LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] afkopen lijfrentepolis?

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: afkopen lijfrentepolis?

Ongelezen bericht door Laurent »

Oh, zit het probleem in de persoonlijke relatie, je kunt zo met je handel naar een andere verzekeringsagent overstappen, bel eens met Meeus.

Nicole1971
Berichten: 376
Lid geworden op: 07 feb 2006 09:13

Re: afkopen lijfrentepolis?

Ongelezen bericht door Nicole1971 »

Ik vroeg of ik verplicht was om een andere lijfrentepolis af te sluiten, niet om een ander bedrijf.
Dus of je geeft antwoord op mijn vraag, of reageer gewoon niet meer.
Hier schiet ik in elk geval niks mee op :cry:

Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: afkopen lijfrentepolis?

Ongelezen bericht door Laurent »

Je bent niets verplicht en als je niet teverden bent over een antwoord moet je niet pissig worden Mevr Sunny Parcs :D :D :D

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: afkopen lijfrentepolis?

Ongelezen bericht door Byob »

Mevr Sunny Parcs
Hahahaha

Maar Nicole, het is wel degelijk een optie om je polissen via een ander te laten lopen. Afkoop gaat een boel geld kosten, en dat doe je dan alleen maar omdat je de tussenpersoon niet meer mag....

Dus ik vindt het antwoord van Laurent opzich nog niet zo raar hoor...

Ed Creemers
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 nov 2004 15:54

Re: afkopen lijfrentepolis?

Ongelezen bericht door Ed Creemers »

Voor de volledigheid: Ik ben het eens met FlipKaneel. Het beste advies is om die dingen nu maar gewoon te laten lopen. Je kunt ze premievrij maken, maar dan lopen ze misschien helemaal leeg, door de kosten die gewoon doorberekend worden.

Afkopen is geen zinvol alternatief.

Nicole1971
Berichten: 376
Lid geworden op: 07 feb 2006 09:13

Re: afkopen lijfrentepolis?

Ongelezen bericht door Nicole1971 »

Ze worden hoe dan ook afgekocht...
Ik wil alleen weten of ik verplicht ben om een lijfrentepolis bij een ander af te sluiten omdat ik dat vrijwaringsbewijs moet meesturen...is dat nou zo moeilijk?
Kan de RVS mij verplichten om eerst een andere lijfrentepolis af te sluiten (dat wil ik nl niet eens meer, het is toch één pot nat) voordat ze uitkeren?

Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: afkopen lijfrentepolis?

Ongelezen bericht door Laurent »

Nicole , even ernstig:

Ik heb 2 jaar geleden hetzelfde gehad bij Ohra en Interpolis, als jij een andere verzekeraar hebt kun je navolgende doen:

Een brief sturen naar RVS na beeindiging van de looptijd over het oversluiten naar een andere verzekeraar: het bedrag en datumm vernoemen en de brief aangetekend versturen.

Ik zou die actie wel door een nieuwe agent laten uitvoeren na het financieel selecteren van de nieuwe vezekeraar.

Nicole, ik heb hiervoor een standaard brief beschikbaar, die wil ik je best mailen,( mailadres even openzetten) mijn excuus over de flauwe gemaakte grap. sorry. Ik reageer verder niet meer op Sunparcs. :) Gr

wmotten
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 nov 2006 18:33

Re: afkopen lijfrentepolis?

Ongelezen bericht door wmotten »

Nicole

Afkopen heb ik onlangs gedaan met mijn eigen polis. Kost wat maar dit verdien je terug door de rest van de looptijd zelf te sparen. (zie mijn analyse van 20 december).
Je bent helemaal niets verplicht.
Eis schriftelijk een offerte waarin het afkoopbedrag of de premievrije waarde staat vermeld. Bel desnoods iedere week op. Noteer de namen van de mensen die je te woord staan. Heb ik ook gedaan.
Alleen ferm taalgebruik schijnt te helpen.
Betaal de premies niet meer.
Als je de algemene voorwaarden kunt scannen mail die mij dan maar eens toe.
Je kunt ook mijn conceptbrief voor afkoop krijgen.

Niet meer met levensverzekeraars in zee gaan.

Nicole1971
Berichten: 376
Lid geworden op: 07 feb 2006 09:13

Re: afkopen lijfrentepolis?

Ongelezen bericht door Nicole1971 »

Die schriftelijke offerte én de aanvraagformulieren voor de afkoop heb ik al in huis, die zijn ook al ingevuld.
De spaarpolissen van de kinderen zijn geen probleem, daar hoef ik alleen maar het polisblad bij te sturen, maar juist bij die lijfrentepolissen willen ze dat vrijwaringsbewijs van een andere maatschappij.
En we willen juist geen lijfrente meer afsluiten :?

Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: afkopen lijfrentepolis?

Ongelezen bericht door Laurent »

maar juist bij die lijfrentepolissen willen ze dat vrijwaringsbewijs van een andere maatschappij.


Een vrijwaringsbewijs van je eerdere mij is een normale handeling, juridisch moet de nieuwe verzekaar dat bewijs hebben, er zijn overigens legio verzekeringspolissen,eea bespreekbaar maken met een deskundige is m.i verstandig, Gr L :o

Nicole1971
Berichten: 376
Lid geworden op: 07 feb 2006 09:13

Re: afkopen lijfrentepolis?

Ongelezen bericht door Nicole1971 »

...en daar zit je schijnbaar fout Laurent.

Ik had deze vraag ook aan iemand anders gesteld en dit kreeg ik als antwoord terug:
de verzekeraar waar jij je lijfrente hebt is verplicht om, wanneer jij dat verlangt met de afkoop akkoord te gaan. Het is immers jouw geld.Lijfrente wil zeggen Rente op je leven.

Wanneer jij op de in de verzekering gestelde datum nog in leven bent keert de verzekering jouw een bedrag uit. Over de inleg van de premie voor deze verzekering hoef je geen belasting te betalen (terugvragen via jaarlijkse aangifte) omdat je als het ware voor je eigen oude dag voorziening aan het sparen bent.Belastingtechnisch is het dan ook interessant om pas vanaf je 65e jaar dit geld te laten uitkeren omdat je dan nog maar 15% belasting betaald over het uit te keren bedrag.

Kom je voor die tijd te overlijden dan erven de nabestaanden (partner, kinderen, ouders) zogenaamde premierestitutie.Zij krijgen dan het totaal aan ingelegde premie's terug.
Ik weet dat je misschien niet op dit advies zit te wachten maar als je om wat voor reden dan ook nu de premie niet meer kan opbrengen is het wellicht interassant om de verzekering "premievrij" te maken. Zo kost het je geen geld meer maar blijft het reeds opgebouwde kapitaal wel langzaam groeien.

Maar als je besluit om het opgebouwde kapitaal nu uit te laten betalen moet de verzekeraar hier gewoon mee akkoord gaan.Dat van de belasting weet je al dus hoef ik je niet meer te vertellen.Wanneer de verzekeraar dit niet wil(ik vraag me af waarom niet), kun je kontakt zoeken met een wetswinkel in jouw regio.
Ik kan het zoals ik het zie dus op 2 manieren doen:
Of ik laat hen de belasting daarover afdragen, of ik doe het zelf bij mijn jaarlijkste opgave.
Maar al met al blijkt dus dat ik niet verplicht ben om een nieuwe lijfrente af te sluiten ;)

Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: afkopen lijfrentepolis?

Ongelezen bericht door Laurent »

Klopt , Nicole , ik heb het ondergebracht bij legal*general,

Lomax
Berichten: 71
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:21

Re: afkopen lijfrentepolis?

Ongelezen bericht door Lomax »

Mag ik mijn vraag hier stellen?

Ik zit eigenlijk met hetzelfde.
We hebben in 2003 bij ViaVisie een Lijfrente polis afgesloten (ze kwamen binnen via de werkgever, gaf vertrouwen).
Laatste tijd vindt ik het wel veel geld wat er iedere maand wordt afgeschreven en ik vroeg ze eens (viavisie zelf bestaat niet meer, is nu overgegaan in Aegon spaarbeleg op het werk) of het mogenlijk was om te stoppen met de polis en wat me dat zou kosten e.d.
Gisteren kregen we een brief in zeer moeilijk nederlands dat het niet mogenlijk was om te stoppen. Euh, wat ?
Dus nu maar eens op onderzoek.

als ik het zo lees zijn er 4 opties.
1. stoppen, maar dat gaat me waarschijnlijk geld kosten.
2. premie verlagen, bouw je niks meer op, want de kosten die ze in rekening brengen zullen wel gelijk blijven.
3. premie betaling stop zetten, loopt je spaarpotje leeg op de kosten die ze in rekening brengen
4. oversluiten naar een nieuwe lijfrente polis met een lagere maandlast en waar ze minder kosten in rekening brengen (dus meer kans op rendement).

Waar vind ik nu goed en onafhankelijk advies?

Nicole1971
Berichten: 376
Lid geworden op: 07 feb 2006 09:13

Re: afkopen lijfrentepolis?

Ongelezen bericht door Nicole1971 »

Het verhaal is dus nog niet ten einde..ik kreeg zojuist de aanvraag teruggestuurd door de RVS...zucht....
Er staat in:

hierbij ontvangt u het afkoopverzoek terug.
In uw polis staat vermeld dat de verzekering niet mag worden afgekocht.
Tevens is volgens artikel 3.133, lid 2 onder d van de Wet op de Inkomstenbelasting 2001 is afkoop van een lijfrenteverzekering in principe niet toegestaan.

Afkopen is alleen toegestaan wanneer de afkoopwaarde wordt overgedragen aan een andere verzekeringsmaatschappij, alwaar de waarde moet worden ingebracht in een nieuwe lijfrenteverzekering. Wij keren dan altijd aan de overnemende Maatschappij uit.

Pfffff...ik WIL geen lijfrentepolis meer...wat moet ik nu?

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: afkopen lijfrentepolis?

Ongelezen bericht door Henri42 »

belasting betalen en laten uitkeren :)

ik heb je ooit mijn medewerking met omschrijving van werkzaamheden gegeven.

Nicole1971
Berichten: 376
Lid geworden op: 07 feb 2006 09:13

Re: afkopen lijfrentepolis?

Ongelezen bericht door Nicole1971 »

Dat klopt maar daar gaat RVS dus ook niet mee akkoord...ze houden het geld vast, wat ik ook zeg of doe :?

Gesloten