LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Arriva: verkeerd gekochte kaartjes: geen geld retour

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
pansiehansie
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mar 2007 11:56

Arriva: verkeerd gekochte kaartjes: geen geld retour

Ongelezen bericht door pansiehansie »

Hallo Forum,

In de kaartautomaat op station Groningen wil ik 4 enkele reizen kopen, druk het verkeerde knopje in en koop daardoor 4 retour. Kaartjes zijn voor traject Groningen - Delfzijl en ongedateerd.

Ik loop gelijk naar het Arriva loket, kaartjes worden voorzien dan een stempel met tekst "arriva store groningen" en er wordt met pen bijgeschreven dat ze ongebruikt zijn. Ik krijg een restitutieformulier dat ik in moet vullen en samen met de kaartjes op moet sturen.

Na ongeveer een maand krijg ik een brief van Arriva dat ik geen geld terug krijg met een aantal voorwaarden waar je aan moet voldoen voor restitutie.
Aan welke van de genoemde voorwaarden ik niet voldoe blijkt niet uit de brief. Gebeld met de klantenservice kunnen me niet verder helpen.
Op aangeven van de klantenservice geef ik mijn mobiele nummer zodat ik kan worden teruggebeld. Na ruim 1,5 week ben ik nog niet teruggebeld en heb ik zelf weer contact gezocht.

Nu blijkt dat, omdat de kaartjes ongedateerd zijn, er niet gerestitueerd wordt. Had ik bij het kopen van de kaartjes gedateerde kaartjes uit de automaat laten rollen dan was er geen probleem geweest. Volgens Arriva kan ik de kaartjes nog gewoon gebruiken: dat ik dat traject nooit als retour zal afleggen doet niet ter zake.

Dus: verkeerd kaartjes gekocht = geld weg. Dat vind ik onverteerbaar.

Hoe verder? Tips?

Pansiehansie

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Arriva: verkeerd gekochte kaartjes: geen geld retour

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Een vervoerder is niet verantwoordelijk voor de persoon eigen gemaakte fouten. Dan had je dat maar in de gaten moeten houden. In dit geval kun je een keer ergens anders heen. Alleen kun je nu wel in verweer gaan dat je kaarten onbruikbaar zijn gemaakt door de Aariva Store Gronigen. Op dit vervoersbewijs staat nu een stempel en een schrift met ongebruikt.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Arriva: verkeerd gekochte kaartjes: geen geld retour

Ongelezen bericht door Bailey »

Bij de NS kan dit wel, maar bij Arriva niet. In de vervoersvoorwaarden staat het volgende:

2. Ik maak geen gebruik van mijn treinkaartje. Wat moet ik doen?
Alleen gedateerde kaartjes worden vergoed die vóór aanvang van de reis zijn getoond aan én getekend door een medewerker van Arriva (treinsteward of medewerker van de Arriva Store te Leeuwarden of Groningen). De klant vult een aanvraagformulier Restitutie in en stuurt dit naar Arriva Klantenservice.

3. Ik maak geen gebruik meer van een ongedateerd treinkaartje. Wat moet ik doen?
Een ongedateerde kaartje kan nog altijd gebruikt worden. Deze worden dan ook niet vergoed.


Ik denk dat je dus weinig kan doen, Arriva houdt zich toch aan deze voorwaarden. Wat je wel zou kunnen doen is ze proberen te verkopen via Marktplaats. Dan heb je toch nog iets van de kosten terug.

Het is jammer dat Arriva zo halsstarrig is met restituties, bij vertragingen krijg je ook niks. Maar ja...dat is Arriva he...zolang ze hun eigen zakken maar kunnen vullen.

trimoxa
Berichten: 94
Lid geworden op: 20 jun 2006 14:02

Re: Arriva: verkeerd gekochte kaartjes: geen geld retour

Ongelezen bericht door trimoxa »

gewoon een proef procces beginnen wedden dat ze over de brug komen met de centen.

daar heb je tenslote als het goed is een rechtsbijstands verzekering voor.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Arriva: verkeerd gekochte kaartjes: geen geld retour

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Om nu nog na zoveel maanden een proefproces op te starten, ben je wel erg laat mee. Dit topic was gestopt in Maart.

Daarnaast wanneer je bijvoorbeeld een strippenkaart leest dan staat er achter dat gekochte kaarten gebruikt of ongebruikt niet retour genomen worden. De kaarten zijn dus ook niet om te ruilen voor een andere.

trimoxa
Berichten: 94
Lid geworden op: 20 jun 2006 14:02

Re: Arriva: verkeerd gekochte kaartjes: geen geld retour

Ongelezen bericht door trimoxa »

inderdaad niet goed opgelet ;)

Jan9
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:32

Re: Arriva: verkeerd gekochte kaartjes: geen geld retour

Ongelezen bericht door Jan9 »

Ik loop gelijk naar het Arriva loket, kaartjes worden voorzien dan een stempel met tekst "arriva store groningen" en er wordt met pen bijgeschreven dat ze ongebruikt zijn. Ik krijg een restitutieformulier dat ik in moet vullen en samen met de kaartjes op moet sturen.

De medewerker geeft door zijn handelswijze de indruk dat je je geld terug kan krijgen. Dat zou ook normaal zijn, een foutje maken met het bedienen van de kaartjesautomaat is menselijk, en verder gewoon een kwestie van service.
Kennelijk heeft Arriva zo weinig vertouwen in haar medewerkers dat dit niet aan de balie te regelen is.
Gewoon een belabberde service.
:roll:

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Arriva: verkeerd gekochte kaartjes: geen geld retour

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Jij bent als passagier zelf verantwoordelijk. Moet je maar beter lezen, want veelal gebeurd dat lezen juist niet goed vanwege te veel haast of te weinig genomen tijd. Elk kaartje dat een vervoersbedrijf zou innemen betekent een extra geldplaatje. Voor jullie als reiziger is het slechts een papiertje, maar het OV bedrijf betaald voor dit papiertje veel geld. De kaarten moeten gedrukt en verpakt worden, de kaartjes moeten in de automaat gedaan worden, de automaten moeten bijgehouden worden etc etc etc. Mocht dan blijken dat men ook nog eens kaarten gaat innemen en geld retour gaat geven of een ander kaartje ervoor teruggeeft dan is dat extra administratie en verloren geld. Dan zouden de kaarten door deze reizigers duurder worden. Ik geloof niet dat reizigers daarop zitten te wachten.

Jan9
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:32

Re: Arriva: verkeerd gekochte kaartjes: geen geld retour

Ongelezen bericht door Jan9 »

mooi cynisch stukje :lol:

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Arriva: verkeerd gekochte kaartjes: geen geld retour

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Dat is niet cynisch bedoelt. Het is puur de waarheid.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Arriva: verkeerd gekochte kaartjes: geen geld retour

Ongelezen bericht door tienepien »

Het kan ook anders fout gaan:
Ik had een kaartje gekocht bij de NS bij de kaartautomaat. Omdat Synthus dat graag wilde, moet je wanneer je via hun reist met een VIA-kaartje reizen. Dat wilde ik niet, dus ik koos "Alleen NS"op de automaat. Rolt er ineens een VIA-kaartje uit.

Dus: ik had het goed ingetypt, op het scherm stond het goed, ik had het juiste bedrag betaald en toch een verkeerd kaartje gekregen. Mja.. dan sta je toch even raar te kijken, zeker wanneer er op het hele station geen NS-medewerker meer te vinden is.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Arriva: verkeerd gekochte kaartjes: geen geld retour

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Kun je een klacht indienen. Dan noem je het apparaatnummer op en welk station dan wordt dit apparaat nagezien. Misschien was het apparaat wel verkeerd gevuld. Fout is menselijk. Wanneer het apparaat fout was dan krijg je je geld gewoon bij ongebruikte kaart retour.

Jan9
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:32

Re: Arriva: verkeerd gekochte kaartjes: geen geld retour

Ongelezen bericht door Jan9 »

Een fout maken is menselijk behalve als de klant die maakt?
pansiehansie kreeg geen geld terug en tienepien moet maar zien hoe ze het terug krijgt en daarvoor weer in de pen klimmen.
Nee dit is geen vooruitgang :D

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Arriva: verkeerd gekochte kaartjes: geen geld retour

Ongelezen bericht door tienepien »

Wat ik er maar mee wilde zeggen is dat je op zo'n moment als klant geen idee hebt hoe je dit op kunt lossen. Misschien moeten ze voor dit soort zaken duidelijk een telefoonnummer noteren op het apparaat oid.

Of zorgen dat er ALTIJD iemand van de NS op een station aanwezig is wanneer er niet zo'n oproeppaal staat. (Hoe het op stations werkt met een andere vervoerder weet ik niet) Maar dat zal wel duur zijn :)

Jan9
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:32

Re: Arriva: verkeerd gekochte kaartjes: geen geld retour

Ongelezen bericht door Jan9 »

Je punt is duidelijk en ik ben het met je eens tienepien.
Op het kaartje zou een instructie kunnen staan, maar zoals Pansiehansie als schreef mag het aanwezige personeel van Arriva je niet eens helpen en moet je naar het Arriva opsturen . Zo weinig vertrouwen hebben ze in het eigen personeel en ze kunnen dan ook makkelijker zeggen dat je geen recht op restitutie hebt.
:lol: :evil:

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Arriva: verkeerd gekochte kaartjes: geen geld retour

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Een medewerker heeft dat ook niet voor het zeggen. Dat wordt bepaalt door een speciale afdeling.Vandaar dat je het kaartje moet opsturen.

Nationale kaarten worden landelijk aangemaakt. Er worden dan geen aparte teksten op de kaarten gezet. Wanneer je internet opgaat kun je zo het klantennummer opvragen van het betreffende vervoersbedrijf.

Zo niet dan kan dat wel via de telefooncentrale waar je een nummer kan opvragen.

Mogelijkheden genoeg. Je moet alleen niet te lui zijn deze te zoeken.

Het zal best wel ergens staan. Ik heb nog nooit gezien dat dat niet het geval was. Gewoon goed kijken op het apparaat en om je heen.

Jan9
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:32

Re: Arriva: verkeerd gekochte kaartjes: geen geld retour

Ongelezen bericht door Jan9 »

Het is een zeer klantonvriendelijk systeem, voor verbetering vatbaar...

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Arriva: verkeerd gekochte kaartjes: geen geld retour

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Winkeliers bij wie een aankoop is gedaan, behoeven een produkt na aankoop ook niet terug te nemen en geld retour te nemen. Men denkt van wel, maar het is slechts een service van de winkelier. Hij of zij is hier niet toe verplicht. Hier staat wel tegenover dat het in originele gesloten onbeschadigde verpakking teruggebracht dient te worden.

Bij een kaart is dat niet mogelijk, want deze is bedrukt en dus niet meer inzetbaar voor andere doeleinden zoals andere ritten. Zo ook een strippenkaaart welke reeds is afgestempeld of niet. Dit is om fraude en extra onnodige handelingen te voorkomen. Koop is koop. Zo wordt er gedacht in de wet.

Verder dit systeem bestaat al sinds de invoering van de strippenkaart. Beetje laat om daar nu op te reageren. Gewoon eens de moeite nemen om de voorwaarden te lezen. Dan wordt je een hoop duidelijk.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Arriva: verkeerd gekochte kaartjes: geen geld retour

Ongelezen bericht door tienepien »

Een medewerker heeft dat ook niet voor het zeggen. Dat wordt bepaalt door een speciale afdeling.Vandaar dat je het kaartje moet opsturen.

Nationale kaarten worden landelijk aangemaakt. Er worden dan geen aparte teksten op de kaarten gezet. Wanneer je internet opgaat kun je zo het klantennummer opvragen van het betreffende vervoersbedrijf.

Zo niet dan kan dat wel via de telefooncentrale waar je een nummer kan opvragen.

Mogelijkheden genoeg. Je moet alleen niet te lui zijn deze te zoeken.

Het zal best wel ergens staan. Ik heb nog nooit gezien dat dat niet het geval was. Gewoon goed kijken op het apparaat en om je heen.

Mjah das wel heel makkelijk he?
Het staat absoluut niet op de automaat en je staat nogal raar te kijken als er iets anders uitrolt dan jij hebt ingetoetst en waar je voor hebt betaalt.
Het is VOLLEDIG onduidelijk wat je in zo'n geval moet doen en er is na half 10 ook niemand op het station aanwezig die je kan vertellen wat je moet doen en het staat ook nergens aangeven.

Je kunt je kaartje wel opsturen, maar dan zeggen ze: tja, je kunt niet bewijzen dat je er niet mee gereisd hebt, dus krijg je niets terug.

Het kan wel zo zijn dat een medewerker zelf niet mag handelen (je geld terug geven), maar die kan wel aangeven wat je moet doen. Toverwoord is weer eens: informatie


Overigens is dit natuurlijk een probleem wat door het invoeren van kaartautomaten is ontstaan en niet met de invoer van een strippenkaart.
Wanneer een chauffeur verkeerd heeft gestempeld, kan dat ook gecorrigeerd worden en een strippenkaart kan je voor je volgende reis ook weer gebruiken. Wat er fout gaat bij de aanschaf van een strippenkaart, gaat in een situatie waarin je contact hebt met een medewerker. Bij een kaartautomaat alleen met een automaat. Daar kan altijd iets fout gaan en het systeem waarmee deze fouten worden behandeld kan in mijn ogen veel beter.

Jan9
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:32

Re: Arriva: verkeerd gekochte kaartjes: geen geld retour

Ongelezen bericht door Jan9 »

Niet meer op ingaan tienepien :D
In de voorwaarden kan wel staan dat je eerst moet tapdancen voor je mee mag met de buschauffeur :D
Deze werkwijze is duidelijk bedacht door iemand die achter een bureau zit en die zich niet kan verplaatsen in de klant.

Gesloten