LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kosten centrale verwarming ISTA

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
LCK
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jan 2007 15:25

Kosten centrale verwarming ISTA

Ongelezen bericht door LCK »

Bij mij is een meting gedaan door een medewerker van ISTA, waarna ik in goed vertrouwen een handtekening heb gezet op het formulier met de opgenomen meterstanden. Enkele weken hierna kreeg ik een nota van 2405,76 euro. Dit bedrag is voor 1 jaar, bij normaal gebruik van mijn verwarming. Na telefonisch contact met ISTA kreeg ik uiteindelijk alleen het advies om de verwarming uit te zetten, terwijl ik de verwarming al op normale wijze gebruik; dus alleen aan in de kamer(s) waar ik ben, op de momenten dat ik daar ben.
De oude buisjes met de gekleurde vloeistof zijn door de medewerker meegenomen, dus er is voor mij geen mogelijkheid om de opgenomen standen te controleren.
Is dit normaal en ben ik verplicht om te betalen? Of is er nog een mogelijkheid om dit bedrag tot normale proporties terug te brengen?

Lieske1958
Berichten: 430
Lid geworden op: 14 jun 2005 18:12

Re: Kosten centrale verwarming ISTA

Ongelezen bericht door Lieske1958 »

LCK,

Je tekent niet voor juiste opname, maar voor ontvangst van de opnamebon en het feit dat er registratie heeft plaats gevonden.

Je hebt neem ik aan een opnamebon gekregen. Kloppen die standen een beetje als je die vergelijkt met voorgaande jaren ?
Of staat er een komma fout ??
En je hebt die van voorgaande jaren ook bewaard ?
Als je verbruik ineens 20x hoger is moet dat een reden hebben.
Schrijffout of verwerkingsfout bij ISTA.

Krijg je de afrekening via een verhuurder ?
Zo ja, die moet kunnen zien wat het totale verbruik voor het gehele flatgebouw is geweest. Met jou verbruik erbij zou er meer verbruikt zijn op papier dan in werkelijkheid.

Succes, Lieske

LCK
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jan 2007 15:25

Re: Kosten centrale verwarming ISTA

Ongelezen bericht door LCK »

Bedankt Lieske maar hier nog wat extra informatie.

Dit is het eerste jaar dat ik hier woon, dus ik heb geen geschiedenis van het verbruik van de vorige bewoner. Wel is de meterstand opgenomen toen ik hier ging wonen. Mijn huidige meterstanden, ongeveer 4 maanden na de laatste opname, zijn nog geen fractie van de toen opgenomen standen.
De nota wordt vertuurd naar de Vereniging van Eigenaren en die verrekenen het te betalen bedrag met mijn voorschot.
Het gemiddelde gebruik ligt inderdaad een stuk lager, maar ik krijg bij ISTA en de VvE zo goed als geen reactie, behalve dat ik kan betalen.
Ik ben echter niet van plan te betalen voor iets wat ik niet heb gebruikt. Ik durf zelfs te stellen dat ik dit niet KAN hebben verbruikt, aangezien ik hier alleen woon en een groot deel van mijn tijd niet thuis ben. Deze reden wordt echter niet geaccepteerd door ISTA en de VvE.
Misschien is er juridisch iets te regelen, aangezien ik bij beide partijen geen enkele steun (meer) hoef te verwachten, of moet ik me hier maar bij neerleggen?[/b]

Lieske1958
Berichten: 430
Lid geworden op: 14 jun 2005 18:12

Re: Kosten centrale verwarming ISTA

Ongelezen bericht door Lieske1958 »

LCK,

Even nog wat vragen:

Wanneer is bij jullie de jaarlijkse registratie ?
Wanneer ben je erin getrokken ?
Heeft er een tussentijdse registratie plaatsgevonden ?
Staan de juiste standen daarvan op je nota ?
Vergelijk die met je opnamebon.

Ik hoor 't wel, Lieske

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Kosten centrale verwarming ISTA

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Het aflezen van de verdampingsmeters is wellicht goed gedaan.
In enschede hadden we in Mei 1999 de jaarlijkse opname. In Juli van dat jaar kwam men de verdampingsmeters vervangen door electronische.
Geen der verwarmingen was in de tussentijd gebruikt. We kregen een naheffingsrekening van 1.200 gulden. Ik heb er erg om moeten lachen.
Doorop heb ik met de opnemer gebeld. Hij gaf aan de meters goed te hebben geregistreerd, klopte niet, heb er ook niet voorgetekend!
Boze mensen tot gevolg maar gelukkig kom ik ze niet meer tegen.
Daarmee was het probleem niet opgelost. Ik vervolgens bellen met Essent waar de rekening vandaan kwam. De man uitgelegd wat er aan de hand was. Hij vroeg zich af hoe dit kon.
Ik vertelde hem waar ik achter was gekomen. De mensen die de meter hebben opgenomen hebben teveel afwijkende gegevens opgeschreven.
De buisjes zijn om nacontrole te vermijden doorelkaar gegooid dus kwijt.
Ik vertelde de man van Essent dat het verbruik nihil moest zijn.
We kwamen er niet uit. Kort daarop heb ik de gegevens op eigen systemen ingevoerd. Toen bleek de fout bij Essent te liggen. Één vervolg telefoontje en het probleem was opgelost. De man bood namens Essent diens excuses aan en binnen drie dagen lag er een regtificatienota. Te betalen 0,00
Nu loop ik zelf te leuren met meterstanden, het uitzoeken daarvan etc. etc.

LCK
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jan 2007 15:25

Re: Kosten centrale verwarming ISTA

Ongelezen bericht door LCK »

Lieske,

Ik ben hier gaan wonen in september 2005. Enkele weken later is er een tussentijdse registratie geweest om de eindstanden van de vorige bewoner op te nemen. De meteropnemer is toen wel opgevallen dat er bij mij buisjes inzaten van 2 of 3 jaar daarvoor, wat te zien is aan de kleur van de vloeistof.
De jaarlijkse registratie is in juli 2006 geweest.
De standen op de nota komen overeen met de opgenomen standen, maar of deze standen goed zijn genoteerd is door mij en ISTA niet meer te controleren omdat de oude buisjes zijn meegenomen en niet meer te vinden zijn.

Groeten, LCK.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Kosten centrale verwarming ISTA

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Oke, teken dat bezwaar aan tegen de factuur bij uw leverancier.
Indien deze uw bezwaar om welke reden dan ook niet ontvankelijk verklaart dan uw klacht indienen bij de DTe. Deze advieseren u vervolgens hoe te handelen.

Lieske1958
Berichten: 430
Lid geworden op: 14 jun 2005 18:12

Re: Kosten centrale verwarming ISTA

Ongelezen bericht door Lieske1958 »

LCK,

Bedankt voor je reactie.

Het klopt dat de buisjes ieder jaar een andere kleur hebben.
Aan de kleur kunnen ze nagaan hoelang het betreffende pand niet is geregistreerd. Roulering met 5 kleuren als ik me niet vergis.

De standen die jij hebt kloppen met die de meteropnemer heeft genoteerd ???

Ik krijg nl het vermoeden dat de verdeling niet goed is gegaan en jij de kosten van de vorige bewoner op je bord krijgt.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jou standen.
Je mag me hierover ook mailen.

Lieske

Dimitri80
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 okt 2007 12:52

Re: Kosten centrale verwarming ISTA

Ongelezen bericht door Dimitri80 »

Hallo,

in het complex waar ik een appartement heb is iedere woning voorzien van verschillend isolatie glas (ik zelf heb het aller nieuwste HR++ aangeschaft) diverse appartementen hebben nog enkel glas of dubbel glas van 20 jaar geleden dat gelijk staat aan enkel glas (aldus de vakman).

Ik had nooit moeten investeren in HR++ glas, HR+ en HR zijn meer dan voldoende. Waarom, doordat de factoren van isolatie niet mee worden genomen om een gemiddelde prijspereenheid te berekenen voor ieders appartement. Er wordt een gemiddelde berekend per WME door Ista waardoor 1 appartement met goede isolatie op 49 standaard appartementen zijn of haar investering er nooit uithaald in 100 jaar.

Ik betaal ±50 euro per maand aan stookosten, heb het eerste halfjaar (okt/apr) niet gewoond op het adres ivm verbouwing en krijg niets terug.
Ik hou m'n hart vast, nu ik er een heel jaar woon hoeveel ik wel niet moet bijbetalen in 2008. Indien het bedrag nihil verhoogd/hetzelfde is dan is de berekening die ISTA hanteerd niet correct.

Esjuhbesjuh
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 okt 2007 11:21

Re: Kosten centrale verwarming ISTA

Ongelezen bericht door Esjuhbesjuh »

Ook ik heb onlangs een afrekening voor stookkosten ontvangen van Ista en het blijkt dat volgens de gegevens van Ista ik 53 eenheden heb verbruikt, let wel, dit is voor 2 jaar. Vorig jaar is er namelijk niemand langs geweest om de buisjes te vervangen.

De afrekening kost mij ruim 500 euro, erg veel als je bedenkt dat ik alleenstaand ben, niet vaak thuis en zuinig met de verwarming aan zetten. Tevens heb ik thermostaatkranen erop laten zetten toen ik hier kwam wonen. Mijn bovenbuurvrouw krijgt zelfs 3 euro terug en onze huishoudens zijn vergelijkbaar.

Ik ben overigens ook de enige binnen de vereniging die moet betalen, alle anderen krijgen iets terug. Zelfs de dame van de vereniging zegt dat dit niet kan.

Ik heb met Ista gebeld en gevraagd wat zij in het bestand hebben qua verbruikte eenheden, op mijn opnamebon telde ik namelijk 43. Ze wist mij te vertellen dat op 1 van de 4 meters 15 eenheden waren verbruikt, op mijn opnamebon staat heel duidelijk 5 vermeld. Die 10 eenheden kosten mij zo'n 200 euro!

Ik heb de bon ingescand en opgestuurd naar Ista en zit nu te wachten op een reactie. Ik heb zelf vandaag nog even gebeld maar de dame in kwestie is ziek (en vorige week was ze vrij...), en de dame aan de lijn vertelde doodleuk dat schrijffouten voorbehouden zijn...

Wat heb ik eigenlijk voor recht? Want ik kan verder niets controleren, de buisjes worden mee genomen en dat is het. Dan krijg je een bon waarop fouten zijn voorbehouden?? Dan kunnen ze me wel vanalles wijs maken.

Wat kan ik hier verder nog aan doen? Want als de dame van Ista contact met mij gaat opnemen, zal ik wel te horen te krijgen dat de fouten voorbehouden zijn en dat ik gewoon kan betalen.

Graag advies van iemand, ik zal in ieder geval nog even met de vereniging bellen inzake het totaalverbruik om te kijken of dat wel klopt.

muriel000
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 dec 2007 13:56

Re: Kosten centrale verwarming ISTA

Ongelezen bericht door muriel000 »

In mijn appartement zijn er bepaalde bewoners die in enkele kamers nooit de radiator hebben aangesteld en toch hebben ze enkele eenheden te betalen. Kan dit?

De verwarmingsbuizen die door het appartement lopen, staan, sinds we met aardgas verwarmen (met Ista-meetapparatuur) - ervoor was het mazout - continue heet en dit zowel in de winter als in de zomer en dit en zowel dag en nacht. Toen het appartement met mazout werd verwarmd (en het totale verbruiksbedrag verdeeld werd door iedere bewoner, ongeacht de één meer of minder verwarmde) werd de verwarming uitgeschakeld vanaf de lente tot de herfst, met uitzonderingen van koude periodes. Sinds iedereen zijn eigen verwarmingsverbruik betaalt, wordt de verwarming niet meer uitgeschakeld. Ik heb daarvoor contact opgenomen met de huisvestingsmaatschappij, doch menen zij dat iedereen vanaf nu het recht heeft om de radiator aan te zetten en dit gelijk wanneer. Op mijn vraag of degenen die geen verwarming wensen te nemen tijdens de zomer of de hele nacht door ook mee moeten betalen in de algemene verwarmingskosten, daar heeft men niet op gereageerd.
Mag dit?

Muriel vanuit België

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: Kosten centrale verwarming ISTA

Ongelezen bericht door roro25 »

Beste Muriel,

Dit heb ik ook ondervonden. Heb mijn kachel nauwelijks aan staan dus kan mijn verbruik een beetje inschatten. Afgelopen jaar kwam de meteropnemer van ISTA bij mij langs en toen ik moest tekenen waren de standen hoger dan verwacht. Ik heb toen gezegd dat ik niet akkoord ben met de standen. Ik heb een kamertje waar ik nooit de kachel aan heb. Ik zou daar een verbruik hebben van 5 eenheden.
Toen begon de man over de verdamingswarmte die de meters ook merekenen. Toen ik nogmaals om uitleg vroeg durfde de meteropnemer mij niets meer te vertellen. Hij heeft mij verteld dat de verwarmingsmeter in de zomer bij warme temperaturen rustig doorloopt en ook het verbruik van je boven- of onderburen die bv wel stoken en nooit stook.

Ik heb zowel bij ISta als bij mijn verhuurder bezwaar aangetekend tegen de eindafrekening. Dit heeft heel lang geduurd, maar uiteindelijk heb ik uit coulance-overwegingen geld terug gekregen. Maar zij zijn nooit op mijn bezwaar van verdampingswarmte ingegaan. Nu volgens hen de klacht is afgehandeld willen zij niet meer ingaan op mijn klacht. Het is heel laks, maar he geen tijd/zin om naar een gesschillencommissie toe te gaan om eventueel gelijk te krijgen.

Suuz0808
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jul 2008 12:16

Re: Kosten centrale verwarming ISTA

Ongelezen bericht door Suuz0808 »

Onlangs ontving ik van Ista de afrekening energie voor het afgelopen jaar.
Ik was vrij verbaasd over de uitkomst hiervan.
Om te beginnen is mijn verwarming in de slaapkamer al kapot sinds ik hier woon. Maar uiteraard heb ik begrip voor de natuurlijke verdamping door weersinvloeden. Ik heb dan ook niet zo'n probleem met het verbruik van 20.
Echter, in de badkamer staat de verwarming nooit aan! En toch komt het verbuik uit op 1431. De verwarming in de keuken heb ik vorig jaar twee dagen aangehad om stucwerk te laten drogen, maar verder staat het ding ook nooit aan omdat mijn woonkamer en keuken één ruimte zijn en ik bijna nooit thuis ben. Dus ook het verbruik van de keuken van 1109 kan ik niet helemaal terugrekenen.
Ik snap best dat als er een droger of vaatwasser in desbetreffende ruimte naast de verwarming staat, de temperatuur in de ruimte aanzienlijk stijgt, maar voor de energie van deze apparaten betaal ik natuurlijk al. Mijns insziens komt de stijging voort uit warmte van buitenaf, en niet van de verwarming zelf.
Ik heb mijn verbazing ook geuit naar de meteropnemer, maar die kon niks voor me doen. Ik snap dat de man ook alleen maar zijn werk doet.
De VvE stuurde me direct door naar Ista zelf, dus ik heb dezelfde verbazing in een mail naar hen geuit.
De goede man wist me te vertellen dat de metertjes gewoon goed werken. Dat klopt, ze hebben nauwkeurig geregistreerd hoeveel warmte mijn droger en vaatwasser produceren. Hij raadde me aan om in het vervolg de verwarming te laten verwijderen of af te sluiten, zodat er geen metertje meer op hoeft te zitten.
Dus als je als leek hier niks van afweet, vervolgens een probleem constateert en aan Ista voorlegt, dán pas krijg je informatie over het voorkomen hiervan. Ik had al € 593,52 aan voorschot betaald, en daar komt nog eens € 163,03 bovenop. Voor een appartementje van nog geen 65 m2 waar ik ook bijna nooit ben!
Ben ik verplicht om dit te betalen? Of kan ik ergens mijn beklag doen waar wel naar me wordt geluisterd?
De afrekening van Ista is letterlijk een afrekening! Je wordt afgerekend op je onwetendheid over hun slinkse berekeningen!

Suuz

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Kosten centrale verwarming ISTA

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Gewoon overgaan op CV ketel. Moet je alleen wel gas hebben. Heb je dat gewoon overgaan. Een CV ketel ophanen en aansluiten op de bestaande CV installatie. De oude aanvoer afkoppelen en klaar.

Ik heb een hekel aan verwarming geregeld door een energieleverancier. Het is duurder en onoverzichtelijker. Ook is het water minder warm en staat er minder druk op de waterleiding.

robinpires
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 aug 2008 20:29

Re: Kosten centrale verwarming ISTA

Ongelezen bericht door robinpires »

Hallo allemaal,

Zojuist heb ik mijn afrekening ontvangen van ista over stookseizoen 07-08 ik heb al 600 euro vooruit betaald ( voorschot stookkosten ) en nu kan ik nog 835 euro bij lappen op een huis van 66m2 waar er maar in 2 ruimtes maar gebruik gemaakt word van de verwarming ( woonkamer en slaapkamer ). De overige ruimtes daar staat de kachel altijd uit, en in de woon en slaapkamer staat hij in de koude wintermaanden aan maar ook dat kan maar tot 23:30 want daarna gaat de blokverwarming uit... Tevens staan de kachels niet de gehele dag te branden ze branden dan ongeveer 6 uur per dag en als ze branden is het nog steeds niet warm in huis.
Ik vind het belachelijk dat er dus 1435 op jaarbasis betaald moet worden in een huis waar de verwarming niet vaak aan staat en de prijs-kwaliteitsverhouding waardeloos is. Kan ik hier wat aan doen?? Wie kan mij helpen met goede tips?? Ik zal uiteraard bezwaar aantekenen, vorig jaar heb ik ook al zoveel moeten bijbetalen en toen ben ik meer erop gaan letten de verwarming vaak uit te zetten ed. maar zo te zien mocht het niet baten. Ik weet zeker dat ik absoluut minder heb verbruikt dan het jaar ervoor maar moet nu juist nog 100 euro meer bij betalen...

In afwachting van jullie antwoord... Alvast bedankt en ga vooral niet bij ista....( ik heb de opnamebon gecontroleerd met de afschrift en ook de opnamer zelf verteld dat de buisjes verdampen zonder dat de verwarming aan staat. )

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Kosten centrale verwarming ISTA

Ongelezen bericht door Shine »

@maarten:
Makkelijk zeggen. Maar, tenzij ik me giga vergis, is hier sprake van zogeheten blokverwarming. Vroeger betaalde iedereen hetzlefde ongeacht stookgedrag. De laatste jaren zie je dat aan de radiatoren inderdaad metertjes worden gehangen en iedereen apart voor zijn/haar verbruik wordt aangeslagen. Niettemin vindt deze verwarming nog steeds plaats middels dit zogeheten blokverwarmingssysteem.
M.a.w.: je wilt misschien wel een eigen cv ketel, maar kunt dit eenvoudigweg niet.
Gas in deze woningen betreft veelal kookgas en is niet geschikt voor de aansluiting van een cv ketel.

robinpires
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 aug 2008 20:29

Re: Kosten centrale verwarming ISTA

Ongelezen bericht door robinpires »

Klopt ja het is niet mogelijk een cv te laten plaatsen het is idd blokverwarming..

yvonne40
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 aug 2008 20:38

Re: Kosten centrale verwarming ISTA

Ongelezen bericht door yvonne40 »

Ik wacht inmiddels al 14 maanden op de afrekening van de stookkosten. Volgens de woningbouwvereniging duurt met maken van de afrekening bij ISTA erg lang. Zijn er mensen die daar last van hebben. De stand van de blokverwarming is op 19 juli 2007 opgenomen. Ik hoor graag jullie reacties.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Kosten centrale verwarming ISTA

Ongelezen bericht door Shine »

Bij mijn weten en volgens de regels van de NMA dient een leveringsbedrijf haar jaarafrekening binnen 2 maanden te presenteren.
ISTA gaat dus ver buiten haar boekje.
Hebt u hierover al contact met ze gehad? En wat gaven ze las motivatie voor deze vertraging anders dan "bij Ista duurt het opmaken van de jaarafrekening altijd lang" ?

martijn85
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 nov 2008 22:39

Re: Kosten centrale verwarming ISTA

Ongelezen bericht door martijn85 »

Kun je op een of andere manier onder je jaarafrekening uit als zij wettelijke termijnen overschrijden??

Bij mij zijn 30-05-2008 de meterstanden opgenomen door ISTA.
Ik heb vandaag 06-22-2008 een afrekening ontvangen van de VvE.

Hier ziet dus duidelijk veel langer tussen dan 2 maanden.

Wat zijn mijn rechten??

Gesloten