LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kan een deurwaarder beslag leggen wanneer inwonend?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
marcus75
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 sep 2006 15:55

Kan een deurwaarder beslag leggen wanneer inwonend?

Ongelezen bericht door marcus75 »

Beste lezers,


Ik zou graag een antwoord krijgen op de volgende vraag...ik zal eerst een mijn situatie beknopt omschrijven.

Een deurwaarder sommeert mij in een brief een bedrag van 2600,00 euro direct te betalen (binnen 5 dagen) aan achterstallige studie schuld die dateert van 1995, ik was er van overtuigt dat ik alles al had afbetaald maar nu blijkt dat niet het geval...

Ik ontvang een 50% WAO uitkering in plaats van 100 % naar nieuwe maatstaven van ons kabinet... Ik ben niet instaat inkomsten te genieten uit arbeid bovendien is het CWI van mening dat het zinloos is mij in te schrijven als werk zoekende hierdoor kan ik ook geen aanvulling krijgen via de gemeente middels een Sociale uitkering, mijn inkomen is dus ver beneden bijstand niveau, de reden dat ik de schuld niet kan aflossen!
Vreemde bijkomstigheid is dat via draagkrachtmeting bepaald is dat ik geen maandelijks aflossing behoef na te komen aan de IB groep, echter sturen zei tegelijkertijd wel een deurwaarden om de volledige schuld te innen.

Het mogen duidelijk zijn dat ik geen mogelijkheid zie de schuld te betalen, ik heb geen waardevolle bezittingen, liggende gelden, auto of huis... ik ben sinds 2003 ziek en door verslechtering dit jaar bij mijn moeder gaan wonen...mijn vraag is kan een deurwaarder beslag laten leggen op spullen van mijn moeder daar ik hier woon?


Dank u wel,


Marcus

grootvader
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 sep 2006 07:38

Re: Kan een deurwaarder beslag leggen wanneer inwonend?

Ongelezen bericht door grootvader »

Beslaglegging kan in dit geval dus niet .
Immers, dat kan alleen op goederen die van uzelf zijn.
Bovendien spreekt u van een schuld uit 1995?
Dan lijkt mij elke eventuele gedwongen verkoop van goederen die van u persoonlijk zijn al helemaal niet aan de orde wegens verjaring.
Maar dan de vraag; Is het alleen een dreiging of is dit al voor de rechter geweest en heeft u van die deurwaarder een gerechtelijk exploot gehad?
Als er een recente uitspraak van een rechter ligt en uitgesproken omdat u niet ter verdediging bij die rechtzaak aanwezig is dan alsnog in hoger beroep.
Als die termijn verstreken is dan geldt nog altijd dat van een kale kip niets te plukken valt.

Grootvader

marcus75
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 sep 2006 15:55

Re: Kan een deurwaarder beslag leggen wanneer inwonend?

Ongelezen bericht door marcus75 »

Beste Grootvader,

Dank u zeer voor u reactie er was inderdaad een exploit van de rechter waarop ik niet heb gereageert,

Omdat ik in eerste intantie niet eens instaat was de kosten van de rechtbank te betalen en bovendien was ik toen in de veronderstalling dat het een fout betrof dat ik uberhaut werd gesommeert te betalen, daar ik al was vrij gestelt van betaling, ik begrijp nog steeds niet waarom het dan wel werd door gestuurt naar een incassobureau? maar goed ik wacht af wat er na 5 dagen gaat gebeuren

Dank u voor u tijd, ik ben toch wat gerust gesteld

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Kan een deurwaarder beslag leggen wanneer inwonend?

Ongelezen bericht door mr T. »

Vreemde bijkomstigheid is dat via draagkrachtmeting bepaald is dat ik geen maandelijks aflossing behoef na te komen aan de IB groep, echter sturen zei tegelijkertijd wel een deurwaarden om de volledige schuld te innen.
Draagkracht wordt in beginsel door de IB-groep niet met terugwerkende kracht vastgesteld. De vorderingen van de perioden waarin wel moest wordten betaald zijn dan gewoon inbaar.
Omdat ik in eerste intantie niet eens instaat was de kosten van de rechtbank te betalen en bovendien was ik toen in de veronderstalling dat het een fout betrof dat ik uberhaut werd gesommeert te betalen, daar ik al was vrij gestelt van betaling, ik begrijp nog steeds niet waarom het dan wel werd door gestuurt naar een incassobureau? maar goed ik wacht af wat er na 5 dagen gaat gebeuren
Niet in staat de kosten te betalen voor een rechtzaak? Daar zijn regelingen voor met betrekking tot gesubsidieerde rechtshulp. Een veronderstelling na een sommatie tot betalen? Dat het moment van betalen ooit eens zal komen ligt toch wel erg voor de hand lijkt me. Als het gaat om studieschulden werkt de IB-groep in grote lijn als volgt: op het moment dat er moet worden afgelost wordt een bedrag vastgesteld (gebaseerd op totale schuld gedeeld door het aantal aflossingsmaanden). Indien vervolgens geen nadere stappen worden ondernomen gaan de termijn gewoon lopen. Als vervolgens na een of twee aanmaningen niet wordt betaald, dan gaat de vordering over naar het zogenaamde deurwaarderstraject. In dat geval neemt een deurwaarder de vordering over nadat de iB groep een dwangbevel heeft uitgevaardigd. Hiervoor hoeft de IB Groep niet naar een rechter. Dit dwangbevel wordt vervolgens betekend. Indien vervolgens niet wordt betaald, kan mogelijk beslag worden gelegd.De vraag is dus in een dergelijk geval: wie heeft hier eigenlijk niet goed opgelet?
mijn vraag is kan een deurwaarder beslag laten leggen op spullen van mijn moeder daar ik hier woon?
Dat kan tenzij uw moeder rechtsgeldig kan aantonen dat het haar goederen zijn.
Bovendien spreekt u van een schuld uit 1995?
Dan lijkt mij elke eventuele gedwongen verkoop van goederen die van u persoonlijk zijn al helemaal niet aan de orde wegens verjaring.
Lijkt me wel degelijk het geval. Verjaring is niet aan de orde omdat eerst rekening moet worden gehouden met de termijn waarop de schuld opeisbaar is geworden (en die ligt op grond van een wettelijke bepaling niet in 1995). Verder is er dan middels de nodige verzonden correspondentie sprake van stuiting en geldt een termijn van 20 jaren.

chicky252
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 okt 2006 04:52

Re: Kan een deurwaarder beslag leggen wanneer inwonend?

Ongelezen bericht door chicky252 »

hoi ik zit met zo'n zelfde iets als marcus die bij zijn moeder is in gaan wonen.
ik had al een woning aangeboden gekregen door de woningbouw maar die heb ik af moeten zeggen omdat ik voor bijna 700 euro aan een deurwaarder moet betalen ivm schulden veroorzaakt door ex . daarom ben ik sinds vorige week bij mijn moeder gaan wonen omdat ik door toedoen van ex niets meer aan meubels of andere spullen meer bezit.en het ergste van alles is dat ik ook nog schulden van mijn ex achter me aan blijf krijgen zoals auto op mijn naam om dacht ik goed te doen boetes voor te hard rijden , canal digital die ik al vanaf medio maart al niet meer in mijn bezit heb en bovendien niet eens zelf een contract bij heb afgesloten heeft ook mijn ex op zijn geweten hij heeft zelfs mijn handtekening gezet en ook bleek dat hij het duurste pakket had aangekruist .
maar mijn grootste vraag echter blijft hoe moet mijn moeder aan kunnen tonen wat van haar is.
ikzelf heb nog niet eens meer een bed en slaap op het zonnebank bedje, als blijkt dat ze direct overal rekeningen van moet kunnen laten zien en die niet allemaal meer tot haar beschikking heeft kan ik beter maar gaan zwerven denk ik , omdat ik mijn moeder niet in de problemen wil helpen omdat zij zo vriendelijk en lief is om mij weer op te vangen snapt u ik hoop op een geruststellend antwoord alvast bedankt en met vriendelijke groet chicky252 :(

Gesloten