LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tussenpersonen zijn charlatans

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Rudebreast
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 jun 2006 14:58

Re: Tussenpersonen zijn charlatans

Ongelezen bericht door Rudebreast »

Dilbert, wat doet mij toch vermoeden dat je zelf een tussenpersoon bent?
Zou het kunnen komen omdat je je de ene keer in deze posting als adviseur opstelt en de andere keer als consument?

:roll: Hmm, hoe heet dit topic ook alweer?

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Tussenpersonen zijn charlatans

Ongelezen bericht door karr-2 »

Dilbert is voor zover ik weet een student, althans dat is wat hij beweert in diverse postings. Vraag het hem anders zelf :D

Maar als jou tussenpersoon een charlatan is (waarom ga je er dan mee in zee) hoeven ze dat nog niet allemaal te zijn....

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Tussenpersonen zijn charlatans

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Dilbert, wat doet mij toch vermoeden dat je zelf een tussenpersoon bent?
Zou het kunnen komen omdat je je de ene keer in deze posting als adviseur opstelt en de andere keer als consument?
Ha ha toch nog humor op de vroege morgen. Ik een tussenpersoon? Ik zou willen dat het waar was dan hoefde ik ook niet meer te studeren en kwam het geld vanzelf wel binnen.

Nee helaas, ik ben een consument net als ieder ander, maar wel een die beter oplet dan de gemiddelde Nederlander.

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: Tussenpersonen zijn charlatans

Ongelezen bericht door Martin1976 »

Gewoon lekker laten kletsen Dilbert, sommige mensen kunnen het nou eenmaal niet hebben dat je rake opmerkingen maakt en gaan het op de man spelen.

Inderdaad goed tegenwoordig om als consument op te letten en niet overal met open ogen in te trappen, oplichters zijn er genoeg maar met een beetje alertheid is er veel ellende te voorkomen!

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Tussenpersonen zijn charlatans

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Dank je wel Martin

Rudebreast
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 jun 2006 14:58

Re: Tussenpersonen zijn charlatans

Ongelezen bericht door Rudebreast »

[quote "Ik weet niet wat voor tussenpersoon jij hebt, maar de mijne rijdt echt niet in een cabrio en doet ook geen zaken aan de keukentafel.... We doen al jaren zaken met hem en ik heb niet het idee dat ik genept wordt."
"Ha ha toch nog humor op de vroege morgen. Ik een tussenpersoon? Ik zou willen dat het waar was dan hoefde ik ook niet meer te studeren en kwam het geld vanzelf wel binnen.
."]

Student? Rijke man hoor met al jaren een adviseur over de vloer! Of toch collega van Martin..

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Tussenpersonen zijn charlatans

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

@Rudebreast

Ik lees je antwoorden elke dag weer met genoegen, je brengt nog een glimlach op mijn gelaat.

Nee ik ken Martin niet en ben ook geen collega van hem voor zover ik weet.
Ik ben student ja, maar heb ook een deeltijd baan. Daarnaast verdient mijn vriendin een goed salaris, zodat we niet rijk zijn, maar ook zeker geen geld tekort komen.

Bovendien, waarom moet je rijk zijn om een adviseur over de vloer te hebben?

Rudebreast
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 jun 2006 14:58

Re: Tussenpersonen zijn charlatans

Ongelezen bericht door Rudebreast »

of andersom, waarom zou je een stuk armer moeten zijn nadat je een adviseur over de vloer gehad hebt?

Vooral blijven lachen Dilbert!

Maar ook proberen die iets van respect op te blijven brengen voor de inmiddels honderden mensen die (alleen al op deze site) via een tussen persoon iets gekregen hebben
-1- wat ze gewoon niet verwacht hadden
-2- waar ze als ze alle ins en outs ervan geweten hadden nooit voor gekozen zouden hebben
-3- wat niet voldoende goed te lezen was in de polisvoorwaarden omdat er nergens daadwerkelijke kostenpercentages stonden
-4- waarvan een deeltijdstudentje 20 jaar later lachend zegt 'had je maar goed op moeten letten

WAT ZE HUN SPAARCENTEN KOST!

Petra12
Berichten: 107
Lid geworden op: 07 jun 2005 20:13

Re: Tussenpersonen zijn charlatans

Ongelezen bericht door Petra12 »

Indedaad, Rudebreast. En vergeet daarbij niet te vermelden dat tussenpersonen zichzelf nog altijd adviseur noemen, terwijl ze doodgewoon polisverkopers zijn.

Juist door een term als "adviseur" denken mensen dat iemand hen een advies geeft wat voor de klant het beste is, terwijl de tussenpersoon niet zelden vooral kijkt naar "hoe sleep ik hier een verzekering binnen" en "bij welke verzekeraar krijg ik dan de meeste provisie"

arnoud2
Berichten: 66
Lid geworden op: 31 jan 2006 09:29

Re: Tussenpersonen zijn charlatans

Ongelezen bericht door arnoud2 »

Petra,

Leg nu eens uit wat jouw probleem is.

Niemand zal ontkennen dat er in de financiële dienstverlening partijen werkzaam zijn die alleen aan hun eigen verdiensten werken, maar nogmaals dat geld niet voor allen.

Waarom iedereen over een kam scheren ?

Harderwijk
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2006 13:14

Re: Tussenpersonen zijn charlatans

Ongelezen bericht door Harderwijk »

Indedaad, Rudebreast. En vergeet daarbij niet te vermelden dat tussenpersonen zichzelf nog altijd adviseur noemen, terwijl ze doodgewoon polisverkopers zijn
Volgens mij kunnen deze twee kwalificaties heel goed naast elkaar leven en is daar helemaal niet mis mee. Waar de schoen echter nog wel eens wil wrikken is de term onafhankelijk of afhankelijk.

Volgens mij heeft Petra erg vervelende ervaringen in het verleden gehad.

En uhmz... de term "doodgewoon polisverkopers" klinkt zo simplistisch. Ik geeft het je te doen een opleiding PP1, PP2, Assurantie B, SEH, FFP en MFP. Ik denk dat dat een kennisniveau is waar zelfs Petra zich niet mee kan meten.

En nogmaals, consumenten kunnen ook kiezen voor Direct Writers. Men wordt niet gedwongen hun zaken te regelen middels een tussenpersoon.

Rudebreast
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 jun 2006 14:58

Re: Tussenpersonen zijn charlatans

Ongelezen bericht door Rudebreast »

Misschien omdat er nog veel te weinig tussenpersonen zijn die als een echte adviseur tegen uurtje factuurtje een degelijk advies durven te geven terwijl >99% zich nog volvreet ten koste van de klant aan de lucratieve doch voor eindklanten weinig inzichtelijke commisiestructuren die de achterliggende verzekeraars bieden.

En dat een enkeling dan gaat praten in deftig jargon dat te leren is op de cursus PP1, PP2, Assurantie B, SEH, FFP en MFP helpt natuurlijk niets zolang er aan het eind van de dag niet in voor de klant begrijpelijk nederlands wordt uitgelgd wat iets kost en wat je ervoor krijgt..

BTW Mijn tussenpersoon was volgens mij niet zo'n geleerde hoor!

Harderwijk
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2006 13:14

Re: Tussenpersonen zijn charlatans

Ongelezen bericht door Harderwijk »

En dat een enkeling dan gaat praten in deftig jargon dat te leren is op de cursus PP1, PP2, Assurantie B, SEH, FFP en MFP helpt natuurlijk niets zolang er aan het eind van de dag niet in voor de klant begrijpelijk nederlands wordt uitgelgd wat iets kost en wat je ervoor krijgt
was niet zo deftig bedoelt hoor, of om indruk te maken. Het ging mij over de opmerking van Petra en ik probeerde de nuance aan te brengen dat er weldegelijk adviseurs met kennis zijn.
Misschien omdat er nog veel te weinig tussenpersonen zijn die als een echte adviseur tegen uurtje factuurtje een degelijk advies durven te geven terwijl
Daar zijn er volgens mij genoeg van. Ik denk dat het eerder aan de consument ligt. Deze zal in veel gevallen niet bereid zijn om € 250,- per uur ex BTW te betalen voor alleen een rapport met daarin het advies gegeven door een onafhankelijk Financieel planner.

Neem nu al voorbeeld een hypotheek advies. Ik denk dat veel consumenten verschillende offertes opdoen bij verschillende banken, verzekeraars en tussenpersonen. Niets mis mee want het is toch gratis. Uiteindelijk gaat de consument er met 1 in zee en de rest heeft wel werk gedaan maar niets verdient. Ik denk dat wanneer iedereen tegen uurtarief zal gaan werken er minder geshopt zal gaan worden voor alleen offertes.

Persoonlijk ben ik een enorme voorstander van uurtarief en minder van de provisie. Dit namelijk omdat produkten dan goedkoper kunnen worden gemaakt omdat er geen provisie meer hoeft worden uitbetaald door de maatschappij. Je krijgt dus goedkopere produkten maar duurdere advisering.

Ik geef de voorkeur aan uurtarief

Rudebreast
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 jun 2006 14:58

Re: Tussenpersonen zijn charlatans

Ongelezen bericht door Rudebreast »

Top Harderwijk!

Volgens mij krijg je dan goedkopere produkten en goedkopere advisering (vergelijk 1000 euro vooraf voor een goed advies met 5000 euro ongemerkt achteraf).

Maar wie van jullie begint nu, analoog aan de hypotheekmarkt die op z'n kop staat door makelaarsland, de waarde van een goed advies eens op z'n eigen merites te verkopen. Gewoon, met wat zelfvertrouwen consumenten aangeven wat een goed advies kan opleveren. Echt openheid van zaken bieden vooraf. Polissen goed vergelijkbaar maken. Beetje modulair keuze bieden in wat uitgeplozen wordt, misschien een uitgestelde betalingregeling erbij, whatever.

Geeft volgens mij ook voor de adviseur meer voldoening dan onder het mom van 'de consument vindt ons uurtarief nou eenmaal te hoog' ongemerkt de kas leegschrapen en achteraf dit soort discussies moeten voeren..

Misschien tot slot toch nog even mijn favoriete quote van die oh zo briljante Dilbert29:
Ik een tussenpersoon? Ik zou willen dat het waar was dan hoefde ik ook niet meer te studeren en kwam het geld vanzelf wel binnen.
I rest my case :wink:

Gesloten