LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] aannemer boort door kabel kpn

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
addertje
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 feb 2007 20:02

aannemer boort door kabel kpn

Ongelezen bericht door addertje »

Mijn aannemer heeft bij het aanleggen van een buitenkraan door de kabels van de kpn geboord. Deze kabels bleken bij mij in de spouwmuur te liggen waardoor mijn buurman nu dus geen telefoon meer heeft. Mijn verbinding is dus nog intakt. Nu wil mijn aannemer er niet van weten om de kosten op zijn verzekering te verhalen omdat hij nooit kon weten of daar eventueel kabels zouden liggen ..
Ik neem juist een aannemer aan om dit soort voorvallen te verkomen ..

KPN geeft aan 2 opties te hebben .. of 2 gaten maken in mijn gevel en een extra lus door mijn tuin te leggen .. kabels van de rest van het woonblok lopen nu dus door mijn spouwmuur en misschien zo door mijn tuin ? Of als 2e optie is op de hoek van de straat een tap te maken en dan voor alle huizen de stoep open te breken + nieuwe kabels te trekken wat duizenden Euro's zou gaan kosten.

Ik heb het huis toch gekocht en ik was zelf ook geheel niet op de hoogte dat er kabels door mijn spouwmuur liepen ...
kan ik gewoon de KPN dit laten maken en dat ze mijn aannemer aansprakelijk stellen ? Kan ik de aannemer ook in een brief aangeven hoe ik te werk ga en dat ik de betaling van zijn rekening opschort totdat dit opgelost is ?

Graag hoor ik van jullie

Toolboy

Re: aannemer boort door kabel kpn

Ongelezen bericht door Toolboy »

Er bestaan appies die kabels/leidingen kunnen opsporen.
Uit uw verhaal neem ik aan dat u een prof bedrijf had in gehuurd.
Deze behoord dat ook te weten.

Ik zou de aannemer aansprakelijk stellen

addertje
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 feb 2007 20:02

Re: aannemer boort door kabel kpn

Ongelezen bericht door addertje »

ik heb gewoon een aannemer in de armen genomen en ook gewoon netjes een btw bon ontvangen voor de werkzaamheden. alleen heeft de aannemer zijn leveringsvoorwaarden niet bij de kvk gedeponeerd.
Maar mag de KPN eigenlijk wel kabels door mijn koophuis hebben liggen ?? ik heb zelf geen kpn aansluiting maar een upc.

Toolboy

Re: aannemer boort door kabel kpn

Ongelezen bericht door Toolboy »

@addertje

Het gaat niet over de kpn !
Het gaat toch over de schade die ontstaan is door een fout van de aannemer.

cygnum
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:34

Re: aannemer boort door kabel kpn

Ongelezen bericht door cygnum »

Het gaat er ook om of de aannemer dit redelijkerwijs kon verwachten. Ik heb wel eens in de praktijk meegemaakt dat een aannemer in een gasleiding boorde die zich in het plafond bevond. De gasleiding zat niet op een gebruikelijke plek (hij liep vanaf het fornuis namelijk naar boven in plaats van - zoals meestal - naar beneden), maar hij zat wel bij het fornuis in de buurt. Een aannemer was er blind vanuit gegaan dat de leiding naar beneden was gegaan, terwijl hij had moeten weten dat het ook mogelijk, maar wat minder vaak voorkomend, was dat de leiding naar boven zou lopen. Hij had dit met een leidingzoeker kunnen voorkomen.

De aannemer had in dit geval ook een leidingzoeker kunnen gebruiken, maar er zal ook gekeken moeten worden of het te verwachten viel dat er daar een kabel van de KPN liep.

rweelden22
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 jan 2007 11:34

Re: aannemer boort door kabel kpn

Ongelezen bericht door rweelden22 »

pas maar op dat je geen spook nota.s gaat krijgen van upc

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: aannemer boort door kabel kpn

Ongelezen bericht door queenfan »

Woon jij in een appartement/flat of in een "normale"woning.

Als het goed is zijn er tekeningen e.d. van deze kabel, de aannemer kon weten door deze tekeningen aan te vragen of door onderzoek of er ergens een kabel ligt.

Een grondploeg gaat ook niet in het wilde weg graven lijkt me, deze zal ook eerst gaan kijken naar wat er in de grond ligt.

Kika29
Berichten: 555
Lid geworden op: 24 jul 2006 15:50

Re: aannemer boort door kabel kpn

Ongelezen bericht door Kika29 »

Een aannemer behoort naar mijn weten een zogeheten clickmelding te doen om te achterhalen waar kabels en dergelijke op kaart aangegeven staan. Daarnaast is naar mijn weten iedere aannemer/bouwbedrijf verzekerd voor dit soort van schade...dat het in de praktijk namelijk nog weleens fout gaat met kabels en leidingen is een feit.

addertje
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 feb 2007 20:02

Re: aannemer boort door kabel kpn

Ongelezen bericht door addertje »

bedankt maar nogmaals ...
er is niet gegraven in mijn tuin ( alleen met een handscheptje tot +/- 50 cm diepte ) de kabel is geraakt in de spouwmuur en daar kon je ook
niet zien of deze er liep. Het is dus geen punt waar de kabel binnen of naar buiten gaat .. deze ligt gewoon in de lengte door de spouwmuur heen. Ook mijn kabel is dusniet geraakt maar die van de buurman.

addertje
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 feb 2007 20:02

Re: aannemer boort door kabel kpn

Ongelezen bericht door addertje »

Zoals aangegeven heb ik met de rechtsafdeling van de KPN gesproken en het gesprek even opgenomen 8)
Ze zouden de kosten nooit en te nimmer bij een particulier verhalen en in mijn geval lijkt het ze ook bijna onmogelijk om de kosten bij de aannemer te verhalen. ook wanneer ze de aannemer aansprakelijk gaan stellen en deze wijgert of staat in zijn recht dan zullen ze de kosten dus ook nooit bij mij kunnen verhalen.
Nu zijn er al weer 3 weken ofzo over heen gegaan en heb ik ze maar weer eens gebeld hoe eea opgelost gaat worden .. ik zit nog steeds met een kabeltje doos mijn woonkamer die naar de buurman loopt.

Ze hebben nu een aanvraag bij de gemeente gedaan en ze gaan een nieuwe kabel leggen van +/- 60 meter van het beginpunt op de hoek over de stoep naar mijn buurman. Ze moeten dus een oprit van +/- 10 meter openleggen en een stoep van +/- 45 meter en dan nog door de voortuin van mijn buurman naar het ISRA punt. tsja mag wat kosten !
Ze gaan de andere huizen vanaf mijn buurman naar de andere hoek niet eens doormeten of de kabel daar wel goed is ( die bellen allen met UPC ). Wanneer ze weer met de kpn willen bellen dan gaan ze eea weer bekijken ??? raar idee toch ?

Maar ja ik heb ze aangeboden om de gaten in mijn gevel te maken ( ondergronds ) en de zaak ze optelossen maar ze gaan dus zelf voor de dure oplossing ... denk dat de buren op de hoek en mijn naaste buurman niet erg blij zullen zijn omdat ze de oprit + tuin gaan "plunderen"of ze gingen misschien een raket schieten ? ( iets van kabels door een mantel heen schieten zeiden ze ??

Gesloten