LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] incasso

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
bjs70
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jan 2006 11:26

incasso

Ongelezen bericht door bjs70 »

Ik heb vandaag een incasso ontvangen van intrum justitia met een vordering van meer dan 1000 euro !! Het betreft een incasso voor het bedrijf Kintent. In april 2004 heb ik gebruik gemaakt van hun diensten voor een periode van april 2004 tot en met december 2004. Omdat ik een alleenstaande ouder ben, moest ik per maand een ouderbijdrage betalen van 6,15 euro. Dit is elke maand van mijn rekening afgeschreven. Op 24 oktober heb ikvan intrum justitia een incasso ontvangen van ruim 200 euro. Ik heb hierover gebeld, maar zij konden mij niet vertellen waar de incasso op gebasseerd was. Ik heb daarop kontakt opgenomen met Kintent, maar ook die konden mij niet vertellen, waar het bedrag op gebasseerd was, omdat zij alles uit handen hadden gegeven.
Ik heb nog niet eerder een incasso gehad, dus was behoorlijk geschrokken en heb de rekening van ruim 200 euro voldaan.
En nu vandaag krijg ik een incasso van boven de 1000 euro .
Hoe is het mogelijk, dat ik op geen enkele wijze er achter kan komen waar het op gebaseerd is.
Ik heb vanmorgen direct gebeld naar intrum justitia en moest maar een bezwaarschrift schrijven. Ik zei daarop : waar moet ik een bezwaarschrift tegen schrijven, als ik niet weet waar het om gaat.
Nu mag ik afwachten , op reaktie van hun hoofdadministratie.
Ik ben er goed ziek van !!

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: incasso

Ongelezen bericht door vladja »

Als je weet wie de vordering heeft ingediend bij Intrum Justitia stuur die een aangetekende brief met ontvangstbewijs waarin u eist dat zij de vordering onderbouwen met data, bedragen, gedane betalingen etc., dus een mooi overzicht opstellen. Stel in de brief dat u de vordering niet erkend (begin daarmee).

Zeg dan dat als zij menen een vordering op u te hebben, dat u een gedegen overzicht eist etc.

Stuur een kopie aan Intrum Justitia.

Als u niet weet exact weet van wie de vordering is, stuur de brief naar Intrum Justitia met dezelfde inhoud.

Vladja

bjs70
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jan 2006 11:26

Re: incasso

Ongelezen bericht door bjs70 »

Vladja,
dank je voor je reaktie ...
Ik heb geen idee waar ze het bedrag vandaan hebben gehaald.
Ik zal idd een aangetekende brief sturen naar het bedrijf en naar Intrum justitia.
Ben vandaag even helemaal van slag!

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: incasso

Ongelezen bericht door Cesar »

BJS70,
Waarom heb je die 200 euro voldaan?
In principe geef je op dat moment toe dat er betalingsachterstanden waren.
Indien I. J. mij een brief stuurt met het verzoek om 200 euro over te maken dan weet ik het wel. Het is best koud buiten en ik kan daar goed de kachel mee aanmaken.

Zijn wij Hollanders nou zo slordig met betalen of trappen wij overal in? :?: :?: :?:
Wie het weet mag het zeggen. Dan kan ik ook wel rekeningen sturen.

bjs70
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jan 2006 11:26

Re: incasso

Ongelezen bericht door bjs70 »

Cesar,
Toen ik de incasso in okt ontving, ben ik vreselijk geschrokken.
Heb nog niet eerder een aanmaning gehad, laat staan een incasso.
Ik heb toen direct kontakt opgenomen met I.J., maar daar konden zij mij niet helpen, omdat ze in "opdracht van" werken. Ik heb toen kontakt opgenomen met Kintent ( bemiddelingsburo voor kinderopvang) en daar zeiden ze mij dat ze de gegevens niet konden geven omdat ze het uit handen hadden gegeven.
En misschien is het stom om direct te betalen, maar ik was/ben veel te bang dat de schuld (??) dan hoger gaat worden.

Guusje
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 okt 2005 23:34

Re: incasso

Ongelezen bericht door Guusje »

I.J. staat al jaar en dag bekend vanwege hun (niet) tactvolle benaderingen. Het komt erg professioneel over als je niet eens weet wat je aan het invorderen bent.
Kinent heeft de vordering uit handen gegeven, de afspraak zal zoals bij veel incassobureaus zijn, dat Kintent vanaf dat moment geen uitspraken doet over de vordering. Zij zal ook niet weten welke kosten I.J. zelf in rekening brengt.
Vraag I.J. schriftelijk een specificatie van de vordering, met fotokopieen van de rekeningen, en welke kosten zij zelf in rekening hebben gebracht.
en controleer daarna of het klopt dat die rekening(en) inderdaad niet zijn betaald en of zij wel terecht in rekening zijn gebracht.

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: incasso

Ongelezen bericht door Cesar »

Guusje,

Is er een wettelijke regel die deze praktijken kan tegengaan. Ik heb in het B.W. nog niets kunnen vinden.
Voor mij zou dit een artikel 6.162 zijn.
Een onrechtmatige daad.

bjs70
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jan 2006 11:26

Re: incasso

Ongelezen bericht door bjs70 »

Ik ben bezig met het opstellen van de brief. Is dit voldoende ?
Zo niet, graag reaktie / aanvulling.
Alvast bedankt

Intrum Justitia
Postbus 84096
2508 AB Den Haag

Uw ref :
Inzake : Kintent


Geachte mevrouw/heer,

Naar aanleiding van de ontvangen nota, deel ik u mee dat ik de vordering niet erken.

Als u van mening bent dat u een vordering op mij hebt, eis ik dat u de vordering onderbouwd met data, bedragen, gedane betalingen en fotokopieen van de rekeningen.

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: incasso

Ongelezen bericht door Cesar »

BJS70,

weinig aan toe te voegen.

gewoon wegsturen.
suc6 Cesar

Guusje
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 okt 2005 23:34

Re: incasso

Ongelezen bericht door Guusje »

@ Cesar
helaas, daar is niets tegen te beginnen. er is namelijk niet onrechtmatig om een vordering over te nemen en deze te gaan incasseren.
en niet correcte beantwoording aan de telefoon, hooguit onbeschoft te noemen, maar dat is niet strafbaar.
men verdiept zich niet in de inhoud van de vordering, alleen dat er een bedrag verschuldigd zou zijn.

@bjs70
ik zou in de brief nog even melden dat je € 200,00 hebt betaald doordat je overrompeld was over de inhoud van de brief en het telefoongesprek. en dat je deze betaling onder voorbehoud van rechten wil aanmerken.
om te voorkomen dat je op grote tegenwerking botst zou ik niet eisen om specificaties maar er in zetten: dient u mij een compleet overzicht, waaronder data, bedragen, gedane betalingen en fotokopieen van de rekeningen te overleggen.

bjs70
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jan 2006 11:26

Re: incasso

Ongelezen bericht door bjs70 »

Het is nu vrijdag 3 maart.
Ik heb de brieven aangetekend (met ontvangstbevestiging) verstuurd op 31 jan en heb de ontvangstbewijzen ook ontvangen, maar tot op heden nog niks gehoord.
Niet eens een brief met " we nemen de zaak in behandeling " of iets dergelijks.

Zij eisen dat je binnen 8 dagen betaald, maar enig reaktie van hun kant laat op zich wachten.

Ik hou jullie op de hoogte.

BJS70

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: incasso

Ongelezen bericht door Cesar »

BJS70,
Komt me vaag bekend voor.
Zetten heel de boel op stelten en vervolgens hoor je niets meer omdat ze niet weten hoe het allemaal in elkaar steekt. Ik heb deze week ook nog een brief weggedaan naar mijn advocaat met het vriedelijk doch dringend verzoek daar de boel eens wakker te schudden.
Doch nu de crediteur en het incassoburo inzien dat ze ongelijk hebben hoor je helemaal niets meer.
Integendeel, ik heb een vordering op de crediteur en dat weten ze.
Ik vraag me af welke de wijste stappen zijn om te ondernemen.
Ik word het eigenlijk allemaal spuugzat.
Ik ga er van uit, dat wanneer een crediteur 3000 euro denkt te vorderen nu na bijna 2 jaar nog geen rechter op me af heeft gestuurd, zeker in in de smiezen heeft dat hij abuis zit.
Dit zegt eigenlijk al genoeg. :lol:

Ik ga nu naar Oostenrijk, plezier maken en kom volgende week weer terug.

bjs70
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jan 2006 11:26

Re: incasso

Ongelezen bericht door bjs70 »

... van Intrum Justitia ....

Ik ontvang een brief met daarin :

" naar aanleiding van uw verzoek, doen wij u hierbij de verzochte stukken toekomen.

Nu u de gevraagde stukken in uw bezit hebt, verzoeken wij u het openstaande bedrag van (meer dan 1000 euro) binnen 8 dagen na heden te voldoen door middel van aangehechte acceptgirokaart.

Mochten wij geen betaling / reactie ontvangen, dan zullen wij overgaan tot het opstarten van een gerechtelijke procedure. De kosten van deze procedure bedragen ongeveer 500 euro en zullen ook op u verhaald worden."


EN achter deze brief zit een overzicht van niet betaalde rekeningen, ALLEEN gaat het niet over MIJN kinderen...

Na goed gekeken te hebben is het ook een heel ander klant nr.
Dit klantnr bestaat uit 6 cijfers .... alleen het laatste cijfer eindigd bij mij op een 0 en van het bijgevoegde overzicht een 2.

En nu gaan dreigen met een gerechtelijke procedure ??

*** de meningen / adviezen in mijn omgeving lopen uiteen ... de een zegt niet reageren, je bent al 2 x 6,75 euro kwijt voor aangetekend versturen , de ander zegt wel reageren; je krijgt anders weer problemen.

Ik hoor graag jullie mening / advies..

Ps. van Kintent heb ik tot op heden nog (steeds) niks gehoord.

Weer Belazerd
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jan 2006 20:26

Re: incasso

Ongelezen bericht door Weer Belazerd »

Heb ik iets gemist?

Waar komen de kinderen opeens vandaan? Heeft u misschien kinderen die ergens iets gekocht hebben en dat niet betaald hebben?

U bent en blijft verantwoordelijk voor uw (minderjarige) kinderen tenzij u zich via juridische weg uit de ouderlijke macht laat ontzetten.

Sjoerd_
Berichten: 187
Lid geworden op: 14 dec 2005 14:14

Re: incasso

Ongelezen bericht door Sjoerd_ »

Ik vind niet alles even duidelijk aan je verhaal maar hopelijk heb je het zelf wel goed op een rijtje. Het lijkt er op dat ze jou rekeningen sturen die iemand anders toebehoren. Met dat gegeven zou ik contact zoeken met het bedrijf en incasso bureau.
Wat mij bijvoorbeeld niet duidelijk is is hoe het dan zit met die 200 euro. Heb je die onterecht betaald? Als dat het geval is zou ik die zeker proberen terug te krijgen.
Als het voor jou vast staat dat deze rekeningen foutief zijn dan zou ik het ook proberen op te lossen, al is het maar voor je eigen gemoedsrust. Je kunt het bedrijf in kwestie ook gerust een rekening sturen voor de door jou gemaakte kosten ;)

Flipipo
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 dec 2005 19:57

Re: incasso

Ongelezen bericht door Flipipo »

Weer belazerd, betaal jij dan die ruiim 1000 euro zomaar FF! Ik weet bij mij zelf ook goed wat niet en wel openstaat.... ik zou ook niet dokken, want alles blijft vaag, IJ zegt zelfs nu u alle stukken in u bezit heeft... is dat ook zo??/ Zo niet niks doen en als nummers ook niet kloppen laat maar... ze hebben al weinig te doen dan onrechtmatig te incasseren....

bjs70
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jan 2006 11:26

Re: incasso

Ongelezen bericht door bjs70 »

Zoals ik in het begin vermeld heb, heb ik een aantal maanden gebruik gemaakt van de diensten van KINTENT voor mijn dochter. Daarvoor moest ik (als aleenstaande ouder) een bijdrage betalen van 6 euro p/mnd.

Flipipo; ik heb niks de rekening van ruim 1000 euro niet betaald. IJ heeft gisteren dus achter de nieuwe rekening een overzicht bijgevoegd met de openstaande rekeningen. Maar het gaat niet over mijn dochter, maar over hele andere kinderen. Blijkt dus dat het een overzicht is met een klantnr. van 6 cijfers, waarvan er 1 afwijkt van mijn klantnr.

Ik hoop dat ik het nu iets duidelijker omschrijf ?

Weer Belazerd; het gaat om diensten van buitenschoolse opvang waar ik gebruik van heb gemaakt (zie boven) , maar ik het van (overkoepelend orgaan) Kintent een rekening via het incasso bureau ontvangen.

Op het rekeningoverzicht staat dat er nog nooit betaald is en het bedrag komt overeen met het overzicht wat ik in januari heb ontvangen.

Over die 200 euro kunnen zij mij niets meer zeggen, omdat die reeds betaald is.... Dit is mijn eigen stomme schuld en zal me niet weer gebeuren.

Bedankt voor de reakties

Mk
Berichten: 991
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: incasso

Ongelezen bericht door Mk »

Dus gewoon reageren met de mededeling dat dit niet over jou gaat (evt. bewijs meesturen dat je een ander klantnummer hebt) en melden dat je de zaak als afgedaan beschouwd.

rommel2
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 feb 2006 08:12

Re: incasso

Ongelezen bericht door rommel2 »

Afgedaan. Ik zou achter de Euro 200 aan gaan. 1 keer een brief waarin je verzoekt het geld binnen 8 dagen te betalen en vervolgens 3 herinneringen met bijkomende kosten. Indien men dan nog niet betaald heeft de vordering doorsturen naar een deurwaarder!!!

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: incasso

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Vorzover ik het begrijp in Kinent de tussenpersoon tussen de dagopvang / creche van uw (kleine) kinderen en uzelf?

Het door de regering zo ingestelde contructie heeft al tot veel meer problemen geleidt, o.a. door graaien uit de grote pot van deze tussengroepen (extreem hoge salarissen maar slechte administraties) en wel zodanig dat er al een aantal van dat soort kantoren over de kop zijn gegaan.

U heeft dus gekonstateerd dat de bedragen die u zou moeten bijbetalen helemaal niet op 1 of meerdere kinderen van u slaat.
U kunt dan ook tercht van I.J. eisen het bedrag van 200,- euro aan u terug te betalen daarbij wijzend op het verschil in contractnummers.

Desnoods schakelt u daarvoor een ander incassobureau in die wel op een zeer redelijke wijze voor de hulpvrager werkt. nl Nedincasso.
Zelfs als niets lukt en zij veel voor u hebben gedaan is de eindrekening niet meer dan zo'n 21-25 euro.

Betaal I.J met eigen munt terug!![/b]

Gesloten