LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vervuilde kranen

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
tvanweerd
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mar 2008 11:12

Re: Vervuilde kranen

Ongelezen bericht door tvanweerd »

Dit is nu weer typisch zo'n onderzoek waar je niets aan hebt zonder het volledig rapport te kennen. Bij de uitzending viel me al direct de ondeskundigheid van het Radar team op toen gesproken werd van edele zware metalen als nikkel en lood; zwaar zijn ze wel maar edel bepaald niet.
Edele metalen zijn zilver, goud en platina. Daarnaast wordt nergens vermeld wat de concentraties van het inkomend water waren, de methode van onderzoek is niet vermeld, er is geen standaarddeviatie bekend laat staan een herhaalbaarheidsprofiel. Daarnaast is de steekproef wel erg klein voor zulke paniekconclusies. Ook geeft de presentaties van de cijfers aanleiding tot kritiek: 0,013 is een nauwkeuriger cijfer dan 0,01 of moet het 0,010 zijn? Bij dit soort presentaties zou het goed zijn ook de volledige tekst van het onderzoek ter bechikking te stellen.
Overigens was het advies om leidingen voor gebruik door te spoelen al gegeven toe ik in de jaren 70 van de vorige eeuw voor het ministerie van volksgezondheid werkte, toen lagen er weliswaar nog veel loden leidingen in Nederland en was het belangrijker, maar ook nu is dat nog steeds een goed advies, zeker als een leidingsysteem lang niet gebruikt is (denk aan de vakantie) en er ook een stevige bacteriengroei kan hebben plaatsgevonden.

Hmz
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 jun 2007 16:10

Re: Vervuilde kranen

Ongelezen bericht door Hmz »

Al jaren en jaren wordt geadviseerd de kraan eerst langer te laten lopen (langer dan 3 seconden!) voor gebruik, als deze al een tijdje niet gebruikt is.
Sorry, maar een non-item als je het mij vraagt.

Hmz
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 jun 2007 16:10

Re: Vervuilde kranen

Ongelezen bericht door Hmz »

Ach... wat heet last.

Moet ik me nu werkelijk druk maken over mijn kraanwater? Er zijn zoveel andere zaken die ook nog eens slecht voor mijn gezondheid zouden zijn.
Ik leef en loop risico's, elke dag. En als ik moet gaan stilstaan bij alles wat ongezond is -en vaak niet eens bekend- kom ik niet meer aan leven toe. :wink:

PS: de enige keren dat ik mijn kraan langer laat lopen voor gebruik, is als ik een glas water tap waarvan ik wil dat het lekker koud is.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Vervuilde kranen

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Reclame! Steeds maar weer die reclame!!!

Nu voor een waterfilter in een eindeloze opsomming.

Kennelijk heeft ook die moderator van dit forum zo'n ****waterfilter o.i.d. en vind hij het wel best zo!!

Ik dacht toch echt dat reclame maken op dit forum verboden is maar gezien veel reacties of het stellen van een kulvraag en dan daarop de juiuchende verhalen voor een merk vind de Tros dat reclamemaken toch wel een beetje mag.

Vreemde moderator hoor!
Namen van foute personen en/of bedrijven mogen hier niet terwijl dit in Tros Opgelicht weer wel mag volgens zijn ondoorgrondelijke regels maar reclame?? Geen enkel probleem!!
Zelfs niet doordeweeks.

Grootvader

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Vervuilde kranen

Ongelezen bericht door bot321 »

Er is geen een filter die zware metalen uit het water
haalt.Alleen een demi instalatie doet dat.
Ook liggen er nog asbest waterleidingen in de grond hoor.
Loden leidingen zijn prakties allemaal vervangen gesoldeerd
wordt er ook bijna niet meer gedaan tegenwoordig allemaal
knelfittingen.
Wat Radar doet is weer paniek zaaien om niets en de mensen
maar blij zijn met hun filtertjes.Heeft alleen invloed op de
hardheid van het water.Hed de tijd nog mee gemaakt dat
het tot aan de kraan nog lood was,asbest werd gebruikt voor isolatie
gat erin slaan om een aftakking te maken zonder beschermingetc etc.
Ik begrijp nog steeds die grijze golf niet met al die giftige stoffen
van vroeger.
Radar moet eens met echte consumentenzaken komen en niet
met die flauwe kul van de laatste tijd.

Janger
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mar 2008 18:11

Re: Vervuilde kranen

Ongelezen bericht door Janger »

ik ben echt geschrokken van dit bericht over vervuilende kranen, dat is natuurlijk een probleem. wij gebruiken een waterfilter aan de kraan met uv-filter. deze filter verwijdert ook zware metalen. is geschikt voor huishoudelijk gebruik. ik woon in duitsland en zou graag iets willen doen met dit onderwerp, is het mogelijk om aan het manuscript van dit onderwerp te komen?

jeroenchen
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mar 2008 22:23

Re: Vervuilde kranen

Ongelezen bericht door jeroenchen »

Waarom allemaal risico nemen als er lood en nikkelvrije kranen op de markt zijn. filters werken niet en andere kwakzalvers ook niet. wees realistisch en maak de juiste investering. ik heb ook een kraan gekocht en zijn zeer goed en goed door kinderen te herkennen door een speciale ring aan de basis van de kraan.

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Vervuilde kranen

Ongelezen bericht door Radar »

Geachte forumgebruikers,

Zoals u ziet zijn een aantal posts van dit forumtopic verwijderd. De reden hiervoor is dat deze posts voor commerciële doeleinden op dit forumtopic geplaatst zijn. Het plaatsen van reclame is volgens de gedragsregels niet toegestaan op dit forum. Wij willen u dan ook verzoeken dit niet meer te doen.

Met vriendelijke groet,

TROS Radar internet

Gesloten