LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ervaring kookeiland

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
boontje
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jan 2007 17:02

ervaring kookeiland

Ongelezen bericht door boontje »

Graag wil ik weten hoe een kookeiland met een bar in het gebruik is. Of is een spoeleiland een beter opstelling.

Fransel
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 nov 2006 10:29

Re: ervaring kookeiland

Ongelezen bericht door Fransel »

Zelf heb ik ook een kookeiland gehad,wel zonder bar,maar het nadeel vondt ik dat je altijd moet zorgen dat het niet tocht in de keuken anders werkt je afgzuiging niet goed.Of je moet de afzuiging heel laag hangen maar dan stoot je je hoofd,of een hele sterke moter gebruiken en dat maakt weer een hoop lawaai.Hij staat nu tegen een wand en dat werkt veel beter.Ik heb toen een lichtere uitschuifbare afzuiging van het merk Bosch opgehangen en dat werkt prima.Een kookeiland is volgens mij een modegril,met een bar erbij heb je wel het voordeel dat de rook van eventuele rokers ook wordt afgezogen.Met een spoeleiland heb ik geen ervaring,als je daar geen afzuiging bij nodig hebt,?? heb je in ieder geval een probleem minder.Succes

pudge
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jun 2006 21:31

Re: ervaring kookeiland

Ongelezen bericht door pudge »

Ik heb zelf sinds kort (1 maand) een keuken met een alleen een eiland (voor zowel spoelen als koken) met een bargedeelte en een hoge kastenwand ertegenover. Alhoewel we het bargedeelte nog niet echt ingebruik hebben (zitten nog in de laatste loodjes van een verbouwing, dus de meeste meubels staan nog boven) bevalt het tot nu toe erg goed. Ik verheug me al op de komende week, als we eindelijk weer beneden kunnen gaan wonen. Dan gaan we ook écht gebruik maken van ons bargedeelte.
Als je mocht besluiten tot een eiland met zowel koken als spoelen, zorg dan wel dat dit niet tegenoverelkaar zit. Voor mijn gevoel blijf je dan rondjes lopen van je kraan naar je kookplaat en terug.

djenie
Berichten: 68
Lid geworden op: 03 mei 2006 23:19

Re: ervaring kookeiland

Ongelezen bericht door djenie »

Hallo,
Ook ik heb sinds twee maanden een keuken met 4 m rechte wand en een eiland tot mijn beschikking, een spoeleiland. Ik wilde in 1e instantie een kookeiland maar ben daar vanaf gestapt omdat ik geen luifel wilde om de afzuigkap te bevestigen. Je zou als je perse een kookeiland wil en geen buizen over t plafond eens kunnen kijken naar het afzuigsysteem van gaggenau, deze staat ahw op je eiland achter je kookunit (stoot je ook je hoofd niet) en kost slechts ongeveer 4000 euro (op de site van "welke keuken" staat een topic). Ik ben zelf blij met mijn spoeleiland (2,50 bij 1 m.) en de kookunit ertegenover met aan beide zijden 90 cm werkblad met daaronder korflades. Maar dat is net wat je wilt, ik hou van alles onder handbereik en had de ruimte om deze keuken te plaatsen. Denk ook eens aan een energiezuil in je eiland (3 stopcontacten op een zuiltje) deze kan je omhoog trekken als je stroom nodig hebt en laten zakken als je een vlak werkblad nodig hebt, grandioos ding. Bezuinig ook niet op stopcontacten anders moet je net als ik nadat de keuken geplaatst ff een extra leiding laten frezen in beton (geeft enorme stofbende en kost nogmaals een vakman). Denk ook na over de plek van stopcontacten het maakt uit of je links of rechtshandig bent. In mijn vorige keuken had in vnl stopcontacten links van mijn werkruimte(s) hetgeen bijzonder onhandig is als rechtshandige > snoer van mixer die continue in de weg zit etc Er is destijds nooit iemand geweest die mij hierop geattendeerd had helaas. Veel succes ermee

Gesloten