LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eneco,dagnachtstroommeter deffect,eindafrekening nu extreem

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Heksenmama
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 okt 2006 08:29

Eneco,dagnachtstroommeter deffect,eindafrekening nu extreem

Ongelezen bericht door Heksenmama »

Hoog....

Vandaag kreeg ik een brief met de mededeling dat onze dag/nacht meter defect was en dat alleen het dagtarief opgemeten is voor een jaar lang..
En dat terwijl ik zo veel mogelijk van de goedkope stroom gebruik maak..

Vrijdag komt er een monteur,maar eneco waarschuwde me al dat de eindafrekening nu ERG hoog uit gaat vallen en dat ook het maandbedrag daardoor hoger uit gaat vallen..

Of dat nog aan te passen was wist ze niet,dat was op de feiten vooruit lopen..
Is hier iets aan te doen?
Of heeft iemand een soortgelijke ervaring die me kan vertellen hoe dat afgelopen is.............

jaap50
Berichten: 33
Lid geworden op: 11 jan 2007 13:42

Re: Eneco,dagnachtstroommeter deffect,eindafrekening nu extreem

Ongelezen bericht door jaap50 »

Het is in dit soort gevallen logisch terug te vallen op het zgn historisch gebruik; dus de verhouding tussen het gebruik van dag en nachtstroom in het verleden. Als ze daar niet aan willen dreigen met de Geschillencommissie.
Meer tips: http://klagersbond.wiki.xs4all.nl/index.php?title=Eneco

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: Eneco,dagnachtstroommeter deffect,eindafrekening nu extreem

Ongelezen bericht door Ron58 »

Of dat nog aan te passen was wist ze niet,dat was op de feiten vooruit lopen..
Dus loop jij nu ook op de feiten vooruit.
Dat een meter defect is, daar kun jij niets aan doen.
Het lijkt mij dus logisch dat ze dit oplossen, ze kunnen een verdeling maken tussen hoog/laag aan de hand van voorgaande jaren.
Mochten ze hier helemaal niet aan willen dan kunnen ze in ieder geval niet het hele jaar op HOOG tarief berekenen, hooguit op het standaard tarief.
Of je rekening bij dat laatste ERG hoog wordt betwijfel ik, het voordeel van een dubbele meter is de laatste jaren behoorlijk minder geworden.
Wij hebben hem weg gedaan omdat we met erg veel moeite nog geen 75 euro per jaar bespaarden.

Anastasia
Berichten: 474
Lid geworden op: 20 jan 2007 15:51

Re: Eneco,dagnachtstroommeter deffect,eindafrekening nu extreem

Ongelezen bericht door Anastasia »

Wij hebben pas sinds aug 2006 deze woning dus geen gebruik bekend!

De vorige bewoonster had een ander woongedrag, dus hoeveel voor welk tarief?

Ik heb aangeboden het voorlopig 50/50% op te lossen en volgend jaar met de werkelijke als de verhouding veel verschild ongeacht of het in mijn voor of nadeel is te verrekenen, hierop weigerde ze en kreeg ik 70% nacht en 30 % dag aangeboden, en dus kan het wel klantvriendelijk!

Dus ook als er geen verleden bekend is kan het netjes bij defecte toonfrecent regelaar, want zo noemen ze die schakelaar....

DL3B
Berichten: 111
Lid geworden op: 28 okt 2005 12:42

Re: Eneco,dagnachtstroommeter deffect,eindafrekening nu extreem

Ongelezen bericht door DL3B »

Vandaag kreeg ik een brief met de mededeling dat onze dag/nacht meter defect was en dat alleen het dagtarief opgemeten is voor een jaar lang.
Kijkt u zelf nooit in uw meterkast dan? Had u zelf ook uit kunnen vinden toch?
Misschien een beetje veel werk (?), maar het is best handig om zelf iedere week je meterstanden even te noteren (geautomatiseerd in Excel is helemaal ideaal...). Kun je direct zien of er iets niet functioneert & kun je ook zien als je ineens heel afwijkende meterstanden hebt & gerichte actie ondernemen.
Tevens is het goed voor jezelf om eens te kijken wat je verbruik is & waar je eventueel kunt besparen (zomer/winter zie je ook altijd leuke verschillen). Ook is dan de eindafrekening meestal niet zo'n ontzettende verrassing. :D

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: Eneco,dagnachtstroommeter deffect,eindafrekening nu extreem

Ongelezen bericht door Ron58 »

Kijkt u zelf nooit in uw meterkast dan? Had u zelf ook uit kunnen vinden toch?
Ik den dat hele volksstammen dat niet doen als alles jaar-in jaar-uit goed gaat, éénmaal per jaar bij de afrekening is voor velen voldoende.

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: Eneco,dagnachtstroommeter deffect,eindafrekening nu extreem

Ongelezen bericht door wicher »

@ DL3B: (leuke nickname heb je trouwens! :wink: )

Het is natuurlijk een beetje achteraf allemaal, maar je hebt wel gelijk!
Verbaast mij ook steeds weer hoe weinig mensen hun meterstand(en) regelmatig noteren en als er dan iets uit de kl..... loopt, ja......wat dan???
Bovendien vraag ik me af hoe je kunt proberen (in dit geval dan) om zoveel mogelijk van nachtstroom gebruik te maken, en niet op het idee komt om eens te gaan kijken wat het effect daarvan is?

Heksenmama
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 okt 2006 08:29

Re: Eneco,dagnachtstroommeter deffect,eindafrekening nu extreem

Ongelezen bericht door Heksenmama »

Kijkt u zelf nooit in uw meterkast dan? Had u zelf ook uit kunnen vinden toch?
Nee,dat deed ik niet daar het al jaren gewoon hetzelfde bleef...
Tevens heb ik een groot gezin met zieke kinderen waardoor ik daar niet aan toe kwam en ik dus wel andere zaken aan mijn hoofd heb.......


Ik ken ook helemaal niemand die maandelijks zijn meter controleerd :roll:

Misschien een poll openen om te kijken hoeveel mensen maandelijks hun meter uitgebreid checken ?

Heksenmama
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 okt 2006 08:29

Re: Eneco,dagnachtstroommeter deffect,eindafrekening nu extreem

Ongelezen bericht door Heksenmama »

Bovendien vraag ik me af hoe je kunt proberen (in dit geval dan) om zoveel mogelijk van nachtstroom gebruik te maken, en niet op het idee komt om eens te gaan kijken wat het effect daarvan is?

Dat effect is al een tijd een lagere jaarrekening :roll:

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: Eneco,dagnachtstroommeter deffect,eindafrekening nu extreem

Ongelezen bericht door wicher »

Misschien een poll openen om te kijken hoeveel mensen maandelijks hun meter uitgebreid checken ?
Uitgebreid checken is niet nodig hoor :wink:
Gewoon 1 x per maand de standen noteren en door de maanden heen het zaakje in de gaten houden is al voldoende.
Zoals de energieboeren heden ten dage opereren is dit eigenlijk een MUST voor iedereen! (Tenzij je geld teveel hebt en er geen bezwaar tegen hebt om dat weg te geven natuurlijk)

SoundBoard
Berichten: 139
Lid geworden op: 08 feb 2007 13:33

Re: Eneco,dagnachtstroommeter deffect,eindafrekening nu extreem

Ongelezen bericht door SoundBoard »

Wanneer je je verbruik op onregelmatige tijdvakken bijhoudt krijg je natuurlijk eneorme verschillen. Maar dat is geen enkel probleem wanneer je het verbruik normeert, d.w.z. deel het verbruik door de periode in dagen. Dat gaat met EXCEL heel simpeltjes en zo heb je een heel goed overzicht van het verbruik wat door de normering altijd met elkaar is te vergelijken, ongeacht de periode waarover!

Heksenmama
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 okt 2006 08:29

Re: Eneco,dagnachtstroommeter deffect,eindafrekening nu extreem

Ongelezen bericht door Heksenmama »

Ik ben , als de meter gemaakt is zeker van plan om dit te gaan doen..
En niet zoals door iemand hier in een ander topic werd gezegd omdat ik er eerder geen zin in had maar gewoon omdat ik er domweg geen erg in had door tijdgebrek

Eneco klant
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 mar 2006 21:31

Re: Eneco,dagnachtstroommeter deffect,eindafrekening nu extreem

Ongelezen bericht door Eneco klant »

Zie ook mijn bericht van 27 maart 2006... :idea:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Eneco,dagnachtstroommeter deffect,eindafrekening nu extreem

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Op www.energieprijzen.nl kun je makkelijk uitrekenen wat je nadeel zou zijn als Eneco je alleen hoogtarief in rekening brengt. Als ze dat daadwereklijk gaan doen maak je bezwaar bij Eneco. Geef ze vier weken de tijd om hun fout te corrigeren. Daarna een geschil indienen via www.sgc.nl

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: Eneco,dagnachtstroommeter deffect,eindafrekening nu extreem

Ongelezen bericht door Ron58 »

wat je nadeel zou zijn als Eneco je alleen hoogtarief in rekening brengt.
Dat kunnen ze niet maken, ze zullen in ieder geval alles terug moeten rekenen naar standaard tarief.
Maar ja, het betreft een energiebedrijf, die voelen zich oppermachtig.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Eneco,dagnachtstroommeter deffect,eindafrekening nu extreem

Ongelezen bericht door Chanmaster »

DL3B


Geplaatst op 21 Feb 2007 12:55 door DL3B


--------------------------------------------------------------------------------

Quote:
Vandaag kreeg ik een brief met de mededeling dat onze dag/nacht meter defect was en dat alleen het dagtarief opgemeten is voor een jaar lang.


Kijkt u zelf nooit in uw meterkast dan? Had u zelf ook uit kunnen vinden toch?
Misschien een beetje veel werk (?), maar het is best handig om zelf iedere week je meterstanden even te noteren (geautomatiseerd in Excel is helemaal ideaal...). Kun je direct zien of er iets niet functioneert & kun je ook zien als je ineens heel afwijkende meterstanden hebt & gerichte actie ondernemen.
Tevens is het goed voor jezelf om eens te kijken wat je verbruik is & waar je eventueel kunt besparen (zomer/winter zie je ook altijd leuke verschillen). Ook is dan de eindafrekening meestal niet zo'n ontzettende verrassing.
Wel een beetje een overbodige of anders omschreven een onlogische vraag.
Wie let er op zoiets? Ja wij omdat we weten dat er stukken kunnen zijn maar de doorsnee mens niet!

Even ter aanvulling voor de inbrenger van dit topic.

U ontvangt een te hoge jaarafrekening

U doet er goed aan om, nadat de monteur bij u is geweest en de storing heeft verholpen, aan uw energieleverancier de dan actuele meterstanden door te geven en te vragen of ze voor u hiervan een eindafrekening willen opmaken onder vermelding van uw reden.
Voordeel is dat het vermeende oververbruik geen invloed op de toekomstige periode heeft. Tevens ontvangt u een eindafrekening welke gecompenseerd zal zijn.
Is deze te hoog dan kunt u daarop bezwaar aantekenen bij uw leverancier.
Ik heb de ervaring met dit soort zaken dat ze doorgaans goed en naar behoren worden afgedaan.

Chanmaster

DL3B
Berichten: 111
Lid geworden op: 28 okt 2005 12:42

Re: Eneco,dagnachtstroommeter deffect,eindafrekening nu extreem

Ongelezen bericht door DL3B »

@Chanmaster

De doorsnee mens let daar niet op.........

Dan wordt het hoog tijd dat ze dat wel gaan doen. Doorsnee mens heeft toch nog wel een beetje verstand? Iedereen moet toch ook die ene keer per jaar zijn/haar meterstanden doorgeven, dus de meterkast moeten ze wel kunnen vinden.
En als je in een huis woont (of het nu huur of koop is), zijn er ongeacht je verstand toch echt wel een aantal basiszaken die je dient te weten.
Maar ja, we leven tegenwoordig in een gemaksmaatschappij waarin alles voorgekauwd wordt & niemand meer een greintje eigen verantwoording durft c.q. wil dragen. (terwijl je daar juist op veel vlakken je voordeel mee kunt halen)
En: niks heeft het "eeuwige leven" dus alles kan kapot, ook je meter in de meterkast. Alleen willen mensen dat niet snappen.

Maar goed Chanmaster, van de "doorsnee" mens moet jij weer leven, dus ga ik allemaal maar niet te wijs maken, want dan moet jij straks richting ambtelijk loket voor een uitkerinkje

:cry:

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Eneco,dagnachtstroommeter deffect,eindafrekening nu extreem

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Laat even één ding duidelijk zijn. De doorsnee mens vertrouwd blindelings op een feiloos functioneren van de meters omdat de gemiddelde gebruiker niet eens weet hoe het werkt laat staan of het werkt. Deze techniek is geavanceerd en derhalve niet vanzelfsprekend.
Ik heb persoonlijk, direct alsmede indirect geen baat bij welke post hier dan ook.

DL3B
Berichten: 111
Lid geworden op: 28 okt 2005 12:42

Re: Eneco,dagnachtstroommeter deffect,eindafrekening nu extreem

Ongelezen bericht door DL3B »

Je hoeft ook helemaal niet te weten hoe het werkt. Het enige dat je van die meter moet weten is dat de cijfertjes veranderen. En ook daar hoef je geen moeite voor te doen want dat kun je zien (uitgezonderd de blinde mens dan).
En aangezien mijn schoonmoeder van 73 dat zelfs kan, hoef je niet gestudeerd te hebben om te kunnen constateren dat een elektriciteitsmeter het doet.
:D

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: Eneco,dagnachtstroommeter deffect,eindafrekening nu extreem

Ongelezen bericht door Ron58 »

De doorsnee mens die:

* niet het Radar forum leest
* al vele jaren in zijn woning woont
* al die jaren een vergelijkbaar gebruik heeft
* nog nooit een probleem met de leverancier gehad heeft
* geen familielid of kennis heeft die wel problemen heeft

die heeft geen flauw vermoeden dat er wel eens iet fout gaat en heeft geen enkele aanleiding om de meterstanden tussentijds te checken.
In de meeste gevallen gaat het natuurlijk ook gewoon goed.

Gesloten