LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mediamarkt wil geen geopende blister verpakking terugnemen

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
luckyjan
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 feb 2007 14:12

Mediamarkt wil geen geopende blister verpakking terugnemen

Ongelezen bericht door luckyjan »

Tot mijn grote verbazing kwam ik er vandaag achter dat mediamarkt Eindhoven geen producten in een geopende blister verpakking wil terugnemen. Op mijn vraag hoe ik dan een product goed of slecht kan vinden zonder het uit de verpakking te halen zei men dat het product voldoende beschreven wordt op de achterkant van de verpakking.
(het ging om een hoofdtelefoon die niet bleef zitten om de oren van mijn dochter).
Om een lang verhaal kort te maken bij Mediamarkt Eindhoven kan je geen producten terugbrengen of ruilen die in een geopende blisterverpakking zitten! Voor mij een reden om nooit meer iets bij Mediamarkt te kopen. Verder vraag ik me af of Mediamarkt dit kan maken?

VanTels
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 aug 2006 23:41

Re: Mediamarkt wil geen geopende blister verpakking terugnemen

Ongelezen bericht door VanTels »

Hallo,

Wat voor hoofdtelefoon is het?
Welk merk en type?

Graag uw reactie,

Anastasia
Berichten: 474
Lid geworden op: 20 jan 2007 15:51

Re: Mediamarkt wil geen geopende blister verpakking terugnemen

Ongelezen bericht door Anastasia »

Kinderen hebben kleine kopjes, dus die moet je testen, en als je in de winkel geen losse demo is, gewoon niet kopen, waarom gaat ze niet mee, dan weet zij ook waar ze later beter niet kan komen!

De Trust Headset, dus koptelefoon en microfoon ineen, zit wel goed,
zowel bij papa, als bij mij (7 jr) als de baby, 4 maanden!

Dus goedkoop en goed?

luckyjan
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 feb 2007 14:12

Re: Mediamarkt wil geen geopende blister verpakking terugnemen

Ongelezen bericht door luckyjan »

Het was een maxell van 5.99 euro die je achter je oren moet klemmen (dus niet een die in je oren gaat). Alleen blijft ie niet echt lekker zitten bij mijn dochter van 16 jaar.
Maar daar gaat het mij ook niet om. Het is het principe dat Mediamarkt Eindhoven blijkbaar hanteerd van dat als je een blister verpakking hebt geopend je het sowieso niet meer terug kan brengen wat het ook is. (gelukkig dat de mp3 speler van 44 euro wel beviel want die zat ook in een blister).

VanTels
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 aug 2006 23:41

Re: Mediamarkt wil geen geopende blister verpakking terugnemen

Ongelezen bericht door VanTels »

Jammer dat het een Maxell is, hier kan ik u helaas niet mee helpen.
Als het een Sony of Philips was geweest had ik u wel kunnen helpen.
Er zijn namelijk winkels in Eindhoven die niet moeilijk hadden gedaan over die open blister.

ikbenik

Re: Mediamarkt wil geen geopende blister verpakking terugnemen

Ongelezen bericht door ikbenik »

Sinds wanneer is koop geen koop?


Het is nog altijd zo dat koop=koop.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat als je iets gekocht hebt, dat je het niet zomaar terug kunt brengen.
Dus het is geen recht dat je een product zonder reden van opgave in een bepaalde periode gewoon terug kunt brengen en dat je het aankoopbedrag volledig terugkrijgt.

Oftewel:
Juridisch gezien is een winkelier niet verplicht om het product in een geopende verpakking terug te nemen.
Een uitzondering hierop is dat het product kapot is.

VanTels
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 aug 2006 23:41

Re: Mediamarkt wil geen geopende blister verpakking terugnemen

Ongelezen bericht door VanTels »

Maar het zou wel service zijn!
En waarom doet Mediamarkt nou zo moeilijk, je kunt op dit forum lezen dat mediamarkt zelfs mobiele telefoons omruilt die al 3* gerepareerd zijn, en ze vervolgens weer als nieuw verkoopt!

Vervolgens doen ze moeilijk over een geopende blister, zielig hoor!
Het is dat ze bij het bedrijf waar ik werk geen maxell verkopen anders had ik hem gewoon voor deze mensen omgeruild. (ondanks dat deze niet bij ons gekocht was)

Soms moet je gewoon niet zo moeilijk doen, waarom iemand voor 5,95 een rotgevoel geven!

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Mediamarkt wil geen geopende blister verpakking terugnemen

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Mediamark niet gek?
Nou als een deurkruk! Want er bestaat jurispudentie daarover die daarover uitspraken heeft gedaan dat een voorwaarde dat de verpakking van het product in een ongeopende staat teruggebracht moet worden om voor vergoeding in aanmerking te komen ONJUIST IS!!
Uw Mediamarkt handelt dus FOUT!!

ikbenik

Re: Mediamarkt wil geen geopende blister verpakking terugnemen

Ongelezen bericht door ikbenik »

Maar het zou wel service zijn!

Soms moet je gewoon niet zo moeilijk doen, waarom iemand voor 5,95 een rotgevoel geven!

Klopt helemaal.

En om eventuele misverstanden uit de wereld te helpen:

Mijn reactie was puur wettelijk gezien. Dus niet hoe ik zaken afhandel!

Zelf zou ik in zo'n geval ook niet moeilijk doen.

Waarom dat ik toch zo negatief reageerde?

Simpel.

Omdat veel consumenten denken dat als ze iets gekocht hebben en het bevalt hun niet, dat ze wettelijk het recht hebben om een product zonder opgave van reden binnen 8 tot 14 dagen terug mogen brengen en dat de winkelier dan verplicht is om het geld terug te geven.

Oftewel:
De regels van de wet op afstand zijn ook van toepassing bij normale transacties in de winkel.

En dat is dus niet het geval.

Dus als zo'n klant bij mij kwam, dan doe ik daar niet moeilijk over.

Echter juridisch gezien hoef ik dat niet te doen en heeft de klant geen poot om op te staan.

ikbenik

Re: Mediamarkt wil geen geopende blister verpakking terugnemen

Ongelezen bericht door ikbenik »

Mediamark niet gek?
Nou als een deurkruk! Want er bestaat jurispudentie daarover die daarover uitspraken heeft gedaan dat een voorwaarde dat de verpakking van het product in een ongeopende staat teruggebracht moet worden om voor vergoeding in aanmerking te komen ONJUIST IS!!
Uw Mediamarkt handelt dus FOUT!!
Mediamarkt zit goed.

Als niets mis is met het product en de winkelier is niet verplicht om het product terug te nemen, en ze doen dat wel, dan bepaald de winkelier tegen welke condities!
Want er bestaat jurispudentie daarover die daarover uitspraken heeft gedaan dat een voorwaarde dat de verpakking van het product in een ongeopende staat teruggebracht moet
Een praktijkvoorbeeld:

Je koopt bij mij een heatset en je hebt het uit de verpakking gehaald en na twee dagen heb je spijt van je aankopen.
Dus volgens jouw ben ik dan verplicht om de headset terug te nemen.

Ik neem de headset alleen terug, als de verpakking niet kapot is.

Dus in jouw situatie neem ik de headset niet terug.

Ik ben niet verplicht om de headset terug te nemen en als ik dat wel doe, bepaal ik tegen welke condities en niet jij.

In het geval van de TS zitten de oordopjes niet goed bij een kind.

Is er wat mis met de oordopjes?

Nee. Met de oordopjes is niets mis mee.

Ten tweede is het niet hygiënisch om de gebruikte oordopjes opnieuw te verkopen.

De reden dat de winkelier het product niet terugneemt, is dat hij deze niet meer kan verkopen.

Als de oordopjes gewoon in de ongeopende verpakking zaten, dan kan deze worden teruggenomen en weer verkocht worden.

Want er bestaat jurispudentie daarover die daarover uitspraken heeft gedaan dat een voorwaarde dat de verpakking van het product in een ongeopende staat teruggebracht moet
Hier betreft het niet de transacties in de winkel, maar koop op afstand.
Hierop zijn de regels van de wet koop op afstand geldig.
En dan mag de detaillist het product met de kapotte verpakking niet weigeren!

Kort samengevat:
Als je een product koopt in de winkel, dan is de winkelier niet verplicht om het product terug te nemen en mag hij de geopende verpakkingen weigeren.
Als je een product via internet e.d. koopt en dan is de wet koop op afstand van toepassing en dan dient de verkopende partij namelijk wel de geopende verpakking terug te nemen.


De regel die jij aankaart is ook van toepassing bij terechte garantieclaims. Dus heb je de verpakking niet meer is de verkopende partij ten aller tijden verplicht om de garantieclaim af te handelen.

luckyjan
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 feb 2007 14:12

Re: Mediamarkt wil geen geopende blister verpakking terugnemen

Ongelezen bericht door luckyjan »

Ten eerste waren het dus geen oordopjes maar gewoon van die hoofdtelefoon dingen die je over je oren moet schuiven. Ten tweede bleven ze niet zitten bij mijn dochter en das toch wel een voorwaarde om een hoofdtelefoon te gebruiken.
Maar nogmaals het gaat dus niet om de hoofdtelefoon want welke reden ik ook zou hebben ze nemen dus NIETS terug wat in een geopende blister zit al kom ik er een uur later mee terug. Je moet het product blijkbaar goed kunnen beoordelen aan de hand van de omschrijving die erop geprint is.
Ze kunnen dus de grootste bagger verkopen want je kunt het toch niet meer terug brengen!!

ikbenik

Re: Mediamarkt wil geen geopende blister verpakking terugnemen

Ongelezen bericht door ikbenik »

Ten eerste waren het dus geen oordopjes maar gewoon van die hoofdtelefoon dingen die je over je oren moet schuiven.


Ik ken die dingen. Ik heb ze ook.

De exemplaren die ik heb zijn oordopjes, met een extra beugeltje die je om je oorschelp moet doen.

Wel handig als je in bed ligt, want dan vallen ze er niet uit.

Die beugeltjes hebben de maat van een volwassen oorschelp.

Dus bij een kind zullen ze dus te groot zijn en dus niet blijven zitten.

Die ik heb zijn van het merk Philips.

Die dingen hebben een k*t geluid, maar dat terzijde.


Volgens de juridische regels is er niets mis met het product, alleen voor de degene die ze wilt gebruiken zijn ze te groot.

Is het product kapot? Is er iets mis met het product?

Nee, want als een volwassen persoon die oordopjes gebruikt, dan blijven ze wel goed zitten.

In dit geval is het dus een gebruikersprobleem (niet negatief bedoeld).

En dat is géén reden dat de winkelier het product terugneemt.


Wat wel belangrijk is:
Heb je tijdens de koop hiervoor de verkoper geraadpleegd?
Heb je aangegeven dat het voor een kind is?
Heeft hij je daarover goed geïnformeerd?

Als je het met hem overlegt hebt en je hebt duidelijk aangegeven dat het voor een kind is en hij zegt dat het géén probleem is, dan heeft het product niet die eigenschappen die het product volgens de verkoper had moeten hebben!

Heb je de blister zelf uit de rek gepakt of je hebt wel aan de verkoper gevraagd voor zo'n koptelefoon en je hebt er niet bijgezegd dat het voor een kind is, dan heb je geen enkele rechten hieromtrent.

ikbenik

Re: Mediamarkt wil geen geopende blister verpakking terugnemen

Ongelezen bericht door ikbenik »

Nou als een deurkruk! Want er bestaat jurispudentie daarover die daarover uitspraken heeft gedaan dat een voorwaarde dat de verpakking van het product in een ongeopende staat teruggebracht moet worden om voor vergoeding in aanmerking te komen ONJUIST IS!!
Uw Mediamarkt handelt dus FOUT!!
Waar baseer jij dat op?

En hoe kom jij erbij dat de winkelier het product terug hoort te nemen?

Want er bestaat jurispudentie daarover die daarover uitspraken heeft gedaan dat een voorwaarde dat de verpakking van het product in een ongeopende staat teruggebracht moet worden om voor vergoeding in aanmerking te komen ONJUIST IS!!

Deze uitspraak van jouw is totale onzin!

alfatrion
Berichten: 21921
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mediamarkt wil geen geopende blister verpakking terugnemen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Want er bestaat jurispudentie daarover die daarover uitspraken heeft gedaan dat een voorwaarde dat de verpakking van het product in een ongeopende staat teruggebracht moet worden om voor vergoeding in aanmerking te komen ONJUIST IS!!
Ik vermoed u zich vergist en denkt aan de regels die gelden bij koop op afstand. Bij een gewone winkel is het koop is koop, tenzij men anders overeenkomt.

luckyjan
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 feb 2007 14:12

Re: Mediamarkt wil geen geopende blister verpakking terugnemen

Ongelezen bericht door luckyjan »

Bij iedere "gewone" winkel heb ik altijd kunnen ruilen of het nu wel of niet in een blister verpakking zat. Bij mediamarkt kan dit niet dus is het voor mij GEEN gewone winkel en zal ik er ook niet meer komen.
Verder wil ik het niet meer over de koptelefoon hebben want daar gaat het niet om. Het gaat erom dat iets uit een geopende blister verpakking niet teruggebracht kan worden of je nu wel of geen goede reden hebt.

ikbenik

Re: Mediamarkt wil geen geopende blister verpakking terugnemen

Ongelezen bericht door ikbenik »

Het gaat erom dat iets uit een geopende blister verpakking niet teruggebracht kan worden of je nu wel of geen goede reden hebt.
Als het product defect is dan wel.

Anders niet.

Bij iedere "gewone" winkel heb ik altijd kunnen ruilen of het nu wel of niet in een blister verpakking zat.
Dit valt dan onder service en niet onder het consumentenrecht.

Dus je mag hieraan ook geen rechten aan ontlenen.

ikbenik

Re: Mediamarkt wil geen geopende blister verpakking terugnemen

Ongelezen bericht door ikbenik »

Simpel, dat MediaMarkt niet verplicht is om een product met een geopende verpakking terug te nemen.

kooppie
Berichten: 61
Lid geworden op: 19 nov 2004 18:58

Re: Mediamarkt wil geen geopende blister verpakking terugnemen

Ongelezen bericht door kooppie »

Zo heb ik ook een verhaal.
Ik ging met mijn mobiele telefoon naar de winkel en vroeg om een datakabel. Ze gaven me er een (omdat ik er totaal geen verstand van heb). Kom ik thuis, werkt het niet dus.....!
Terug naar de winkel met de geopende blisterverpakking.
Ze namen het niet terug. Zij hebben mij toch het verkeerde artikel gegeven, ik kom toch niet voor niks met mijn telefoon naar de winkel voor advies!
Nou daar sta je dan!

Gegroet Kooppie

alfatrion
Berichten: 21921
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mediamarkt wil geen geopende blister verpakking terugnemen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als u er bij verteld waar u het product voor wil gebruiken moet de winkel het wel terug nemen als het niet werkt omdat er dan spraken is van dwaling.

ikbenik

Re: Mediamarkt wil geen geopende blister verpakking terugnemen

Ongelezen bericht door ikbenik »

De normale consument vind altijd dat hij gelijk heeft, dat de winkelier hem per definitie afzet en dat de hele wereld tegen hem is.
Wat dus niet zo is.


En de winkelier hoeft niet voor de kosten op te draaien voor de fouten van de consument zelf.

Gesloten