LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Een opleiding en een baan door reïntegratie

Hier kan je discussiëren over het onderwerp reïntegratie.
RiaW
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 feb 2005 16:33

Een opleiding en een baan door reïntegratie

Ongelezen bericht door RiaW »

In 2001 wilde de sociale dienst dat ik het reintergratie-traject inging. Ik had veel ervaring als vrijwilliger bij diverse organisaties, maar geen diploma. "Als zij willen dat ik ga werken, laat hen dan ook maar zorgen voor een opleiding waarmee ik een diploma kan halen en een goede baan kan krijgen, " dacht ik toen. Op het internet had ik weleens een IQ test gedaan, waaruit bleek dat ik een opleiding op HBO niveau zou aankunnen. Toen ik dit tijdens het eerste gesprek bij de sociale dienst vertelde, namen zij dit met een korrel zout. Toch kreeg ik een loopbaantest bij het intergratiebureau. De uitkomst was inderdaad HBO, maar om financïële redenen, mocht ik alleen een versnelde opleiding op MBO-niveau kiezen. Maar tijdens het laatste gesprek bij het reïntegratiebureau probeerde men onder deze opleiding voor mij uit te komen, door te zeggen, dat de sociale dienst alleen wilde dat ik ging werken voor de ongeveer 200 euro per maand welke ik van hen kreeg. Dit heb ik niet geaccepteerd, en uiteindelijk heb ik toch de versnelde opleiding kunnen doen, betaald door de sociale dienst. Inmiddels werk ik sinds 3 1/2 jaar als doktersassistente in een ziekenhuis.

Maar een van mijn vriendinnen, die in ongeveer dezelfde tijd een reïntegratie-traject inging, werd slechts een computercursus aangeboden. Ik vindt het heel jammer, dat niet meer mensen een echte opleiding kunnen doen, en een diploma halen! Het is tegenstrijdig wanneer enerzijds de sociale dienst wil dat je aan het werk gaat, en anderzijds, zij niet altijd meewerken aan een geslaagde reïntegratie.

donn@
Berichten: 156
Lid geworden op: 23 jan 2006 21:02

Re: Een opleiding en een baan door reïntegratie

Ongelezen bericht door donn@ »

Inderdaad, je moet het treffen met je contactpersoon maar als je alles maar over je heen laat komen en er niet tegenin gaat als je het er niet mee eens bent, dan kom je nergens.

Gefeliceteerd nog met je baan.

T@nj@
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jun 2006 11:02

Re: Een opleiding en een baan door reïntegratie

Ongelezen bericht door T@nj@ »

Ach, ligt ook wel een beetje aan jezelf hoor. Je kan je laten sturen door de mensen van het UWV of wat dan ook maar je kan ook zelf je lot in eigen handen nemen. Er bestaat ook nog zo iets als IRO (individuele reintergratie overeenkomst) dan kies je je eigen reintergratieburo of opleiding. Dat heb ik ook gedaan, ik ben voor taxichauffeur gegaan en heb alles in 1x gehaald, gisteren mijn taxipas binnen gehad en ik heb direkt al een baan. Maar je kan natuurlijk ook gaan zitten wachten op wat je wordt aangeboden..............

Langhaar
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 nov 2005 10:41

Re: Een opleiding en een baan door reïntegratie

Ongelezen bericht door Langhaar »

T@nj@,

Gefeliciteerd.

Het is zo dat ze de opleiding voor taxichauffeur meestal
wel goed keuren, maar andere opleidingen niet.

Niet iedereen wil of kan de opleiding taxichauffeur doen.

Bij mij kwamen ze ook daar mee aanzetten.

Ach ja hersens heb je of niet.

Taxibedrijf, 24 uur bedrijf.

Alleenstaande moeder.

T@nj@
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jun 2006 11:02

Re: Een opleiding en een baan door reïntegratie

Ongelezen bericht door T@nj@ »

Dank je Langhaar.

Ieder zijn meug natuurlijk, idd zal niet iedereen die opleiding willen doen, het moet je wel liggen natuurlijk.
Geen idee wat je bedoelt met het hersens deel in je post (hmmm, ik heb ze dus blijkbaar niet, zal dan zeker op mij slaan :roll: )
Maar taxibedrijf 24 uur bedrijf? Hoezo? Je hebt het blijkbaar over alleen straattaxi maar er is nog zoveel meer. Je kan ook alleen WVG vervoer doen (Wet Vervoer Gehandicapten) of alleen kinderen rijden op vaste tijden. Sommigen werken hier slechts 5 uur per week, anderen draaien 40 uur per week. Het is maar net hoeveel je wil en kan werken.
Dus taxibedrijf 24uur bedrijf, ook dat ligt helemaal aan jezelf, maar goed, ligt het je niet dan ligt het je niet, as simple as that.

Langhaar
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 nov 2005 10:41

Re: Een opleiding en een baan door reïntegratie

Ongelezen bericht door Langhaar »

Dat stukje sloeg niet op jou.

donn@
Berichten: 156
Lid geworden op: 23 jan 2006 21:02

Re: Een opleiding en een baan door reïntegratie

Ongelezen bericht door donn@ »

Er bestaat ook nog zo iets als IRO (individuele reintergratie overeenkomst) dan kies je je eigen reintergratieburo of opleiding.
Tja T@nj@ als je maar een topic leest kom je met ideeen die al vaker zijn aangekaart. En taxi rijden lijkt me leuk maar helaas gaat dat niet met mijn handicap.

donn@
Berichten: 156
Lid geworden op: 23 jan 2006 21:02

Re: Een opleiding en een baan door reïntegratie

Ongelezen bericht door donn@ »

Oh ja T@nj@ was ik helemaal vergeten. Wanneer je 58 bent wordt je wel verplicht te solliciteren maar een opleiding krijg je niet meer daar men ervan uit gaat dat je met 65 stopt met werken. Als je kunt aantonen een baan te krijgen wanneer je een bepaalde cursus hebt gevolgd willen ze nog wel eens de hand over het hart halen. En als ik eerlijk ben kan ik me er wel iets bij voorstellen.

T@nj@
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jun 2006 11:02

Re: Een opleiding en een baan door reïntegratie

Ongelezen bericht door T@nj@ »

Daar kan ik mij ook best iets bij voorstellen en dat je met 58 nog sollicitatieplicht hebt daar ben ik het ook niet mee eens. Ik bedoel met die iro ook niet te zeggen dat iedereen maar voor taxichauffeur moet gaan hoor, dat was slechts een voorbeeld, voor mij makkelijk te noemen omdat ik dat zelf dus heb gedaan. Moet er wel bijzeggen dat ik 40 ben en ik heb alleen toestemming gekregen van het UWV omdat het buro zwart op wit een baangarantie gaf, anders had het UWV niet getekend, dat is dus niet alleen als je 58 bent hoor, leeftijd discriminatie begint al rond 30 jaar.
Maar er zijn nog meer van die buro's (die schieten op het moment als paddestoelen de lucht in hoorde ik laatst eens) dus er komen wel meer mogelijkheden.

Ik heb wel degelijk meerdere topics doorgelezen hoor, ik lees al een tijdje mee hier maar had mij nog niet geregistreerd en heb dat vandaag pas gedaan. Ik kan dus ook niet ruiken dat je een handicap hebt maar goed, het gaat mij helemaal niet om het taxirijden, er zijn zoveel mogelijkheden en jij weet zelf het beste wat je wel en niet kan, dat kan niemand hier door zijn schermpje heen bepalen ook ik niet......

@Langhaar, ok, had ik verkeerd begrepen dus :wink:

donn@
Berichten: 156
Lid geworden op: 23 jan 2006 21:02

Re: Een opleiding en een baan door reïntegratie

Ongelezen bericht door donn@ »

Oke T@nj@, sorry dat het misschien een beetje bot overkwam. Maar er komen hier wel vaker mensen langs die vinden dat wij zelf de schuld zijn van de situatie waar wij inzitten. Vaak mensen die een baan hebben en zich verbeelden dat zij nooit in zo'n positie terecht zullen komen. Maar ik weet uit ervaring dat je dat niet altijd zelf in de hand hebt. Wel kan je er hard aan werken om te proberen hier uit te komen en ik ben ervan overtuigd dat de meeste mensen hier daar ook mee bezig zijn.

T@nj@
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jun 2006 11:02

Re: Een opleiding en een baan door reïntegratie

Ongelezen bericht door T@nj@ »

Ik begrijp het best hoor, ik heb zelf dus 2 jaar in dezelfde situatie gezeten, eigenlijk nog langer, 2 jaar WW wn een half jaar ziektewet en ik heb idd ook erg veel van dat soort insinuaties naar mijn hoofd gekregen. Op den duur wordt je daar best moedeloos van.
Ik ben alleen zo ontzettend blij dat het mij nu eindelijk is gelukt eruit te komen, dat viel echt niet mee maar ik heb dan ook het geluk dat ik het taxiwerk echt leuk vind en ik kán het ook doen. Ik ben in de gelukkige positie dat ik geen beperkingen heb, tenminste, niet voor het taxiwerk, wel voor productiewerk en dat is wat ik mijn leven lang heb gedaan, dit is voor mij dus ook een sprong in het diepe (maar tot nu toe bevalt het erg goed)

Ik hoop echt dat er voor de andere mensen hier ook een oplossing komt. Ooit gedacht om misschien iets voor jezelf te beginnen? er is ook iets van een startershulp als ik het goed heb maar ja, wat zou je dan kunnen doen.......
Ik heb het zelf ook geprobeert, heb een klein internetwinkeltje in ruitersportartikelen alleen ik heb het zonder hulp opgezet en ja, zonder werk heb je dan ook geen inkomen en kon ik dus niet genoeg inkopen. Dat liep dus niet bij mij. Nu heb ik gelukkig weer een baan en hoop dat ik met mijn eigen bedrijfje ernaast een doorstart kan maken.
Misschien hebben jullie iets voor jezelf beginnen allang overwogen maar zo niet, denk er eens over na, veel dingen zijn van huis uit goed te regelen en er is een regeling dat je een startkapitaal kan krijgen en met behoud van uitkering kan starten. Hoe dat precies in zijn werk gaat heb ik geen idee van want ik heb er nooit gebruik van gemaakt maar wellicht is dit het overwegen waard?

donn@
Berichten: 156
Lid geworden op: 23 jan 2006 21:02

Re: Een opleiding en een baan door reïntegratie

Ongelezen bericht door donn@ »

Ooit gedacht om misschien iets voor jezelf te beginnen?
Wel eens over nagedacht maar om iets op te zetten heeft tijd nodig, ik denk dat het voor mij, gezien mijn leeftijd geen optie is. Tegen dat het gaat lopen ben je zo een paar jaar verder. Momenteel heb ik er behoeft aan om lekker te werken en verder geen zorgen aan mijn kop. En wie weet wil ik over een jaar of vijf, zes wel niet meer werken. Maar ja dat weet ik natuurlijk nu nog niet.
Misschien werk ik ook wel door tot mijn zeventigste :wink:

stuffie
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jun 2006 23:55

Re: Een opleiding en een baan door reïntegratie

Ongelezen bericht door stuffie »

ik zit al 17 jaar in de WAO ( door een motor ongeval) en heb ik eindelijk een re- integratie bureau gevonden te hebben die in mij gelooft. Ze zijn voor mij aan het bemiddelen geweest. En ik volg nu een opleiding tot beveiliger.
Ik heb nu een sollicitatie lopen bij Justitie en ben bijna door alle keuringen heen.
Ik moet zeggen dat dit mijn 3 de re- integratie bureau is. De andere bureau`s vonden mij te gewilt. Ik heb meerdere opleidingen gedaan, betaald door de UWV maar niet haalbaar in de maatschappij. Maar nu eindelijk een doorbraak. Ik vind nog steeds de aan houder wint.

donn@
Berichten: 156
Lid geworden op: 23 jan 2006 21:02

Re: Een opleiding en een baan door reïntegratie

Ongelezen bericht door donn@ »

Gelijk heb je. Van harte gefeliciteerd alvast.

T@nj@
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jun 2006 11:02

Re: Een opleiding en een baan door reïntegratie

Ongelezen bericht door T@nj@ »

Gefeliciteerd stuffie!

@donn, daar heb je idd gelijk in, het kan zomaar een paar jaar duren voor het gaat lopen, als het al gaat lopen. Kan mij goed voorstellen dat je daar ook geen trek meer in hebt.

stuffie
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jun 2006 23:55

Re: Een opleiding en een baan door reïntegratie

Ongelezen bericht door stuffie »

Dank jullie wel voor de felicitaties.
Ik wilde ook voor mijzef beginnen en daar kreeg ik dus alle medewerking van het UWV van. Maar helaas was er een concurent die voor mij roet in het eten gooide.En dat is dan jammer.
En ja nogmaals het re- integratie bureau waar ik nu zit is geweldig.
Ik ga er nu toch even reclame voor maken. Mijn re- integratie bureau is Consolid.


Ik hoop dat ik jullie een hart onder de riem heb kunnen steken?
En succes bij jullie beslissing

Gesloten