LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] [Eneco] Zeer vreemde toename electriciteitsverbruik?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
lite
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 feb 2007 13:44

[Eneco] Zeer vreemde toename electriciteitsverbruik?

Ongelezen bericht door lite »

Hallo allemaal,

Ik hoop dat iemand hier iets zinnigs over kan zeggen. ;) Het gaat om het volgende:

Ondanks dat het electriciteitsverbruik in mijn 1-kamer appartement de afgelopen 3 jaar steevast is gedaald (van 3000Kwh in 2004 tot minder dan 2000Kwh in 2006), geeft de Eneco eindafrekening nu ineens een hevige stijging voor 2007 tot 4880Kwh. Ter illustratie:

Afbeelding

Ik moet nu zo'n 700 euro bijbetalen en mijn termijnbedrag gaat omhoog van 35 naar 85 euro per maand...

In mijn woning is niks veranderd, ik heb zelfs mijn 'zware' 107cm plasma televisie afgelopen najaar verruild voor een nieuw, zuiniger 80cm lcd-model. Het vreemde is, dat als ik de apparatuur aanzet die ik eigenlijk altijd gebruik (computer, tv + ontvanger, versterker en enkele lampen) zie ik op de meter dat ik zo'n 0,5Kwh verbruik. Als ik er vanuit ga dat dit een jaar lang 15 uur per dag constant aanstaat (wat niet het geval is) zou ik op een kleine 2800Kwh per jaar uitkomen. Als ik alles uitzet (zoals ik 's nachts doe) zit ik op 0,05Kwh aan standby-verbruik, dat heeft nauwelijks effect dus. Totaal zit ik dan op 3000Kwh, toch al 50% meer dan mijn totale gebruik vorig jaar.

Ik kook dagelijk's zo'n 30 minuten op een keramische kookplaat, ik heb gemeten dat als ik 2 pitten hoog aanzet ik zo'n 2Kwh verbruik, ook niet vreemd lijkt me. Voor een compleet jaar zou dat 365Kwh extra zijn.

Ik draai 2 x per week een was (geen droger), 's avonds of in het weekend, en ik gebruik gemiddeld 10 minuten per dag een 1000W combi-magnetron.

Al met al snap ik echt niet hoe ik op zo'n exorbitant hoog verbruik kan zitten, 2.5 keer zo hoog als vorig jaar en het gemiddelde in mijn gebied?

P.s., mijn meter geeft deze (hoge) stand dus ook echt aan! Ik weet niet of mijn probleem daardoor niet echt meer hier bij Radar thuishoort (ik heb vooralsnog geen 'geschil' vrees ik), maar ik heb echt geen idee wat slim is om nu te doen.

Heeft iemand misschien een goede tip? Ik heb wel iets gezien over ijken van de meter (nogal duur geloof ik?), heeft dat zin in dit geval? Zou ik een electriciën langs moeten laten komen?

Alvast bedankt voor jullie suggesties,
Olivier.

jaap50
Berichten: 33
Lid geworden op: 11 jan 2007 13:42

Re: [Eneco] Zeer vreemde toename electriciteitsverbruik?

Ongelezen bericht door jaap50 »

Oude koelkasten willen wel eens zuipen (2kWh per dag is geen uitzondering). Ook als je ze niet regelmatig ontdooit gaat het verbruik omhoog. Verder weinig van te zeggen op afstand. Goed dat je die plasma hebt weggedaan.

lite
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 feb 2007 13:44

Re: [Eneco] Zeer vreemde toename electriciteitsverbruik?

Ongelezen bericht door lite »

Bedankt voor je reactie Jaap ;)

De koelkast is 5 jaar oud, ijsvrij en functioneert voor zover ik kan zien zonder problemen. Als ik alles op standby zet ('s nachts bijvoorbeeld, de koelkast staat dan natuurlijk gewoon aan) maakt de meter ongeveer een halve rotatie per minuut. Dat komt overeen met 1,2Kwh per dag (daarin zit ook het standby verbruik van de televisie en andere apparatuur, klokjes e.d.).

De tv heb ik zo'n 4 maanden geleden vervangen, ik had natuurlijk verwacht dat mijn verbruik er alleen maar van omlaag zou gaan... :(

DL3B
Berichten: 111
Lid geworden op: 28 okt 2005 12:42

Re: [Eneco] Zeer vreemde toename electriciteitsverbruik?

Ongelezen bericht door DL3B »

Tip: gewoon even handmatig per week of misschien wel per dag je meterstanden noteren. Dan krijg je beetje inzicht in verbruik.
Misschien dat je 't te veel werk vindt (zie ander topic, waar ik ook dit aangehaald had & daar vinden mensen 't veel werk; tja wat is even een meterstand opnemen?), maar ik zou zeggen:
neem even een paar dagen achter elkaar om de 24 uur de standen op.
Doe het 7 dagen, zodat je ook je weekend erin hebt zitten.(in het geval je ook een dubbele meter hebt is dat handig)
Per 24 uur weet je ook nog goed welke apparaten je wel/niet gebruikt & hoe lang. Dan kan je beetje bepalen waar precies de eventuele pieken zitten en de eventuele "stroomvreter" eruit pikken.
Daarna kun je eens een aantal keer p/week opnemen & dan eens na een maand bekijken. Dan kun je daarna ook beetje doorrekenen wat je per jaar verbruikt.

lite
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 feb 2007 13:44

Re: [Eneco] Zeer vreemde toename electriciteitsverbruik?

Ongelezen bericht door lite »

dat ga ik in ieder geval even doen. ik wil eigenlijk iemand ook wel eens laten doormeten wat er nu specifiek zoveel stroom zou trekken (ik ben heel benieuwd aangezien er nauwelijks iets in huis is veranderd sinds vorig jaar). ik wil eigenlijk ook niet uitsluiten dat er iemand op een of andere manier meeteert op mijn aansluiting..

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: [Eneco] Zeer vreemde toename electriciteitsverbruik?

Ongelezen bericht door wicher »

Bij de Gamma/ Karwei koop je een stroomverbruiksmeter voor 10 a 15 euro. Kun je precies meten wat elk app. verbruikt.
Als je ook nog eens ALLE stekkers uit de stopcontacten trekt kun je zien of er iemand meelift :wink: (dan zou de meter moeten blijven lopen). Probeer die laatste truuk eens op verschillende tijden/ dagen.....je weet maar nooit!

lite
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 feb 2007 13:44

Re: [Eneco] Zeer vreemde toename electriciteitsverbruik?

Ongelezen bericht door lite »

ah super, bedankt voor de tip wicher. ik ben volgende week een weekje in het buitenland en zal dan in ieder geval alles eens uitzetten. mocht er daarna niks zijn opgeteld dan ga ik direct even een verbruiksmeter halen. :)

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: [Eneco] Zeer vreemde toename electriciteitsverbruik?

Ongelezen bericht door Ron58 »

zal dan in ieder geval alles eens uitzetten
Er zijn een aantal dingen waar je niet zo snel aan denkt die toch stroom blijven verbruiken als je alles uitzet, zoals:
CV pomp, centraal afzuigsysteem, opladers/omvormers van telefoon of computerhardware, trafo van de deurbel.
Helemaal nul zul je niet zo snel bereiken.

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: [Eneco] Zeer vreemde toename electriciteitsverbruik?

Ongelezen bericht door wicher »

Ik zei ALLE stekkers Ron58!!!!
Dus ook van de CV, de deurbel, etc.
Je kunt natuurlijk ook de stoppen eruit draaien (of afschakelen), maar dan kan meeliften ook moeilijk aantoonbaar worden :wink:

lite
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 feb 2007 13:44

Re: [Eneco] Zeer vreemde toename electriciteitsverbruik?

Ongelezen bericht door lite »

Er zijn een aantal dingen waar je niet zo snel aan denkt die toch stroom blijven verbruiken als je alles uitzet, zoals:
CV pomp, centraal afzuigsysteem, opladers/omvormers van telefoon of computerhardware, trafo van de deurbel.
Helemaal nul zul je niet zo snel bereiken.
ik heb geen CV-installatie (stadsverwarming), geen afzuigsysteem, 1 telefoonoplader die ik circa 1 keer per week gebruik en ook geen deurbeltrafo (centraal systeem). ;)

met de computerhardware heb ik rekening gehouden, die gebruik ik veelvuldig voor mijn werk. ik heb sinds 2 maanden een nieuwe computer (daarvoor 2 jaar lang dezelfde gehad), dus daar zoek ik het eigenlijk ook niet in (in ieder geval geen 2,5 maal zo hoog totaalverbruik als vorig jaar)..

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: [Eneco] Zeer vreemde toename electriciteitsverbruik?

Ongelezen bericht door Ron58 »

Ik zei ALLE stekkers Ron58!!!!
Ik wist niet dat je boos werd :lol:

Ik reageerde op lite's opmerking dat hij een weekje naar het buitenland ging, of je je cv in de winter (nou ja, winter) dan helemaal uitgooit en of je dan denkt aan een centrale afzuiger??

Maar zoals hij zelf al reageerde, deze zaken zijn niet aanwezig, dus moet je de boel aardig stil kunnen zetten.

dikido
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 mar 2007 16:02

Re: [Eneco] Zeer vreemde toename electriciteitsverbruik?

Ongelezen bericht door dikido »

Heb je ook gecontrolleerd dat de meterstanden niet geschat zijn hiervoor? En je geeft aan dat het waarschijnlijk niet in je pc zal zitten maar hoe zwaar is de voeding die erin zit? deze wordt over het algemeen zwaarder als je snellere kaarten en processor in geplaatst wordt.!! :D

Gesloten