LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie 1 dag verlopen.

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Garantie 1 dag verlopen.

Ongelezen bericht door magel725 »

Dus als je na 10 jaar erachter komt dat je digitale camera slechts 1000 foto's op kan slaan, in plaats van 1100 zoals door de verkoper is aangegeven (want die bedoelde kleinere foto's), dan mag je gewoon om een nieuwe?

Leuk, maar je moet dan wel afschrijving betalen en dat is 100%. Dan heb je (terecht) nog niets.

Klanten zijn tegenwoordig slim genoeg om te weten wat de plichten van de winkelier zijn, maar ze zijn opeens heel erg dom als het gaat om hun eigen verplichtingen. Amerika in spe.

ikbenik

Re: Garantie 1 dag verlopen.

Ongelezen bericht door ikbenik »

Quote:
- De garantie van het product is verlopen. Dus de TS kan geen aanspraak meer maken op gratis reparatie of vervanging.


Als er sprake is van een niet conform produkt, dan is dit een onjuiste bewering. Het verlopen van een garantietermijn is daarbij irrelevant.

Ik ken dit soort uitspraken!

Daarbij valt dus normale slijtage dus ook onder garantie.

En als de consument denkt hiermee eeuwige garantie te kunnen afdwingen heeft hij pech!

Die krijgt hij toch niet, dus hij moet stoppen met dat gedram.

Normale slijtage valt NOOIT onder garantie en is ook niet te claimen!

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Garantie 1 dag verlopen.

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ik ben het soms met je eens, soms oneens, @ikbenik.

Normale slijtage kan inderdaad nooit onder garantie vallen. Het is wat anders als je een mp3-speler hebt, waarvan de coating al na 2 uur loslaat. Gelukkig zijn er bedrijven die onmiddellijk hun verantwoordelijkheid hierin nemen, en het apparaatje omruilen. Maar er zijn er ook, die glashard beweren dat het door onoordeelkundig gebruik van de koper is veroorzaakt.

Ik ben van mening dat het loslaten van coating geen normale slijtage is, en zeker niet na 2 uur na de aankoop. Sommige spelers lijken een rubberen pakking te hebben, om defecten bij vallen tegen te gaan, maar het blijkt slechts een dun laagje kunststof te zijn van amper een halve millimeter.

gelukkig is dit probleem door de winkelier wel opgelost.

ikbenik

Re: Garantie 1 dag verlopen.

Ongelezen bericht door ikbenik »

Het is wat anders als je een mp3-speler hebt, waarvan de coating al na 2 uur loslaat. Gelukkig zijn er bedrijven die onmiddellijk hun verantwoordelijkheid hierin nemen, en het apparaatje omruilen. Maar er zijn er ook, die glashard beweren dat het door onoordeelkundig gebruik van de koper is veroorzaakt.
In zo'n geval hoor je gewoon een nieuw toestel te krijgen.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Garantie 1 dag verlopen.

Ongelezen bericht door magel725 »

Het wordt pas echt leuk als je een klant hebt die met zo'n apparaat terugkomt en het lijkt alsof het apparaat 12 keer door de wc is gespoeld, er vervolgens mee gevoetbald is en dan een kwartier gebakken heeft in de oven. De klant weet zogenaamd van niets en doet verschrikkelijk grof zijn best om geld terug te krijgen.

Het lijkt overdreven maar dit soort situaties zijn aan de orde van de dag. En dat komt ten nadele van de mensen die er echt niets aan kunnen doen.

alfatrion
Berichten: 21915
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie 1 dag verlopen.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Daarbij valt dus normale slijtage dus ook onder garantie.
Dat vat ik niet op uit de woorden van mr T.
En als de consument denkt hiermee eeuwige garantie te kunnen afdwingen heeft hij pech!
Ook dat lees ik er niet in.

De consument heeft, in het voorbeeld van mr T, aangetoond dat het defect is veroorzaakt afgeleverde product. En heeft dus gedurende de normale levensverwachting rechten op een kosteloos (niet gratis) herstel of vervanging.

ikbenik

Re: Garantie 1 dag verlopen.

Ongelezen bericht door ikbenik »

Vergeet niet dat in het geval van de TS géén spraken is van consumentenkoop!

Dus de regels voor de consumentenkoop zijn niet van toepassing en mogen ook niet geclaimd worden.
En heeft dus gedurende de normale levensverwachting rechten op een kosteloos (niet gratis) herstel of vervanging.
Dit valt onder levenslange garantie en die kunnen niet door de winkelier gegeven worden. Die kosten kan hij niet betalen.

Quote:
- De garantie van het product is verlopen. Dus de TS kan geen aanspraak meer maken op gratis reparatie of vervanging.



Als er sprake is van een niet conform produkt, dan is dit een onjuiste bewering. Het verlopen van een garantietermijn is daarbij irrelevant.
Je lijkt wel die zogenaamde "consumentenrechtenexpert" bij TV-Gelderland.
Die kakeld ook zo.

Die vent zegt:
Als het product buiten de schuld van de consument kapot is gegaan, dan is dat non-conform het product en dan dien je altijd gratis reparatie of vervanging. Zelfs na 8 of 12 jaar!
Een winkelier die hiernaar handeld is binnen de kortste keren failliet!
De kosten zijn dan veel hoger dan de inkomsten!

Maar de consument heeft daar geen boodschap aan!
Zijn doof voor de noodkreten van de detailhanden!
Zolang zij maar niet gekort worden, vinden ze alles best.

De winkelier die de minste winstmarge en de levenslange garantie geeft is de man.
De rest zijn oplichters!

Geloof het of niet, maar zo denken die perverte-consumenten!

Ik heb ook eens zo'n klant gehad.
Hij had een eigen bedrijf gehad.
Gehad, ja!
De reden dat hij failliet was gegaan is dat de kosten veel hoger waren dan de inkomsten.

Wat een mafkees was dat zeg!

alfatrion
Berichten: 21915
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie 1 dag verlopen.

Ongelezen bericht door alfatrion »

En heeft dus gedurende de normale levensverwachting rechten op een kosteloos (niet gratis) herstel of vervanging.
Dit valt onder levenslange garantie en die kunnen niet door de winkelier gegeven worden. Die kosten kan hij niet betalen.
Nee want dan zou de consument het niet hoeven bewijzen. Let wel kosteloos betekend iets wezelijk anders dan gratis. Het betekend dat de consument er niet slechter van wordt van het feit dat hem on een ondeugelijk product is geleverd. Aan het einde van de levensverwachting komt kosteloos er op neer dat de consument het leeuwendeel van de herstel kosten moet betalen.

miraltje
Berichten: 155
Lid geworden op: 26 okt 2003 16:09

Re: Garantie 1 dag verlopen.

Ongelezen bericht door miraltje »

betreft hier GEEN consumenten aankoop zoals al eerder gemeld.

het product is BEDRIJFSMATIG aangeschaft,proffesioneel gebruikt, danwel verhuurt.

de vragen steller heeft dus verstand van deze techniek/apparatuur, hij had dan ook direct na het constateren van het defect het aan de leverancier moeten melden.

nu hij dit heeft verzuimt is hij naar de leverancier toe zelf ingebreke gebleven en moet dus ook voor de kosten op draaien.

dat hij dacht dat het aan zijn software lag doet niet ter zake, hij dient gezien zijn werk zelf vast te kunnen stellen of het aan danwel de laser of aan de software ligt die hij gebruikt .

voor BEDRIJFSMATIG aangeschafte goederen kunnen afwijkende garantievoorwaarden gelden.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Garantie 1 dag verlopen.

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Het wordt pas echt leuk als je een klant hebt die met zo'n apparaat terugkomt en het lijkt alsof het apparaat 12 keer door de wc is gespoeld, er vervolgens mee gevoetbald is en dan een kwartier gebakken heeft in de oven. De klant weet zogenaamd van niets en doet verschrikkelijk grof zijn best om geld terug te krijgen.

Het lijkt overdreven maar dit soort situaties zijn aan de orde van de dag. En dat komt ten nadele van de mensen die er echt niets aan kunnen doen
Het ging hier om een mp3-speler, die zaterdag 16 decmber is gekocht, en waarbij een deel van de coating losliet, op het moment dat mijn broer het beschermfolie van het display verwijderde. Ik was er getuige van dat dit gebeurde.

De leverancier heeft hier dus geen enkel probleem mee gehad om de speler te vervangen. Jammer van het apparaatje, want het voldeed technisch aan de verwachtingen.

alfatrion
Berichten: 21915
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie 1 dag verlopen.

Ongelezen bericht door alfatrion »

het product is BEDRIJFSMATIG aangeschaft
Dat is zeker zo.
de vragen steller heeft dus verstand van deze techniek/apparatuur, hij had dan ook direct na het constateren van het defect het aan de leverancier moeten melden.
Onredelijke voorwaarden worden door de rechter vernietigt. Het direct moeten melden valt daar onder. Ook wanneer het een niet-consument betreft.
dat hij dacht dat het aan zijn software lag doet niet ter zake, hij dient gezien zijn werk zelf vast te kunnen stellen of het aan danwel de laser of aan de software ligt die hij gebruikt.
Een dergelijke omschrijving zou best ook als onredelijke kunnen worden omschreven.

Cyron
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 nov 2006 01:22

Re: Garantie 1 dag verlopen.

Ongelezen bericht door Cyron »

Ikbenstil: dat er consumenten zijn die de winkelier proberen te belazeren, zal ik zeker niet ontkennen. Dat er winkeliers zijn, die er een zeer klantonvriendelijke houding op na houden, is ook een feit. Die zien (misschien net als jij) elke klant als een waarschijnlijke mafkees, oplichter; you name it. Verder heb je het de kosten die dat met zich meebrengt en dat een zaak dat allemaal niet kan ophoesten etc; wat dacht van je klant; die zijn zuurverdiende centjes bij jouw besteed ?

Mijn ervaring gaat over een zaak, Fascom; in Utrecht. Daar heb ik een behoorlijke kater van overgehouden. Zeker als je van jezelf zeker weet dat je naar eer en geweten gehandelt heb. Het is al wat jaren geleden, maar toch; dit soort praktijken gebeuren nog steeds.

Het geeft ook aan dat winkeliers amper cq helemaal niet met de klant "meedenken", maar gewoon aan hun lot overlaten.

Mijn 5 maanden oude Yamaha CDRW 4speed, toen nog gekocht voor het lieve sommetje van 1200 gulden, werd niet meer herkend tijdens het opstarten in gezien in windows 98. Loskoppelen en weer aansluiten, veilige mode etc. ; het mocht niet baten. Reden om ermee terug te gaan naar de zaak; daar ik er weinig voor voelde om meerdere dagen zonder pc te zitten; heb ik de Yamaha eruit geschroeft.

(na twee maanden was ik ook al eens teruggeweest; daar data branden op 4x wel lukte, maar audio vreemd genoeg niet. Daar ik op internet meer mensen met dit euvel tegenkwam twijfelde ik of dit een gebrek van het apparaat was; of kinderziekte van de techniek. Dit heb ik besproken met de winkelier/verkoper; die me schaapachtig aanhoorde maar verder geen enkel initiatief toonde om het produkt te testen. Wat zeker niet werd gezegt; meneer, dit klopt dit; we gaan dit eens onderzoeken! Ik, als "dom schaap", ging onverrichte zaken en niet voldaan weg.)

Verhaal uitgelegt en ze zouden ernaar kijken. Zou bericht krijgen als het onderzoeks resultaat bekend was. Twee dagen later, telefoon; ze konden geen gebreken vinden; het apparaat werkte. Blij en verbijsterd ben ik het apparaat gaan ophalen. Kom ik daar, ja dat is dan 25 gulden voor de onderzoeks-kosten. HuH? En mijn garantie dan (1jr)?
Nee, die kosten worden in rekening gebracht vanwege een ongegronde klacht; er is immers niks mis met het apparaat. Nou ja zeg, service noemen ze dat; Ik rij 2x op en neer, betaal 2x parkeerkosten (centrum) omdat ik zonodig een perfect produkt wil laten onderzoeken :shock:

Er was wel degelijk sprake van een gegronde klacht, als je de brander niet kan benaderen kan je er ook niks mee. Dit zei ik, langzaam behoorlijk gefrusteert aan het worden door de manier waarom deze mevrouw mij aansprak (en de inhoud). nee, dan had ik maar de hele pc moeten meenemen. Nu, 35 gulden lichter ging ik, wederom met een onbehaaglijk gevoel weg. Met de reparatiebon en bon van aankoop.

De brander weer ingeschroeft, ja hoor hij werkte. oke, was het toch niet helemaal voor niks geweest. Audio branden lukte nog steeds maar op 2x. Afijn, je voelt het al bijna aankomen; Precies 1jr en drie weken later ging de Yamaha helemaal dood; bijna aan het eind van het brandprocess allemaal foutmeldingen. De foutmeldingen wezen naar een defecte laser (googled).

Bonnen maar weer zoeken, maar die waren zoek. Bedoel, ook al is het drie weken na dat jr; zo'n apparaat mag veronderstelt worden langer mee te gaan. Nee, ook hier was ik weer de pineut. De bonnen lagen zeer waarschijnlijk in de auto, die ik enkele mnd. terug verkocht had; aan een handelaar.

Nog wel naar die zaak geweest, maar die waren zoals verwacht onverbiddelijk. Geen bon, geen garantie; nada. Dit terwijl ik al enkele jaren lang regelmatig spullen bij ze gekocht heb. Mag allemaal niet bater; zolang je koopt e betaalt is alles oke, maar o we als er eens iets mis is; daar eindigt hun klantvriendelijkheid al snel. Bij deze zaak koop ik dan ook NOOIT meer, en ieder die dat weten wil zal het horen.

Goede les geweest; dat wel. Als een apparaat nu niet doet wat het belooft; ga ik direct terug!

4 speed = 4speed , en niet 4+2 voor audio (was ook nergens aangegeven in de handleiding/specs).

Ander voorbeeld; een winkelier probeert een arm vrouwtje wijs te maken dat haar Pentium II 350mhz is overleden; terwijl ik alleen maar voor haar de CPU iets had overklokt; even het bios induiken en op default zetten loste al haar problemen op!

Maar nee, die zaak had het "onderzocht" en ze moest toch echt een nieuwe CPU kopen.

Zullen we even doorgana ik ben stil ? want je zit wel constant af te geven op die "perverse consumenten", winkeliers met een dubieuze handelswijze zijn er ook genoeg hoor! En als ik jou zo hoor zal ik ook liever nooit iets bij jou kopen.

Bovendien we praten hier over specifieke gevallen; waarom je je dan steen en been moet beklagen in de generaliserende zin is mij een raadsel.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie 1 dag verlopen.

Ongelezen bericht door BBCS »

Verder heb je het de kosten die dat met zich meebrengt en dat een zaak dat allemaal niet kan ophoesten etc; wat dacht van je klant; die zijn zuurverdiende centjes bij jouw besteed ?
Een aantal zaken:

- Dat de klant bij mij zijn zuurverdiende centjes bij mij wilt besteden, betekent nog niet dat hij de dienst uitmaakt.
Daarmee bedoel ik dat de winkelier zijnde iets ter koop aanbiedt en ook tegen welke condities. Want iets tegen verlies verkopen is logischerwijze er niet bij.
Als de klant kiest om een bepaald product te kopen, wilt ook nog niet zeggen dat hij maar kan eisen wat hij wilt.

Bij de koop worden afspraken gemaakt, daar dient de consument zich aan te houden, maar ook de winkelier.

Er is een groot verschil in wat de consument voor rechten heeft en wat de winkelier doet.

Bijvoorbeeld:
- Een cd-rom brander heeft 12 maanden garantie en na die 12 maanden is de garantie afgelopen. Dan heb je juridisch gezien geen recht meer op gratis reparatie of vervanging.
Dat de winkelier dan dit wel gratis oplost is een coulance van die winkelier.

Dus omdat veel winkeliers dit dan onder de noemer coulance of extra service dit dan gratis oplossen wilt dus nog niet automatisch zeggen dat je daar dan als consument juridisch een recht op hebt.

Dat verschil wil ik even duidelijk laten worden.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie 1 dag verlopen.

Ongelezen bericht door BBCS »

Verhaal uitgelegt en ze zouden ernaar kijken. Zou bericht krijgen als het onderzoeks resultaat bekend was. Twee dagen later, telefoon; ze konden geen gebreken vinden; het apparaat werkte. Blij en verbijsterd ben ik het apparaat gaan ophalen. Kom ik daar, ja dat is dan 25 gulden voor de onderzoeks-kosten. HuH? En mijn garantie dan (1jr)?
Nee, die kosten worden in rekening gebracht vanwege een ongegronde klacht; er is immers niks mis met het apparaat. Nou ja zeg, service noemen ze dat; Ik rij 2x op en neer, betaal 2x parkeerkosten (centrum) omdat ik zonodig een perfect produkt wil laten onderzoeken
Als de monteur geen problemen kan constateren, dan is het logisch dat er dan onderzoekskosten in rekening gebracht worden.
En of je garantie hebt of niet, doet er niet toe.
Of ik kosten in rekening zou brengen, ik denk het niet, maar juridisch mag het wel.
Nee, die kosten worden in rekening gebracht vanwege een ongegronde klacht; er is immers niks mis met het apparaat. Nou ja zeg, service noemen ze dat; Ik rij 2x op en neer, betaal 2x parkeerkosten (centrum) omdat ik zonodig een perfect produkt wil laten onderzoeken


Jij dwingt hier service af, terwijl je daar juridisch totaal geen recht op hebt. Nogal onbeschofd vind ik.
Nog wel naar die zaak geweest, maar die waren zoals verwacht onverbiddelijk. Geen bon, geen garantie; nada. Dit terwijl ik al enkele jaren lang regelmatig spullen bij ze gekocht heb. Mag allemaal niet bater; zolang je koopt e betaalt is alles oke, maar o we als er eens iets mis is; daar eindigt hun klantvriendelijkheid al snel.
Toch is het wel zo dat als jij niet kan bewijzen dat jij daar het product gekocht hebt, dat zij niet hoeven te handelen.
Want jij kunt heel goed ergens anders het product gekocht hebben en daar dan de garantie probeert te claimen.
Dit gebeurd zo vaak dat de winkelieren hier in het algemeen de poten stijf houden.

Aan de andere kant kan de winkelier wel in zijn systeem kijken of hij jouw dat product verkocht heeft. Is dat het geval dan is daarmee het bewijs geleverd dat jij daar het product gekocht hebt.
Als een klant bij mij zijn bon kwijt is, dan kijk ik in mijn systeem en als het er dan instaat heeft die klant geluk. Staat het niet in mijn systeem, dan heeft de klant pech.

Wel logisch, helaas dat er toch wat mensen zijn die dit niet willen begrijpen.

Mr. Floppy
Berichten: 268
Lid geworden op: 07 jul 2007 10:25

Re: Garantie 1 dag verlopen.

Ongelezen bericht door Mr. Floppy »

Bijvoorbeeld:
- Een cd-rom brander heeft 12 maanden garantie en na die 12 maanden is de garantie afgelopen. Dan heb je juridisch gezien geen recht meer op gratis reparatie of vervanging.
Wel waar!
Uitspraken van BBCS (alias ikbenik) moet je gewoon negeren.
Zie het volgende topic:
http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=55851

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie 1 dag verlopen.

Ongelezen bericht door BBCS »

Quote:
Bijvoorbeeld:
- Een cd-rom brander heeft 12 maanden garantie en na die 12 maanden is de garantie afgelopen. Dan heb je juridisch gezien geen recht meer op gratis reparatie of vervanging.

Wel waar!
Uitspraken van BBCS (alias ikbenik) moet je gewoon negeren.
Zie het volgende topic:


Volgens het Europese richtlijn wel, volgens het Nederlandse Wetgeving niet.

En de Nederlandse wetgever heeft aangegeven dat die 2 jaar garantie in Nederland niet van toepassing is.

Dus stop met dat geclaim!

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Garantie 1 dag verlopen.

Ongelezen bericht door tienepien »

eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeen daar gaan we weer hoor...

Bij de weg: dit is een up van bijna een jaar! geleden...

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie 1 dag verlopen.

Ongelezen bericht door BBCS »

Ik gaf alleen een reactie op Cyron.

En die was van 10 Dec 2007 13:29.

Mr. Floppy
Berichten: 268
Lid geworden op: 07 jul 2007 10:25

Re: Garantie 1 dag verlopen.

Ongelezen bericht door Mr. Floppy »

En de Nederlandse wetgever heeft aangegeven dat die 2 jaar garantie in Nederland niet van toepassing is.
Dat is een leugen, want de wetgever heeft het tegenovergestelde aangegeven.
kan er niet toe leiden dat de koper de bescherming verliest die hem krachtens deze richtlijn wordt geboden
(artikel 6 lid 3 BW7)
BBCS (alias ikbenik) kan geen wetsartikel tonen om zijn standpunt te verdedigen.

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Garantie 1 dag verlopen.

Ongelezen bericht door roerganger »

Europa heeft inderdaad een aanbeveling voor alle lidstaten gegeven om de wettelijke garantieperiode van minimaal 2 jaar voor te schrijven.

Echter Nederland is daarin niet meegegaan, omdat Nederland aanvullende regelingen heeft en dat betekend dat die 2 jaar een afbreuk doet op die regelingen.
We spreken over een Europese aanbeveling en een Nederlandse wetgeving. Wel even onderscheid maken tussen een en ander, mensen!

Gesloten