LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slechte service van SNS Bank

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
juuldijk
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 jun 2007 12:07

Slechte service van SNS Bank

Ongelezen bericht door juuldijk »

Mijn ouders zitten al sinds 1979 bij SNS Bank te Stadskanaal (voorheen Bondsspaarbank). Al hun bankzaken hebben ze altijd laten lopen via SNS Bank, waaronder hypotheek en spaarrekening. Ze zijn sinds het begin trouw gebleven aan de voor hun betrouwbare bank. Onlangs is mijn vader ernstig ziek geworden en moest ik hun financiele zaken beheren. Ik ben er achter gekomen dat ze nog een spaarrekening bezitten genaamd, Prominentrekening. Deze spaarrekening met beperkende voorwaarden (qua opname) geeft een rente van 1,8%. Mijn ouders hebben in hun leven goed gespaard en hebben hun spaargeld op een spaarrekening staan met een te verwaardelozen rente. Helaas heb ik nooit geweten dat ze een dergelijke belachelijke rente ontvangen. Toch hebben ze meerdere keren op kantoor gezeten over hun hypotheek, maar nooit een woord over betere rentevergoedingen over hun spaargeld. Naar mijn mening mag je van een bank een eerlijk advies verwachten, zeker als je alle bankzaken via deze bank hebt lopen. Zijn er mensen met vergelijkbare klachten over SNS Bank??

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: Slechte service van SNS Bank

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Mijn schoonmoeder (82 jaar) is een risicomijder pur sang. Alhoewel ze prima bij de tijd is, heeft ze van financiële zaken geen verstand. Vanaf jongs af aan heeft ze altijd bij de SNS en haar voorgangers gebankierd. Groot was haar schrik toen bleek -toen we de bankzaken op haar verzoek eens doorliepen- een groot gedeelte van haar geld in allerlei beleggingsproducten zat. Allemaal geregeld door de adviseuze van de SNS Bank. Mijn schoonmoeder heeft uitsluitend haar AOW-tje en geen pensioen (mijn schoonvader was tot hij overleed een zelfstandig ondernemer.)

Gelukkig kwamen wij achter de praktijken van SNS op een moment dat er (nog) een positief resultaat was. Maar dat had ook anders kunnen uitpakken.

Het vertrouwen in SNS Bank is volledig verdwenen: de producten die geadviseerd zijn heeft het SNS-filiaal vast en zeker voldoende provisie / omzet opgeleverd, maar sloot in geen geval aan bij het klantprofiel van mijn schoonmoeder.

Je begrijpt: van SNS-bank is afscheid genomen en inmiddels wordt gebankierd bij "de bank met oranje leeuw". De accountmanager daar bespreekt de bankzaken gewoon met mijn schoonmoeder maar stemt vervolgens (met goedkeuring van mijn schoonmoeder) vervolgens ook nog even met ons af. Dat geeft mijn schoonmoeder het vertrouwen dat ze zelf aan het stuur blijft zitten maar in ieder geval niet meer 'bedonderd' wordt.

UutGrunn02
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 feb 2008 08:45

Re: Slechte service van SNS Bank

Ongelezen bericht door UutGrunn02 »

Beste Juuldijk

De prominentrekening is een spaarrekening met een getrapte rente.
Hoe hoger het saldo, hoe hoger de rente. Als je ouders maar 1,8% rente krijgen dan zitten ze in de categorie van 4.500,- tot 11.000.- euro
spaarsaldo. Daarboven ontvangen ze 2,1%. Dus of hier sprake is van goede spaarders betwijfel ik.
Op deze rekening kunnen ze per kalendermaand 12.000,= vrij opnemen. Wil je een hogere rente dan moet je het vast zetten. Of je ouders dat willen is de vraag. En sparen via internet zullen ze helemaal wel niet willen.

Ronald76
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 feb 2008 10:38

Re: Slechte service van SNS Bank

Ongelezen bericht door Ronald76 »

Waarom zou de SNS opeens 'n slechte bank zijn omdat zij hun cliënten niet altijd op de hoogte brengt van nieuwe spaarrekeningen met hogere rente!!!
We kennen allemaal het verhaal van de Postbank met het verlagen van de rente zodat zij meer winst maken. Rabo, ING, ABN AMRO en Fortis halen ook hetzelfde geintje uit.

wwre
Berichten: 50
Lid geworden op: 01 dec 2007 12:14

Re: Slechte service van SNS Bank

Ongelezen bericht door wwre »

Ik ben er achter gekomen dat ze nog een spaarrekening bezitten genaamd, Prominentrekening. Deze spaarrekening met beperkende voorwaarden (qua opname) geeft een rente van 1,8%.
Zoals je zelf al zegt, een ander (spaar)product en andere voorwaarden. Dus mogelijkerwijs een andere rente. Als je moeder heel haar leven oma's koeken koopt dan neem je het de bakker toch ook niet kwalijk dat ze haar geen boterkoeken voor 10ct. goedkoper hebben geadviseerd?

Een commerciele bank is een commerciele bank, geen instelling die mensen, die niet weten welke producten zij kopen of welke overeenkomsten zij sluiten, begeleid.

wwre
Berichten: 50
Lid geworden op: 01 dec 2007 12:14

Re: Slechte service van SNS Bank

Ongelezen bericht door wwre »

Vanaf jongs af aan heeft ze altijd bij de SNS en haar voorgangers gebankierd. Groot was haar schrik toen bleek -toen we de bankzaken op haar verzoek eens doorliepen- een groot gedeelte van haar geld in allerlei beleggingsproducten zat. Allemaal geregeld door de adviseuze van de SNS Bank.
Als dat werkelijk zo is, dan is er onrechtmatig gehandeld door SNS Bank. Echter denk ik dat uw schoonmoeder dat zelf geregeld heeft.

Als uw schoonmoeder dat in uw ogen, of in haar eigen ogen, niet zelf "kan" regelen, maar dit wel blijft doen, dan moet ze het risico accepteren dat ze producten aanschaft terwijl dat niet haar bedoeling was. Zij handelt immers zo. Of iemand anders daarvoor machtigen.

Neem je eigen verantwoordelijkheid mensen a.u.b.!! Dit soort geklaag is precies de reden waarom de politiek haar burgers steeds meer als mongolen gaat benaderen.

walter72
Berichten: 55
Lid geworden op: 13 feb 2006 12:25

Re: Slechte service van SNS Bank

Ongelezen bericht door walter72 »

Bovenstaande bericht slaat nergens op. Kan dit gedelete worden? :twisted:

Je betaald een bank voor service. Als je dat niet krijgt dan ga je weg. Soms moet je je ouders beschermen tegen geldwolven ( zoals bovenstaande heer)

Mijn bakker raadt mij daadwerkelijk wel eens wat anders aan. Heeft u dit al eens geproefd? :!:
Daarom kom ik er nog steeds.

Nee dit SNS filiaal doet iets niet goed. En als je iemand als klant wil houden zorg er dan voor dat je hem ook een goed produkt blijft aanbieden.

Advies: Weg bij die SNS en neem een andere bank.

Bah, wat een opmerking, over een bakker en koekjes :twisted:

wwre
Berichten: 50
Lid geworden op: 01 dec 2007 12:14

Re: Slechte service van SNS Bank

Ongelezen bericht door wwre »

Je betaald een bank voor service. Als je dat niet krijgt dan ga je weg. Soms moet je je ouders beschermen tegen geldwolven ( zoals bovenstaande heer)
Je betaalt niet voor een service, je sluit een overeenkomst af. Dat doe jezelf.

Het is niet de taak van een commerciele bank, of van welke commerciele instelling dan ook, mensen te beschermen louter op het feit dat ze een bepaalde leeftijdsgrens hebben bereikt.

Dat uw bakker dat doet kan u als fijn en/of als hinderlijk ervaren, maar hij is het niet verplicht.

walter72
Berichten: 55
Lid geworden op: 13 feb 2006 12:25

Re: Slechte service van SNS Bank

Ongelezen bericht door walter72 »

Wat een afschruwelijke instelling heeft U! :?
Ik hoop bij god dat u niet bij een bank werkt!
Alhoewel ik er wel vanuit ga!

Ik hoop echt dat er nog banken zijn die zich daadwerkelijk inzetten voor hun klant!

Zou uw dokter ook zo naar u kijken?
Als een lomp stuk vlees dat geld betaald?

Oh gaat u dood aan dit medicijn?

HAD U MAAR BETER MOETEN LEZEN!

wwre
Berichten: 50
Lid geworden op: 01 dec 2007 12:14

Re: Slechte service van SNS Bank

Ongelezen bericht door wwre »

Haha. Oh wacht.. Heb ik u wakker gemaakt?

Grote commerciele instellingen hebben als doelstelling zo efficient mogelijk maximale winst maken. "Service" is een middel om dat te bereiken (op het langere termijn).

Een zelfstandige huisarts zet meestal een praktijk op uit liefde voor het vak, niet om zoveel mogelijk winst te maken.

Bankmedewerkers werken vanzelfsprekend ook met toewijding jegens de klanten van haar werkgever, maar de beleidmakers inmiddels niet meer (dat zijn in het geval van SNS Bank: de aandeelhouders van SNS REAAL NV, welke nu al ruim een jaar beursgenoteerd is en waarvan 45% vrij verhandelbaar is. Zij (en niet hun in het bijzonder) zien "klanten" als een commercieel uitbuitbaar object en zijn er puur voor hun eigen belang, meestal investeringen laten renderen.

Ik geef toe dat deze visie van mij afschuwelijk is, maar niettemin niet meer dan de realiteit.

En nee, ik werk niet bij een bank of een andere financiele instelling.

walter72
Berichten: 55
Lid geworden op: 13 feb 2006 12:25

Re: Slechte service van SNS Bank

Ongelezen bericht door walter72 »

Ach. Ik heb reeds mijn slechte ervaringen met banken. Maar in principe kan een bank geld verdienen aan een klant. De manier waarop je nu behandeld word door banken is associaal.

Niet iedereen is meer in staat om alles in detail uit te zoeken. Zoals waar je moet sparen, waar je het best kan lenen, je hypotheek kan afsluiten. Of waar het voordelig is om te beleggen!

Ik zie het aan mijn moeder, ze heeft een goede relatie met Robeco, heel netjes!
Maar de Ohra die behandeld haar zoals de sns die hier beschreven staat.

Ik heb reeds mijn ogen open, dan doen gelukkig steeds meer mensen. Banken zijn inderdaad instituten die je willen leegzuigen van je geld. :lol: Hoop mensen zullen nu lachen.

Maar ik denk als er een bank is die wel met zijn mensen meedenkt en gaat, dat die bank meer winst zal halen en langer zal bestaan dan de beesten die nu de markt beheren.

Ik ben trouwens wel tevreden over mijn SNS hypotheekverlener. Idem voor mijn ATB bank in amsterdam.

juuldijk
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 jun 2007 12:07

Re: Slechte service van SNS Bank

Ongelezen bericht door juuldijk »

Iemand die een vergeten rekening heeft bij een bank hoeft geen service te verachten. Mijn ouders hebben alle bankzaken bij SNS! Naar mijn mening mag je dan een goede service verwachten. Ik heb inmiddels een klachtenbrief gestuurd naar SNS en verwacht op korte termijn een serieuze reactie.

wwre
Berichten: 50
Lid geworden op: 01 dec 2007 12:14

Re: Slechte service van SNS Bank

Ongelezen bericht door wwre »

Wat verwacht je dan van deze "serieuze reactie"? Een excuusbrief? En dan? Wat is je doel? Of verwacht je een cadeaubon? Ik ben bang dat het daar niet ernstig genoeg voor is. Niet flauw bedoeld hoor, maar ik vraag me af of het nut heeft, afgezien dat het evt. oplucht.

Peter Lubbers
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 mar 2008 11:23

Re: Slechte service van SNS Bank

Ongelezen bericht door Peter Lubbers »

Het is inderdaad een taak van de bank om je klanten te wijzen op nieuwe of betere producten of diensten. Maar het is geen verplichting.
In de meeste gevallen worden klanten er wel op gewezen, door allerlei mailings, krantenadvertenties, billboards etc. Omdat bankzaken niet bij iedereen continu zijn/haar interesse heeft ontgaat heel veel mensen deze informatie. In het geval de klant meerdere producten bij de bank heeft zoals een hypotheek en derhalve ook regelmatig op de bank is geweest voor adviesgesprekken, is het heel gebruikelijk een klant te wijzen op een betere spaarvorm. Al is het maar uit oogpunt van klantenbinding.

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: Slechte service van SNS Bank

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Het is niet de taak van een commerciele bank, of van welke commerciele instelling dan ook, mensen te beschermen louter op het feit dat ze een bepaalde leeftijdsgrens hebben bereikt.
Sorry, maar een bank heeft wel degelijk een zorgplicht. En met deze wettelijke plicht hadden ze na moeten gaan of het product geschikt was voor mijn schoonmoeder, of mijn schoonmoeder voldoende kennis en ervaring in huis had over beleggen en of het aansluit bij haar beleggershorizon. Beleggen doe je voor een lange termijn zoals we allemaal weten. Die lange termijn is voor iemand van boven de 80 in alle waarschijnlijkheid niet echt aan de orde.

En ja, natuurlijk heeft mijn schoonmoeder zelf haar handtekening gezet onder de overeenkomst en heeft daarmee zelf verantwoordelijkheden. Ik denk echter dat je je wel moet realiseren dat het accepteren van ouderdom niet bij iedereen even gemakkelijk gaat. Als je je leven lang zelf je (financiële) zaken hebt kunnen regelen, dan is het moeilijk om toe te geven dat je bepaalde constructies (spaarrekening waarvan de rente afhankelijk is van de resultaten van bepaalde beleggingen bijvoorbeeld) niet snapt. En juist dan mag je er ook vanuit gaan dat je goed wordt voorgelicht door een bank en in bescherming wordt genomen.

Omdat alles positief is afgelopen voor mijn schoonmoeder is de enige consequentie voor SNS dat we de relatie hebben verbroken. Maar als het anders was uitgepakt, dan had ik zeker "dwaling" aangevoerd om de overeenkomst(en) alsnog te laten ontbinden.

walter72
Berichten: 55
Lid geworden op: 13 feb 2006 12:25

Re: Slechte service van SNS Bank

Ongelezen bericht door walter72 »

Ik denk dat iedereen MASSAAL moet klagen over banken. Alleen dat helpt.
Ik zelf spaar geen geld bij nederlandse banken. Nu lees je dat telkens meer mensen bij kleinere banken gaan sparen met hogere rentes.
Dat zet banken aan het twijvelen.
Wees niet aardig voor ze, dat zijn ze ( de banken) ook niet voor hun klant.

Dus keihard aanpakken, klagen, brieven schrijven, naar andere banken gaan.
Alleen dat helpt.
En het lucht nog op ook!

:twisted: Walter :twisted:

UutGrunn02
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 feb 2008 08:45

Re: Slechte service van SNS Bank

Ongelezen bericht door UutGrunn02 »

Gerborgh,

Dat is natuurlijk ook weer de omgekeerde wereld. Als alles goed gaat en het een goed rendement oplevert klaagt er niemand. Maar owee als het fout gaat dan hangen we in de gordijnen, dan is het opeens een kwestie van slechte voorlichting.
Als je het idee hebt dat de "bank" onjuist heeft gehandeld moet je je beklag doen en het niet laten afhangen van het behaalde resultaat !!!

juuldijk
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 jun 2007 12:07

Re: Slechte service van SNS Bank

Ongelezen bericht door juuldijk »

??Uutgrunn02@

Jouw opmerking is helemaal correct als het over producten op basis van beleggingen gaat, maar niet bij spaarrekeningen.

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: Slechte service van SNS Bank

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Als je het idee hebt dat de "bank" onjuist heeft gehandeld moet je je beklag doen en het niet laten afhangen van het behaalde resultaat !!!
Ik denk dat het opzeggen van de relatie al meer dan genoeg "beklag" is. Meer energie erin steken levert m.i. niets op.

wwre
Berichten: 50
Lid geworden op: 01 dec 2007 12:14

Re: Slechte service van SNS Bank

Ongelezen bericht door wwre »

Ik denk echter dat je je wel moet realiseren dat het accepteren van ouderdom niet bij iedereen even gemakkelijk gaat.
Een bank hoeft geen rekening te houden met het niet kunnen accepteren daarvan. En dan heb ik het nog niet eens over de vraag of ze er wel rekening me WILLEN houden.

En een bank heeft inderdaad een zorgplicht, de inhoud daarvan is mij niet geheel bekend, maar wel dat een bank dat als een plaag ziet die zich er minimaal aan wilt houden. Dat moet je je als consument ook goed realiseren. Je kan juridisch wellicht gelijk hebben, maar je moet zelf goed weten waar je aan begint. Dat versta ik onder verantwoordelijkheid. Een commerciele bank is niet je beste vriend of je levenspartner.

Gesloten