LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Energieprijs vastzetten

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
loortje84
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 apr 2006 15:13

Energieprijs vastzetten

Ongelezen bericht door loortje84 »

Hallo!

Sinds ruim een half jaar zijn mijn vriend en ik gaan samenwonen. Wij komen beide uit het ouderlijk nest en hebben dus weinig ervaring met allerlei instanties.
Nu hebben wij sinds het begin gas en electra via Nuon. Hier hebben wij tot op heden nog geen enkele problemen mee gehad. Ik kreeg een ongeveer een week terug een aanbieding om de energieprijs vast te zetten voor een aantal jaar, omdat de prijzen toch alleen maar stijgen. Uit angst voor het onbekende ben ik hier niet op ingegaan.
Vanmiddag stond er opeens een man van de RWE voor mijn deur, met dezelfde aanbieding (alleen goedkoper dan Nuon). Ik heb de boot afgehouden, maar het heeft me toch allemaal aan het denken gezet. Wat is nou wijsheid? De prijzen vastzetten en genieten van geen stijging? Of doorgaan op de oude voet, met het risico dat de prijzen erg stijgen. Wie kan hier wat zinnigs over zeggen?

wiewatwaar
Berichten: 95
Lid geworden op: 03 jul 2005 20:48

Re: Energieprijs vastzetten

Ongelezen bericht door wiewatwaar »

wat is wijsheid in deze?

moeilijk te zeggen,
paar feiten> als u hem vastzet wordt de prijs hoger!
men neemt dan een gemiddelde of daaromtrent van de te verwachten prijsstijging(en)

2e de hamvraag zal zijn> gaat de overheid de gasprijs loskoppelen van de olie prijs?

de kans bestaat dat dat inderdaad gaat gebeuren..maar alleen als in 2007 de vvd niet meer in het kabinet zit!

wat tegenwoordig opgeld doet is dit> ik zie op veel plaatsen waar ik kom in normale eensgezins woningen dat men de laser kachel van zibro kamin daar heeft staan. deze op zuivere petroleum brandende kachel(Zg lampenolie) bevat 0% zwavel.dus het wordt niet zwart in huis en er praktisch geen reuk . deze kachel verbruikt 4 liter op een dag in een grote woonkamer(8x4mx2.70) maximaal!

de kachel is super veilig en heeft een rendement net zo hoog als hr cv gas ketels!! als de kachel om wat voor redenen omvalt stopt hij gelijk
de temp is en op graden instelbaar (elektronisch ) en op tijd (klok)
ook met interval uit aan etc.

ik zelf ga ook deze kachel gebruiken! omdat per vertrek de kachel gewoon is mee te nemen~! er moet alleen een stopcontact in de buurt zitten.de kachel gebruikt maximaal 28 watt ! aan stroom op een dag middels de aanjager die onhoorbaar is.

per jaar (winter) is hiermee veel geld te besparen ,omdat veel mensen waaronder ik ,de andere cv radiators uitzetten behalve keuken en woonkamer . bij douche kan de kachel ook mee indien er een raampje of ventilatie is.

de olie is goedkoper verkrijgbaar dan die de bouwmarkten verkopen,daarvoor zijn speciale adressen beschikbaar

in de meeste winkels kost ie € 1,30/1,50 per liter!

maar ik weet adres waar ie voor €0.85 verkrijgbaar is.


vrgr

wiewatwaar

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: Energieprijs vastzetten

Ongelezen bericht door wicher »

@loortje84: het is inderdaad opvallend dat er de laatste tijd meer aanbiedingen komen om de prijzen voor langere tijd vast te zetten.
Als ik het even mag vergelijken met de hypothekenmarkt: daar is het al heel lang een normale optie, maar op de geldmarkt kun je spreken van een soort cyclus van een jaar of 7 a 8 en veel mensen durven daar de gok wel te nemen op het moment (zoals nu) dat de rente heel laag staat.
Op de energiemarkt heb ik zo'n cyclus nog niet kunnen ontdekken; volgens mij gaan de prijzen de laatste jaren alleen maar structureel omhoog.

Als een volgende regering inderdaad besluit om de gasprijs los te koppelen van de olieprijs (of, wat meer voor de hand ligt: een lagere verhouding tussen die twee in te stellen) dan zou ik er niet vreemd van opkijken als een gedeelte van die besparing voor de consument weer teniet wordt gedaan door bijvoorbeeld een hogere energieheffing.

Wat is wijsheid? Mijn persoonlijke mening(!!!!!): in jullie geval zou ik het niet doen (ook gezien het feit dat jullie nog jong zijn en normaal gesproken de komende jaren een stijging mogen verwachten van je besteedbaar inkomen; daarmee kun je waarschijnlijk een stijging van de energiekosten wel opvangen).
Bovendien vermoed ik dat je met een dergelijk contract ook de hele looptijd vastzit aan Nuon!? Nuon is zeker geen slechte leverancier maar de markt van leveranciers zou de komende jaren wel eens fors in beweging kunnen komen.

Besparen op verbruik ik natuurlijk vaak ook een optie.

@wiewatwaar: Was dat een tikfoutje: € 0,05 per liter voor lampenolie????

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Energieprijs vastzetten

Ongelezen bericht door puma73 »

@Wicher, Niet goed gelezen, er staat 0,85

Gr. Puma (muizen waren lekker)

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: Energieprijs vastzetten

Ongelezen bericht door wicher »

@puma: mijn ogen worden dus écht slechter :wink:

en wat betreft die muizen: je had door moeten bijten! :wink:
Of weer een nieuwe muis opgedoken???

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Energieprijs vastzetten

Ongelezen bericht door puma73 »

Ja een heintje davids muis, een die geen afscheid kan nemen.

Gesloten