LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Keukenplanning, ik kom er maar niet uit

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
mastermold
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 nov 2007 22:06

Keukenplanning, ik kom er maar niet uit

Ongelezen bericht door mastermold »

Ik kan wel wat hulp gebruiken als het gaat om het plannen van de keuken. Dit is tekening nr 10 en heb nog steeds niet het gevoel of dit handig is:

Afbeelding

Wie helpt me een handje? Alvast bedankt!

josna
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 sep 2007 16:26

Re: Keukenplanning, ik kom er maar niet uit

Ongelezen bericht door josna »

Mastermold,

De informatie is nu wel erg summier: hoe hoog beginnen de ramen; de deur boven in de tekening is waarschijnlijk een buitendeur maar wat is de opening naast het fornuis?
Wil je perse een fornuis of mag het ook een inbouw kookplaat zijn?
Is het mogelijk om leidingen aan te passen van spoelbak en afzuigkap?

Ik kan best een mooie indeling verzinnen maar dan heb ik wel deze informatie nodig.

mastermold
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 nov 2007 22:06

Re: Keukenplanning, ik kom er maar niet uit

Ongelezen bericht door mastermold »

De informatie is nu wel erg summier: hoe hoog beginnen de ramen; de deur boven in de tekening is waarschijnlijk een buitendeur maar wat is de opening naast het fornuis?
Wil je perse een fornuis of mag het ook een inbouw kookplaat zijn?
Is het mogelijk om leidingen aan te passen van spoelbak en afzuigkap?

Ik kan best een mooie indeling verzinnen maar dan heb ik wel deze informatie nodig.
Kan je hier meer mee?

Afbeelding

Het is een jaren 30 woning die ik aan het strippen en renoveren ben, dus leidingen worden totaal vernieuwd.

Een fornuis met schouw geeft een leuk landelijk effect, vandaar.

Ik ben zeer benieuwd naar jouw oplossing.[/quote]

mastermold
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 nov 2007 22:06

Re: Keukenplanning, ik kom er maar niet uit

Ongelezen bericht door mastermold »

Oja, het plafont is iets van 290 cm, behalve in de twee erkers, daar is het wat lager (tot standaard hoogte?)

CocaCola81
Berichten: 453
Lid geworden op: 07 aug 2007 00:35

Re: Keukenplanning, ik kom er maar niet uit

Ongelezen bericht door CocaCola81 »

Di's een leuke om over na te denken! :D

Afbeelding

Apart spoelen, apart voorraad, apart koken. Opzetkasten met rolluiken, lage vriezer en koeler zodat het uitzicht/licht behouden blijft.
Kastenwand voor evt. apparatuur al is een ondiepe kast aan te raden ivm ruimte denk ik?

mastermold
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 nov 2007 22:06

Re: Keukenplanning, ik kom er maar niet uit

Ongelezen bericht door mastermold »

Grappig dat er altijd weer een ander alternatief bestaat, deze had ik nog niet bedacht. Met name omdat ik niets in het rechter erker durfde te plaatsen vanwege de lage borstwering van 74 cm. Ik denk wel dat ik ruzie ga krijgen met mijn vrouw, zo zonder landelijke schouw met 'oude' tegeltjes :D
Ben benieuwd of er nog meer alternatieven komen...

josna
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 sep 2007 16:26

Re: Keukenplanning, ik kom er maar niet uit

Ongelezen bericht door josna »

Helaas heb ik geen tekenprogramma tot mijn beschikking dus ik zal het 'mondeling' moeten doen:
Toegang via de linkerdeur. Tegen de muur van 1950 kun je een dressoir-achtige kast zetten, handig voor servies en dicht bij de kamer.
Koelkast (bij voorkeur vrijstaande Smeg) met z'n rug tegen de muur naar de kamer, links daarnaast het fornuis. Het is wellicht leuk om de deur niet helemaal dicht te metselen maar nog een soort kijkopening tussen bovenkant fornuis en onderkant afzuigkap te maken.
Tegen de muur rechtsboven van 1600 mm onderkasten plaatsen met een totale lengte van pakweg 2200 mm, zodat ca 600 mm vrij voor de erker staat. Als je dan nog een kastje van 45 cm breed haaks, dus met de linker zijkant tegen de achterkant van het blok zet krijg je een soort L-andersom. Als je het blad 70 of 75 diep maakt, kun je het kastje van 45 nog breder maken.
Ik vind het zelf altijd een goed idee om de spoelbak precies in de buitenhoek te plaatsen zodat je daar van 2 kanten bij kan.
Vanaf de rechterkant van het kastje van 45 (of breder) blijft er nu 40 cm over tot aan de erkermuur. Als je nu onder het erkerraam bovenkastjes van ca 50 cm hoog hangt, of ingekorte onderkasten, en daarop een aanrechtblad dat doorloopt tot in de vensterbank krijg je een prachtig ruim geheel. Dit blad is dan ca 74 cm hoog dus te laag om aan te werken maar wel handig om iets uit je handen te zetten of als heel royale vensterbank.
Je kan natuurlijk ook de kastjes weglaten en in de erker een zitgelegenheid maken, ligt er aan of je de kastjes nodig hebt.
Laat voor de rest de ruimte lekker open zodat de karakteristieke elementen goed tot zijn recht komen.

Ik hoop dat het duidelijk is.

Veel succes

mastermold
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 nov 2007 22:06

Re: Keukenplanning, ik kom er maar niet uit

Ongelezen bericht door mastermold »

Ik kom niet veel verder dan dit, klopt het zo?


Afbeelding[/quote]

ice1982
Berichten: 129
Lid geworden op: 29 nov 2007 22:33

Re: Keukenplanning, ik kom er maar niet uit

Ongelezen bericht door ice1982 »

de vaatwasser zoals op jouw laatste tekening is technisch niet handig, aangezien de vaatwasser niet in een kast komt, maar er alleen een front voor komt te staan. Ook een spoelkast kan je beter plannen met bladruimte links en rechts erna.

pyotr
Berichten: 56
Lid geworden op: 19 sep 2007 23:15

Re: Keukenplanning, ik kom er maar niet uit

Ongelezen bericht door pyotr »

Welke apparatuur moet er in passen (stoomoven? diepvries? etc). en hoeveel vierkante meter opbergruimte denk je nodig te hebben? Als je dit met Visio hebt getekend, zou je dan een link naar het Visio bestand willen plaatsen, dat prutst wat makkelijker :lol:

Sjoerd15
Berichten: 243
Lid geworden op: 13 sep 2006 00:13

Re: Keukenplanning, ik kom er maar niet uit

Ongelezen bericht door Sjoerd15 »

heb je ook foto's van de huidige situatie (om er een beetje gevoel bij te krijgen?)

josna
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 sep 2007 16:26

Re: Keukenplanning, ik kom er maar niet uit

Ongelezen bericht door josna »

Nee, nee, de kast van 45 precies aan de andere kant van de spoelbak als waar jij de vaatwasser tekent, dus tussen spoelbak en de erker.
De vaatwasser kun je inderdaad het beste tussen twee kasten in plaatsen, dus gewoon tegen de muur.
De kraan moet je net aan de andere kant van de bak zetten. Je kan dan aan de spoelbak staan op de plaats waar jij nu de vaatwasser getekend hebt, maar ook tussen fornuis en spoelbak: in beide gevallen sta je met je gezicht naar het licht. In jouw eigen tekening sta je bij de spoelbak altijd met je rug naar de ramen.
Ik zou de dressoirkast wat breder maken en centreren op de muur.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Keukenplanning, ik kom er maar niet uit

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je toch flink aan het strippen gaat in het huis, is het dan ook een idee om dan ook de onderkant van het erkerraam iets hoger te maken, zodat er genoeg ruimte overblijft voor normale aanrechthoogte?

Misschien dat je dan voor het erkerraam over de hele breedte een werkblad met gootsteen kunt doen. Dan zou ik denk ik de rechter deur dicht maken, zodat je nog redelijk veel ruimte (ong. 2½ meter?) overhoudt voor wat hoge kasten (bv. hoge koelkast of oven op ooghoogte) en misschien een fornuis. Eventueel kun je dan de linkermuur nog gebruiken voor kastruimte (als dat nog nodig is).

Je houdt het dan denk ik wat ruimtelijker dan met een eiland. Bovendien houd je dan in de uitbouw naast de buitendeur nog redelijk wat ruimte over voor bijvoorbeel deen tafeltje of zitje. Een tafel zou je dan zelfs tegen de muur met borstwering 74 hoog kunnen zetten en een stuk de keukenruimte in kunnen laten steken (bv een meter). Zo heb je ook ruimte om te zitten en te eten.

mastermold
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 nov 2007 22:06

Re: Keukenplanning, ik kom er maar niet uit

Ongelezen bericht door mastermold »

Welke apparatuur moet er in passen (stoomoven? diepvries? etc). en hoeveel vierkante meter opbergruimte denk je nodig te hebben? Als je dit met Visio hebt getekend, zou je dan een link naar het Visio bestand willen plaatsen, dat prutst wat makkelijker
Ik ga uit van standaard apparatuur:

- fornuis met oven
- koelvries combinatie
- afzuiginstallatie
- vaatwasser

Geen idee hoe ik de Visio lan linken, ikgebruik nu photobucket en die staat alleen plaatjes toe. Zeg me maar hoe het moet, dan link ik de Visio wel even.

mastermold
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 nov 2007 22:06

Re: Keukenplanning, ik kom er maar niet uit

Ongelezen bericht door mastermold »

Als je toch flink aan het strippen gaat in het huis, is het dan ook een idee om dan ook de onderkant van het erkerraam iets hoger te maken, zodat er genoeg ruimte overblijft voor normale aanrechthoogte?

Misschien dat je dan voor het erkerraam over de hele breedte een werkblad met gootsteen kunt doen. Dan zou ik denk ik de rechter deur dicht maken, zodat je nog redelijk veel ruimte (ong. 2½ meter?) overhoudt voor wat hoge kasten (bv. hoge koelkast of oven op ooghoogte) en misschien een fornuis. Eventueel kun je dan de linkermuur nog gebruiken voor kastruimte (als dat nog nodig is).

Je houdt het dan denk ik wat ruimtelijker dan met een eiland. Bovendien houd je dan in de uitbouw naast de buitendeur nog redelijk wat ruimte over voor bijvoorbeel deen tafeltje of zitje. Een tafel zou je dan zelfs tegen de muur met borstwering 74 hoog kunnen zetten en een stuk de keukenruimte in kunnen laten steken (bv een meter). Zo heb je ook ruimte om te zitten en te eten.
Heb ik inderdaad aan gedacht, maar dat zie je buiten natuurlijk ook, 20 cm extra borstwering. Bedankt voor de rest van de tips..

mastermold
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 nov 2007 22:06

Re: Keukenplanning, ik kom er maar niet uit

Ongelezen bericht door mastermold »

heb je ook foto's van de huidige situatie (om er een beetje gevoel bij te krijgen?)
Staan misschien nog wel op mijn camera, ik zal eens kijken of ik er vanavond wat kan uploaden en anders maak ik ze morgen nog even.

Yours Truly
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 aug 2005 16:33

Re: Keukenplanning, ik kom er maar niet uit

Ongelezen bericht door Yours Truly »

:roll: Tja, na even vluchtig alle antwoorden op Uw vraag (en tekeningen) te hebben bekeken, ben ik geneigd om te zeggen (schrijven in dit geval) dat U zich, en met U alle beantwoorders, toch eerst eens moet(en) gaan oriënteren in de keukenbranche. STANDAARD MAATVOERINGEN in deze branche zijn 60 cm. breed ! Als ik dan Uw tekeningen bekijk dan kan ik alleen maar tot de conclusie komen dat
wat voor soort keuken dan ook, gewoonweg NIET kan. Op een breedte van 3.80 mt tekent U een koelkast, een dubbele spoelbak met nog een vaatwasser ! Laten we even optellen: Koelkast 60 cm breed,vaatwasser 60cm breed, dubbele spoelbak; standaard met onderkasten 80 cm.
De door U aangegeven deur laten we maar aan de rechterkant zitten.
Even optellen : 2 x 60 cm + 80 cm = 2.00 meter ! Waar haalt U dan die 3.80 meter vandaan ? Dubbeldeur koelkast misschien ? Kantinevaatwasser van dubbele afmetingen ?? Na twee maal mijn eigen huis te hebben mogen bouwen en vooral ontwerpen, heb ik nog twee adviezen voor U: 1) Laat de keukenprins(es) vertellen hoe die wil werken in de keuken, en 2) Maak de tekeningen eerst ECHT op schaal
dan wil ik graag nog mijn commentaar geven, uiteraard in positieve zin !

mastermold
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 nov 2007 22:06

Re: Keukenplanning, ik kom er maar niet uit

Ongelezen bericht door mastermold »

Truly
Geplaatst op: 30 Nov 2007 17:28 Onderwerp: Keukens



Tja, na even vluchtig alle antwoorden op Uw vraag (en tekeningen) te hebben bekeken, ben ik geneigd om te zeggen (schrijven in dit geval) dat U zich, en met U alle beantwoorders, toch eerst eens moet(en) gaan oriënteren in de keukenbranche. STANDAARD MAATVOERINGEN in deze branche zijn 60 cm. breed ! Als ik dan Uw tekeningen bekijk dan kan ik alleen maar tot de conclusie komen dat
wat voor soort keuken dan ook, gewoonweg NIET kan. Op een breedte van 3.80 mt tekent U een koelkast, een dubbele spoelbak met nog een vaatwasser ! Laten we even optellen: Koelkast 60 cm breed,vaatwasser 60cm breed, dubbele spoelbak; standaard met onderkasten 80 cm.
De door U aangegeven deur laten we maar aan de rechterkant zitten.
Even optellen : 2 x 60 cm + 80 cm = 2.00 meter ! Waar haalt U dan die 3.80 meter vandaan ? Dubbeldeur koelkast misschien ? Kantinevaatwasser van dubbele afmetingen ?? Na twee maal mijn eigen huis te hebben mogen bouwen en vooral ontwerpen, heb ik nog twee adviezen voor U: 1) Laat de keukenprins(es) vertellen hoe die wil werken in de keuken, en 2) Maak de tekeningen eerst ECHT op schaal
dan wil ik graag nog mijn commentaar geven, uiteraard in positieve zin !
De tekening is volledig op schaal (in Visio) en de enige afwijking van de standaardkasten is het eiland met kastjes van 50cm breed. Dat kan namelijk als je hebt besloten de keuken met de hand te laten maken. Waarom denkt u dat de tekening niet klopt? Ik heb 3.80 m, halen we de deur daar af, dan zitten we op 2.80. Uitgaande van standaard 60 cm voor de kast en de vaatwasser en 1.00 voor de dubbele spoelbak (met 50 cm onderkastjes) zie ik het probleem niet. Mijn probleem is een juist ontwerp, dus wacht ik geduldig nog even op uw constructieve commentaar.

Theo Muller
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 mar 2007 17:42

Re: Keukenplanning, ik kom er maar niet uit

Ongelezen bericht door Theo Muller »

Wat een onzin zeg!
Weer eens iemand met een luxe probleem die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.
Wat zou je er van denken om eens naar een leverancier van super de luxe keukens met notabene 6 kookeilanden te gaan en die vrijblijvend een of meerder voorstellen te laten maken.
Ik hoop dat jouw problemen nooit erger worden dan de keukenindeling en wens je van harte sterkte de komende tijd.

mastermold
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 nov 2007 22:06

Re: Keukenplanning, ik kom er maar niet uit

Ongelezen bericht door mastermold »

Wat een onzin zeg!
Weer eens iemand met een luxe probleem die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.
Wat zou je er van denken om eens naar een leverancier van super de luxe keukens met notabene 6 kookeilanden te gaan en die vrijblijvend een of meerder voorstellen te laten maken.
Ik hoop dat jouw problemen nooit erger worden dan de keukenindeling en wens je van harte sterkte de komende tijd.
Altijd een vriendelijk woord, zie ik al...

Gesloten