anja36
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 feb 2006 18:58

zwemles

Ongelezen bericht door anja36 »

Goedenavond,

Ik weet even niet goed hoe ik moet beginnen. Ik heb drie dochters. De oudste twee hebben hun diploma's en doen het goed. Nu ben ik sinds januari 2005 bezig met de jongste. Zij is in september 5 jaar geworden. En is dus nu ruim een jaar bezig. Hiervoor heeft ze twee jaar aan baby peuterzwemmen gedaan. Het zwembad waar ik nu met haar zwem houdt erg van drijfmiddelen wat tot gevolg heeft dat de kinderen heel lang bandjes, kurken en plankjes om houden. Hoe kan een kind dan zwemmen leren. Ik ben eigenlijk een beetje ten einde raad want nu mogen onze kinderen ook nog maar één keer week zwemmen omdat dit voordeliger is zegt men. Ik probeer van zwembad te veranderen omdat ik gewoon twee keer per week wil zwemmen en zonder drijfmiddelen. Uw organisatie leert badmeesters hoe om te gaan met leren zwemmen nou ik betwijfel dat hier. Ik ben bang dat mijn dochter en ook haar vriendje(even oud en net zo ver) afzwemmen als ze zeven zijn. Ik vind dit niet normaal als ik dat uitreken ben ik over de duizend euro kwijt. Er moet toch ergens een klachtencommissie zijn waar ik mijn verhaal kan vertellen en dat daar onderzoek wordt ingesteld. Het is geen brood wat ik koop maar tegenwoordig een duur produkt waar je geen garantie voor krijgt. Ik heb een beetje het idee dat de zwembaden kunnen doen wat ze willen en dat de consument gewoon moet slikken. Ik hoop dat u mij kan vertellen waar ik met mijn klacht terecht kan want u bent degene die de mensen certificeert.


Deze mail heb ik naar platform nationaal zwembaden gestuurd. Er bestaat geen klachtencommissie volgens hun. Ik moet maar een ander zwembad gaan zoeken.

Ik zoek mensen die ook vinden dat de zwembaden een beetje een monopolie positie krijgen. En je koopt zwemles voor ongeveer 500 euro. Garantie heb je niet. Je kan alleen maar aan de kant wachten en toezien.[/quote]

Drikus
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 feb 2006 23:09

Re: zwemles

Ongelezen bericht door Drikus »

Ook hier slechte ervaringen met de zwemlessen van de kinderen. Voor 35 euro per kind/per maand 2 keer in de week een zwemles van 30 minuten (dat is dus 1260 euro!). Voor dat geld nauwelijks resultaat. De ene kan zonder drijfmiddelen boven water blijven maar kan geen slag zwemmen. De andere is bang en durft niet zonder bandjes. De badmeester vond dat prima natuurlijk en deed niets om de angst, die haar ervan weerhoudt te leren zwemmen, weg te nemen. We hebben de badmeester er meermalen op proberen aan te spreken maar zijn standaard antwoord was steeds `komt allemaal goed` en `ik moet nu naar de volgende les...`.

Waarom bestaat er niet zoiets als `resultaat garantie` bij zwemscholen zoals ze dat ook bij rijscholen hebben? "binnen 10 lessen uw rijbewijs" maar dan voor een zwemdiploma. En anders geld terug...

Inmiddels zin we gestopt met de zwemlessen bij deze school en hebben we de kinderen ergens anders ingeschreven. Dit keer bij een school met een extreem lange wachtlijst omdat ze kwaliteit leveren (voor minder geld overigens). Terwijl we wachten tot ze daar kunnen beginnen met lessen geef is ze zelf een beetje les door regelmatig met ze naar het zwembad te gaan en datgene wat ze tot dusver geleerd hebben in herhaling te brengen zodat ze straks niet helemaal opnieuw hoeven te beginnen. Is goedkoper en nog leuk ook!

elefteria
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 feb 2006 09:37

Re: zwemles

Ongelezen bericht door elefteria »

Ik ben zelf zwemonderwijzer geweest. De kwaliteit in veel zwembaden laat te wensen over. Als ik in Nunspeet kijk geven hebben daar veel ongediplomeerde mensen les gegeven. Kinderen kunnen normaal gemiddeld in een jaar hun zwemdiploma hebben. Daar doe ze er tegenwoordig bijna 1 1/2 over.

Sam33
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 jan 2006 20:49

Re: zwemles

Ongelezen bericht door Sam33 »

Het zwembad waar mijn zoon lesheeft, biedt de mogelijkheid en geeft zelfs het advies om het diploma 'af te kopen'. Je betaalt van tevoren een bedrag, voor het a-diploma is dat 320 euro, en daarmee is je kind gegarandeerd van een diploma. Of hij er nu een half jaar of 3 jaar over doet, je hoeft niets meer te betalen. Als klant geeft dat financieel voordeel, en de zwemschool heeft zo ook zekerheid. Er wordt goed lesgegeven, zonder drijfmiddelen. Hij zwemt 2 x per week een half uur, en is nu na bijna een jaar binnenkort aan afzwemmen toe. Ik ben hier érg tevreden over en zal mijn 2 jongere kinderen ook zéker hier op zwemles doen!

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: zwemles

Ongelezen bericht door NAK »

anja36,

Leg je klacht eens voor aan www.stichtingdeombudsman.nl
Misschien dat zij iets voor je kunnen doen.

Succes

zonnetje2
Berichten: 253
Lid geworden op: 20 apr 2005 00:08

Re: zwemles

Ongelezen bericht door zonnetje2 »

anja36,
Na hun 6e jaar haalden onze dochter, zowel als onze zoon hun zwemdiploma's als een speer, voor die die tijd was "het huilen met de pet op", zij wilden wel zwemmen (hoewel ,dochter niet, was nergens te vinden als het "busje" dat haar kwam ophalen voor de zwemles...!) Zoon zelf gebracht! Maar wijs geworden pas later begonnen, niet op 4-jarige leeftijd..
Kennelijk was hun "coordinatie ,armen, benen" er nog niet aan toe..
Natuurlijk bevestigen veel uitzonderingen de regel, maar ik heb ervan geleerd... we kunnen wel willen, maar uiteindelijk bepalen onze kinderen zelf of ze ergens aan toe zijn, net als met staan,kruipen, lopen etc...
Zwemlessen.. zeker niet verkeerd om ze vertrouwd te maken met water, diploma's halen...,afwemmen?? Heb geduld, stop zonodig een periode om de kosten te beperken. Later zal je zien dat dit voor jullie zowel als het kind veel rust geeft. De diploma's halen ze, gegarandeerd!!
Iets later.

Dutchie
Berichten: 163
Lid geworden op: 02 aug 2004 09:18

Re: zwemles

Ongelezen bericht door Dutchie »

Volgens mij praat Anja hier over Merwestein???

Ik ben juist blij dat 2x een 1/2 uur is overgegaan naar 1x 50 minuten. In de oude situatie bleef er weinig echte lestijd over door o.a. wisseling van groep, laatste 5 minuten spelen etc. Verder hoef je als ouder maar 1x per week naar zwemles toe.
Ouders willen vaak dat kinderen zo snel mogelijk hun diploma hebben en zitten badmeesters te pushen en te pushen. Ik heb liever langer les en dat ik zeker weet dat mijn zoontje ook echt kan zwemmen.

Monopolie positie is er niet omdat er ook alternatieven zijn in andere plaatsen of prive les.
Garantie? Krijgt Uw kind op de basisschool ook garantie?

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: zwemles

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Als ik kijk naar mijn eigen jeugd is de beste tip die ik kan geven: ga naar een zwemschool waar les wordt gegeven in kleine groepen.

Ik ben als jochie van een zwembad met groepen van 20 kinderen naar eentje met +- 8 gegaan, het ging ineens veel beter. Dit weet ik zelf nog, maar mijn ouders ook.

elefteria
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 feb 2006 09:37

Re: zwemles

Ongelezen bericht door elefteria »

Je moet kijken of een kind een uur zwemles aan kan. Het ène kind kan het wel en een ander niet. Het is wel beter voor een kind om iets langer les te hebben, want na een half uurtje hebben ze net iets onder de knie en moeten weer naar huis.
Een kind van 6 heeft een betere coordinatie en zal over het algemeen veel sneller zijn diploma hebben. Ik vind zelf de kwaliteit van het zwemmen belangrijk. Als ik kijk in veel baden hoe de kinderen zwemmen krijg ik kippevel. Over het algemeen kan een kind van 4/5 jaar, zijn eerste diploma hebben binnen een jaar( Sept,Juli).

Cockpit
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:03

Re: zwemles

Ongelezen bericht door Cockpit »

In de zomer van 1948 kregen wij, een groepje kinderen van ongeveer 8 jaar oud, zwemles in het Zwemstadion Naarden. Iedereen daar zal zich Susan kunnen herinneren!
Iedere middag, tussen schooltijd, liepen we naar het zwembad, werden aan een band onder de borst gehangen en moesten "intrekken, spreid, sluit" leren. Na een kwartiertje naar het kleuterbad en daar met kurkjes en een plankje oefenen. Snel daarna leerden we ook de armslag en de coordinatie tussen armen en benen. De meeste van ons konden binnen 4 tot 6 weken losgelaten worden in het diepe! Nooit gehoord dat ons "slagje"niet mooi was, maar we konden wel heel goed zwemmen.
Sommigen van ons zij doorgegaan naar het wedstrijdzwemmen bij Wil van Breukelen (later Bunschoten) Namen o.a. Marianne Heemskerk, Ada den Haan, meisje Schimmel.
Natuurlijk waren er kinderen die er iets langer over deden, maar zeer zeker geen maanden of jaren.
Mijn dochter , geboren in 1963, heeft zich zelf met enige hulp van mij de zwemtechniek aangeleerd. Toen ze 7 was zijn we verhuisd naar een andere plaats. Daar heeft ze haar B-diploma gehaald. Niemand wist dat ze nooit les heeft gehad. Ze is later zelf een verdienstelijk Waterpoloster geworden.
Kan iemand mij vertellen waarom het tegenwoordig allemaal zo lang duurt en zo kostbaar is?
N.b. ik hoor niet tot de mensen die denken dat vroeger alles beter was
groetjes
Ria

s i m o n e
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 jun 2005 15:55

Re: zwemles

Ongelezen bericht door s i m o n e »

Kan iemand mij vertellen waarom het tegenwoordig allemaal zo lang duurt en zo kostbaar is?
De eisen voor de huidige diploma's A B en C liggen een stuk hoger dan vroeger en wel omdat de zwembaden van tegenwoordig meer eisen van de zwemmers dan vroeger. Denk aan de golfslagbaden en aan de stroomversnellingen. Om in een golfslagbad boven water te blijven vereist meer kracht dan in een recht toe recht aan zwembad.
Ouders gaan graag met hun kinderen zwemmen daarom gaan kinderen vaak al met 4/5 jaar op zwemles. Zeker voor de wat "lichtere" kinderen is de borstcrawl en rugcrawl erg zwaar en dit is tegenwoordig een onderdeel van diploma A!

De reden dat het zo kostbaar is zal er wel mee te maken hebben dat alles tegenwoordig duurder is en dan met name de energiekosten.

fam.hartman
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mar 2006 14:05

Re: zwemles

Ongelezen bericht door fam.hartman »

Ik heb zelf een zwemschool en in de afgelopen jaren heb ik denk een kleine 3000 kinderen het zwemmen aangeleerd. Wat ouders veelal vergeten is dat het zwemmen een verlengstuk is van het basis- onderwijs. na mijn opleiding heten ik ook niet voor niks zwemonderwijzer. echter heb je ook nog zwemleider a en b. dit is de verkorte opleiding. Bij ons kunnen kinderen vanaf 4 jaar starten. Kinderen ontwikkelen zich op hun eigen tempo. veelal moeten ze een extra jaar kleuteren, omdat ze speels zijn of hun sociale/cognitieve vaardigheden nog niet voldoende ontwikkeld zijn. dit bepaalt ook o.a. de opleidingsduur van het abc. verder speelt de bouw van het kind een belangrijke rol, dik, dun, lang of kort. hoe langer je wacht om je kind op zwemles te doen hoe sneller ze het hebben als ze er eenmaal opzitten. de eisen zijn ook strenger geworden. dit ivm met alle recreatievoorzieningen die er nu zijn. het abc-traject is ook ontwikkeld voor 5-6-7 jarige. alleen wat moet u doen als u kind 4 is en u woont naast het water? wachten of langer elke week naar de zwemles. in onze c groepen zijn regelmatig kinderen die ik eerst nog op de mat een koprol moet aanleren, voordat ze dit uberhaupt onderwater kunnen. de lichamelijke docent op de basisschool is al jaren afgeschaft.

betreft de kosten kan ik duidelijk zijn. veel zwembaden worden geprivatiseerd en gemeentelijke subsidies verdwijnen. en als particuliere ondernemer krijg je te maken met wetgevingen waaraan je zwembad moet voldoen. in de afgelopen 3 jaar heb ik jaarlijks moeten investeren in mijn zwembad/douchetechniek omdat de wetgeving hierin steeds veranderde. en dan praat je niet over een paar duizend euro. alleen al de legionelapreventie zijn de regels zo streng. er is een jaar geweest dat in nederland er niet meer dan 50 kweekbare kiemen/ml legionela aanwezig mocht zijn. Terwijl in italie/spanje dit op 3000 lag. mooi geregeld toch binnen de eu.

natuurlijk zijn er zwemscholen waar het proffesioneler of beter kan, dat mag u ook eisen van ons, maar eis het alstublieft niet van uw kind. het gaat immer om de zwemveiligheid van uw kind en niet de snelheid waarin ze abc hebben gehaald.

woman
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 nov 2006 19:05

Re: zwemles

Ongelezen bericht door woman »

wij zouden graag willen weten waar we met onze klachten over de zwemles van mijn dochter terecht kunnen?
onze dochter zit in het groepje voor opgaan van haar zwemdiploma A,8 weken geleden is ons verteld in de kijkles dat de borst en rug krawel nog niet voldoende was om op te gaan voor haar diploma.Vorige week weer ons dat nog gezegd en is er ook heel die 8wkn niets aan gedaan hebben ze ze gewoon aan laten modderen.
Nu vandaag was het weer kijkles en kregen we te horen dat de borst en rug krawel prima waren maar dat ze op haar rug niet in een rechte lijn blijft,nu breekt mijn klomp dus mag mijn dochter nog niet op en moet weer 8 weken aanmodderen .wij zijn een gesprek aangegaan met de coordinator maar zij vind het onvoldoende en zegt in haar recht te staan,we kunnen hierover met niemand anders in gesprek want het is bij niemand duidelijk wie deze persoon is.ik vind het gewoon een pure geld kwestie worden en vind dat ze niet weten dat ze met kinderen bezig zijn en als ze iets niet goed onder de knie hebben waar voor ze ook op les zitten,vinden wij dat er wat extra tijd aan besteed moet worden om het de kinderen goed te leren zo blijven we bezig :twisted: :evil:

Nicole1971
Berichten: 376
Lid geworden op: 07 feb 2006 09:13

Re: zwemles

Ongelezen bericht door Nicole1971 »

Mijn dochter van 6 is al bezig voor A sinds maart 2005!
Eerst zwom ze 2x in de week een half uur en sinds een jaar 1x per week een uur.
Na bijna 2 jaar les moet ik zeggen dat ze haar hoofd prima boven water weet te houden, maar echt zwemmen zit er nog steeds niet in.
Als ik haar hele groep zie spartelen in het water (waarvan de meesten gelijk met haar begonnen zijn) dan vind ik dat toch wel heel erg triest :cry:
Het zijn net kleine hondjes die spartelen om boven te blijven.
En toch mogen ze (mede onder druk van de ouders) midden december afzwemmen.
Om mijn dochter toch nog enigzins een kans op slagen te geven ben ik zelf met haar aan de slag gegaan.
Na jarenlange ervaring als gediplomeerd reddingszwemster vond ik van mezelf dat ik haar toch nog het een en ander kon leren.
Nu, na ruim 8 weken met haar geoefend te hebben kan ik met recht zeggen dat ze met sprongen vooruit is gegaan.
Ik zie het diplomazwemmen positief tegemoet.
Toch vind ik het schandalig dat het bijna 2 jaar moet duren en dat ze het met 3 instructeurs niet voor elkaar krijgen de kinderen een fatsoenlijke zwemopleiding te geven!!!
Ik weet wel dat ik mijn jongste dochter eerst maar eens zelf les ga geven. Ik weet zeker dat ze het dan sneller leert dan op privéles waar mijn oudste nu op zit!

kirly
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jun 2005 09:00

Re: zwemles

Ongelezen bericht door kirly »

Ik heb een dochter van 9 jaar die heb ook op zwemles gezeten maar bij het schoolzwemmen kwamen we er achter dat deze zwemvereniging een verkeerde zwemslag had geleerd dus nu zit ze weer op een andere zwemvereniging en ze moet weer helemaal van te voren af aan zwemmen gelukkig was het maar voor 7 weken nu gaat ze weer na de diepe maar het is niet leuk voor zo kind om weer bij kleintje van 4 of 5 jaar te gaan zwemmen

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: zwemles

Ongelezen bericht door NAK »

.
Laatst gewijzigd door NAK op 29 nov 2006 19:42, 2 keer totaal gewijzigd.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: zwemles

Ongelezen bericht door NAK »

Toch vind ik het schandalig dat het bijna 2 jaar moet duren en dat ze het met 3 instructeurs niet voor elkaar krijgen de kinderen een fatsoenlijke zwemopleiding te geven!!!
Wordt het dan geen tijd om alle ouders te mobiliseren en, door middel een klacht, de kundigheid van de instructeurs ter discussie te stellen??

A. Beckers
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 nov 2006 13:32

Re: zwemles

Ongelezen bericht door A. Beckers »

Ik ben coördinator Particuliere zwemles in een gemeentelijk zwembad in Rotterdam en heb ruim 20 jaar ervaring in het geven van zwemles aan kinderen.
Veel ouders willen hun kind zo snel mogelijk op les (4 jaar) terwijl elke ervaren zwemonderwijzer zal zeggen dat het beter is om nog even te wachten; wij roepen kinderen heel bewust pas op als ze 4,5 zijn. Dan hebben ze al een 1/2 jaar basisschool achter de rug en komt de zwemles niet tegelijk met die grote verandering in hun kleine wereldje.
Ten aanzien van lang op zwemles zitten heb ik twee opmerkingen;
1 De gemeente Rotterdam heeft servicenormen opgesteld waarin onder andere wordt gesteld dat als een kind geen A, B en C (het totale pakket) haalt binnen 35 maanden maar wel een goede presentie heeft binnen de lessen (meer dan 95%) dan zijn ale lessen tot aan het eerstvolgende diploma gratis.
2 Veel zwemverenigingen bieden weliswaar goedkopere lessen aan maar zullen in veel gevallen met instructeurs werken die welwillende vrijwilleriger zijn en geen zwemonderwijzer/zwemleider. Dus geen echte vaklui! (uitzonderingen daargelaten)
Veder wil ik ouders die met hun kind babyzwemmen hebben gedaan, uit de droom helpen dat hun kind dan automatisch sneller een diploma zal halen dan een kind dat geen babyzwemmen heeft gedaan; een 'babyzwemmertje' is weliswaar zeer watervrij maar heeft ook al op zijn eigen manier leren 'zwemmen' en zal sneller geneigd zijn om op die bekende manier te blijven zwemmen in plaats van onbekend maar technisch juiste slag aan te leren; babyzwemmen moet je doen omdat je het leuk vind om actief met je kind bezig te zijn in het water en niet om je kind al zo vroeg mogelijk voor te bereiden op zwemles.

Alida1967
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 dec 2006 10:51

Re: zwemles

Ongelezen bericht door Alida1967 »

Ik ben eveneens erg teleurgesteld in de zwemlessen van mijn dochter (6 jr.). We zijn nu ruim 14 maanden bezig. En nu pas staan ze op het punt om de kurkjes af te doen. Mijn dochter is geen zwemwonder, dat realiseer ik me heel goed. Maar ik vind dat de eisen voor een A-diploma véél te hoog liggen. Waarom moet er een borst- en rugcrawl bij A geleerd worden? Dat vind ik echt van de zotte. Mijns inziens moeten ze bij een A-dilpoma kunnen zwemmen, dat betekend zich goed kunnen redden als ze in het water zijn en met alleen schoolslag is dat ook meer dan voldoende. En dat we nu met golfslagbaden rekening moeten houden vind ik onzin. Dat heeft volgens mij niks met de borstcrawl en die andere eisen te maken. Ik denk echt dat het pure commercie is. De lat flink hoog leggen dan kunnen we de kinderen heel lang op les houden.
Ik heb bij onze lessen sterk de indruk dat het maar wat aan blijft modderen. Al maanden zit ze op het zelfde niveau. Dat klopt toch niet. Maar als ik er naar vraag dan gaat het prima en moet alleen de slag wat "geperfectioneerd" worden en dat blijkt nogal even te duren. Ondertussen oefenen we ook nog wat met duiken ?! Moet dat ook voor A, volgens mij niet.
En heel veel kinderen blijven haken op die borstcrawl. Die is ook gewoon veel te moeilijk. En met het gezicht in het water en de armen coördineren en goed met de voeten trappelen. Zelfs ik en vele ouders met mij hebben daar nog moeite mee. Dat zou ik dus sowieso heel graag willen weten; waarom de borst- en rugcrawl bij het A-diploma zit.

Alida1967
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 dec 2006 10:51

Re: zwemles

Ongelezen bericht door Alida1967 »

Ik ben eveneens erg teleurgesteld in de zwemlessen van mijn dochter (6 jr.). We zijn nu ruim 14 maanden bezig. En nu pas staan ze op het punt om de kurkjes af te doen. Mijn dochter is geen zwemwonder, dat realiseer ik me heel goed. Maar ik vind dat de eisen voor een A-diploma véél te hoog liggen. Waarom moet er een borst- en rugcrawl bij A geleerd worden? Dat vind ik echt van de zotte. Mijns inziens moeten ze bij een A-dilpoma kunnen zwemmen, dat betekend zich goed kunnen redden als ze in het water zijn en met alleen schoolslag is dat ook meer dan voldoende. En dat we nu met golfslagbaden rekening moeten houden vind ik onzin. Dat heeft volgens mij niks met de borstcrawl en die andere eisen te maken. Ik denk echt dat het pure commercie is. De lat flink hoog leggen dan kunnen we de kinderen heel lang op les houden.
Ik heb bij onze lessen sterk de indruk dat het maar wat aan blijft modderen. Al maanden zit ze op het zelfde niveau. Dat klopt toch niet. Maar als ik er naar vraag dan gaat het prima en moet alleen de slag wat "geperfectioneerd" worden en dat blijkt nogal even te duren. Ondertussen oefenen we ook nog wat met duiken ?! Moet dat ook voor A, volgens mij niet.
En heel veel kinderen blijven haken op die borstcrawl. Die is ook gewoon veel te moeilijk. En met het gezicht in het water en de armen coördineren en goed met de voeten trappelen. Zelfs ik en vele ouders met mij hebben daar nog moeite mee. Dat zou ik dus sowieso heel graag willen weten; waarom de borst- en rugcrawl bij het A-diploma zit.

Gesloten