LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Katten in de tuin

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
dumela
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 feb 2007 16:07

Re: Katten in de tuin

Ongelezen bericht door dumela »

Iedereen die gereageert heeft bedankt. Ik ben een natuurliefhebber maar zoals de laatste schrijver schreef. Mensen met huisdieren die los kunnen rondlopen hebben hun eigen verantwoordelijkheid en dat is een ander geen last bezorgen. En dat gebeurt nu juist wel met kattenstront (laat staan hondenstront voor je deur, ook ergerlijk en onvoorstelbaar dat de baasjes hun hond voor een andermans deur laten schijten zonder het op te ruimen!!). Ik heb nu al vele oplossingen en ga het in het voorjaar weer eens proberen van Kattenschrik (helpt niet), tot leeuwenstront, cacaodoppen (waar haal je die??), mottenballen, cocktailprikkers, koffieprut (droogt uit en is geen gezicht in je tuin) en peper maar dan heb je een niesende kat in je tuin. Ik wil ze gewoon NIET in m'n tuin, die is bedoeld voor onze kleine zangvogels zoals heggenmus, kool en pimplemees, merel en roodborst. Liefst ook geen kauwtjes want die pikken weer het voer voor onze kleine vrienden op en verjagen ze dus ook. Ik ben benieuwd of er nog meer oplossingen zijn dan b.v met een plantensproeier de kat nat spuiten, maar dan moet je hem wel zien!!?? Ik ben benieuwd of er nog bepaalde plantensoorteh zijn die katten weghouden?? Wie heeft nog een bruikbare TIP????

Molly66
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 feb 2007 21:15

Re: Katten in de tuin

Ongelezen bericht door Molly66 »

Ik heb zelf honden en 1 kat. En mijn eigen kat doet het ook in mijn tuin. Eerst had ik ook last van de katten van de buren, maar na mijn tuin afgeschermd te hebben, heb ik van de buurtkatten geen last. Ik heb bijna alles geprobeerd wat hier omschreven staat. Peper - sateh prikker - Mispoes (soort lolly's met een luchtje) - zand - siersteentjes - koffieprut - water. Al deze middelen werken niet. Het enige wat ik niet geprobeerd heb is sambal, omdat ik het niet zie zitten dat mijn huis onder de sambal komt. De Mispoes gaf hij zelfs koppies, knoflook eet hij op. En peper spoelt met regen weg. De sateh prikkers weet hij te omzeilen, hij loopt er gewoon tussendoor. Met water gooien is hij even onder de indruk, maar komt, als je weg bent of binnen zit gewoon weer zijn behoefte doen. Ik heb binnen 2 kattenbakken voor hem staan, deze gebruikt hij ook. Mij is ook verteld om dennennaalden te strooien in de tuin. Misschien ga ik dat proberen, ik vind het niet prettig dat hij steeds tussen mijn aardbeien planten zit. Tevens is mijn kat de baas over de honden. Hij is totaal niet onder de indruk van honden.

Volgens mij is hier niet veel aan te doen. Mijn buren hebben gelukkig geen last meer van mijn kat omdat ik een kattenluik in mijn schutting heb gemaakt, waar door hij gedwongen wordt naar de zijkant op het gemeente terrein (hondenuitlaat plaats).
Ik vind het vervelend als mensen last hebben van mijn huisdieren. Dus doe er alles aan om de overlast te voorkomen.

Het blijft vervelend.

vronie
Berichten: 110
Lid geworden op: 10 aug 2006 04:15

Re: Katten in de tuin

Ongelezen bericht door vronie »

Ik wil ook dat mijn vier katten niet uit de tuin gaan,ik heb hem ook helemaal afgezet met gaas.
Ik heb ook een koivijver,en daarvoor een reigerschrik geplaats die ook vreemde katten in de morgen en avond buitensluit

karinknol
Berichten: 115
Lid geworden op: 26 apr 2005 01:41

Re: Katten in de tuin

Ongelezen bericht door karinknol »

Ik stoor me niet aan katten in mijn tuin, wel vind ik als mensen die voor een kat kiezen, de verantwoording hebben om deze binnen te houden. Ook een binnenkat is een gelukkige kat.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb een kitten opvang, dus in mijn huis, leven er iets meer katten als in een gemiddeld gezin.

Ik ben verantwoordelijk voor mijn katten, die verantwoording neem ik graag!
Geen van mijn katten komen buiten, ze veroorzaken de overlast maar in mijn huis, daar heb ik voor gekozen, de mensen in mijn buurt niet. Daar tegen over staat, dat ik hun kids niet in mijn tuin moet zien rond struinen.

pardon
Berichten: 224
Lid geworden op: 08 jun 2005 18:36

Re: Katten in de tuin

Ongelezen bericht door pardon »

zijn die mensen die hun katten buiten vrij laten lopen dan niet bang dat ze het beestje aan rijden? ik heb al een paar keer hier een kat gezien die ze aan rijden nou ehhhhhhh, ik vind het verschrikkelijk om dit te zien.

pardon
Berichten: 224
Lid geworden op: 08 jun 2005 18:36

Re: Katten in de tuin

Ongelezen bericht door pardon »

karinknol, wat zou jij eigenlijk dan doen als er een kind bij jou in de tuin zou komen

Molly66
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 feb 2007 21:15

Re: Katten in de tuin

Ongelezen bericht door Molly66 »

Re, pardon,

Ik heb hier in het verleden mee te maken gehad, dat ik overlast van mijn buurt kinderen had. Ik woon op een hoekhuis. Ik heb 2 opgeleide politiehonden en 1 hond in opleiding voor politiehond. Ze zijn getraind o.a. om over schuttingen te springen, dit heb ik ze thuis afgeleerd. Maar ik moet er niet aan denken dat er een kind met zijn/haar koppie over de schutting komt, en één van mijn hond er in bijt uit territorium bescherming. Ik heb met al mijn buren hier over gesproken, diverse kinderen van mijn schutting geplukt. Ik heb het hun vriendelijk uitgelegd, ik ben boos geweest. Ik heb hier nu kattenschrikdraad hangen, puur om de kinderen te beschermen. Mijn honden worden niet in het openbaar uitgelaten (ondanks dat ik naast mijn huis een hondenuitlaatplaats heb). Mijn honden zijn heel sociaal, maar de honden in mijn buurt niet. Ik wil geen problemen. De meeste mensen denken dat mijn honden alleen op commando iets mogen doen, dit is dus niet zo, ze zijn getraind om zelfstandig te kunnen werken.
De kattenschrikdraad is heel erg licht, is niet te vergelijken met die ze in een weiland gebruiken. Mijn honden voelen ze niet. Maar het heeft een preventieve werking, mede door de bordjes. Hij staat voor 90% niet eens aan. Maar als niemand wil luisteren, moet je wat.

Het zijn niet alleen de los lopende katten, maar ook los lopende honden. Mijn kat loopt buiten ook los, maar naast mij heb ik een dijk, waar niemand last van hem heeft, hij is oud en vaak binnen. (En doet het daarom ook in mijn eigen tuin).

Ik heb zelf de keuze gemaakt om beesten te nemen, daar hoeft niemand last van te hebben. En ik neem daar ook mijn verantwoordelijkheid in.

karinknol
Berichten: 115
Lid geworden op: 26 apr 2005 01:41

Re: Katten in de tuin

Ongelezen bericht door karinknol »

@pardon, dan waarschuw ik die kinderen, ondertussen hebben een aantal buurtkinderen mijn zwembad vernield, vind ik even erger dan een kattendrol.

Kijk ik heb ook drie kids en die hebben zich ook uit andere tuinen te houden, dat heet opvoeden. Mijn kinderen en mijn katten hebben niets te zoeken in andermans tuinen, wil ik ook geen buurtkinderen in mijn tuin zien.

Dit heet respect en opgevoed zijn.

pardon
Berichten: 224
Lid geworden op: 08 jun 2005 18:36

Re: Katten in de tuin

Ongelezen bericht door pardon »

molly66, ik weet dus niet niet hoe laag of hoog jou schutting is . maar stel dat kinderen spelende wijs over jou schutting kijken , b.v dat ze hun bal kwijt zijn of zo iets dergelijks.dan zou een van je politie honden dus het kind aanvallen? ik weet ook wel dat kinderen niets bij een ander in de tuin te maken hebben .maar kinderen denken niet altijd na als ze aan het spelen zijn . karinknol, ook ik heb kinderen en een kleinzoon. mijn kinderen mochten niet bij een ander in de tuin komen als ze ongewenst waren ,en zeker niet iets vernielen. maar ik zal je vertellen dat mijn kinderen vroeger en mijn kleinzoon nu regelmatig met hun handen in de kattestront zaten (zit), omdat de katten uit de buurt de zandbak als schijthuis gebruiken. kijk en dat heet dus ook respect en opvoeding.

mhermans
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 feb 2007 17:14

Re: Katten in de tuin

Ongelezen bericht door mhermans »

beste gast500,

Ik kwam op het forum een paar reacties van jou tegen…

Heb zelf ook last van twee katten, van de buur-buren…die schijten in mijn tuin…

Nu staat er nog geen gras…maar dat gaat er wel komen...
dus wil ik nu nog het nodige doen om niet het risico te lopen dat ik in de zomer uit mijn zwembadje het gras op stap en in de stront sta…maar nu concreet…wat heb jij voor iets moois bedacht om het beest te vangen?
ik las het was diervriendelijk...

Molly66
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 feb 2007 21:15

Re: Katten in de tuin

Ongelezen bericht door Molly66 »

Beste Pardon,

Mijn schutting is 1.90 hoog aan de buitenkant en 2.00 aan de binnenkant. Ik heb een gesloten schutting van rabbat. Ik heb juist de buurtkinderen en hun ouders gewaarschuwd, dat als er een bal over de schutting is gekomen, bij mij aan te bellen. Tevens heb ik ze er ook op geattendeerd dat er niet veel van die bal over zal zijn gebleven mocht die in mijn tuin komen. Nu moet ik er wel bij zeggen dat er een hoop bossages voor mijn schutting staat en dat als er een bal in de ruimte terrecht komt waar mijn honden lopen, ze wel heel erg hard en raar voetballen. De ruimte waar mijn honden lopen is afgeschemd en in principe alleen via de dijk bereikbaar. De kinderen moeten dan eerst door bossages en struiken heen om er te komen. Maar helaas snoeid de gemeente eens in de zoveel tijd de boel heel erg kort waardoor het makkelijker toegankelijk is. De buurt kinderen voetballen meestal in de straat zelf. Willen ze via die kant in mijn tuin komen, dan moeten ze eerst door mijn voor tuin van 10 meter diep, die afgesloten is. Nu moet ik wel al toegeven dat ik door hun gevoetbal al een deuk in mijn auto heb. Maar daar gaat dit onderwerp niet over, dus ga ik hier niet verder op in. Ik heb alle mogelijkheden gedaan om de buurtkinderen en mijn honden veilig te stellen. Het enige wat ik nog zou kunnen doen, is mijn tuin te overkappen, maar waar ben ik dan mee bezig (en een vergunning krijg ik hier toch niet voor). Het gaat om een ruimte van 9 x 6 meter. Wat ik al eerder schreef ik wil geen overlast veroorzaken en draag mijn verantwoordelijkheid. Maar het kan niet alleen van 1 kant komen.

Het heeft ook zijn positieve kant dat ik deze honden heb. Ik heb buren wonen, die speciaal in mijn straat zijn komen wonen omdat ik honden heb. Er is nu al ruim 15 jaar niet meer ingebroken in onze straat. Alleen bij ongeregeld heden slaan mijn honden aan, en dat weten mijn buren. Helaas huilen mijn honden alleen als er sirenes afgaan, maar de meeste buren vinden dit prachtig (alleen ik zelf niet, vooral niet na een nachtdienst).

Nu moet ik er ook bij zeggen dat ik 21 kinderen in mijn straatje had wonen, nu zijn er 8 kinderen weg, en dat scheelt al een hele hoop. Nu het mooie weer afwachten wat er verder gebeurd.

mariska666
Berichten: 231
Lid geworden op: 25 jan 2007 07:41

Re: Katten in de tuin

Ongelezen bericht door mariska666 »

Ik heb zelf nog 1 kat, had hiervoor 3 katten, maar geen van die katten kwam buiten. De laatste die ik nog heb, is gevonden toen hij ongeveer 1 dag oud was, zijn moeder was wild. Hij is nu 15 jaar, maar als de achterdeur openstaat zit hij vanaf de andere kant van de kamer te kijken en durft niet naar de deur.
Ik vind zelf ook als je dieren neemt moet je er zelf voor zorgen en de buren hoeven er geen last van te hebben.
Ik zelf vind het niet erg als bij mij katten in de tuin komen, maar ik kan me voorstellen dat niet alle mensen dit op prijs stellen. En dan vind ik de grootste fout bij de eigenaar liggen, niet bij de kat. Het is een dier die niet de bedoeling heeft om mensen te pesten.

Hond2
Berichten: 129
Lid geworden op: 31 aug 2005 13:28

Re: Katten in de tuin

Ongelezen bericht door Hond2 »

Van je buren EISEN dat ze hun kat bj zich houden.

Hond2
Berichten: 129
Lid geworden op: 31 aug 2005 13:28

Re: Katten in de tuin

Ongelezen bericht door Hond2 »

Waarom moeten in vredesnaam wéér de mensen die geen kat hebben noch er eentje willen maatregelen nemen om ANDERMANS HUISDIER van zich af te houden :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Laat de zg. kattenliefhebbers nou eens echt lief zjn en denken aan hun medemens/medebuurtbewoner die gewoon een leuk vijvertje met vissen wil hebben ZONDER NETJE ER OVERHEEN of gewoon leuk in zijn tuin wil werken zonder in de stront van ANDERMANS HUISDIER te hoeven graaien!!
En ja,ook katten kun je gewoon op je eigen terrein houden.Het zal misschien een nieuwigheid in katteneigenarenogen zijn,maar bij bouwmarkten zijn méééééééters hout,gaas en andere spullen te koop waarmee je je tuin zo kunt afschermen dat JOUW KAT er nit uit kan.
En anders maak je maar een kattenren.

mariska666
Berichten: 231
Lid geworden op: 25 jan 2007 07:41

Re: Katten in de tuin

Ongelezen bericht door mariska666 »

Ja, ik vind ook dat je zelf voor je diertjes moet zorgen, en dat het geen last voor de buurt wordt. Ik hoor ook een hoop mensen zeggen dat je een kat niet binnen kunt houden, maar dat kan heel goed, als je het maar vanaf het begin doet.

Nailish
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 mar 2007 21:30

Re: Katten in de tuin

Ongelezen bericht door Nailish »

Snijd een paar citroenen in stukjes en verspreid deze door de tuin... Werkt perfect!

shewi
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mar 2007 22:37

Re: Katten in de tuin

Ongelezen bericht door shewi »

Om katten op diervriendelijke manier uit de tuin te houden is, klinkt gek maar tijgerpoep is hier zeer goet tegen.

Het verkrijgen is lastig maar als het lukt is het probleem gefikst.

pardon
Berichten: 224
Lid geworden op: 08 jun 2005 18:36

Re: Katten in de tuin

Ongelezen bericht door pardon »

de volgende keer als ik naar de dierentuin ga , vraag ik aan de verzorger een pond tijgerpoep :lol:

kazandakisnikos
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mar 2007 18:00

Re: Katten in de tuin

Ongelezen bericht door kazandakisnikos »

Ik heb zelf 3 katten en die blijven gewoon binnen.
Het is al vaker gezegd, maar iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen huisdier en daar hoort niemand last van te hebben.
Ik heb wel katten gehad die echt niet binnen konden blijven.
Ik heb het vaak meer dan een jaar geprobeerd maar dat soort katten breken de hele boel af.
Die katten breng ik dan naar vrienden die op het platteland wonen waar ze dus zo min mogelijk overlast veroorzaken.

Ik heb bij ons in de gemeente al eens gevraagd of er niks in de APV opgenomen kan worden over katten en kattenoverlast.
Over honden zijn er regels zat maar over katten wordt bij ons niet gerept.

Men zou een chipverplichting in kunnen stellen zodat mensen niet meer kunnen ontkennen dat het hun kat is die overlast verzorgt.
Plus dat je zo gedumpte katten kunt achterhalen en de eigenaar aansprakelijk kunt stellen.

Ik heb ook 2 honden (jack Russell en een Staffordshire) die gewoon in de tuin lopen.
Met de kerst was een van de jonge katten van de buren in de tuin beland.
Ik wist dat niet en deed dus gewoon de honden naar buiten.
Ze hadden het beestje gelijk in de gaten en als ik er niet zo snel bij was geweest hadden ze het beestje afgemaakt.
Ik ben me kapot geschrokken en mijn mooie schone feestkleren kon ik die dag niet meer aan.Heb wel een blouse te leen gekregen van de buuf.Was wel netjes.
Ik had de buren al gevraagd of ze hun nieuwe katten binnen wilden gaan houden omdat er zoveel gevaren zijn.
Honden,auto's,gifstrooiers.

Ik slaap niet als een kat van me zou ontsnappen en s'nachts buiten zou lopen.

pietjep
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mar 2007 07:53

Re: Katten in de tuin

Ongelezen bericht door pietjep »

Als ik al die berichten zo lees doet men wel heel erg moeilijk.
Koffiedrap. cacaodoppen, electronische apparaten etc. etc. etc.
Heb in mijn tuin onlangs weer eens in een keutel mogen grijpen.
Dat was de druppel.....
Heb een pracht van een vangkooi gebouwd.
Een paar visgraten vastbinden aan het valmechanisme ...
FF wachten en je vangt een van de vele lieve dieren.
Een nacht laten staan en 's morgens de tuinslang erop.
Doe dit nooit met de hogdrukspuit een klein straaltje water is meer dan genoeg als het maar een poosje duurt.
Wat een emmer water gooien? Kun je het van in je rug krijgen.
Zie je je al lopen.... sta je niet voor aap .. kat is allang gevlogen .
De gevangen kat mag je geen pijn doen.
Je mag het lieve dier ook niet als eigendom gaan beschouwen.
Ook verkopen mag niet dus na een behoorlijke douche gewoon
vrij laten.
Ik kan u verzekeren , die komt nooit weer in je tuin.
Ga voor de zekerheid wel naar de politie en doe aangifte van bevuiling en vernieling door een kat uit je directe omgeving.
Geef bij deze mutatie tevens op dat je de betreffende vervuiler vangt.
Geef eveneens aan dat je het betreffende dier geen pijn doet of verwond maar alleen even schoonspuit.
Heb je geen voorbeeld van een vangkooi ... ga er even een lenen bij het dierenasiel en kopieer die.
Menig kattenliefhebber vindt dit wel erg gemeen maar de dierenasiels vangen op die manier ook katten .
Nog een opmerking .... zet de val op een niet al te opvallende plek.
Voor menig kattenliefhebber is bovenstaande te zien als dieren pesten
maar ik ben een van die mensen die juist van dieren houdt.
Helaas door allergie geplaagt kan ik geen enkel huisdier houden anders had ik wel een mooie hond.
Ook zouden kattenliefhebbers hun dieren eens moeten ophokken tijdens het broedseizoen. Maar nee hoor juist tijdens het broedseizoen is dierenleed pas echt niet aan te zien .
Wie is er nu dom of kortzichtig?

Gesloten