LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] RECHTEN BIJ BEEINDIGING RELATIE SAMENWONEND?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
yvonne s
Berichten: 122
Lid geworden op: 05 feb 2004 19:54

RECHTEN BIJ BEEINDIGING RELATIE SAMENWONEND?

Ongelezen bericht door yvonne s »

Hallo,

Mijn vriendin woont nu 14 jaar samen met haar vriend.Ze staan allebei bij de gemeente ingeschreven op hetzelfde adres.
De relatie is nu over.Ze hebben een eigen huis wat op zijn naam staat.
Ze hebben nooit een samenlevenscontract afgesloten.
Maar hebben wel samen de hypotheek en de rest betaald al die jaren.
Het huis wordt nu verkocht en hij zegt dat ze niets te verwachten heeft . Klopt dit?
Ik zei haar volgens mij beschouwen ze jullie als je 5 jaar samen woont voor de wet als getrouwd.En heb je wel degelijk rechten.
Is er iemand die hier advies over heeft.
Hartelijk dank alvast.

groetjes yvonnes

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: RECHTEN BIJ BEEINDIGING RELATIE SAMENWONEND?

Ongelezen bericht door mr T. »

Het huis wordt nu verkocht en hij zegt dat ze niets te verwachten heeft . Klopt dit?
Ik zei haar volgens mij beschouwen ze jullie als je 5 jaar samen woont voor de wet als getrouwd.En heb je wel degelijk rechten.
Helaas maar waar, voor de wet ontstaat er na 5 jaar niet zoiets als een gelijkstelling aan het huwelijk. Daarvoor is het geregistreerde partnerschap namelijk bedacht. Dit betekent inderdaad dat ze niets heeft te verwachten. Eerlijk gezegd nogal dom om in een dergelijke situatie niets te regelen of ervoor te zorgen dat er sprake is van een gezamelijk eigendom van het huis. Weet niet of ze nog bijelkaar wonen, maar mocht dat het geval zijn, zorg er dan in ieder geval voor dat alle persoonlijke spullen veilig worden gesteld. Dit omdat hij kan bepalen dat zij niet meer het huis inkomt. Het ziet er eerlijk gezegd vrij hopeloos uit voor uw vriendin. Zijn er ook kinderen?
Laatst gewijzigd door mr T. op 01 jul 2006 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.

yvonne s
Berichten: 122
Lid geworden op: 05 feb 2004 19:54

Re: RECHTEN BIJ BEEINDIGING RELATIE SAMENWONEND?

Ongelezen bericht door yvonne s »

Hallo,

Ze wonen inderdaad nog bij elkaar want ze kan nergens heen en heeft geen geld.
Hij wil bij elkaar blijven ondanks dat hij al verschillende slippertjes heeft gemaakt.
Belooft elke keer dat het de laatste keer is geweest.
Zij heeft er schoon genoeg van.
Per 1-8 hebben ze het huis verkocht en gaan samen in een huurhuis zitten voorlopig.

groetjes yvonne s

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: RECHTEN BIJ BEEINDIGING RELATIE SAMENWONEND?

Ongelezen bericht door mr T. »

Per 1-8 hebben ze het huis verkocht en gaan samen in een huurhuis zitten voorlopig.
Als ze iets wil, dan is waarschijnlijk de beste oplossing om zelfstandig woonruimte te zoeken zonder medeweten van haar vriend. Is die woonruimte beschikbaar, dan kan ze het best op een moment waarop hij niet aanwezig is dat wat haar toekomt meenemen (en wellicht meer dan dat) en onderbrengen in haar woonruimte. Vraag me verder af wat er gebeurt met de opbrengst van het huis. Komt dat ergens op een gezamenlijke rekening o.i.d. te staan? In dat geval kan zij vrij eenvoudig contanten opnemen en/of op een rekening doorsluizen die slechts op haar naam staat of (tijdelijk) op naam van een betrouwbare derde. Heeft ze werk en/of eigen inkomsten? Neem aan dat het huurcontract wel op zijn naam zal staan. Het niet langer feitelijk samenwonen heeft alleen gevolgen in de fiscale sfeer en in de sfeer van sociale voorzieningen/verzekeringen. Verder is nog van belang dat als het huurhuis op naam van de vriend staat, de vriendin als samenwonende zonder iets te hebben geregeld op dat gebied, pas na twee jaar dezelfde rechten heeft als gehuwden, geregistreerde partners of samenwonenden met een samenlevingscontract. Als haar vriend het wil en hij zet haar binnen twee jaar na het ingaan van het huurcontract op straat, dan is zij woningloos zonder dat ze er iets aan kan doen.

yvonne s
Berichten: 122
Lid geworden op: 05 feb 2004 19:54

Re: RECHTEN BIJ BEEINDIGING RELATIE SAMENWONEND?

Ongelezen bericht door yvonne s »

Hallo,

bedankt voor de reacties.Ik zal haar dit laten lezen.

groetjes yvonne s

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: RECHTEN BIJ BEEINDIGING RELATIE SAMENWONEND?

Ongelezen bericht door Bailey »

Kan ze niet net doen alsof ze toch bij hem wil blijven, een samenlevingscontract afsluiten en dan alsnog bij hem weggaan? :twisted:

yvonne s
Berichten: 122
Lid geworden op: 05 feb 2004 19:54

Re: RECHTEN BIJ BEEINDIGING RELATIE SAMENWONEND?

Ongelezen bericht door yvonne s »

Hallo, Dat zal hij nu niet meer doen want dan ziet hij de bui wel hangen.
Ze moet het dank ik eerst op de goede manier proberen en anders pakken wat ze pakken kan.Hoe dan ook ze staat er beroerd voor.

groetjes yvonne s

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: RECHTEN BIJ BEEINDIGING RELATIE SAMENWONEND?

Ongelezen bericht door bot321 »

Volgens mij is zoiets nog wel te bewijzen met
de bankafschriften.En anders kan ze gewoon
zeggen dat ze huur betaald heeft.Heeft hij natuurlijk
niet opgegeven dan ken ze hem gewoon terug pakken.
Staat toch op een afschrift betaling waar voor.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: RECHTEN BIJ BEEINDIGING RELATIE SAMENWONEND?

Ongelezen bericht door mr T. »

Volgens mij is zoiets nog wel te bewijzen met
de bankafschriften.En anders kan ze gewoon
zeggen dat ze huur betaald heeft.Heeft hij natuurlijk
niet opgegeven dan ken ze hem gewoon terug pakken.
Staat toch op een afschrift betaling waar voor.
Wat is te bewijzen met bankafschriften. Begrijp niet helemaal wat er bewezen moet worden of zou moeten worden.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: RECHTEN BIJ BEEINDIGING RELATIE SAMENWONEND?

Ongelezen bericht door bot321 »

Als ze een eigen bankrekening heeft is er natuurlijk
elke mnd geld overgemaakt naar haar vriend.
Hebben ze samen een bankrekening dan is het
toch zo klaar als een klontje dat ze ook mee betaald heeft.
Er zal toch elke mnd betaald moeten worden voor de hypotheek.
Of zie ik dat soms vekeerd.

yvonne s
Berichten: 122
Lid geworden op: 05 feb 2004 19:54

Re: RECHTEN BIJ BEEINDIGING RELATIE SAMENWONEND?

Ongelezen bericht door yvonne s »

Hallo,

Ze hebben volgens mij een gezamelijke rekening.Want zij regelt alle betalingen via internet.

groetjes yvonne s

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: RECHTEN BIJ BEEINDIGING RELATIE SAMENWONEND?

Ongelezen bericht door mr T. »

Er zal toch elke mnd betaald moeten worden voor de hypotheek.
Of zie ik dat soms vekeerd.
Er zal ongetwijfeld elke maand moeten worden betaald voor de hypotheek. Het vervelende in deze situatie is dat het moeten betalen aan de hypotheek niet maakt dat je eigenaar wordt van de woning of dat je op de woning een andere aanspraak zou kunnen maken. Ook kun je dat niet als het gaat om de goederen in de huishouding, want er ontstaat geen vermogensrechtelijke gemeenschap. Dat zou wel het geval zijn geweest bij een huwelijk of bij een geregistreerd partnerschap. Bij een samenlevingscontract had dit geregeld kunnen worden. Anders gezegd: er is dan niets anders dan een gezamenlijke betaalrekening en daarover is de vriendin wel beschikkingsbevoegd.

dannydanielle
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mar 2008 20:56

Re: RECHTEN BIJ BEEINDIGING RELATIE SAMENWONEND?

Ongelezen bericht door dannydanielle »

ik heb nu 12 jaar een relatie met mijn vriendin ze heeft een ander gevonden en wil van me af maar we hebben vorig jaar een huis gekoct we hebben allebei het koopcontract getekend hoe nu verder heeft ze ook recht op de woning of heb ik alleen recht op de woning ik ben degene die 12 jaar voor het inkomen heeft gezorgt en dus ook voor de hypotheek zal het huis verkocht moeten worden of kan ik als zij dat wil daar blijven wonen????hoe nu verder ben radeloos

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: RECHTEN BIJ BEEINDIGING RELATIE SAMENWONEND?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik denk dat als je verder niets op papier hebt in de vorm van een samenlevingscontract of een (onderhandse) lening oid, dat je dan elk voor de helft eigenaar bent van de woning. Maar je hebt ook ieder voor de helft de hypotheekschuld.

Als jij er veel geld van jezelf in hebt gestopt, dan had je bij het aangaan van de koop een onderhandse lening kunnen opstellen. Daar is nu niets meer aan te doen, tenzij je daar onderling op een nette manier uit kunt komen.

Voorbeeld, als je huis 220.000 kostte en de aankoop van je huis in totaal 250.000 euro heeft gekost en je hebt een hypotheek van 2 ton, dan zit er dus 50.000 eigen geld in. Het was handig geweest om toen een onderhandse lening op te stellen, waarin je op papier 25.000 aan je partner leent. Dan had je ieder de helft van het huis betaald. Nu is het zo dat zij recht op de helft van de huidige waarde (bv. de helft van 240.000) minus de helft van de hypotheek (dus een ton) heeft. Dat is dus in dit voorbeeld 20.000

Als jij er wilt blijven wonen, dan is dat in principe wel mogelijk. Maar dan moet je wel zelf de hypotheek op kunnen brengen. Dat zal wel lukken als je huidige hypotheek ook op alleen jou inkomen gebaseerd is. Maar je zult dan wel een extra bedrag moeten lenen om je partner 'uit te kopen'. Dus om die 20.000 te betalen. Maar ik kan mij voorstellen dat je er onderling wel uit zou kunnen komen om dat in termijnen aan haar te betalen en dat je dus niet meteen een extra hoge hypotheek hoeft te nemen.

Peter-O
Berichten: 124
Lid geworden op: 23 feb 2007 11:16

Re: RECHTEN BIJ BEEINDIGING RELATIE SAMENWONEND?

Ongelezen bericht door Peter-O »

@ yvonne s

14 jaar !! samen en nooit eens nagedacht na één van (z'n vele??) slippertjes... ik sta er van te kijken...
Maar goed, 't is gebeurd...

Naar wat ik zo van je proef, zal hij in ALLES tegenwerken, dus rest haar alleen nog schade beperken.

Hoe staat het met hun auto?? op naam van hém zeker...
maaarrr... deel III ergens in een laatje??

Gewoon mee naar postkantoor en overschrijven die hap... (vervolgens NIET deel III gewoon in "gezamelijke woning" bewaren hé.. maar bij iemand anders...)

en de eventuele lening op die auto?? op wiens naam?? op zíjn naam?? mooi blijft dat gewoon bij hém, mag hij jouw auto afbetalen :wink:

Dit kan ze later (zodra hij een advokaat neemt) denk ik afdoen met dat het een kado van hem aan haar was..

Nog andere (dure) spullen in huis??
Op wiens naam staan de bonnetjes??
VERZAMEL de bonnetjes op háár naam en bewaar óók bij die kennis


oh, en ga ZEKER even langs een rechtwinkel of een "intake" gesprek bij een advokaat.

Gesloten